Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vatsa- ja paksusuolentähystys samalla kerralla

Vierailija
11.04.2014 |

Kääk! Luulin, että nuo tehtäisiin eri kerroilla mutta ei. Kolmen viikon päästä on koettelemus, kertokaa miten tästä selviäisi kivuttomimmin. Eniten hirvittää gastroskopia ja tuo suolen tyhjentäminen. Kuusi litraa kitattava tyhjennysnestettä, huh huh. Minulla tulee jo tavallisesta ripulistakin pyörryttävä, heikko olo :( Taitaa jäädä yöunet aika vähiin edeltävänä yönä, jos pitää vessassa laukata...

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi vaihtaa helpompaan nesteeseen, kuten Phosphoral?

Vierailija
2/13 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Kun on pakko niin on pakko, hyvä kun tutkitaan. Noista kahdesta gastro menee viidessä minuutissa eikä tunnu kuin hiukan yökkäyttävän epämukavalta. Kolonoskopia on pidempi ja kipristää kyllä vatsaa aika tavalla. Käytännön vinkki tyhjennykseen: aloita riittävän aikaisin koska tyhjentymivauhti on yksilöllinen. Ja varaa bepanthenia koska ahteri menee pyyhkimisestä rikki alle tunnissa - sitä jokaisen vessakeikan jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilasohjeessa oli Colonsteriliä 6 litraa.

Ap

Vierailija
4/13 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apinanraivolla juot. Pahaahan se on.

Vierailija
5/13 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 16:21"]

Potilasohjeessa oli Colonsteriliä 6 litraa.

Ap

[/quote]Mulla oli toi Phosphoral ja se on ainakin helppokäyttöinen. Jos sulle tuottaa vaikeuksia tuon toisen ottaminen, niin kysy, saatko vaihtaa. tuota Phosphoralia ei tarvii juoda kuin 2x 2,5dl muistaakseni ja sen päälle muita kirkkaita nesteitä

Vierailija
6/13 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Phosphoralia minäkin suosittelen jos vaan mahdollista. T. 3

Vierailija
7/13 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti vinkistä! Pitäisikö sitä vaihtamista kysyä sieltä yksiköstä vai apteekista?

Ap

Vierailija
8/13 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisessa ripulissa sitä on sairas, joten kyllähän se heikottaa. Tyhjennyksen aikaan on terve ja juo litratolkulla sitä nestettä, joten ainakaan itselle ei heikotus tullut, vilu ainoastaan. Minusta Colonsteril ei ollut niin pahaa, mitä yleensä sanotaan. Itse join sitä mahdollisimman kylmänä ja heti perään imeskelin tikkaria, jotta litkun maku ei jäänyt suuhun.

Vierailija
9/13 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin tähystetään perse ja samalla laitteella heti perään ruokatorvi :D

Vierailija
10/13 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 16:30"]

Kiitti vinkistä! Pitäisikö sitä vaihtamista kysyä sieltä yksiköstä vai apteekista?

Ap

[/quote]Mä kysyisin sieltä yksiköstä.

Vierailija
11/13 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 16:09"]Kääk! Luulin, että nuo tehtäisiin eri kerroilla mutta ei. Kolmen viikon päästä on koettelemus, kertokaa miten tästä selviäisi kivuttomimmin. Eniten hirvittää gastroskopia ja tuo suolen tyhjentäminen. Kuusi litraa kitattava tyhjennysnestettä, huh huh. Minulla tulee jo tavallisesta ripulistakin pyörryttävä, heikko olo :( Taitaa jäädä yöunet aika vähiin edeltävänä yönä, jos pitää vessassa laukata...

[/quote] Kuulostaa tosiaan aika hurjalta. Voisikohan siirtää eri päiville? Kävin vstsalaukun tähystyksessä enkä tosiaan olisi kestänyt toista tutkimusta samalle päivälle!

Vierailija
12/13 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on colitis ulcerosa ja joudun käymään noissa paksusuolen tähyissä säännööllisesti. Phosphoral on tosiaan helppo litku, se 2 annosta menee ihan heittämällä (pussi sekoitetaan tiettyyn vesimäärään, minulla ohjeena ollut 1 l mutta vähäisempiäkin määriä olen kuullut). Minä saan aina tipan käteen josta kipu- ja rauhottavaa lääkettä kunnolla suoneen ja käytännössä nukun tuon 20 min jonka tutkimus kestää. Toivottavasti sinäkin saat kunnon lääkityksen. Ei se ilman lääkkeitäkään paha ole, suolistoon pumpattava ilma vaan siellä pingottelee, mutta kyllä sen kestää.

Vierailija
13/13 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen viitaten voin kyllä sanoa, että kivun tunteminen paksusuolen tähystyksessä on yksilöllistä. Yleistäen voi sanoa, että hoikilla ja pienikokoisilla sattuu eniten. Itse menin ensimmäiseeni löysin rantein, mutta pelkän juotavan kipulääkityksen voimin toimenpide koski silti niin tolkuttomasti, etteivät voineet suorittaa sitä loppuun. Tosin suolessa oli tuolloin varmaan kohtuullisen paha tulehduskin. Nykyään (minulla myös colitis ulcerosa) suonensisäisessä lääkityksessä sujuu täysin kivuitta. Jos olet kipuherkkä, mene paikalle etuajassa ja vaadi lääkitystä!

Valitettavasti on myös niin, että kaikkialla eivät anna vaihtaa noita tyhjennysnesteitä. toivottavasti sinulle onnistuu! Minä joudun käyttämään Moviprepia, jota juodaan sentään vain 2 litraa, mutta meinaan yökätä joka kulauksen jälkeen. Päärynäjuissi toimii mielestäni tyhjennyslitkun oheisjuomana parhaiten, erittäin kylmänä. Lisäksi voi imeskellä jotain väriaineettomia pastilleja maun poistamiseksi tai tosiaan tikkaria (mutta ei punaisia eikä violetteja!). Minulle tekee siis todella tiukkaa saada ne juotavat alas, joidenkin yökötysrefleksi ei herää niistä ollenkaan.

Toivottavasti kohdallesi osuu osaava ja ystävällinen tähystyshenkilökunta, silloin toimenpiteet ovat vallan siedettäviä, jopa mielenkiintoisia, kun suolen sisälle saa itsekin katsella! Tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän