Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukausi ulkomailla, mitä pitää ottaa huomioon?

Vierailija
13.04.2014 |

Koti jää tyhjäksi kuukauden ajaksi, eli mitä pitää ottaa huomioon lähtiessä? Postit käännän ja tietysti sähköjohdot irti mutta mitäs muuta? Varmaan unohtuu jotain tärkeää jos en tätä mieti :)

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmista ettei luottokortit vanhene just reissun aikana. Sama pankkitunnuksille.

Vierailija
2/24 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa: sulata pakastin ja reissun ajaksi pois päältä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi reseptit jos tarttee. Tsekkaa, että matkalaukkuun mahtuu kamat eikä paina liikaa. Skannaa passista kopio sähköpostiin (jos varastetaan matkalla niin helpompi homma selvittää jutut). Käy kampaaja. Hampaat kuntoon. Okei, nää vähän pidemmälle reissulle ;)

Vierailija
4/24 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 14:21"]

Edellinen jatkaa: sulata pakastin ja reissun ajaksi pois päältä

[/quote]

Siis ei oo todellista. Miksi?

Kuukausi on lyhyt aika. Vaikka jäisi joku lasku maksamatta, niin ehtii ennen perintään menoa hoitaa. Kunhan ei postilaatikko täyty posteista. Muuta ei tarvitse huomioida.

Vierailija
5/24 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut kyllä mieleenkään kuukauden reissun vuoksi kääntää postia minnekään... nykyäänhän suurin osa laskuista on e-laskuja ja sanomalehtitilauksen voi keskeyttää.

Ollaan joka vuosi vähintään 3 viikkoa yhtä mittaisesti ulkomailla ja näillä ollaan pärjätty: riittävä siivous ennen reissua, kukkien kastelu, roskisten tyhjentäminen, pilaantuvien ruokien pois heittäminen, useimmat töpselit pois seinistä, tarkistetaan ettei ikkunat jää auki ja että valot ovat pois päältä. Lopuksi ovi turvalukkoon ja menoksi. Niin ja jotain helppoa ruokaa vaikka pakastimeen ja UTH maitoa kaappiin että on jotain purtavaa valmiina ettei tarvitse heti saman tein lähteä lähikauppaan ostoksille.

Vierailija
6/24 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me reissataan joka kesä kuukausi maailmalla eikä tehdä juuri muuta kuin pysäytetään postit ja lehdenjakelut, ladataan ko aikana erääntyvät laskut etukäteen nettipankkiin ja sovitaan että joku perheenjäsen tai naapuri käy kerran pari kurkkaamassa että talo on tallella. Mitään sähkölaitteita ei sulateta tai oteta seinästä (paitsi läppärit), suljetaan vaan kokonaan pois stand by tilasta. Lääkkeet täydennettään (2 diabeetikkoa) ennen lomaa.  

Passit, luottokortit ja reseptit on aina skannattuna meilissä ja voimassaolot + limiitit tarkistettuna. Mukana aina 2 eri korttia koska esim Visa tökkii tosi usein Italiassa mutta Master toimii.

Vierailija
7/24 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjennä kaikki talon roskikset ja muista tarkistaa, että vessat on vedetty (joa taloudessa lapsia).

Muits atyhjentää myös leipälaatikko.

Postilaatikkoon "ei mainoksia eikä ilmaisjakelua" -lappu.

Tietty kaikki matkustamiseen liittyvät paperit mukaan tai skannattuna koeelle.

Jos kuukausi ajoittuu kesään, tsekkaa talon lämmöt minimiin. Ja jos omakotitalo, katkaise jäteastioiden tyhjennys poissaolonne ajaksi.

Käännä posti ja/tai sovi Postin kanssa palvelusta. Lopeta kaikki lehdet, niitä ei käännetä ulkomaille. Nimin. vuoden epähuomiossa Aku Ankka Extraa maksaneena kun en muistanut sen meille tulevan...

Kuukausi on lyhyt aika, mutta tsekkaa Kelasta ja omasta vakuutusyhtiöstä, että vakuutukset ovat voimassa ja saat apua tarvittaessa nopeasti.

Vierailija
8/24 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon matkavakuutus.

Asutteko ok talossa? Jos niin, laita ajastimella valot pois ja päälle.

Pese vessanpöntöt kunnolla ja laita tippa pesuainetta veteen loman ajaksi.

Pesukone ja astianpesukone auki ja hanat kiinni.

Vierailija
9/24 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkiin ilmoitus, että pankki/luottokorttia tullaan käyttämään ulkomailla-missä ja kuinka kauan. Jos et ilmoita, saattavat luottokunnassa/pankissa sen sulkea.

Vierailija
10/24 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin viime kesänä kuukausi ulkomailla. Meiltä oli unohtuneet nämä asiat:

- jääkaapin ovi oli jäänyt kiireessä raolleen

- 3v oli jättänyt puolikkaan sämpylän omaan huoneeseensa pöydälle

- kukat, joiden piti olla kivasti ulkona sateessa ja auringossa, olivatkin olleet sateelta suojassa ja kuolleet kaikki

Muuten oltiin lähdetty ihan samoilla valmisteluilla kuin viikonlopuksi. Tai no sähköpistokkeet irti seinästä ja avattiin postilaatikosta sellainen toinen luukku, että sinne mahtuisi kuukauden postit (sanomalehti katkaistiin). 

Tiskit puhtaaksi ja kaappeihin, lähtöpäivänä kertakäyttöastioista viimeiset ruoat ja roskikset pois.

Vierailija
11/24 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole multa suljettu kortteja, vaikka olen muuttanut ulkomaille ilman osoitteenmuutosta ja käynyt 6kk välein Suomessa.

Vierailija
12/24 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 14:39"]

Pankkiin ilmoitus, että pankki/luottokorttia tullaan käyttämään ulkomailla-missä ja kuinka kauan. Jos et ilmoita, saattavat luottokunnassa/pankissa sen sulkea.

[/quote]

Sitä vartenhan moni luottokortin hankkii että sillä voi maksaa ulkomailla. En ole koskaan kuullut että siitä pitäisi erikseen pankkiin ilmoittaa eikä vuosien saatossa ole kyllä pankki koskaan perään kysellyt vaikka olen reissannut kehitysmaissakin.

Vierailija
13/24 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa pyytä joku käymään katsomassa kerran tai kaksi reissun aikana. Jos nimittäin reissun aikana joku vesijohdon liitos pettää tms. ja tulee vesivahinko, vakuutus ei korvaa, jos olette olleet pitempään reissussa ettekä ole järjestäneet tarvittavaa valvontaa. Sama juttu vuokra-asunnon kanssa, ilmoitus vuokranantajalle, että olettte 1 kk pois (tällä poistatte oman vastuunne jos jotain matkan aikana tapahtuu).

Vierailija
14/24 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Oikeasti? En usko, koska en ole koskaan moiseen törmännyt.

Vierailija
15/24 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 14:47"]

^Oikeasti? En usko, koska en ole koskaan moiseen törmännyt.

[/quote]

jos vesivahinko muhii asunnossa useamman viikon niin vakuutusyhtiön kanssa todellakin tulee ongelmia. Vakuutuksenottajalla kun on vastuunsa myös.

Vierailija
16/24 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 14:45"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 14:39"]

[/quote]

Sitä vartenhan moni luottokortin hankkii että sillä voi maksaa ulkomailla. En ole koskaan kuullut että siitä pitäisi erikseen pankkiin ilmoittaa eikä vuosien saatossa ole kyllä pankki koskaan perään kysellyt vaikka olen reissannut kehitysmaissakin.

[/quote]

Mä olen ilmoittanut ainoastaan siinä tapauksessa, että olen vaihtanut maata useasti esim. viikon aikana. Ja silloinkin vain, jos maat ovat kaukana toisistaan, tyyliin Uusi-Seelanti, Hongkong, Thaimaa, Kreikka. Ei tietty missään Euroopassa, jossa päiväkin aikana saattaa kortti olla käytössä parissa-kolmessa maassa.

Mulle on kerran soitettu korttiyhtiöstä ja kysytty kortin käytöstä reissussa juurikin tällaisen nopean paikasta toiseen siirtymisen takia.

Vierailija
17/24 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 14:44"]

No ei ole multa suljettu kortteja, vaikka olen muuttanut ulkomaille ilman osoitteenmuutosta ja käynyt 6kk välein Suomessa.

[/quote]

Minulta ja monelta muulta taas on, että ihan saat itse tehdä omat ratkaisusi, minä ilmoitan aina, en halua olla ostamassa jotain ulkomailla ja kortti ei toimi.

Vierailija
18/24 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/matka+voi+katketa+luottokortin+hyytymiseen/201309516519

Ei kaikkien tarvitse uskoa tätä, mutta kyllä mua otti pattiin, kun olin 2 vk lomalla ja ekalla viikolla kortti suljettiin...syy oli epäilyttävä käyttö ulkomailla...pummasin ruokarahaa muilta, ennenkuin pääsin soittamaan virastoaikaan Suomeen.

Vierailija
19/24 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 15:26"]

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/matka+voi+katketa+luottokortin+hyytymiseen/201309516519

Ei kaikkien tarvitse uskoa tätä, mutta kyllä mua otti pattiin, kun olin 2 vk lomalla ja ekalla viikolla kortti suljettiin...syy oli epäilyttävä käyttö ulkomailla...pummasin ruokarahaa muilta, ennenkuin pääsin soittamaan virastoaikaan Suomeen.

[/quote]

Nettikahviloissa voi laittaa myös sähköpostia ko yhtiöön ja ilmoittaa että on reissussa ja pyytää että soittavat sinullepäin varmistuksen ja pitävät kortin auki.

Me matkustamme ympäri maailmaa 5-6 vkoa vuodessa lomilla ja paljon työmatkoilla eikä 24 vuoteen ole tullut ongelmia.

7

Vierailija
20/24 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 16:20"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 15:26"]

[/quote]

Nettikahviloissa voi laittaa myös sähköpostia ko yhtiöön ja ilmoittaa että on reissussa ja pyytää että soittavat sinullepäin varmistuksen ja pitävät kortin auki.

Me matkustamme ympäri maailmaa 5-6 vkoa vuodessa lomilla ja paljon työmatkoilla eikä 24 vuoteen ole tullut ongelmia.

7

[/quote]

Ei minullakaan ole ollut ennen ongelmaa, reissannut olen ympäri maapalloa, nyt parin viime vuoden aikana on valvonta tiukentunut ja ihan hyvä niin.

Saan pankilta puheluita, kun ostan vaikka netistä tuotteita Kiinasta, heti tulee puhelu, että olenko se minä.

Kerran se minulta suljettiin kun olin lomilla ulkomailla, siitä alkaen olemme ilmoittaneet ulkomaanmatkoista pankkiin ja homma pelaa. eihän tuo nyt ole konsti soittaa pankkiin ja kertoa matkasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi