Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelette vegaanista?

Vierailija
11.04.2014 |

Minua ärsyttää aina uusissa työpaikoissa lounasaikaan. Olen vegaani, joten yllättäen ruokani ei sisällä esimerkiksi lihaa. Joka paikassa jo ensimmäisenä päivänä joku on tämän huomannut ja kysyy, olenko kasvissyöjä. Yritän aina välttää tätä keskustelua niin pitkälle kuin mahdollista. Yleensä tokaisen takaisin vaan jotain, täytyykö jokaisella aterialla olla lihaa yms.

En mielelläni paljasta vegaaniuttani, koska tiedän, että jostain kumman syystä se on kovin kova pala pureskeltavaksi monelle. Enkä tykkää siitä, kun tämän paljastumisen jälkeen melkein joka ruokatauolla se pitää jotenkin ottaa esille. Aina pitää olla selittelemässä, mitä sitten syön, mistä saan vitamiineja, eikö ärsytä kun ei voi syödä kaikkea, enkö kaipaa lihan makua jne. Olen niin kyllästynyt näihin kysymyksiin. Mutta myös aina jonkun "tekosyyn" keksiminen sille, miksi en nyt ota ilmaista (ei-vegaanista) pullaa tai miksi tarjottu karkki ei kelpaa, on myös ärsyttävää.

Mietinkin, että onko tämä asenne vegaaneja kohtaan nykypäivänä jo parempi. Miten sinä siis kokisit jos uusi työkaveri paljastuisi vegaaniksi? Ottaisitko hajurakoa, pitäisitkö jonain viherpiiperönä vai suhtautuisitko kenties jopa positiivisesti?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi yllättynyt, jos vegaani paljastuisi viherpiiperöksi. En nyt suoraan tekisi sellaista ennakko-oletusta, mutta vähän viherhörhön suuntaan se vegaaniustieto ajatukset veisi. En silti ottaisi hajurakoa vaan antaisin tyypin luonteen, eikä vain ruokavalion, ratkaista. Miksi muuten olet vegaani?

Vierailija
2/6 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniksi ryhdyin nimenomaan siksi, että vastustan tehotuotantoa ja eläinkokeita. Mutta tässä monia vuosina jo vegaanina olleena olen kyllä löytänyt tästä myös terveydelliset puolet, joiden vuoksi jo pelkästään en enää palaisi takaisin sekasyöjäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 19:31"]

Vegaaniksi ryhdyin nimenomaan siksi, että vastustan tehotuotantoa ja eläinkokeita. Mutta tässä monia vuosina jo vegaanina olleena olen kyllä löytänyt tästä myös terveydelliset puolet, joiden vuoksi jo pelkästään en enää palaisi takaisin sekasyöjäksi.

[/quote]

= paljastuit siis viherpiiperöksi :) No ei siinä mitään, sehän on kyllä ihan kannatettavaa. 2

Vierailija
4/6 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen melko uusi vegaani, lacto-ovo olin ensin reilut viisi vuotta ja nyt olen ollut vuoden alusta vegaani. Mulla on ihan erilaiset kokemukset kuin ap:llä. Joo, ihmiset kyselee, mutta silleen hyväntahtoisesti ja siis tyyliin "kerro nyt joku herkullinen resepti, pitäishän tuota lihan syöntiä rajottaa tässä vähän kaikkien."

Mutta mä luulen, että tää on jossain määrin ikäkysymys. Mä olen yli 40-vuotias, en jaksa enää olla mustavalkoinen, enkä jaksa julistaa sanomaa. Mun syyt vegaaniuteen on mun omia asioita, ne ei oikeastaan muille kuulu. Miksi?- kysymykset kuittaan yleensä lyhyellä "ei vaan tee lihaa mieli"-vastauksella. 

Vierailija
5/6 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vältät keskustelua? Minusta on hienoa, kun jollekin sopii kasvisruoka ja osaa syödä  ja laittaa sitä monipuolisesti. Toivoisin saavani kuulla parhaista ruoka-aineistasi, resepteistäsi ja suosikkimausteistasi kullekin raaka-aineelle. Olen itse sekasyöjä, mutta lisään kasvispäiviä ruokavaliooni. Ne tuovat mukavaa vaihtelua ja jos olokin on kylläisenä hyvä, tulee kasviksia syötyä jatkossa varmasti  enemmänkin. Mielestäni kasvissyöntiin täytyy vain perehtyä. Mausteiden käyttö on tärkeää.

Vierailija
6/6 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koen taas tuon kyselemisen jotenkin vaivaannuttava. Ymmärrän, että joitakin aidosti kiinnostaa uusi asia, mutta kyllä sen huomaa, että moni alkaa ottaa hajurakoa. Joko varotaan puhumasta enää siitä lihasta tai sitten nimenomaan aina jaksetaan yhtäkkiä alkaa puhumaan, miten hyvää liha on (olen miesvaltaisella alalla). Itse voisin kyllä sinänsä vain sanoa olevani vegaani, mutta sen enempää en siitä jaksa puhua. En käännytä ihmisiä. Haluaisin, että ihmiset voisivat vaan unohtaa tämän "erilaisuuteni" ja vaikka ajatusmaailma voi olla eri, niin silti voisimme pystyä olemaan ihan normaalisti.

- AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä