Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koronan vuoksi eristäytyneiden keskusteluketju

Vierailija
30.11.2020 |

Keskustellaan tässä ketjussa hyvässä hengessä. Eristäytyneempi elämä alueen koronatilanteen, oman riskiryhmään kuulumisen tai omaisen riskiryhmään kuulumisen vuoksi voi olla henkisesti raskas tilanne monille.

Jaetaan täällä tuntoja, joita ei iljetä muille purkaa. Jaetaan täällä myös vinkkejä, joiden avulla saamme enemmän iloa kotipesäämme.

Jätetään välittämättä trolleista.

Itse kuulun perheeseen, jossa jokainen on perussairauden vuoksi riskiryhmässä eikä perussairauksia voi edes muuta kuin hoitaa mahdollisimman hyvin. Noudatamme suosituksia ja eniten tähän mennessä ovat risoneet ihmiset, jotka kävelevät suoraan päin vaikka olisi vieressä molemmin puolin tilaa väistää minua.

Toinen hullu ja usein toistuva tilanne on esimerkiksi ruokakaupassa: odotan ensin, että ihminen saa valittua hyllyltä haluamansa ja sitten liikkuu eteenpäin. Jotenkin 50% kerroista aina joku puskee siihen väliin välittämättä turvaväleistä tai siitä, että olen odottanut varta vasten vuoroani ja haluan noudattaa turvavälejä. Tekisi mieli sanoa noille puskijoille suoraan, että he käyttäytyvät huonosti.

Kuinka teillä muilla eristäytyjillä elämä sujuu?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ketään linjoilla nyt?

Vierailija
2/12 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon lopettanut kaupassakäynnit kokonaan. Ja suosin siis vain niitä kauppoja missä pystyy ostamaan menemättä sisälle liiketilaan. Postissa joutuu vielä asioimaan. En osta enkä kuluta yhtään mitään ruokaa ja välttämättömiä päivittäistavaroita lukuunottamatta protestiksi sille kuinka huonosti päättäjät ovat hoitaneet työnsä.

Suututtaa vielä se että kun kyselee firmoista miten voi asioida ilman että pitää tulla niiden liiketiloihin, minuun suhtaudutaan kuin olisin pyytämässä palvelusta vaikka itseasiassa olen tekemässä heille palvelusta kun en tulisi sinne paikan päälle pyörimään ja mahdollisesti levittämään tautia. Eikö niille mene perille sekään että he voisivat suojella paremmin myös omia työntekijöitään jos viitsisivät kehitellä turvallisempia ostotapahtumia. Maksamisen voi suorittaa netissä ja henkilökunta pakkaa ostajan pyytämät tuotteet ja tuo ne ulos asiakkaalle, ei pitäisi olla vaikeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulumme kumpikin riskiryhmään , joten kaikki uimahalli - kuntosalit on jääneet jo keväällä pois arjestamme.Kesällä asuntoautoilimme , piristykseksi.Vierailut on minimissä ja kaupassakin tulee käytyä harvakseen.Joulun olemme kahdestaan , herkutellen , hemmotellen.

Vierailija
4/12 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos on eristäytynyt koronaa tekosyynä käyttäen, vaikka ei kuulu riskiryhmään, eikä juuri koronaa pelkääkään?

Minä tein niin. Ah onnea.

Vierailija
5/12 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollaan Piti tehdä työt ensin :) 

Mullakin lähipiirissä riskiryhmiin kuuluvia ja taidan kuulua itsekin. Etätyö mahdollistaa kotona olemisen. Asun alueella, jossa päivittäistavaroiden kotiinkuljetus toimii hyvin. Olen käynyt vain muutaman kerran viimeisen 10 kuukauden aikana lähikaupassa ja nyt syksyllä käyttänyt joka kerta hengityssuojainta. Pikkukaupassa ei  ole koskaan ollut ryysistä (ei ennen pandemiaakaan), mutta en vaan koe tarpeelliseksi asioida siellä nyt kovin usein, kun kaiken saa tilattua kotiinkuljetuksellakin. 

Mä olen pandemian aikana tehnyt paljon asioita, jotka aiemmin olin laittanut "sitten joskus, kun on aikaa" -listalle. On paljon asioita, joita ennen pandemiaa en viitsinyt edes aloittaa, koska ne olisivat kuitenkin jääneet pitkäksi aikaa kesken. Pandemian vuoksi sosisiaalinen elämämäni on 95%:sti tauolla, joten nyt ei töiden jälkeen mitään muuta olekaan niin paljon kuin aikaa. Lopetan eristäytymiseni sitten, kun tartuntaluvut ovat taas heinäkuun tasolla eli vähän yli 200 uutta tapausta kuukaudessa. Ei taida ihan hetkeen olla odotettavissa. 

Vierailija
6/12 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon lopettanut kaupassakäynnit kokonaan. Ja suosin siis vain niitä kauppoja missä pystyy ostamaan menemättä sisälle liiketilaan. Postissa joutuu vielä asioimaan. En osta enkä kuluta yhtään mitään ruokaa ja välttämättömiä päivittäistavaroita lukuunottamatta protestiksi sille kuinka huonosti päättäjät ovat hoitaneet työnsä.

