Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämänhallinnan ongelmat aikuisena

Vierailija
02.12.2020 |

Hei! Olen 18-vuotias nainen ja minulla on ADD ja hahmottamisen vaikeuksia. Minulla on suuria ongelmia elämänhallinnassa enkä koe, että pystyisin huolehtimaan itsestäni normaalisti.
Pelkään jo valmiiksi omilleni muuttamista, työelämää ja muita vastuita, joita joudun yksin eläessäni sitten ottamaan.
Töitä on vaikea saada kun on tälläinen hosuli, joten en ole paljoa elämäni aikana töissä ollutkaan muutamia sijaisuuksia ja kesätöitä lukuunottamatta.
Laskut jää herkästi maksamatta tai sitten maksan viimetipassa ja pelkään, että saan vielä maksuhäiriömerkinnän.
Huone on kuin pommin jäljiltä enkä saa millään pidettyä yllä siistiä järjestystä.
Olen kuitenkin täysin normaaliälyinen, osaan huolehtia kaikkien muiden asioista paitsi omistani ja muuten pärjäisin varmasti elämässäni ihan hyvin, mutta miten oppisin pitämään huolta itsestäni ja omista asioistani?
Kiinnostaisi myös tietää, onko muita samanlaisia aikuisia hössöjä ja kuinka te olette pärjänneet elämässä?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi paljoa odottaa jos vanhemmat on aina passanneet

Vierailija
2/29 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole passanneet, itse on pitänyt ottaa vastuu itsestään kun on siihen kapasiteetti riittänyt. Kysyin vain neuvoja ja vinkkejä mitä muut elämänhallintaongelmaiset aikuiset ovat keksineet helpottaakseen arkeaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen siis ap

Vierailija
4/29 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi sosiaalisen paineen vaikuttaa. Jos esim. sotku ja muu ei sinua itseäsi häiritse, antaisin olla ja lopettaisin sen miettimisen, mitä muut ajattelevat asiasta.

Vierailija
5/29 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömyyseläkkeelle, ei ainakaan tarvi työjuttuja miettiä, muuten saattaa tarvita kyllä itsenäisessä asumisessa tukea.

Vierailija
6/29 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan halua työkyvyttömyyseläkkeelle eikä sille ole perusteitakaan, vähissä töissäni olen pärjännyt loistavasti ja työharjoittelut ovat menneet todella hyvin. Olen sosiaalisesti lahjakas ja ulospäinsuuntautunut, tehnyt paljon vapaaehtoistyötä ja toiminut kouluttajana useissa eri järjestöissä ja minulla on pitkä liuta luottamustehtäviä nuoresta iästäni huolimatta.

Lähinnä ongelmia tuottaa omien laskujen maksaminen ajoissa, hampaiden harjaus päivittäin, säännöllinen syöminen ja olen myös äärimmäisen kömpelö ja tapaturma-altis arkisissa asioissa.

Haen tällä ketjulla enemmän esimerkiksi siivousvinkkejä ja muita arkea helpottavia pikkujuttuja, jotka on toimivaksi todettu.

Ap

Vierailija
7/29 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nastakengät on kömpelön hengenpelastaja.

Terv. ADHD-aikuinen

Vierailija
8/29 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on apuna tämä siivouskalenteri.

http://mielenaukea.fi/wordpress/wp-content/uploads/2016/12/adhd-siivous…

t. autisti

Vierailija
9/29 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on auttanut arjen lukujärjestyksen tekeminen. Voi kuulostaa tyhmältä mutta toimii hyvin. Eli merkitsen aina esim näin:

Aamulla herätys klo 7:15

Aamiainen klo 7:20

Hampaiden harjaus ja peseytyminen 7:35

Pukeutuminen 7:50

Meikkaus ja hiustenlaitto 8:00

Laukun pakkaus 8:15

Töihin klo 8:30-16

Päivällinen klo 16:30

Lenkille klo 16:50

Vapaa-aikaa klo 17:30-19-30

Iltapesulle klo 19:35

Iltapala klo 20

Lukemista ja rentoutumista (kärsin univaikeuksista joten menen sänkyyn tai muuten vain rauhoittumaan aikaisin) klo 20:30-22

Klo 22 nukkumaan

Ja tätä noudatan päivittäin.

Vierailija
10/29 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on apuna tämä siivouskalenteri.

http://mielenaukea.fi/wordpress/wp-content/uploads/2016/12/adhd-siivous…

t. autisti

Näppärä lista mutta herrajumala mikä määrä siivoamista. Itse en ole mopannut lattioita yli puoleen vuoteen, koska en näe tarpeelliseksi imurointia kummempaa saatikka että kerran kuussa pesisin astianpesukoneen!

Vierailija
11/29 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni on tärkeää että samalla kun joudun tekemään ”suorittavaa” työtä, niin en joudu tekemään päätöksiä. Jos joudun esimerkiksi kesken siivouksen miettimään että mihin jokin tavara kuuluu, niin menen lukkoon enkä pysty enää toimimaan. Siksi mulla on jokaiselle tavaralle oma selkeä paikka, ja olen miettinyt paikat niin, että yleisimmin käytössä olevat tavarat on helppo laittaa paikoilleen ilman että joutuu siirtämään mitään tieltä tai kurottelemaan tms.

Kaikki ylimääräinen ja yllättävä säätäminen tai este vievät mun ajatukset raiteiltaan.

Eli mun siivousvinkki on: mahdollisimman vähän tavaraa, ja kaikelle oma toimiva paikka.

Laskujen suhteen en osaa auttaa, ne on mulla aina myöhässä, muistutusmaksuihin menee hirveästi rahaa :(

Vierailija
12/29 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkitys,terapia....  

Vierailija
13/29 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjassa ADHD-aikuisen selviytymisopas on hyviä vinkkejä arkeen. (Sopii myös ADD:hen, ei tarvitse olla ADHD).

Kuulostat yritteliäältä ja ajattelevaiselta nuorelta, tsemppiä kovasti sinulle! Saatko tukea vanhemmiltasi, kavereilta, opettajilta, opolta tms.? Hyödynnä jatkossakin tukea mahdollisuuksien mukaan - yksin ei kannata miettiä ja sinnitellä, jos on ongelmia.

Entä onko sinulla siis virallinen diagnoosi? Voisitko hyötyä esim. kaltaisillesi tarkoitetuista kursseista, sopeutumisvalmennuksista tms., tai vertaistuesta? ADHD-liitolta voisi löytyä tietoa näistä. Entä olisiko mahdollista omilleen muuttamisen vaiheessa saada kaupungin kautta esim. jonkinlaista tukihenkilöä? Jos vanhemmista tai lähipiiristä ei löydy läheisiä, jotka voisivat auttaa palveluiden etsimisessä, niin voit mennä/ottaa yhteyttä myös Ohjaamoon. Se on paikka jonne voi mennä, kun ei tiedä minne voi mennä :)

Vierailija
14/29 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten 18-vuotias on voinut jo elää tuollaista aikuisten elämää pitkään?

Itse en ollut sne ikäisenä ollut ollut töissä kuin parin viikon kesätyöpätkissä ja yhtään laskua en ollut elämässäni maksanut. Mitä laskuja alaikäisellä ja 18-vuotiaalla edes on? Miksi olet muuttanut pois kotoa niin aikaisin?

Vierailija
15/29 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vanhempieni kanssa.

Olen aina ollut aktiivinen ja tekevää tyyppiä, joten olen ehtinyt elää "aikuista" elämää pidempään.

Laskuja tulee ihan normaalista terveydenhuollosta, maksan myös puhelinlaskuni ja muut kuluni pääosin itse, mutta asun vanhemmillani.

Aion muuttaa omilleni sitten kun haen jatko-opintoihin, olen siis amiksessa nyt ekalla kun hain ammatilliseen koulutukseen keskeytyksen lukion jälkeen.

Kiitos muille vinkeistä!

Minulla on virallinen ADD-diagnoosi, mutta ei lääkitystä.

Ap

Vierailija
16/29 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kaksi korkeakoulututkintoa, hyvä asiantuntijatyö ja perhe. Vielä reilu 10 v. sitten oli kaikki päin helve*tiä, vielä huonommin kuin Ap:llä. Läkkeet ja elämäntaparemontti eli onnistui kun päätin että nyt näin. Tavarat ei varmasti pysy ikinä ojennuksessa ja sähellystä on mutta kaikki on jees.

Tsemppiä!

Vierailija
17/29 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyt sen lukion myös loppuun kun kerran päässä on järkeä . Otat jonkun taidealan sitten kun ensin valmistut näistä . Asu vaan vanhempien luona kunnes saat koulut loppuun . Osaat maksaa laskut ajallaan kun laitat almanakkaan päivät muistiin oikealle päivälle .

18/29 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko kertoa ap samalla siitä, miten sait diagnoosin? Olisin kiitollinen.

Vierailija
19/29 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain diagnoosin 15-vuotiaana kun hakeuduin oppimisvaikeuksien takia tutkimuksiin ja testeissä keskittyminen herpaantui jatkuvasti, seurasin lintuja ikkunasta ja häiriinnyin ovikellon äänestä ja muita tällaisia pieniä juttuja, jotka psykologi pisti merkille.

Siitä kai se diagnoosi sitten tuli.

Lukiota tuskin käyn loppuun jos pääsykokeen kautta jatko-opintoihin pääsen.

Kiitos kaikille vastauksista, uskon kyllä että tulen pärjäämään elämässäni kunhan opin vielä hieman priorisoimaan.

Ap

Vierailija
20/29 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttaa sellaiset isot laatikot joita säilytän kaapeissa, niin tavaraa ei ole pitkin asuntoa. Laskut ja muut tärkeät paperit säilytän kansiossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän