Miksi niitä juhlia pitää järjestää heinäkuussa?!?
Mikä vika on kesäkuussa? Tai toukokuussa? Tai elokuussa? Tai syyskuussa?
Viime kesänä ei voitu lähteä ulkomaanmatkalle kesälomalla, koska oli yhden synttärit ja toisten häät ja kolmannen rippijuhlat. Kukin eri heinäkuun viikonloppuna. Ja siten,että kahden viikon juhlatonta pätkää ei vaan sitten jäänyt jäljelle.
Nyt alkaa näyttää yhtä pahalta. Rippijuhlakutsu heinäkuiseksi viikonlopuksi tuli jo ennen joulua. Hääkutsu paukahti postista tänään. Molemmat heinäkuussa. MIKSI? Molemmat taas sellaisina viikonloppuina, että jos haluamme lähteä kahdeksi viikoksi matkalle, niin se ei onnistu.
Meillä on miehen kanssa molemmilla loma heinäkuussa. Sitä ei voi muuttaa, se on silloin. Mikä ihmeen vimma ihmisillä on pilata juhlillaan toisten lomat? Viime vuonnakin heinäkuun helteillä monet juhlavieraat harmittelivat, että olisipa ollut kaunis viikonloppu olla mökillä/veneellä/missä tahansa, paitsi velvollisuuden tunteesta hikisillä perhejuhlilla. Keväällä tai syksyllä tai talvella vietetyissä juhlissa ei kukaan haikaile mökille tai veneelle.
Älkää ymmärtäkö väärin. Tykkään juhlista, lähden mielelläni niihin. Mutta EN heinäkuussa.
Nyt sitten vaan päättämään, kenen mieli pahoitetaan ja kumpiin juhliin ei olla menossa. Sillä haluamme mekin joskus käyttää lomamme niin kuin itse tykkäämme.
Kommentit (39)
Pahoittaako nyt ihmiset mieltään siitä, että joku ei pääse tulemaan... enpä usko. Ilmoittaa vain hyvissä ajoin, ettei tällä kertaa onnistu ja sillä selvä.
Ja lisättäköön vielä, että yleensä nämä heinäkuussa juhlijat on niitä, joilla ei ole mökkiä tai venettä tai jotka ei matkaile.
Ettekö voi vastata että valitettavasti ootte matkalla just tuolloin? Eihän kaikilla ole lomaa heinäkuussa, osalla vieraista olis vastaava tilanne juuri kesä- tai elokuussa!
Seurakunta päättää konfirmaatiopäivät.
Sen mukaan on mentävä.
Jos nuori haluaa/pääsee tietylle leirille, sille mennään ja se konfis voi sitten olla juuri heinäuussa.
Häät on eri juttu.
Miksette vain mene sinne ulkomaille. Olkaa itsekkäitä ja sanokaa että nyt olette suunnitelleet lomallenne jotain omaa. Ja kiittäkää kutsusta. Ehkä se loma on niilllä muillakin silloin ja siihen lomaan on helpoin järjestää niitä juhlia, on aikaa erilailla kuin töiden ohella.
Meilläkin on miehen veljen häät heinäkuussa. Itselläni on laskettuaika kesäkuun puolessavälissä. Kaikilla on jo tiedossa että en välttämättä osallistu häihin 400km päähän, koska emme tiedä vielä vauvan rytmiä tms. Ei siitä ole kukaan mitään numeroa tehnyt. Nyt ollaan ajatuksella että olen mukana, mutta se särkymävara on jätetty.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 09:25"]
Pahoittaako nyt ihmiset mieltään siitä, että joku ei pääse tulemaan... enpä usko. Ilmoittaa vain hyvissä ajoin, ettei tällä kertaa onnistu ja sillä selvä.
[/quote]
No kyllä ne tuntuu pahoittavan. Yksiin kaverin häihin en 15 vuotta sitten päässyt työmatkan vuoksi. Kaveri muistelee sitä vieläkin harmistuneena. Kaksi vuotta sitten en päässyt tätini 50-vuotispäiville. Suku jaksaa edelleen muistaa - että silloin Selman viisikymppisillä.... Aijuuniin, sähän, et ollutkaan siellä. Mikset muuten ollut? Niin, ja Retun lakkiaisetkin jäi sulta väliin, miksi? Puhumattakaan Kallen kolmekymppisistä, missäs te silloin olitte?
Yhdellä ystävällä on synttärit heinäkuussa. Aina kutsuu ihmiset kahville. Aina happamesti ennen ja jälkeen synttäreiden marisee, kun on niitä, jotka ei tule, kun niillä on mökki ja matkoja jne. Että mikä siellä mökillä on niin ihmeellistä, kun ei voi tulla hänen synttäreille, hän ei ymmärrä koko mökkeilyä.
Niin joo, siltäkin suunnalta taas tulossa synttärikutsu - ja nyt tulee tasavuosikymmen hänellä täyteen. Eih.
Eipä siinä mitään, jos eivät meitä niihin juhliin kaipaisi. Mutta aiemmat menemättä jättämiset kyllä muistetaan ja muistellaan vuosienkin jälkeen. Ja kun soittaa ja sanoo, ettei nyt valitettavasti päästä, niin kyllä siitä marinaa tulee. Muistan, kun silloin sanoin, etten noihin kaverin häihin pääse. Ainakin kolme kertaa pyyteli, että etkö sä nyt voisi sitä työmatkaa perua. :(
Se on silleen jännä juttu, että maailmassa on paljon ihmisiä jotka pääsevät lomamatkoilleen muulloin kuin heinäkuussa. Jos juhliin kutsutaan 90 vierasta joista teille kahdelle ei heinäkuu sovi, ihanko oikeasti olet sitä mieltä, että juhlat pitää siirtää?
Ripillepääsypäivä tulee vielä melko poikkeuksetta seurakunnalta, sitä harvemmin saa valita. Tietty poikkeuksiakin on. Siitä nyt ette ainakaan voi valittaa (tai totta kai voit valittaa mutta vaikutat vaan tyhmälle), koska sen päivän ovat ilmoittaneet ajoissa.
Ja sen lomamatkankin voi varata ajoissa, pääset sitten vastaamaan kutsujalle että "valitettavasti emme tällä kertaa pääse, ollaan varattu jo loma tammikuussa". Ei sota yhtä miestä kaipaa eivätkä hyvät juhlat juuri teitä.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 09:31"]
Miksette vain mene sinne ulkomaille. Olkaa itsekkäitä ja sanokaa että nyt olette suunnitelleet lomallenne jotain omaa. Ja kiittäkää kutsusta. Ehkä se loma on niilllä muillakin silloin ja siihen lomaan on helpoin järjestää niitä juhlia, on aikaa erilailla kuin töiden ohella.
Meilläkin on miehen veljen häät heinäkuussa. Itselläni on laskettuaika kesäkuun puolessavälissä. Kaikilla on jo tiedossa että en välttämättä osallistu häihin 400km päähän, koska emme tiedä vielä vauvan rytmiä tms. Ei siitä ole kukaan mitään numeroa tehnyt. Nyt ollaan ajatuksella että olen mukana, mutta se särkymävara on jätetty.
[/quote]
No meillä kyllä tehdään numero. Ja vuosienkin päästä. Hmh. No, kyllä itsekin edelleen muistan sen serkun ja sen sedän, jotka ei häihini tulleet. Kaikki muut kutsutut sitten tulikin. Ja meidän häät oli syksyllä, koska emme halunneet pilata ihmisten kesää.
Jos se on sulle pakkoa, älä mene. Mä en ainakaan halua juhliini ihmisiä, jotka tulevat pakosta. Pitäkää lomanne vastedes kesäkuussa, eiköhän tuo sillä helpotu? Ja ohiksena: rippijuhlien aikataulua eivät vanhemmat päätä, se tulee seurakunnalta annettuna. Ja synttäritkin on silloin kun on sattunut syntymään, eikös? Pyydätkö sä ystäviäsi tästä eteenpäin pitämään kinttunsa ristissä elokuulle, että vahingossakaan ei yhtään vauvaa synny heinäkuun puolella?
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 09:33"]
Se on silleen jännä juttu, että maailmassa on paljon ihmisiä jotka pääsevät lomamatkoilleen muulloin kuin heinäkuussa. Jos juhliin kutsutaan 90 vierasta joista teille kahdelle ei heinäkuu sovi, ihanko oikeasti olet sitä mieltä, että juhlat pitää siirtää?
Ripillepääsypäivä tulee vielä melko poikkeuksetta seurakunnalta, sitä harvemmin saa valita. Tietty poikkeuksiakin on. Siitä nyt ette ainakaan voi valittaa (tai totta kai voit valittaa mutta vaikutat vaan tyhmälle), koska sen päivän ovat ilmoittaneet ajoissa.
Ja sen lomamatkankin voi varata ajoissa, pääset sitten vastaamaan kutsujalle että "valitettavasti emme tällä kertaa pääse, ollaan varattu jo loma tammikuussa". Ei sota yhtä miestä kaipaa eivätkä hyvät juhlat juuri teitä.
[/quote]
No, meillä ei miehen kanssa ole kahden - kolmen viikon yhtäjaksoista lomaa kuin heinäkuussa. Jos haluamme lähteä pidemmälle matkalle, esim. Yhdysvaltoihin tai Kanadaan, niin se on tehtävä heinäkuussa.
Joo, näinhän sitä voisi ajatella, että ei meitä siellä juhlissa kaivata. Mutta miksi sitten kokemus osoittaa, että jos ei jonkun juhliin osallistu, sitä muistellaan pitkään, hartaasti ja katkeruudella?
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 09:23"]
Meillä on miehen kanssa molemmilla loma heinäkuussa. Sitä ei voi muuttaa, se on silloin.
[/quote]
Eli teidän jutut on kiveen hakattu, niitä ei voi muuttaa. Mutta muut voivat kyllä muuttaa omia olosuhteitaan teidän mukaanne, eikös? Kenelläkään muulla ei ole omia rajoituksia omien juhliensa suhteen?
Kesäkuun viikonlopuista menee muuten yksi ylioppilasjuhlille ja toinen juhannukselle. Aika vähiin käy kesäviikonloput, jos heinäkuussakaan ei voi pitää häitä.
Ja eihän niihin tietenkään ole pakko mennä! Ihan omaa tyhmyyttään voi syyttää, jos jättää omat lomamatkat tekemättä.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 09:36"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 09:31"]
[/quote]
No meillä kyllä tehdään numero. Ja vuosienkin päästä. Hmh. No, kyllä itsekin edelleen muistan sen serkun ja sen sedän, jotka ei häihini tulleet. Kaikki muut kutsutut sitten tulikin. Ja meidän häät oli syksyllä, koska emme halunneet pilata ihmisten kesää.
[/quote]
Miksi te otatte niin itseenne sen jos joku ei pääse?? Olkaa onnellisia niitä muista jotka pääsee ja päivähän on teidän juhla. Oikeasti ei koskaan pääse minnekään jos ei vain ajattele että nyt en mene ja sillä hyvä. Juhlia varmasti vielä tulee ja menee. Ja jos joku jaksaa jauhaa ja muistuttaa siitä poissaolosta niin antakaa jauhaa.
[/quote]
No mä tiedän, että tuo kaveri, jolla on häät, pahoittaa taatusti, jos ei mennä. Se kaveruussuhde oli sitten siinä - koska hän puhui häistään jo kaksi vuotta sitten, että nyt varaatte sen viikonlopun ja varmasti tulette. Sanoin jo silloin, että miksi järjestätte keskellä heinäkuuta, emme voi luvata mitään. Tähän kaveri, että teille on hyvissä ajoin ilmoitettu, te tulette.
Olen pitkin matkaa sanonut, että vaihda se hääpäivä, jos haluat meidät paikalle. Ja nyt tuli sitten kutsu heinäkuun toiseksi viimeiseksi viikonlopuksi.
Olisi kivaa, kun saisi juhlakutsun, että voisi olla jee, me päästään juhliin! Nyt on vaan fiilis, että voi P'***A, taas heinäkuussa!
Todennäköisesti nuo häät ja kuitenkin väliin ja rippijuhliin mennään, erinäisistä syistä, joita en tässä halua eritellä.
Heinäkuu on hyvä juhlakuukausi kun silloin on KESÄ ja yleensä mukavat ilmat ja lämmin. Mulle ei tulis mieleenkään järjestää juhlia muulloin kuin KESÄLLÄ! Kesä ja heinäkuu ovat parasta sukujuhla ja kaveripiirijuhla-aikaa.
Aloittaja marisee ihan täysin turhasta! Lomailla voi milloin tahansa mutta juhlat pidetään silloin kun on hyvä sää ja juhlamieli.
Ihanaa tietää, että jollakin on oikeasti NOIN PIENET ongelmat!
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 09:36"]
Jos se on sulle pakkoa, älä mene. Mä en ainakaan halua juhliini ihmisiä, jotka tulevat pakosta. Pitäkää lomanne vastedes kesäkuussa, eiköhän tuo sillä helpotu? Ja ohiksena: rippijuhlien aikataulua eivät vanhemmat päätä, se tulee seurakunnalta annettuna. Ja synttäritkin on silloin kun on sattunut syntymään, eikös? Pyydätkö sä ystäviäsi tästä eteenpäin pitämään kinttunsa ristissä elokuulle, että vahingossakaan ei yhtään vauvaa synny heinäkuun puolella?
[/quote]
Kesäkuussa emme voi pitää, koska kummankin työnantaja määrää lomat heinäkuulle ja putiikit seisovat silloin. Rippileirin ajankohdan voi valita niin, ettei konfirmaatio osu heinäkuulle - kyllä ne konfirmaatioajat ilmoitetaan samalla kuin julkaistaan leirien ajankohdatkin. Ja synttärit nyt voi hyvin pitää viikkoa tai kahta myöhemmin, ei niiden tarvi just olla sinä synttäripäivänä. Itsekin olen syntynyt pääisiäisenä, enpä ole juhlia kuitenkaan silloin järjestänyt vaan aina viikkoa myöhemmin, jos olen niitä pitänyt.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 09:43"]
[/quote]
No mä tiedän, että tuo kaveri, jolla on häät, pahoittaa taatusti, jos ei mennä. Se kaveruussuhde oli sitten siinä - koska hän puhui häistään jo kaksi vuotta sitten, että nyt varaatte sen viikonlopun ja varmasti tulette. Sanoin jo silloin, että miksi järjestätte keskellä heinäkuuta, emme voi luvata mitään. Tähän kaveri, että teille on hyvissä ajoin ilmoitettu, te tulette.
Olen pitkin matkaa sanonut, että vaihda se hääpäivä, jos haluat meidät paikalle. Ja nyt tuli sitten kutsu heinäkuun toiseksi viimeiseksi viikonlopuksi.
Olisi kivaa, kun saisi juhlakutsun, että voisi olla jee, me päästään juhliin! Nyt on vaan fiilis, että voi P'***A, taas heinäkuussa!
Todennäköisesti nuo häät ja kuitenkin väliin ja rippijuhliin mennään, erinäisistä syistä, joita en tässä halua eritellä.
[/quote]
Itsekästä sinulta, pakko sanoa. Olet tiennyt kaksi vuotta, että häät on heinäkuussa. Ja vain sinun vuoksi ne olisi pitänyt siirtää kesäkuulle!! Huh huh, sanon minä.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 09:43"]
[
[/quote]
Pitäiskö sun nyt vihdoinkin sitte ymmärtää miten paljon teidät halusivat juhliinsa? ;)
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 09:45"]
Heinäkuu on hyvä juhlakuukausi kun silloin on KESÄ ja yleensä mukavat ilmat ja lämmin. Mulle ei tulis mieleenkään järjestää juhlia muulloin kuin KESÄLLÄ! Kesä ja heinäkuu ovat parasta sukujuhla ja kaveripiirijuhla-aikaa.
Aloittaja marisee ihan täysin turhasta! Lomailla voi milloin tahansa mutta juhlat pidetään silloin kun on hyvä sää ja juhlamieli.
[/quote]
Hyviä kelejä on muulloinkin kuin kesällä. Itse olen ollut heinä-elokuussa kaksissa häissä, joissa oli kylmä, häthätää 15 astetta lämmintä, satoi ja tuuli kylmästi. Ja toisissa juhlissa vielä vihkiminen ulkosalla! Oli tosi kivaa ja romanttista.
Ja sitten olen ollut syyskuussa häissä, joissa oli lämmin ja aurinko paistoi täydeltä taivaalta.
Heinäkuu on hyvä lomakuukausi, koska silloin on lämmin, yleensä, aurinkoista ja hyvät ilmat ja lomamieli! Ei pilata ihmisten lomia juhlilla, eihän?
Kuinkakohan moni vieras sinunkin juhlissa oikeasti kiristelee hampaita, että piti nyt tänne tulla tämäkin lauantai pilaamaan...
Onpas ongelma, kuten kirjoitit, niihin ei teidän ole pakko osallistua.