Suututtaa vielä se että kun kyselee firmoista miten voi asioida ilman että pitää tulla niiden liiketiloihin, minuun suhtaudutaan kuin olisin pyytämässä palvelusta vaikka itseasiassa olen tekemässä heille palvelusta kun en tulisi sinne paikan päälle pyörimään ja mahdollisesti levittämään tautia. Eikö niille mene perille sekään että he voisivat suojella paremmin myös omia työntekijöitään jos viitsisivät kehitellä turvallisempia ostotapahtumia. Maksamisen voi suorittaa netissä ja henkilökunta pakkaa ostajan pyytämät tuotteet ja tuo ne ulos asiakkaalle, ei pitäisi olla vaikeaa.

Päättäjien päätökset ja lätinät eivät auta jos ihan yksittäiset ihmiset eivät noudata annettuja suosituksia. Kuten yksi infektiotautilääkäri totesi, että on erittäin epätodennäköistä saada korona normaalilla äänellä keskustellen kahden metrin päästä.

Nykyään saa paljon kätevästi nettikaupan kautta ja sen vuoksi jokin Black Fridayn fyysinen osallistuminen oli helposti vältettävissä.

Vierailija
7/12 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos on eristäytynyt koronaa tekosyynä käyttäen, vaikka ei kuulu riskiryhmään, eikä juuri koronaa pelkääkään?

Minä tein niin. Ah onnea.

Mitä vähemmän ihmiset liikkuvat niin sitä vähemmän he tartuttavat toisiaan. Uudessa-Seelannissa ihmiset jaksoivat olla suunnilleen sata päivää eristäytyneenä lockdownissa.

Vierailija
8/12 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni on viettänyt esimerkiksi pikkujouluja Zoomissa?

Itselleni on helpotus, ettei joudu miettimään mitään pikkujouluja ja niihin laittautumista. Sairastan vaikeaa astmaa ja joudun syömään kortisonia tabletteina välillä. Se näkyy painossa.

On todella vaikeaa löytää jotain muuta kuin mustaa juhlavaatetta. En koe mitenkään järkevänä hankkia lisää samanlaisia mustia mekkoja, etenkään kun musta väri ei edes sovi minulle.

Vierailija
9/12 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päättäjien päätökset ja lätinät eivät auta jos ihan yksittäiset ihmiset eivät noudata annettuja suosituksia. Kuten yksi infektiotautilääkäri totesi, että on erittäin epätodennäköistä saada korona normaalilla äänellä keskustellen kahden metrin päästä.

Nykyään saa paljon kätevästi nettikaupan kautta ja sen vuoksi jokin Black Fridayn fyysinen osallistuminen oli helposti vältettävissä.

Aerosolit kulkevat ilmassa ympäriintä.

Tuo tyyppi on väärässä.

Vierailija
10/12 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on sujunut, kovin sosiaalisia olla normaalistikaan.

Ruoka ovelle tai noutona maaliskuusta, jonkun kerran olen mökkipitäjän kaupassa ja apteekissa käynyt. Valitettavasti mökki elämä piti talven tultua lopettaa, siellä ei ahdistanut toisin kuin kotona ( hki ).

Miinukset : parturi, hammaslääkäri ja pari muuta tohtoria tapaamatta.

Eniten ottaa päähän : He, jotka käskevät riskiryhmiä eristäytymään , jotta he voisivat riekkua vapaasti.

Vierailija
11/12 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tätä eristäytymistä on ollut maaliskuusta asti, syksyllä oli helpompaa, oltiin lähitöissäkin jne. Nyt taas etänä ja ostokset netistä, kaikki kontaktit minimiin. Naapureille juttelen ulkona turvavälin päästä joskus.

Mun on vaikea jaksaa perusterveiden kavereiden kommentointia ja viisastelua "miksi ette tee näin, miksi ette silloin ja silloin olleet noin ja niin". Ihan varmaan hyvää tarkoittavat, mutta ei mitään tajua siitä, mitä on olla oikeasti riskiryhmää.

Ihan tarpeeksi raskasta on tää varominen ja himmailu henkisesti ilman että vielä tarvii rautalangasta vääntää asioita kavereille, jotka ei tajua.

Myös riskiryhmäläisen oma suhtautuminen on välillä raskasta, noudattaa suosituksia mutta ei tajua ollenkaan, että myös mä tarvitsisin tukea, häntä tsemppaan ja suojelen, kaikki yhteisten ystävien taivastelut ohjautuu mulle, puolison sukulaiset jopa kuittailee siitä että me varotaan, aika ikävään sävyyn nimenomaan mulle, ei sille riskiryhmään kuuluvalle puolisolle ja mä hoidan ruokaostosten miettimiset ym.

Joskus ihan vaan ääneen sanottuna kiitos kun jaksat, olisi enemmän kuin miljoona euroa, mutta sitä ei tule vaikka muuten puoliso oikein ihana onkin.

Vierailija
12/12 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulumme kumpikin riskiryhmään , joten kaikki uimahalli - kuntosalit on jääneet jo keväällä pois arjestamme.Kesällä asuntoautoilimme , piristykseksi.Vierailut on minimissä ja kaupassakin tulee käytyä harvakseen.Joulun olemme kahdestaan , herkutellen , hemmotellen.

Samoin! Hyvin menee, itseasiassa viihdyn etätyössä ja nettiyhteydet toimii. Miehellä duunissa rajoituksineen vaikeampaa. Harrastamme lähimatkailua ja kuntoilla voi kotonakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi