Miksi niitä juhlia pitää järjestää heinäkuussa?!?
Mikä vika on kesäkuussa? Tai toukokuussa? Tai elokuussa? Tai syyskuussa?
Viime kesänä ei voitu lähteä ulkomaanmatkalle kesälomalla, koska oli yhden synttärit ja toisten häät ja kolmannen rippijuhlat. Kukin eri heinäkuun viikonloppuna. Ja siten,että kahden viikon juhlatonta pätkää ei vaan sitten jäänyt jäljelle.
Nyt alkaa näyttää yhtä pahalta. Rippijuhlakutsu heinäkuiseksi viikonlopuksi tuli jo ennen joulua. Hääkutsu paukahti postista tänään. Molemmat heinäkuussa. MIKSI? Molemmat taas sellaisina viikonloppuina, että jos haluamme lähteä kahdeksi viikoksi matkalle, niin se ei onnistu.
Meillä on miehen kanssa molemmilla loma heinäkuussa. Sitä ei voi muuttaa, se on silloin. Mikä ihmeen vimma ihmisillä on pilata juhlillaan toisten lomat? Viime vuonnakin heinäkuun helteillä monet juhlavieraat harmittelivat, että olisipa ollut kaunis viikonloppu olla mökillä/veneellä/missä tahansa, paitsi velvollisuuden tunteesta hikisillä perhejuhlilla. Keväällä tai syksyllä tai talvella vietetyissä juhlissa ei kukaan haikaile mökille tai veneelle.
Älkää ymmärtäkö väärin. Tykkään juhlista, lähden mielelläni niihin. Mutta EN heinäkuussa.
Nyt sitten vaan päättämään, kenen mieli pahoitetaan ja kumpiin juhliin ei olla menossa. Sillä haluamme mekin joskus käyttää lomamme niin kuin itse tykkäämme.
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 09:51"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 09:43"]
[
No mä tiedän, että tuo kaveri, jolla on häät, pahoittaa taatusti, jos ei mennä. Se kaveruussuhde oli sitten siinä - koska hän puhui häistään jo kaksi vuotta sitten, että nyt varaatte sen viikonlopun ja varmasti tulette. Sanoin jo silloin, että miksi järjestätte keskellä heinäkuuta, emme voi luvata mitään. Tähän kaveri, että teille on hyvissä ajoin ilmoitettu, te tulette.
Olen pitkin matkaa sanonut, että vaihda se hääpäivä, jos haluat meidät paikalle. Ja nyt tuli sitten kutsu heinäkuun toiseksi viimeiseksi viikonlopuksi.
[/quote]
Pitäiskö sun nyt vihdoinkin sitte ymmärtää miten paljon teidät halusivat juhliinsa? ;)
[/quote]
Mutta miksi? Kuten joku kirjoitti, ei ne juhlat kahta vierasta kaipaa.
Ap, ongelma on ihan sinun. SINUA häiritsee että ihmiset pahoittavat mielensä. Miksi? Miksi otat minkäänlaista vastuuta ihmisten tunteista, kun he selkeästi loukkaantuvat ns. turhaan?
Anna heidän pahoittaa mielensä ihan rauhassa, ja vaikka jankuttaa siitä vuosikymmeniä, mitä se sua haittaa, heidän ongelmansahan se on jos moisia jaksavat muistella. Sinä vastaat sitten omista syyllisyydentunteistasi, kannattaa harjoittaa itsetutkiskelua että MIKSI otat toisen turhan mielensäpahoittamisen ITSE niin raskaasti.
Ap: Samaa olen aina ihmetellyt. Meidän häämme olivat toukokuussa, juuri sen takia, ettei kenenkään tarvitse uhrata kallisarvoisia kesäviikonloppuja meidän takiamme.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 09:52"]
Syytä mun äitiä, hittoako puski mut maailmaan heinäkuussa. Niin ja toki isää myös, kun meni ja siitti. Vähän oisivat voineet ajatella!
Mä pidän synttärini toisin sanoen silloin, kun mun synttärit on :-o Tuntuisi tyhmältä viettää niitä kuukausia etu- tai jälkikäteen.
Toisaalta, koska olen syntynyt kesällä ja aika monia synttäreitäkin jo viettänyt, tiedän myös, että ehkä n. 30% kutsutuista pääsee paikalle. Kesällä ihmiset on lomalla ja toisaalta kesällä järjestetään paljon juhlia ja totta kai häät on tärkeämmät kuin synttärit. Synttärit on joka vuosi, häät toivottavasti vain kerran :D
Ja voi jestas, jos joku tulisi oikeesti louskuttaan mulle leukojaan siitä, ettäolen syntynyt vääränä ajankohtana, ni ei tarvis enää pelätä, että tulisi koskaan kutsua enää mihinkään. Kohteliaastivoi kieltäytyä ja se siitä.
[/quote]
Älä sinäkään sitten louskuta leukoja, kun joku ei tule niille synttäreille. Nimittäin se mun joka ikinen vuosi synttäreitään juhliva aikuinen kaverini, heinäkuussa syntynyt, kyllä mäkisee pitkin vuotta, kun ihmiset ei tule synttäreille. Huoh.
"Voi harmi, kun emme pääse osallistumaan juhliinne. Olisimme niin kovasti halunneet päästä häihinne/rippijuhliinne/kissanristiäisiinne, mutta ikävä kyllä olemme varanneet matkan Balille/Rodokselle jo marraskuussa eikä matkan siirto enää onnistu."
Ei ole niin hirveän vaikeaa eikä kukaan normaalijärkinen loukkaannu, etteivät muut halua jättää väliin lomaa, jonka ovat jo maksaneet tai "maksaneet", mutta eivät he tule tiliotetta vaatimaan, että on jo varmasti maksettu.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 09:45"]
Heinäkuu on hyvä juhlakuukausi kun silloin on KESÄ ja yleensä mukavat ilmat ja lämmin. Mulle ei tulis mieleenkään järjestää juhlia muulloin kuin KESÄLLÄ! Kesä ja heinäkuu ovat parasta sukujuhla ja kaveripiirijuhla-aikaa.
Aloittaja marisee ihan täysin turhasta! Lomailla voi milloin tahansa mutta juhlat pidetään silloin kun on hyvä sää ja juhlamieli.
[/quote]
Hyviä kelejä on muulloinkin kuin kesällä. Itse olen ollut heinä-elokuussa kaksissa häissä, joissa oli kylmä, häthätää 15 astetta lämmintä, satoi ja tuuli kylmästi. Ja toisissa juhlissa vielä vihkiminen ulkosalla! Oli tosi kivaa ja romanttista.
Ja sitten olen ollut syyskuussa häissä, joissa oli lämmin ja aurinko paistoi täydeltä taivaalta.
Heinäkuu on hyvä lomakuukausi, koska silloin on lämmin, yleensä, aurinkoista ja hyvät ilmat ja lomamieli! Ei pilata ihmisten lomia juhlilla, eihän?
Kuinkakohan moni vieras sinunkin juhlissa oikeasti kiristelee hampaita, että piti nyt tänne tulla tämäkin lauantai pilaamaan...
[/quote] No ÄLÄ TULE jos se kerran on noin vaikeaa. MÄ juhlin AINA kesällä KAIKKI juhlat ja hyvin on vieraita riittänyt. Se ei haittaa jos joku urpo ( kuten vaikka sinä) päättää jäädä tulematta. Pikemminkin se on vaan oikein hyvä, ei tule muiden juhlamieltä pilaamaan.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 09:57"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 09:52"]
Syytä mun äitiä, hittoako puski mut maailmaan heinäkuussa. Niin ja toki isää myös, kun meni ja siitti. Vähän oisivat voineet ajatella!
Mä pidän synttärini toisin sanoen silloin, kun mun synttärit on :-o Tuntuisi tyhmältä viettää niitä kuukausia etu- tai jälkikäteen.
Toisaalta, koska olen syntynyt kesällä ja aika monia synttäreitäkin jo viettänyt, tiedän myös, että ehkä n. 30% kutsutuista pääsee paikalle. Kesällä ihmiset on lomalla ja toisaalta kesällä järjestetään paljon juhlia ja totta kai häät on tärkeämmät kuin synttärit. Synttärit on joka vuosi, häät toivottavasti vain kerran :D
Ja voi jestas, jos joku tulisi oikeesti louskuttaan mulle leukojaan siitä, ettäolen syntynyt vääränä ajankohtana, ni ei tarvis enää pelätä, että tulisi koskaan kutsua enää mihinkään. Kohteliaastivoi kieltäytyä ja se siitä.
[/quote]
Älä sinäkään sitten louskuta leukoja, kun joku ei tule niille synttäreille. Nimittäin se mun joka ikinen vuosi synttäreitään juhliva aikuinen kaverini, heinäkuussa syntynyt, kyllä mäkisee pitkin vuotta, kun ihmiset ei tule synttäreille. Huoh.
[/quote]
En louskutakaan, ikää löytyy kohta 40v, sitä on aika tottunut, että valtaosa kutsutuista ei pääse paikalle, aivan kuten tuossa jo sanoin ;-)
Ajatella, kun täytin 30v, niin jopa mun vanhemmat oli matkoilla enkä tajunnut edes niille suuttua vaikka niiden nyt ainakin luulisi tietävän milloin heidän ipanansa synttärit on xD
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 09:46"]
Itsekin olen syntynyt pääisiäisenä, enpä ole juhlia kuitenkaan silloin järjestänyt vaan aina viikkoa myöhemmin, jos olen niitä pitänyt.
[/quote]
Jännä juttu. Pääsiäinen nimittäin sattuu joka vuosi eri ajankohdalle, ja ajankohta voi vaihdella jopa useammalla viikolla. Vai juhlitko aina viikko pääsiäisen jälkeen riippumatta siitä, milloin pääsiäinen sattuu olemaan? :P
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 09:36"]
Jos se on sulle pakkoa, älä mene. Mä en ainakaan halua juhliini ihmisiä, jotka tulevat pakosta. Pitäkää lomanne vastedes kesäkuussa, eiköhän tuo sillä helpotu? Ja ohiksena: rippijuhlien aikataulua eivät vanhemmat päätä, se tulee seurakunnalta annettuna. Ja synttäritkin on silloin kun on sattunut syntymään, eikös? Pyydätkö sä ystäviäsi tästä eteenpäin pitämään kinttunsa ristissä elokuulle, että vahingossakaan ei yhtään vauvaa synny heinäkuun puolella?
[/quote]
Kesäkuussa emme voi pitää, koska kummankin työnantaja määrää lomat heinäkuulle ja putiikit seisovat silloin. Rippileirin ajankohdan voi valita niin, ettei konfirmaatio osu heinäkuulle - kyllä ne konfirmaatioajat ilmoitetaan samalla kuin julkaistaan leirien ajankohdatkin. Ja synttärit nyt voi hyvin pitää viikkoa tai kahta myöhemmin, ei niiden tarvi just olla sinä synttäripäivänä. Itsekin olen syntynyt pääisiäisenä, enpä ole juhlia kuitenkaan silloin järjestänyt vaan aina viikkoa myöhemmin, jos olen niitä pitänyt.
[/quote]
Ihanko oikeasti kuvittelet, että nuori valitsee rippileirinsä sen mukaan, koska konfirmaatio on? Älä nyt naurata. Kyllä sille nuorelle merkitsee aika paljon enemmän se, mille leirille kaverit menee ja onko joku erikoisripari. Ei sitä nuorta kiinnosta silloin syksyllä rippileiriä valitessa paskaakaan se, että konfirmaatiopäivä osuu heinäkuulle, kun serkunkumminkaimalla on silloin se etelänmatka.
Rippileirin ajankohdan voi valita niin, ettei konfirmaatio osu heinäkuulle - kyllä ne konfirmaatioajat ilmoitetaan samalla kuin julkaistaan leirien ajankohdatkin. Ja synttärit nyt voi hyvin pitää viikkoa tai kahta myöhemmin, ei niiden tarvi just olla sinä synttäripäivänä. Itsekin olen syntynyt pääisiäisenä, enpä ole juhlia kuitenkaan silloin järjestänyt vaan aina viikkoa myöhemmin, jos olen niitä pitänyt.
[/quote]
Pienillä paikkakunnilla on yksi rippileiri vuodessa ja yksi konfirmaatiopäivä vuodessa. Ei siinä ole valinnanvaraa.
Pääsiäinen on joka vuosi eri aikaan, joten eivät sinun synttärisi voi joka vuosi pääsiäiseen osua.
Komppaan ap.ta. Kun suurin hääbuumi oli meneillään, heinäkuussa oli keskimäärin kahdet häät. Toki ihanaa, että kaverit meni naimisiin, mutta kieltämättä joskus rassasi, kun lomasuunnitelmat meni siinä mielin pieleen, että piti suunnitella ne näiden juhlien aikataulujen mukaan.
Riitaa kun ei halunnut, niin yritti sitten päästä niihin juhliin.
Joku piti häät talvella ja ne olivat parhaita juhlia. Niissä ei tosiaan kukaan marissut, että oli pakko tulla. Talvella ei ollut juhlia, joten niihin tuli kaikki tosi mielellään.
Voi voi ap:ta, ei hääpari hänen takiaan edes päivämäärää siirtänyt, höh. Viis siitä, että monet muut ovat ehkäpä pakotettuja pitämään sen lomansa vaikka kesäkuussa.... kyllä on kurjaa!
Jos sulla on noin daiju kaveri, niin onko sillä oikeati väliä suuttuuko vai ei? Eihän tuollaisia ikinä voi täysin miellyttää! Sinä sen sijaan voit valita menetkö vai et, mutta se että sinun mukaasi pitäisi juhlapäivä järjestää, on aika paksua. Minä, minä, mutta entä hääpari ja muut vieraat, monelle se heinäkuu saattaa olla just passeli.
Sitten täällä päivittäin on ketjuja, joissa valitetaan,että järjestää juhlat ja miksi vieraat ei tule.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 10:18"]
Sitten täällä päivittäin on ketjuja, joissa valitetaan,että järjestää juhlat ja miksi vieraat ei tule.
[/quote]
AIVAN. Olisiko ajankohdalla jotain tekemistä asian kanssa?
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 10:22"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 10:18"]
[/quote]
AIVAN. Olisiko ajankohdalla jotain tekemistä asian kanssa?
[/quote]
Enemmänhän niissä valitetaan sitä, että ihmiset eivät ilmoita etteivät tule.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 10:13"]
Komppaan ap.ta. Kun suurin hääbuumi oli meneillään, heinäkuussa oli keskimäärin kahdet häät. Toki ihanaa, että kaverit meni naimisiin, mutta kieltämättä joskus rassasi, kun lomasuunnitelmat meni siinä mielin pieleen, että piti suunnitella ne näiden juhlien aikataulujen mukaan.
Riitaa kun ei halunnut, niin yritti sitten päästä niihin juhliin.
Joku piti häät talvella ja ne olivat parhaita juhlia. Niissä ei tosiaan kukaan marissut, että oli pakko tulla. Talvella ei ollut juhlia, joten niihin tuli kaikki tosi mielellään.
[/quote]Mä skippasin yhdet talvihäät. Liikaa vaivaa ja kuluja hankkia edustavat talvijuhlavaatteet Koko perheelle ja ne oli monen sadan kilometrin päässäkin. Kesähäissä ei olisi ollut vastaavaa ongelmaa samassa mittakaavassa.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 09:53"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 09:43"]
[
No mä tiedän, että tuo kaveri, jolla on häät, pahoittaa taatusti, jos ei mennä. Se kaveruussuhde oli sitten siinä - koska hän puhui häistään jo kaksi vuotta sitten, että nyt varaatte sen viikonlopun ja varmasti tulette. Sanoin jo silloin, että miksi järjestätte keskellä heinäkuuta, emme voi luvata mitään. Tähän kaveri, että teille on hyvissä ajoin ilmoitettu, te tulette.
Olen pitkin matkaa sanonut, että vaihda se hääpäivä, jos haluat meidät paikalle. Ja nyt tuli sitten kutsu heinäkuun toiseksi viimeiseksi viikonlopuksi.
[/quote]
Pitäiskö sun nyt vihdoinkin sitte ymmärtää miten paljon teidät halusivat juhliinsa? ;)
[/quote]
Mutta miksi? Kuten joku kirjoitti, ei ne juhlat kahta vierasta kaipaa.
[/quote]
Sitä mä juuri tarkoitinkin. Ap on kaksi vuotta vaatinut vaihtamaan parin hääpäivää uhkailemalla etteivät tule, ilmoittamalla etteivät todellakaan tule jos on heinäkuussa jne. Ja häät järjestetään heinäkuussa. ;)
taitaa olla hääpari vaan mielissään kun ei lomakitisijäpariskunta ole pilaamassa heidän päiväänsä.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 09:39"][quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 09:33"]
Se on silleen jännä juttu, että maailmassa on paljon ihmisiä jotka pääsevät lomamatkoilleen muulloin kuin heinäkuussa. Jos juhliin kutsutaan 90 vierasta joista teille kahdelle ei heinäkuu sovi, ihanko oikeasti olet sitä mieltä, että juhlat pitää siirtää?
Ripillepääsypäivä tulee vielä melko poikkeuksetta seurakunnalta, sitä harvemmin saa valita. Tietty poikkeuksiakin on. Siitä nyt ette ainakaan voi valittaa (tai totta kai voit valittaa mutta vaikutat vaan tyhmälle), koska sen päivän ovat ilmoittaneet ajoissa.
Ja sen lomamatkankin voi varata ajoissa, pääset sitten vastaamaan kutsujalle että "valitettavasti emme tällä kertaa pääse, ollaan varattu jo loma tammikuussa". Ei sota yhtä miestä kaipaa eivätkä hyvät juhlat juuri teitä.
[/quote]
No, meillä ei miehen kanssa ole kahden - kolmen viikon yhtäjaksoista lomaa kuin heinäkuussa. Jos haluamme lähteä pidemmälle matkalle, esim. Yhdysvaltoihin tai Kanadaan, niin se on tehtävä heinäkuussa.
Joo, näinhän sitä voisi ajatella, että ei meitä siellä juhlissa kaivata. Mutta miksi sitten kokemus osoittaa, että jos ei jonkun juhliin osallistu, sitä muistellaan pitkään, hartaasti ja katkeruudella?
[/quote] Onko reissussa oltava välttämättä yli 2 vk putkeen? Voisitteko käydä vaikka yksissä juhlissa jotka merkitsevät eniten ? Tavan vuoksi kummin kaiman juhlissa en juoksisi vaan lähisuvun juhlissa.