3, 5kk vauvalle velliä vai korviketta? vai sosetta?
Vauva täysimetyksellä, syö 1.5h välein paitsi yöllä yksi 4 tunnin pätkä. Olen totaalisen loppu. Ei ole tarkoitus siis vieroittaa vauvaa kokonaan rinnasta vaan toivon, että syöbtiväli vähän pidentyis edes yhdesti päivässä. Kiinteät aloitetaan lääkärin ohjeesta jokatapauksessa 4kk iässä.
Eli mitä nyt kannattaisi antaa?
Kommentit (12)
No jos on jo mahavaivoja niin aloita korvikkeella ja aluksi vain vähän kerralla...ei sitäkään voi heti pullollista vauvaan tuupata!
Ja jos korvike sopii niin sen jälkeen voit totuttaa vaikka iltavelliin niin taatusti nukkuu yöllä pitemmän pätkän sillä meillä tyttö alkoi nukkua täydet yöt 4kk juuri perunaporkkanavellin ansiosta (herkkua). ja sitten alat päivisin antamaan soseita pikkuhiljaa ja sen jälkeen puuroja ym ym siitä se lähtee...
No mun mielestä voit aloittaa kiinteät pikkuhiljaa jo nyt. Kaks viikkoa sinne tai tänne. Me saatiin neuvolasta ohjeistus aloittaa 3,5kk iässä pikkuhiljaa. Pari lusikkaa päivässä ja sit voi antaa jo enemmän. Jos on herkkävatsainen, niin alota päärynällä, ruusunmarja-vadelmalla/-päärynällä, maissilla, kesäkurpitsalla ym.
Jos taas et missään nimessä halua vielä aloittaa kiinteitä, niin anna korviketta. Mun mielestä koko vellitouhu on turha. Sitäpaitsi sitä suositellaan vasta 5kk iässä. Nyt mun vauva on 5kk ja aloin antaa aamuin illoin puuroa. Vellit skippaan kokonaan.
Onko sulla muita lapsia? Nauti noista imetyshetkistä, koska ne antaa sulle hetken hengähgystauon(?). Munkin vauva söi ekat 3kk noin usein, nyt ei enää ja päivät on todi hetkisiä.
Kiinteät auttaa siihen yövalvomiseen aikapitkällä viiveellä joten jos olet aivan loppu niin annata toki korviketta(jos vauva vaan suostuu sitä juomaan)
Velliä ehdottomasti, aloitat antamalla vähän kerrallaan illalla. Yleensä siinä käy niin, että ensin vauva ihmettelee että mitäs tämä outo tavara suussa on, mutta sitten alkaa ahneesti juoda, ja kun parin desin purkki on juotu, lapsi nukkuu vähintään 6h yöunet. Olen kokeillut sekä esikoisella, joka 3kk asti valvoi kaikki yöt, että keskosena syntyneillä kaksosilla.
Eikä mitään allergioita ole kenelläkään meidän perheessä, eikä koskaan ole korvatulehduksiakaan ollut.
Niin ja se velli voi olla peruna-porkkanaa, ei tarvi antaa heti viljaa.
Kiinteitä vaan kehiin. Mä oon antanu kaikille mun muksuille jo alle 2kk iässä, imetys lisäksi. Kellään ei ole mitn allergioita, mahavaivoja, tms.. Ja yösyönnit loppunu 4-6kk iässä. :)
Korvikkeessa on paremmat ravintoarvot ku vellissä. Vellistä ei saa oikeen mitään muuta ku vatsan täyteen. Itse skippaan vellit kokonaan. Näinköhän suostuu korvikkeisiin jos oma maito ei kelpaa?
Korviketta jos nuo ovat vaihtoehdot; velli on kiinteä ruoka ( = muuta kuin äidinmaitoa)! 2vko lisää täysimetyksellä olisi kuitenkin tosi lyhyt aika vielä jaksaa imetystä.
Mitä itse tahdot antaa?
Antaisin korviketta ja velliä sinun tilanteessa. Meillä velliä annettu 3kk iässsä kunto-ohjaajan ohjeilla.
Haluan antaa sitä joka on vaihtoehdoista järkevin, siis sitä josta vähiten haittaa. Eli ilmeisesti korviketta.
Voikohan korvike äkkiseltään annettuna aiheuttaa mahavaivoja? kannattaako tai voiko korviketta sekoittaa omaan pumpattuun maitoon(jota muuten pakkanen täynnä mutta ei maistu meidän vauvalle)? Vauva siis ollut aina kovin mahavaivainen refluksilla höystettynä.
Ap
Korviketta. Velli on ihan turha. Anna korviketta vähitellen, voi aiheuttaa mahavaivoja.