Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Korona kärjistää joulun ja tulee riitariski, kun vanhukset ja nuoremmat ovat eri mieltä kyläilyistä

Vierailija
30.11.2020 |

Huikentelevaiset vanhukset haluavat tavata monta kertaa joulussa ja nuoret vastustavat. Miten sellaisessa asetelmassa voi viettää sellaisen joulun, että kaikilla olisi hyvä mieli?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monille vanhuksille joulu on se ainoa aika vuodesta kun tapaa perhettä, sukulaisia tai tuttuja ylipäätään. Nuoremmat eivät tätä ymmärrä, vaan heille se on usein pakkopullaa. Välissä olevat taas on jakautunut, riippuen väleistä. Osa oikeasti haluaa mennä, toiset menevät pakon edessä. Korona on hyvä tekosyy olla menemättä, mutta ei se mummi/pappa siellä ikuisuutta istu. Tämä voi olla viimeinen mahdollisuus nähdä, vaikka korona ei korjaisikaan. Moni vanhus on sitä mieltä, että mielummin elää kuukauden ja tapaa sukulaisensa kerran kuin elää seuraavat 10kk yksin terveenä.

Vanhojen ja sairaidein suojelu on meidän omaa itsekkyyttä, ei hyvyyttä. Me emme kestä menetyksiä. Sen takia pelkäämme toisten puolesta.

Tämä. Yksinäisyyskin tappaa.

Vain vanhusten yksinäisyys. Nuorilla ei niin väliä.

Vierailija
22/43 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten vanhat ihmiset saattavat haluta ihan tietoisesti ennemmin ottaa riskin sairastua, kuin viettää joulu yksin. Kun jokainen joulu voi olla viimeinen, toisilla todennäköisemmin kuin toisilla.

Tai niin päin, kuten meillä. Veljeni haluaa Helsingistä tulla lapsineen ja lapsenlapsineen vanhuksen luo. Vanhus ei haluaisi, mutta eipä häneltä kysytä. 

Ei mene perille, vaikka kuinka yrittäisi selittää, että vanhuksen lähipiirissä on muitakin riskiryhmäläisiä ja voivat vanhuksen kautta tartuttaa myös muut.

Täällä ei ole vielä yhtään koronatapausta, joten olemme voineet käydä vanhusta auttamassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni vanhus on sitä mieltä, että mielummin elää kuukauden ja tappaa sukulaisensa

Vierailija
24/43 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä tulee ensimmäinen joulu, kun saadaan olla rauhassa oman perheen kesken. Esikoinen täyttää kohta 18v, että näin kauan siinä kesti. Juu juu, tiedän että oma moka kun ei osata sanoa sitä eitä... no nyt ei tarvitse koska ”health and safety”.

Meillä vähän sama tilanne, oon salaa tyytyväinen, että saadaan olla ihan kotona. Eikä tarvitse miettiä, että kuka loukkaantuu!

Vierailija
25/43 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monille vanhuksille joulu on se ainoa aika vuodesta kun tapaa perhettä, sukulaisia tai tuttuja ylipäätään. Nuoremmat eivät tätä ymmärrä, vaan heille se on usein pakkopullaa. Välissä olevat taas on jakautunut, riippuen väleistä. Osa oikeasti haluaa mennä, toiset menevät pakon edessä. Korona on hyvä tekosyy olla menemättä, mutta ei se mummi/pappa siellä ikuisuutta istu. Tämä voi olla viimeinen mahdollisuus nähdä, vaikka korona ei korjaisikaan. Moni vanhus on sitä mieltä, että mielummin elää kuukauden ja tapaa sukulaisensa kerran kuin elää seuraavat 10kk yksin terveenä.

Vanhojen ja sairaidein suojelu on meidän omaa itsekkyyttä, ei hyvyyttä. Me emme kestä menetyksiä. Sen takia pelkäämme toisten puolesta.

Vain vanhusten yksinäisyys. Nuorilla ei niin väliä.

Ei kai kukaan ole kieltänyt nuoria menemästä kotiinsa jouluksi, iso osa nuoristahan on alaikäisiäkin?

Vierailija
26/43 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos heille on ihan sama, kuolevatko kuukauden vai kymmenen päästä, niin miksi sitten koko Suomi on pantu lamaan ja työttömyys revennyt käsistä ja yrittäjät menevät konkurssiin.

Vierailija
27/43 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä tulee ensimmäinen joulu, kun saadaan olla rauhassa oman perheen kesken. Esikoinen täyttää kohta 18v, että näin kauan siinä kesti. Juu juu, tiedän että oma moka kun ei osata sanoa sitä eitä... no nyt ei tarvitse koska ”health and safety”.

Meillä vähän sama tilanne, oon salaa tyytyväinen, että saadaan olla ihan kotona. Eikä tarvitse miettiä, että kuka loukkaantuu!

Muistakaa se yksinäinen sinkkusiskonne. Velvollisuutenne on pyytää hänet luoksenne. Miten ihmiset onkin noin kylmiä ja itsekkäitä Suomessa.

Vierailija
28/43 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korona tappaa myös. Nuorempiakin.

Vierailija
29/43 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ja moni muukin vanhus, ainakin omassa ystävä- ja tuttavapiirissä huokaistaan tänä jouluna helpotuksesta, kun ei tarvitsse vääntää sukujoulua niska limassa ja pestä pyykkiä ja siivota viikkoja joulun jälkeen. Ja se pieni eläke ei mene jouluvalmisteluihin, eikä tammikuussa tarvitse pitää säästökuuria.

Vaan voidaan kerrankin saada rauhallinen joulu. Sitä jotenkin voimavarat ja melun sietokyky vähenee vuosivuodelta ja haluaisi itse tehdä niitä juttuja mitä haluaa tai olla tekemättä.

Sori lapset, en halua loukata, mutta eikö ole kivaa kun voi itse luoda omat jouluperinteet omassa kodissanne ja lekotella sohvalla, ilman että vanhukset ovat tiellänne ja tyrkyttävät niitä iänikuisia jouluruokiaan.

Sori vanhukset, tänä jouluna ei voi tulla istumaan lapsen perheen valmiiseen joulupöytään vaan ostaa ja valmistaa ihan itse se oma joulu.

Eli teidän seuduilla ei ole kuultu nyyttäri-periaatteesta. Meillä ainakin jokainen tuo jotakin pöytään, yhdessä mietitään kuka tuo ja mitä. Kuulostaa siltä että teidän pitäisi jutella siellä perheessänne nuo asiat auki.

Ei ole. Ilmainen ja valmis kelpaa kuitenkin aina. Tänä jouluna sellaista ei tosin ole tarjolla.

Vierailija
30/43 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ja moni muukin vanhus, ainakin omassa ystävä- ja tuttavapiirissä huokaistaan tänä jouluna helpotuksesta, kun ei tarvitsse vääntää sukujoulua niska limassa ja pestä pyykkiä ja siivota viikkoja joulun jälkeen. Ja se pieni eläke ei mene jouluvalmisteluihin, eikä tammikuussa tarvitse pitää säästökuuria.

Vaan voidaan kerrankin saada rauhallinen joulu. Sitä jotenkin voimavarat ja melun sietokyky vähenee vuosivuodelta ja haluaisi itse tehdä niitä juttuja mitä haluaa tai olla tekemättä.

Sori lapset, en halua loukata, mutta eikö ole kivaa kun voi itse luoda omat jouluperinteet omassa kodissanne ja lekotella sohvalla, ilman että vanhukset ovat tiellänne ja tyrkyttävät niitä iänikuisia jouluruokiaan.

Tästä kirjoituksestasi tuli surullinen olo. Etkö sinä normaaliaikana kehtaa sanoa, ettet ryhdy pienestä eläkkeestäsi valmistelemaan mitään joulujuhlia? Tai ettet jaksa sitä kaikkea työntekoa, mitä valmistelut edellyttävät?

Jospa nyt kertoisit ihan aidot tunteesi näille lapsillesi ja kerrot tosiaan heille, miten helpottunut olet. 

uhriutuminen

Vierailija
31/43 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori vanhukset, tänä jouluna ei voi tulla istumaan lapsen perheen valmiiseen joulupöytään vaan ostaa ja valmistaa ihan itse se oma joulu.

Eli teidän seuduilla ei ole kuultu nyyttäri-periaatteesta. Meillä ainakin jokainen tuo jotakin pöytään, yhdessä mietitään kuka tuo ja mitä. Kuulostaa siltä että teidän pitäisi jutella siellä perheessänne nuo asiat auki.

Ei ole. Ilmainen ja valmis kelpaa kuitenkin aina. Tänä jouluna sellaista ei tosin ole tarjolla.

Kurja juttu. Ymmärrät kuitenkin varmaan sen että kaikki perheet eivät ole tuollaisia.

Vierailija
32/43 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos heille on ihan sama, kuolevatko kuukauden vai kymmenen päästä, niin miksi sitten koko Suomi on pantu lamaan ja työttömyys revennyt käsistä ja yrittäjät menevät konkurssiin.

Koska heiltä ei kysytty. Media sai ylivallan ja kauhu levisi maasta toiseen. Tilanteeseen ylireagoitiin, ylireaktio aiheutti lisäongelmia ja koko homma karkasi lapasesta, eikä sitä pystytä tai haluta rauhoittaa.

Vierailija
33/43 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korona tappaa myös. Nuorempiakin.

Niinhän se tappaa, siksi ollaan suunniteltu joulujutut tänä vuonna ekstra-aikaisin. Lahjat ja muut etukäteen hankittavat on hoidettu hyvissä ajoin, koska ei haluta mennä jouluruuhkiin ostoksille tässä tilanteessa. Vanhusta mennään tapaamaan, mutta muokattiin aaton ohjelmaa vähän erilaiseksi ja toki vältellään sosiaalisia tilanteita pari viikkoa ennen aattoa jotta voidaan juhlia yhdessä turvallisesti. Meillä vanhukset haluavat hoitaa kinkun paiston joten me sitten hoidamme sitä muuta puolta. Kiva ilta siitä tulee kunhan päästään sinne asti.

Vierailija
34/43 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeistus on että oman perheen kesken,  eli isovanhemmat omassa kodissaan ja

nuoret omissa kodeissaan.

Vierailija
35/43 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan hyvin raskasta elää niin, että kaikilla pitää olla koko ajan hyvä mieli.

Vierailija
36/43 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjeistus on että oman perheen kesken,  eli isovanhemmat omassa kodissaan ja

nuoret omissa kodeissaan.

Laitatko linkin ohjeistukseen jossa sanotaan näin, niin voin jakaa sen sukulaisilleni, kiitos.

Vierailija
37/43 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona on aiheuttanut riitoja meidänkin suvussa. Eräät vanhukset haluavat elää kuin koronaa ei olisikaan. Kunnioitetaan tätä, vaikka pitkin hampain, koska itsekin ollaan etätöissä ja vältetään koronaa miten pystytään. Nämä vanhukset haluavat nähdä ihan kuten tavallisesti, vaikka ollaan ehdotettu yhteistä ulkoilua ja muuta turvallisempaa. Siinä sitten saa pelätä, tartutetaanko vanhukset tai tartuttavatko lapsemme heidät. Lapset ihmettelevät, miksi vanhusten ei tarvitse välittää koronasta, vaikka itse joutuvat jättämään kivoja asioita väliin.

Vierailija
38/43 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset sitä ja vanhukset tätä. Olen 30+ perheenäiti, keuhkoni ovat arpeutuneet lapsuuden keuhkokuumeista.  Isovanhemmat uudeltamaalta haluavat tavata jouluna, kiristävät lapsilla. Mummu soitti isommille lapsille ja kertoi hankkineensa kalliit hienot lahjat, jotka antaa kun jouluna tavataan. Nyt lapset itkevät että olen ilkeä ja paha äiti, kun en haluaisi tavata mummua. He eivät saisi lahjojaan. Mummu ei postita, ei suostu mihinkään muuhun kuin vähintään yhden yön kyläilyyn. Minä en voi ottaa riskiä koronasta, se voi olla henki pois, mutta se ei näytä boomeria kiinnostavan.

Vierailija
39/43 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevät ihmiset varmasti osaavat neuvotella asiasta puolin ja toisin ilman mitään riitelyä. Omat vanhempani ovat olleet mökillä eristyksissä, mutta tulevat jouluna kaupunkiin ja pyysivät aattona käymään. Olen enimmäkseen yksineläjä ja teen etätöitä, joten halusivat tarjota jouluseuraa ja olen myös hyvin pieni tartuntariski. Toki silti en haluaisi vahingossakaan viedä virusta heille, mutta jos he ovat riskin valmiita ottamaan, niin en näe syytä kieltäytyä. Sisarusten perheet varmaankin tekevät omat päätöksensä, heillä on enemmän riskitekijöitä molempiin suuntiin.

Vierailija
40/43 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset sitä ja vanhukset tätä. Olen 30+ perheenäiti, keuhkoni ovat arpeutuneet lapsuuden keuhkokuumeista.  Isovanhemmat uudeltamaalta haluavat tavata jouluna, kiristävät lapsilla. Mummu soitti isommille lapsille ja kertoi hankkineensa kalliit hienot lahjat, jotka antaa kun jouluna tavataan. Nyt lapset itkevät että olen ilkeä ja paha äiti, kun en haluaisi tavata mummua. He eivät saisi lahjojaan. Mummu ei postita, ei suostu mihinkään muuhun kuin vähintään yhden yön kyläilyyn. Minä en voi ottaa riskiä koronasta, se voi olla henki pois, mutta se ei näytä boomeria kiinnostavan.

Ikävää tuollainen touhu. Tsemppiä taistoon!