Onko EU pelkkä hyväveliverkosto?
Miten voi päästä virkaan, jos ei ole edes jäsen eli meppi. Jos kutsusta valitaan ohi vaalien tehtävään, niin onko se valinta demokraattinen vai jotain ihan muuta?
Kommentit (26)
Mihin virkaan? EU:ssa on muitakin toimielimiä kuin Parlamentti...
^ Niin varmasti on, mutta eikö reiluun demokratiaan kuulu, että myös kansalta kysytään mielipidettä asiaan, eikä vain loikata tehtäviin.
Ei kaikkiin EU-virkoihin valita mepprjä, ihan kuten ei kaikkiin valtio virkoihin valita kansanedustajia.
^ Mutta jos Suomelle on vain yksi salkku, niin eikö olisi reilua, että se jaettaisiin vaalien tuloksen myötä, jotta kansa saa sanoa oman mielipiteensä kenet tehtävään valita?
Sitä salkkua tuskin jaetaan Suomessa. Ja ajattelitko että pitäisi järjestää kansanäänestys?
^ No kuka tai ketkä sen päätöksen salkun saajasta sitten tekee?
Katainen tuhlasi miljardeja Suomen varoja varmistaakseen itselleen jonkin kivan EU-viran. Reilua.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 20:31"]
Sitä salkkua tuskin jaetaan Suomessa. Ja ajattelitko että pitäisi järjestää kansanäänestys?
[/quote] Miksi ei voisi jakaa?
No EU:ssa on 28 jäsenmaata ja kolme toimielintä, eli tämä joukko ne päätökset tekee, ei mikään maa yksin.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 20:34"]
Katainen tuhlasi miljardeja Suomen varoja varmistaakseen itselleen jonkin kivan EU-viran. Reilua.
[/quote] Mun mielestä olisi reilua, että eu-vaalien voittaneen puolueen suurimman äänisaaliin saanut saisi salkun halutessaan?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 20:37"][quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 20:34"]
[/quote] Mun mielestä olisi reilua, että eu-vaalien voittaneen puolueen suurimman äänisaaliin saanut saisi salkun halutessaan?
[/quote]
Meinaatko nyt EP:n vai Suomen puolueita? Ja eikö eduskuntavaalien tulos eli siis Suomen hallitus merkkaa mitään?
Miksi Rehn edes kampanjoi paikkansa puolesta, jos tehtävä olisi luvattu Kataiselle. Tuleeko hänestä sitten meppi?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 20:40"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 20:37"][quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 20:34"]
Ja eikö eduskuntavaalien tulos eli siis Suomen hallitus merkkaa mitään?
[/quote] Mun mielestä ei merkkaa. Ei se, että on Suomen suurin puolue eduskuntavaaleissa tarkoita sitä, että se olisi samaa eu-vaaleissa. Vai kuinka perustelisit sen merkkaavuuden?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 20:48"]Miksi Rehn edes kampanjoi paikkansa puolesta, jos tehtävä olisi luvattu Kataiselle. Tuleeko hänestä sitten meppi?
[/quote]
Eri puolueet nääs. Kumpikin kampanjoi itseään varten, ei ole mitään salaliittoa siellä taustalla, jossa kaikki olisi päätetty etukäteen, vaan kaikki on ihan aidosti edelleen levällään.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 20:51"]
[/quote]
Eri puolueet nääs. Kumpikin kampanjoi itseään varten, ei ole mitään salaliittoa siellä taustalla, jossa kaikki olisi päätetty etukäteen, vaan kaikki on ihan aidosti edelleen levällään.
[/quote] Ok, mutta eihän kokoomus voi yksin päättää ohitse eu-vaalien kuka sinne salkunkantajaksi lähtee. Mun mielestä olisi hyvä olla vaaleissa ehdokkaana ihan jo demokratian ylläpitämisen vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 20:53"][quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 20:51"]
[/quote]
[/quote] Ok, mutta eihän kokoomus voi yksin päättää ohitse eu-vaalien kuka sinne salkunkantajaksi lähtee. Mun mielestä olisi hyvä olla vaaleissa ehdokkaana ihan jo demokratian ylläpitämisen vuoksi.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 20:53"][quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 20:51"]
[/quote]
[/quote]
Miksei voisi? Komissaareja ei valita vaaleilla, eivät vastaa suomalaisia ministerejä, eri järjestelmä.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 21:03"]
[/quote]
[/quote]
Miksei voisi? Komissaareja ei valita vaaleilla, eivät vastaa suomalaisia ministerejä, eri järjestelmä.
[/quote] Sä siis pokkana väittäisit siinäkin tilanteessa kokoomuksen yksinvaltiutta, vaikka puolue häviäisi eu-vaalit?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 21:05"][quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 21:03"]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Sä siis pokkana väittäisit siinäkin tilanteessa kokoomuksen yksinvaltiutta, vaikka puolue häviäisi eu-vaalit?
[/quote]
Ei vaan puhun siitä, miten EU toimii. Komissarien valinnalla ja eurovaalieilla ei ole mitään välttämätöntä yhteyttä keskenään, koska jäsenmaat eivät ainakaan vielä halua sitä.
Mihin virkaan? EU:ssa on muitakin toimielimiä kuin Parlamentti...