Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ole tyhmä, mutta muisti on huono

Vierailija
13.04.2014 |

Muita vastaavia? En nyt väitä olevani huippuälykäs, mutta normaaliälyinen. Sen sijaan muisti on varmasti heikkolahjaisen tasoa. Hyvä todiste, että lukiossakin teoria-aineet 6-7 ja matikka 9-10. Matikassakaan en aina muista kaavoja, mutta yleensä osasin soveltaa. Tosin yo-kirjoituksissa floppasin kirjoittamalla C:n, pitkästä matikasta siis. Jotenkin unohdin miten laskut lasketaan. Huvittavinta se, että virheitä oli eniten helpoimmissa laskuissa. Sen sijaan muistan numeroita hyvin. Esim. koko perheen kaikkien pankkitilinumerot, työpaikan koodit, kaikki tunnusluvut, perheenjäsenten hetut, ja muistan jopa lasten kavereiden ja omien serkkujeni syntymäpäivät. Mutta historiasta oli kutonen. Jos kysyt, milloin oli toinen maailmansota, muistan vain suurinpiirtein, en tarkkaan. Suomen itsenäistymisvuoden musitan, mutta en enää tarkistamatta edes USA:n.

Ei ole mitään neurologista, en vain pysty muistamaan. Saatan lukea kirjan nopeasti ja tajuta kaikki mitä siinä on, mutta seuraavana päivänä en enää muista päähenkilöä. Lainaan välillä samoja kirjoja, koska en muista että olen lukenut jonkun, huomaan vasta kun olen lukenut vähän aikaa. Tavarat minulla on muuten aina hukassa, joten on pakko olla tarkat paikat kaikelle.

Mutta siitä huolimatta kykenen suunnittelemaan töissäni, kun saan tarkistettua asiat. En käy "kentillä" huonomuistisuuden takia, mutta onneksi sain töitä. Saatan jopa ajaa risteyksestä ohi, kun en muista kääntyä. 

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas, kuin minä :) Lapseni ovat kyllä samanlaisia, toinen ei pärjää koulussa, koska lisäksi on lukihäiriö, mutta toisella ka yli 9,5... Mutta on todella rasittavaa, kun ei muista.

Numerot muistan, muistan meidän kaikki puhelinnumerot lapsuudesta asti, hetut yms.

N40+

Vierailija
2/14 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kaltaiset on  tosi ärsyttäviä työkavereita. Kokoajan saa olla muistuttamassa muuttuneista toimintatavoista, palavereista, sovituista hommista jne. Ne on myös kokoajan kysymässä perusjutuistakin et "Hei miten tää tehtiinkään??" Vituttaa olla puolet työajasta neuvomassa, korjaamassa, ohjaamassa tai auttamassa ihan perusasioissakin. Saatika sitten, että esimies viitsisi antaa mitään hankalampaa tehtäväksi sunlaisille, joten kaiken muun päälle muut joutuu tekemään myös sellaiset hommat. Olet siis työporukassa kiviriippa, varsinkin jos et tee muistiinpanoja, joihin voit myöhemmin palata ja kans käyttää niitä apunasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 14:58"]

Sun kaltaiset on  tosi ärsyttäviä työkavereita. Kokoajan saa olla muistuttamassa muuttuneista toimintatavoista, palavereista, sovituista hommista jne. Ne on myös kokoajan kysymässä perusjutuistakin et "Hei miten tää tehtiinkään??" Vituttaa olla puolet työajasta neuvomassa, korjaamassa, ohjaamassa tai auttamassa ihan perusasioissakin. Saatika sitten, että esimies viitsisi antaa mitään hankalampaa tehtäväksi sunlaisille, joten kaiken muun päälle muut joutuu tekemään myös sellaiset hommat. Olet siis työporukassa kiviriippa, varsinkin jos et tee muistiinpanoja, joihin voit myöhemmin palata ja kans käyttää niitä apunasi.

[/quote]

En minä tuollaisia asioita unohda. Palaverit, joita minulla on harvoin, on kaikki kalenterissa. Kyllä minä työni osaan tehdä ja olen siinä hyvä. Teen itsenäistä työtä, joten kukaan ei ole neuvomassakaan, vaan asiat on otettava selville itse. Siinä taas olen hyvä, sillä sillä ei ole muistin kanssa mitään tekemistä. Minä suunnittelen koko ajan töissäni uutta ja osaan käyttää ohjelmia loistavasti. Et varmaan oikein tajunnut mikä ongelmani on, eli asioiden muistaminen vaikeus ja huono lähimuisti. Töissä ongelma on lähinnä se, etten esim. muista asiakkaita nimeltä kuin viiden tapaamiskerran jälkeen. Eikä meillä ole edes paljon asiakkaita, vaan projektit on suuria. Osaan ajatella, mutta unohdan mihin laitoin kahvikupin. 

Työtehtäviiin kuuluvat pikkuasiat minulla on muistikirjassa. 

Vierailija
4/14 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Onneksi et ole työkaverini :) t. eka vastaaja

Vierailija
5/14 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 15:06"]

[/quote]

[/quote]

Oletko varma? En minä noita asioita sinulle sano, mutta älä ihmettele, jos sanon olevani kiireinen, kun sadatta kertaa kysyt, miten perusasioita tehdään. Olen nimittäin oikeasti kiireinen, sillä pomo vaatii minua tekemään myös sinulle kuuluvat hommat, koska ei luota sinuun. Oletko miettinyt, mikset koskaan pääse tekemään perushommia pidemmälle, mutta nuoret lähetetään ties mihin koulutuksiin ja laitetaan tekemään kaikkea muuta kuin vastaamaan puhelimeen ja puljaamaan perusjuttuja?

Vierailija
6/14 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

inulla on mielessä

Ehkä sinulla on mielessä liian paljon asioita samaan aikaan. Jos haluaa muistaa lukemansa niin kannattaa ensin lukea asia keskittyneesti ja sitten ottaa pienet tirsat perään. Minun on helppo sanoa näin, koska nukahdan helposti koska tahansa ja missä vain. Muistini on tosin alkanut reistailla näin vanhetessani ja ärsyttää kun muistiin painaminen vaatii niin paljon enemmän ja tuntuu että puolet ajasta menee niiden tirsojen vetämiseen...

Vierailija
7/14 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 15:13"]

[/quote]

[/quote]

Oletko varma? En minä noita asioita sinulle sano, mutta älä ihmettele, jos sanon olevani kiireinen, kun sadatta kertaa kysyt, miten perusasioita tehdään. Olen nimittäin oikeasti kiireinen, sillä pomo vaatii minua tekemään myös sinulle kuuluvat hommat, koska ei luota sinuun. Oletko miettinyt, mikset koskaan pääse tekemään perushommia pidemmälle, mutta nuoret lähetetään ties mihin koulutuksiin ja laitetaan tekemään kaikkea muuta kuin vastaamaan puhelimeen ja puljaamaan perusjuttuja?

[/quote]

Olen täysin sata varma :D, mä hanskaan työni todella hyvin, onneksi siihen kuuluu paljon numeroita :D

Tarkoitat nyt ihmistä, joka ei ole kuin ap ja minä.

Vierailija
8/14 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 15:13"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No aloittaja tässä taas. Minulla on alkuajoista tehtävien vaativuus lisääntynyt koko ajan, ja uten kirjoitin, teen hyvin itsenäistä työtä. Numeroita en unohda, ja niitä tarvitsen paljon. 

Perehdyttäjäni jäi aikoja sitten eläkkeelle ja hyvin olen pärjännyt, opin hommat nopeasti. Se on ihan eri asia kuin huono muisti! Hallitsen työni, koska osaan käyttää kalentereita ja kirjoitin jo aloitukseenkin, että en ole tyhmä. 

Mutta en muista ulkoa asioita, tai mihin olen jonkun tavaran laittanut. Saatan kyllä muistaa hyvin itseäni kiinnostavia asioita, kun sille päälle satun.  Jos tiedän asian, ei ole ongelmia, muistamisella ja tietämisellä on pieni vivahde-ero. Yleistietoni on sen sijaan huono, kun en muista kuka esim. ministereistä on kukin lukuunottamatta niitä, joista eniten kohkataan.

Jotta minun työpaikallani nuoremmat menisivät ohi, pitäisi ensin palkata heitä. Yleensä pitäisi joku palkata samoihin tehtäviin. Ei mulle kenenkään tarvitse tulla kertomaan asioita, mitkä saan itse etsittyä. Kaikkiin kysymyksiin saa nykyään vastauksen jos on koneen ääressä, mutta esim. muistin varaisisissa tietokilpailuissa en pärjää yhtään. Huonomuistisuus ei ole mitenkään kytköksissä kyvyttömyyteen etsiä vastaus. Mutta jos vaikka kohta tarkistan kuka oli vuoden 2009 Miss Suomi, viikon päästä olen unohtanut. 

Vierailija
9/14 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tutkittu ettei ole neurologista??

Vierailija
10/14 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 15:24"]

inulla on mielessä

Lainaus ei onnistunut, mutta varmaan lainasit minua, eli aloittajaa. Totta, minulla raksuttaa päässä koko ajan tuhat asiaa, ja se on ongelma. Kirjoja luen keskittyneesti, mutta esim. kun kouluaikoihin tenttasin historiaa,  ajatukset katosivat koko ajan. Tätä kirjoittaessanikin ajattelen paistumassa olevaa puolukkapiirakkaa, johon onneksi muistin laittaa kaikki aineet. Joskus olen unohtanut esim.pullasta hiivan, jos en seuraa ohjetta  - vaikka olen tehnyt satoja pullataikinoita ja osaan ohjeen kyllä teoriassa siksi ulkoa. Usean toiston jälkeen asioita jää mieleen ja sitten ne eivät unohdu. Lähimuisti on siis se, mikä tökkii.  Saatan kuitenkin unohtaa käydä kaupassa työmatkalla hakemassa sitä hiivaa yms. Eli aika epätasaista on. 

Ehkä sinulla on mielessä liian paljon asioita samaan aikaan. Jos haluaa muistaa lukemansa niin kannattaa ensin lukea asia keskittyneesti ja sitten ottaa pienet tirsat perään. Minun on helppo sanoa näin, koska nukahdan helposti koska tahansa ja missä vain. Muistini on tosin alkanut reistailla näin vanhetessani ja ärsyttää kun muistiin painaminen vaatii niin paljon enemmän ja tuntuu että puolet ajasta menee niiden tirsojen vetämiseen...

[/quote]

Vierailija
11/14 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollain sitten parempi muisti? Minulla on samoja ongelmia ja olen luullut, että muillakin on. Minulla ei jää esim kaikkien kasvot mieleen. Tässä asuu esim useampi naapuri joiden kasvoja en tunnistaisi kaupassa mutta täällä pihassa tajuan heidät naapureiksi. Sen sijaan useammin nähdyt ja vähän rasittavatkin ovat jääneet mieleen.

Vierailija
12/14 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
13/14 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
14/14 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat ihan mun pojalta jolla on add, luultavasti on neurologista tai joku muistisairaus aluillaan, suosittelen työterveyden puoleen kääntymistä.