Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käyttökokemuksia ekovessoista? ? ?

28.07.2006 |

Suunnittelemme talon rakentamista ja haluaisin kotiin jonkinlaisen kompostoivan vessan. Onko kenelläkään kokemuksia ekovessoista, sähkö- tai muulla periaatteella toimivista mökiltä tai ok-talosta??

Haisevatko tai onko huoltaminen helppoa?? Please kertokaapa kokemuksistanne. Tavallista ulkohuussiahan ei mukaan lasketa : )

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen päässyt " vierailemaan" sähkövessassa useastikkin tuttavien luona. Ei haise yhtään. Sitä olen miettinyt että mitenkäs sitten suu pannaan jos tulee pidempi sähkökatkos =) Mutta ei kai niin pitkiä katkoja kovin usein tule että sitä varten pitäis vesivessa rakentaa.

Tyhjentämisestä yms en tiedä mitään kun en ole kysellyt. Itsekin laittaisin muun kuin vesivessan jos rakentaisin, tuntuu hullulle että juomakelpoista vettä huuhdotaan viemäristä alas litratolkulla...

Vierailija
2/7 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta työn puolesta olen tutustunut uusien ekovessojen toimintaperiaatteisiiin jonkin verran. Periaatteena on esim, että jäte kompostoituu säiliössä, joka on sijoitettu varsinaisen wc-istuimen alla olevaan tilaan, esim. ryömintätilaan tai tekniseen tilaan. Säiliön lokeroita tyhjennetään esim. 3kk välein (käyttömäärästä ja " tehosta" riippuen) ja tuotos on siinä vaiheessa maatunut hyvin multamaiseksi ja se siirretään jatkokompostointiin tavalliseen kompostiin. Hajuhaittoja ei pitäisi olla, mutta mene ja tiedä, jos laite ei toimi täydellisesti. Mutta olen kuullut kovasti kehuja nykyisistä ekovessoista. Itsellekin tekisin, jos olisin rakentamassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä tehdään kaikki ihan uusiksi viemärijärjestelmistä lähtien. Heille tulee tällainen Lassila&Tikanojan " EKOLET VS -kompostoiva sisäkäymälä" joka kuulemma on ihan erinomainen, hajuton, helppo ja mukava käyttää.

Jos olen ymmärtänyt oikein, siinä on neljä lokeroa, joista aina yksi on käytössä ja sitten kun se on täysi pyöräytetään toinen ja kun vuodessa on käyty kierros läpi, on ensimäisessä jo valmista multaa. Siinä " märkä jäte" erotellaan jotenkin meneväksi eri paikkaan, joten ei tule siitäkään hajua tai ylimääräistä painoa tyhjennyksessä ja käsisuihkun käyttökin onnistuu.

http://www.lassila-tikanoja.fi/ArticleStorage/shop.php?id=11124&mode=pr…

Iloa rakentamiseen!

nimim. " Pikkuisen kade, tahtoisin itekin rakentaa oman talon"

Vierailija
4/7 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos linkkivinkistä. Näyttää ihan kivalta mallilta, mutta onko ne tosiaan kaikki noin kalliita... Nyt taitaa tulla perheneuvottelun paikka, heh.

Vierailija
5/7 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pois vessoista eli onko kellään kokemusta ekologisista lämmitysmuodoista? Onko esimerkiksi maalämpö ihan ok?

Vierailija
6/7 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivakäymälän voi rakentaa myös itse. Sen ei tarvitse olla tehdasvalmisteinen. Ekolett ei muistaakseni muutenkaan ollut sieltä halvimmasta päästä. Se on mun mielestä myös järkyttävän kokoinen, ja on niitä kauniimpiakin malleja nähty :D

DT-kuivakäymäläkeskus Tampereella myy monia erilaisia malleja, löytyy myös kotisivut joilla on esittelyt monista erilaisista malleista hintoineen ja tietoineen. Kuivakäymälän tekeminen itse ei kuitenkaan ole mikään ylivoimainen suoritus. Yksinkertaistettuna se vaatii säiliön ja pöntön, ja tuuletuksen vessaan ;) Keskuksen osoite on http://www.kopli.fi/kaymalat.html Siellä kuitenkin siis on valmismalleja, eikä mitään ohjeita tsi-malleihin

Osa valmismalleista on sellaisia, että itse pöntössä on säiliö johon uloste kerääntyy + jossa se kompostoituu. Säiliö sitten kannetaan ulos ja tyhjennetään. Osassa kaikki uloste menee samaa, osa on ns erottelevia käymälöitä joissa virtsa ja kiinteä jäte menee erikseen. Virtsa voidaan johtaa joko viemäriin niin kuin tavallisessa vesivessassa, tai se voidaan kerätä omaan säiliöönsä. Sitähän saa käyttää lannoitteena laimennettuna.

Osassa malleista voi kompostoida myös jonkin verran biojätettä.

Mun mielestä jotenkin kaikkein huisin kuivakäymälä oli Incinoletin polttava käymälä :o Siinä jätöksen tehtiin muovipussiin, joka käytön jälkeen tippui sitten luukusta alas (kun kansi suljettiin). Pönttöä polttaa ulosteet, ja uloskipattavaksi jää vain tuhkaa. Se oli mun mielestä jotenkin tosi vinkeä, vaikka ekologiselta kannalta ei kuitenkaan mun mielestä niitä järkevimpiä. Se on kuulemma hyvin suosittu helppouden vuoksi.

Mä en valittettavasti ole nyt kotona, joten ei voi katsoa noista omista papereistani niitä erilaisia malleja hintoineen ja toimintaperiaatteineen. Mutta siis kuivakäymälän voi rakentaa myös melko yksinkertaisesti itse. Meidän " projektiin" on tulossa todennäköisesti 3 asuntoon itsetehty kuivakäymälä yhteisellä säiliöllä ja sen lisäksi vielä yksi pienempi kompostikäymälä, joko Naturum tai joku sen tyylinen.

Kuivakäymälöistä on ollut juttua myös entisessä Luomurakentaja-lehdessä, varmaan myös nykyisessä Terve Talo-lehdessä. Lisäksi käymäläseura Huussista saa varmaan paljon tietoa. Luomurakentaja ei ole muutamaan vuoteen enää ilmestynyt, mulla itselläni on vanhoja lehtiä tallessa ja niissä on joitain juttuja.

Lämmistysasioista en oikeastaan osaa sanoa muuta kuin sen, että meillä on pellettilämmitys ja se toimii hyvin. Valitettavasti pelletille on vaan niin paljon ottajia, että viime talvena jouduimme siirtymään lähipelletin sijasta vapon asiakkaiksi ja hintakin nousi samantien. Mutta hyvin sillä lämpiää kuitenkin :)

Vierailija
7/7 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhupussi:

Pönttöä polttaa ulosteet, ja uloskipattavaksi jää vain tuhkaa.

Pönttöä ei siis polta ulosteet, vaan pönttö polttaa ne ulosteet ja jäljelle jää kasa tuhkaa :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän