Suomalaisen kaupanteon surkeus!
Minulle riittää jo suomalaisen kuluttajan syyllistäminen! Seis kaikille mainoskampanjoille "osta kotimaista", stoppi paskalle palvelulle liikkeissä.
Väittävät, että ostamalla kympillä enemmän kotimaista kuussa, syntyy uusia työpaikkoja. Paskat syntyy, entisetkin tuhoutuvat; kun firma alkaa kannattaa, suomalainen joko myy sen ulkomaalaiselle tai tulee ahneeksi ja siirtää tuotannon vähintäänkin Viroon! Ei ole minun asiani tukea kotimaista vain siksi, että joku muu voisi rikastua ansiostani. Ja tuota "kympillä enemmän"-slogania on muuten hoettu jo kymmenisen vuotta...pientuottajia kannattaisin ehkä, mutta mistä niiden tuotteita saa? Juuri uutisoitiin, että esim. K-kaupan hyllylle ei ole asiaa ilman tiettyä myyntimäärää.
Suomalainen tuote on kallis, korkeintaan keskilaatuinen, ja tylsä. Kaupan päälle palvelu on usein suorastaan ala-arvoista: tietämätöntä, laiskaa, asiakasta ali-arvioivaa. Tässä syyt sille, miksi kotimainen kaupanteko kuihtuu ja suomalaiset siirtyvät ostamaan ulkomailta kaiken netin kautta.
Jos ostan netin välityksellä ulkomailta tuotteen, saan automaattisten vahvistusten ym. lisäksi sähköpostiini usein henkilökohtaisemman kiitosviestin ja tarkat tiedot siitä, milloin lähetys on odotettavissa. Kaupan päälle tulee usein alennuskoodi seuraavaa ostosta ajatellen. Usein jo pienellä ostoksella on oikeutettu ilmaisiin postikuluihin. Tuote on lähes poikkeuksetta viikon sisään ostosta Suomessa, lähes aina jo parin päivän jälkeen.
Jos ostan suomalaisesta kaupasta tuotteen, menen ensin paikan päälle ja yritän saada palvelua. Hyvin usein homma kaatuu jo tähän, koska myyjä ei tunne omaa valikoimaansa, nettisivujaan tai edes varastotilannetta sillä hetkellä. Jos haluamani tuote kuitenkin löytyy, kunnossa voi olla huomauttamista. Jos kunto on ok, hinnassa on sen luokan katteet ettei tuote kiinnosta enää.
Jos nyt vielä siedetään se hinta, mutta sinulla on yksikin erityistoive esim. kuljetusta koskien, voit olla lähes varma että kaupanteko tyssää siihen. Myyjä ei tee elettäkään "tullakseen vastaan", ei tarjoa hyvää palvelua kalliistakaan tuotteesta. Joskus sekin osoittautuu ylivoimaiseksi, että tuotteen hakee vasta myöhemmin, vaikka sen maksaisi siinä heti nyt. Usein sanotaan että "tilaa netistä".
No, minäpä tilaan: netissä kaikki sujuu ok, maksan ostokseni samantien kera kamalien postimaksujen ja saan kuittauksen sähköpostiin. Kuluu päiviä, ja lopulta tulee tieto että "valitettavasti tuote on loppunut" TAI tuote lähtee matkaan, mutta seikkailee postin mukana pitkin Suomea viikon verran. Kun kolhiintunut paketti on vihdoinkin perillä, haettuasi sen itse postitoimistosta vaikka maksoit kotiinkuljetuksesta, sisältä puuttuu joskus osa tilauksestasi ja viesti, että voit maksaa vain sen saamasi tuotteen, vähennä itse laskusta se toinen (vaikka maksoit postituksenkin toisesta..). Pienintäkään vaivaa asiakkaan eteen ei ole nähty, asiakaspalvelu voi olla vastaamatta reklamointiisi ollenkaan. Uudistuksen myötä tuotteen palauttaminen on asiakkaalle mahdollisesti maksullista. Kaikki on tehty niin vaikeaksi ja kivuliaaksi, että jatkossa ei huvita tilata mitään mistään.