Pystyisitkö olemaan kätilö?
Kommentit (29)
Tuleva kätilö kirjoitti:
Aika hassu keskustelu näin kätilöopiskelijan näkökulmasta! :D Rakastan opintojani, ja kyseessä on lapsuuden haaveammatti. Ymmärrän silti hyvin niitä, jotka eivät sitä hommaa haluaisi tehdä. Alavalinta herätti omassakin lähipiirissä hämmennystä ja yhä muille herää paljon kysymyksiäkin. Mutta minusta perheen, äidin ja lapsen asialla niin hyvinä kuin huonoinakin aikoina oleminen on arvokasta ja mahtavaa, ja syntymä on kerrassaan ihmeellinen tapahtuma!
Ymmärrän varmaan miksi se, että kätilöksi haluaa aika harva, on susta hassua koska sullehan se on haaveammatti. Mustakin on vähän hassua, ettei kaikki tykkää luistelusta ja varsinkin ettei kaikki nauti maalaamisesta vuorokausia putkeen. Olen itse synnytellyt ja kohdalle osuneet kätilöt ja lääkärit olivat aivan ihania, arvostan työtä ja olen kiitollinen. Periaatteessa voisi kiinnostaa minuakin, mielenkiintoinen tapahtuma, vauvat ovat ihania ja olen ihan empaattinen, mutta isoin kynnys itselleni olisi se mistä vauvat tulee. Voisin olla töissä esim. gynekologina muute (jos olisin tarpeeksi fiksu?), mutta naisten alakertoihin koskemisesta saisin traumat. Sama juttu synnytyksissä. Se on oikeastaan ihan se kaikista isoin kynnys noilla aloilla, jota en pystyisi ylittämään. Jos joku nainen läsnäollessani alkaa puskasynnyttää niin varmasti yrittäisin auttaa niin hyvin kuin osaisin, mutta jos joka päivä pitäisi mennä töihin ajatuksella, että siellä ne lukuisat alapäät on vastassa... Ehkä mulla on jonkinlainen typofobia enkä selviäisi kätilönä järjissäni. Onneksi en ole sentään trypofobinen mies.
En. Pidän lasten hankkimista äärimmäisen epäeettisenä. kirjoitti:
Ks. nimimerkki
ä hä mitä-hä? :D
Kai voisin, mutta liian huonot työajat ja liian huono palkka vastuuseen ja työn raskauteen nähden. Joutuu välillä todella sydäntä särkeviin tilanteisiin ja erilaisten ihmisten kohtaaminen kaikkein herkimmässä ja avuttomimmassa tilassa vaatisi todella hyvää tilannetajua ja sosiaalista silmää. Arvostettava ja hieno työ, mutta siitä palkitaan aivan liian heikosti.
Vierailija kirjoitti:
Kai voisin, mutta liian huonot työajat ja liian huono palkka vastuuseen ja työn raskauteen nähden. Joutuu välillä todella sydäntä särkeviin tilanteisiin ja erilaisten ihmisten kohtaaminen kaikkein herkimmässä ja avuttomimmassa tilassa vaatisi todella hyvää tilannetajua ja sosiaalista silmää. Arvostettava ja hieno työ, mutta siitä palkitaan aivan liian heikosti.
Juurikin näin. Omassa synnytyksessä mietin, etten haluaisi tuommoista vastuuta, enimmäkseen yksin pienehköllä palkalla vuorotyössä
Vierailija kirjoitti:
Tuleva kätilö kirjoitti:
Aika hassu keskustelu näin kätilöopiskelijan näkökulmasta! :D Rakastan opintojani, ja kyseessä on lapsuuden haaveammatti. Ymmärrän silti hyvin niitä, jotka eivät sitä hommaa haluaisi tehdä. Alavalinta herätti omassakin lähipiirissä hämmennystä ja yhä muille herää paljon kysymyksiäkin. Mutta minusta perheen, äidin ja lapsen asialla niin hyvinä kuin huonoinakin aikoina oleminen on arvokasta ja mahtavaa, ja syntymä on kerrassaan ihmeellinen tapahtuma!
Miksi hassu? Miksi pidät näin normaalia keskustelua hassuna?
Pahoittelen sanavalintaa "hassu". Enemmänkin mielenkiintoinen, sillä asiat, mitkä tässä keskustelussa ovat nousseet esiin kätilönä olemisen esteenä eivät ole esimerkiksi luokkamme keskusteluissa esiintyneet lainkaan. Mutta kyllä meille koulun alkaessa jo sanottiin, että hoitoala ja kätilöntyö ovat kutsumusammatteja...
Pystyisin, mutta en ole kiinnostunut siitä työstä. Teen muuta terveydenhuollon työtä.
Riippuu missä paikassa töissä kätilönä. Kätilöitä on synnytyssalissa, äitiyspolilla, gynen polilla, naisten syöpätaudeilla ynnä muut naisten gyn leikkaukset ja toimenpiteet, synnyttäneiden osastolla, raskaudenseuranta osasto, äitiysneuvola, lapsettomuudenhoitopoli, vastasyntyneiden teho yms.
Mutta jos tarkoitetaan synnytyssalia niin kyllä, olen jo hoitoalalla ja kätilötyö kiinnostaa
En koska en kestäisi katsoa sitä jatkuvaa naisten teurastusta ja alapään pilaamista.
Ks. nimimerkki