Onko paha, jos juo 1-2 lasia viiniä päivittäin?
Tykkään juoda illalla ruuan kanssa, samalla kun katson jotain ohjelmaa. Viikonloppuna saattaa sitten mennä koko pullo perjantaina tai lauantaina.
Ei varmaan tulisi juotua näin ellen olisi sinkku.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
No riippuu, näetkö, että onko alkoholismi "paha". Itse juon myös 1-4 lasia (useimmiten 2-3) (12 cl) päivittäin, viikonloppuisin en siis juo sen enenpää tai vähempää, viikonpäivällä ei ole väliä ja tiedostan, että olen alkoholisti. Yleensä koetan pitää edes 1 alkottoman päivä per viikko, mutta aina ei onnistu. En vaan jaksa tehdä asialle mitään (sekä koen olevani mukavampi ihminen, kun saan sen pari lasillista illassa). Kesällä pidin 4 viikon tipattoman, tammikuussa olisi taas tarkoitus, että edes joskus maksa voisi palautua. Saas nähdä, koska maksa poksahtaa, nyt ikää 40+.
Juot vähemmän kuin Englannin kuningatar, joka on melkein 100-vuotias. Voi olla että noilla määrillä vältyt alkoholin aiheuttamilta sairauksilta. Voi myös olla että et välty.
Saatat myös jäädä auton alle. Hitostako näitä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No riippuu, näetkö, että onko alkoholismi "paha". Itse juon myös 1-4 lasia (useimmiten 2-3) (12 cl) päivittäin, viikonloppuisin en siis juo sen enenpää tai vähempää, viikonpäivällä ei ole väliä ja tiedostan, että olen alkoholisti. Yleensä koetan pitää edes 1 alkottoman päivä per viikko, mutta aina ei onnistu. En vaan jaksa tehdä asialle mitään (sekä koen olevani mukavampi ihminen, kun saan sen pari lasillista illassa). Kesällä pidin 4 viikon tipattoman, tammikuussa olisi taas tarkoitus, että edes joskus maksa voisi palautua. Saas nähdä, koska maksa poksahtaa, nyt ikää 40+.
Juot vähemmän kuin Englannin kuningatar, joka on melkein 100-vuotias. Voi olla että noilla määrillä vältyt alkoholin aiheuttamilta sairauksilta. Voi myös olla että et välty.
Saatat myös jäädä auton alle. Hitostako näitä tietää.
Auton alle jääminen on tapaturma jolle itse (välttämättä) ei voi mitään. Aloholismin kehittymiseen sen sijaan voi itse vaikuttaa olemalla juomatta. Kaksi alkoholikuolemaa nähneenä voin kertoa, että eipä holistit ajatelleet eläneensä nautinnollisesti eikä loistokkaan kuninkaallisesti. Karu kuolema on se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi junttien juomakulttuuri ei ymmärrä kun sen että vedetään perseet. Ja kaikki alkoholin käyttö johtaa siihen. Ei tajuta että just se lasi kaks on ihan fine.
Tää on alkoholistin puolustelua ja denialismia. Alkoholi joka päivä ei ole terveellistä ja fine. Etenkin kun ap dokaa enemmän sitten viikonloppuisin. Pari lasia viikonloppuna kumpanakin päivänä on ihan fine, mutta ei tuollainen joka päivä killittäminen.
Mikä hemmetin ”fine”??!
Kirjoita suomea. Antaa typerän vaikutelman käyttää sanoja englannista, kun suomen kielestäkin löytyisi sopiva sana.
Sinähän sen tiedät, onko paha. Tuletko humalaan? Teetkö typeryyksiä? Onko aamulla paha olo? Jätätkö tärkeitä juttuja välistä juomisen takia? Joudutko lainaamaan rahaa juomista varten?
Ei pelkkä määrä useinkaan kerro kaikkea.
Ei ole paha määrä jos ei se nouse tuosta. Voi jopa ehkäistä sydän ja verisuonisairauksia.
Suomessa ei muusta jauheta kuin alkoholin käytöstä. Täällä on super tiukat alkoholisäädökset ja silti rapajuoppoja piisaa. Sitten joku ottaa lasin pari päivässä viiniä ja täällä taas perus suomijuntit tuomitsee alkoholistiksi. Itse tiedän ihmisen joka ei käyttänyt ollenkaan alkoholia ja eli terveellisesti. Silti haimasyöpä tuli ja vei mennessään. Sitten on niitä jotka dokaa koko elämänsä ja elää super vanhaksi. Antakaa ihmisten elää. Niin kauan kun itse ei koe sitä ongelmaksi niin antaa mennä. Mieluummin elää ja nauttii, kun koittaa jeesustella ja kuolee tylsyyteen ja tiukkapipoisuuteen. Euroopassa asuneena, ei siellä ole jatkuvasti päivälehti otsikoita alkoholin haitoista yms. Tai muutenkaan ei siellä ihmiset jauha kenenkään käyttämisestä. Täällä ei muusta puhutakkaan.
Ja pakko vielä todeta, että se on kumma että jos alkoholista tulee terveyshaittoja, siitä ihmiset tuomitsee. Kuinka menee verorahoja. verorahoja menee niin paljon kaikkeen aivan turhaan, että eipä siinä eroa ole että onko se alkoholi, ylipaino, muu epäterve tapa syödä, lisäravinteet ym, luontaistuotteet jotka saa maksan poksahtamaan. Ja jokainen meistä niitä veroja maksaa tavalla tai toisella, joten kuka sinä olet arvottamaan mihin sitä on oikein käyttää.
Eikö tee mieli ottaa 3. ja 4. lasillista? Tai pullo loppuun.
Alkoholismi kehittyy juomalla. Jos juo joka päivä ja viikonloppuna vielä enemmän on kehitys jo hyvällä alulla. Älä leiki tulella.
Ei ole paha.
Itse juon yleensä yhden oluen / ilta. Viikonloppuisin pari lasia viiniä päälle. Eli viikossa annoksia tulee ehkä 6-10, riippuen viikosta.
Kuitenkin em. niin, että pidän vähintään yhden päivän viikossa ihan kokonaan tipattomana.
Pari lasia viiniä päivässä on ihan normaalia, sehän menee tosiaan jo ruokajuomina, eikä siitä toisaalta känniin tule. Toisaalta terveysvaikutukset varsinkin punaviinin kohdalla ovat huomattavat, kun saa paljon terveellisiä flavonoideja. Valkoviinissä ei ole samaa terveyshyötyä.
Sitten jos joka päivä juo vaikkapa pullollisen yksin, voi alkaa pohtimaan asiaa uudelleen.
Itselläni on kulunut 4-7 pulloa viikossa punaviiniä viimeiset 20 vuotta. Harvemmin kuitenkaan tulee varsinaisesti kännättyä. Meidän perheessä hyvä ruoka ja juoma on tärkeitä, sekä yhdessä vietetyt rauhalliset ateriahetket joka ilta.
Juon liki joka perjantai putelin viiniä ja pari tiukkaa. Viikolla saattaa kerran tai kaksi kuussa mennä viinipullo. Juon tullakseni hippuliin, syön päälle. Nukun tämän jälkeen mielestäni hyvin, mutta ehkä joku mittari kertoisi, että kurjasti. En heräile tai tuskaile yöllä. Aamuisin en kärsi krapulasta, tämä ongelma on ollut aina. Varmaan juomista pitää vanhemmiten vähentää, nyt se o vähentynyt tähän kyllä ihan luonnostaan, ei lisääntynyt. Ei vaan huvita enempää. Joskus 30-vuotiaana puteleita meni kerralla helposti pari.