Poikien joukkueharrastus, vanhempien rooli - onko tällaista myös tytöillä?
Eli hirveetä hyysäystä ja talkoohommia. Onko tytöillä sama? Vanhemmat palvelee, paapoo ja hoitaa varainkeruuta... Isoista lapsista kuitenkin kyse! Moni lähes puolta pienempi partiolainen käy ihan itse myymässä kalentereita ym. Miksi te jalis-/jäkismutsit ja -fatsit suostutte tällaiseen ja ettekö pelkää mitä tuollainen opettaa lapselle?
Kommentit (34)
Ja miks helkkarissa AINA niitä mokkapaloja?!
Aika monessa paikassa ei pääse minnekään myymään mitään kun ovet on lukittu ja pitäisi ovipuhelimessa myydä. Paljon helpompi jos vanhempi myy työpaikallaan tai netissä kalenterit.
Kiinnostais tosiaan tietää onko tämä yleistä myös tyttöjen porukoissa? Vai koskeeko vain poikia?
Enkä missään nimessä ole mitenkään poikia tässä mollaamassa. Pidän monessa asiassa poikien puolta. Mutta tämä ilmiö nyky-Suomessa on hieman hämmentävä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Montako poikaa aloittajalla on?
Miten tämä liittyy yhtään aiheeseen?
Toki on ihan samanlaista. Tunnen tyttöjen äitejä niin jalkapallon kuin muodostelmaluistelunkin parista, ja ihan yhtä lailla myyvät keksejä ja hyllyttävät Hullareille kuin poikienkin äidit.
Miksi tyttöjen harrastus ei maksaisi?
Miksi tuollaista ihme talkoopaskaa edes on, kaikki vihaa sitä, enkä minä ainakaan suostu syömään jonkun vieraan (mahdollisen perseenkaivaajan) leipomuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin liittyy.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuollaista ihme talkoopaskaa edes on, kaikki vihaa sitä, enkä minä ainakaan suostu syömään jonkun vieraan (mahdollisen perseenkaivaajan) leipomuksia.
Keksit tulee ihan tehtaalta, rasiassa. Tosin voihan sielläkin jokin perseenkaivaja olla töissä.
Jalkapallon ohella leivottu mokkapaloja. Puffet vuoro melkein kerran kuukauteen ja loppuvuodesta pitäisi myydä kalentereita.
Taitoluistelun ohella mokkapaloja pari kertaa vuoteen.
Voimistelussa talkootöitä kotikisoissa ja arpajaispalkintojen ostamista pari kertaa vuodessa. Välillä puffetvuoroja ja leipomista. Samoin lumilyhtyarpojen pakkomyyntiä joka vuosi.
Yleisurheilussa toimitsijahommia noin kerran kuussa.
Monta lasta, monta harrastusta.
Meillä tyttö tanssijoukkueessa. Minä olen taas monta kertaa ehdottanut, että myytäisiin me vanhemmat edes jotain, että saataisiin varoja kerättyä, mutta kukaan ei halua. Ei edes tanssipaikan porukka.
Joten aivan kaikki maksetaan itse, harrastusmaksut, treeni- ja esiintymisvaatteet, kisamatkat, liput, kaikki....Mieluummin leipoisin välillä mokkapaloja ja möisin keksitukun tuotteita työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Toki on ihan samanlaista. Tunnen tyttöjen äitejä niin jalkapallon kuin muodostelmaluistelunkin parista, ja ihan yhtä lailla myyvät keksejä ja hyllyttävät Hullareille kuin poikienkin äidit.
Miksi tyttöjen harrastus ei maksaisi?
Harrastus voi maksaa, mutta tapoja kerätä varoja voi olla erilaisia. Kuten sanottu
partiolaislapset käyvät itse ovelta ovelle myymässä kalentereita.
Miksi partiolaiset ei leivo mokkapaloja? (Vai leipooko?)
Ap
Meillä tytöt pelaavat rignetteä. Kyllä on paljon talkoita ja peleissä oltava toimitisijoina, sekä kuskausvastuuta tietysti myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin liittyy.
Kerrotko vielä MITEN? Millä tavalla? Montako poikaa pitää olla ollakseen oikeutettu mielipiteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin liittyy.
Kerrotko vielä MITEN? Millä tavalla? Montako poikaa pitää olla ollakseen oikeutettu mielipiteeseen?
Ja tämä siis ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin liittyy.
Siten, että jos et itse aloituksesi mukaista rumbaa ole vetämässä, on sinun myöskin ihan turha yleistää yhtään mitään mikä liittyy poikiin ja harrastuksiin.
Tuo ”väkisin talkoita kaikille” -on aunuksesta.
Aina pitäisi olla mahdollisuus päästä rahalla. Maksaa vaan osuutensa, eikä tarvitse mennä klo 05 aamulla tekemään inventaariota tai illalla oman työpäivän päätteeksi tiputtamaan lumia jonnekin varastohallin katolle, oman henkensä uhalla.
Vierailija kirjoitti:
Niillä kerätään varoja seuralle.
Ellei tuota vapaaehtoistyötä olisi, kaikki kulut olisvat vieläkin suuremmat.
Noiden kaikkien menestyneiden suomalaisten jääkiekkoilijoiden takana, on mittava määrä vapaaehtoisten työtä, vanhempien ja lajista kiinnostuneiden.
Menestys ei tule kenellekään ilmaiseksi, sen eteen on tehtävä helvetisti työtä ja harjoittelua ja oltava kannustavat taustajoukot.
Luulisi äitejäkin kiinnostavan, että poika tai tyttö käyttää aikaansa harrastuksiin, eikä pelkästään perseilemiseen julkisilla paikoilla, tupakanpolttamiseen ja mopolla päristelyyn ympäsi maita ja mantuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin liittyy.
Siten, että jos et itse aloituksesi mukaista rumbaa ole vetämässä, on sinun myöskin ihan turha yleistää yhtään mitään mikä liittyy poikiin ja harrastuksiin.
Mikä yleistyksessäni on mielestäsi väärin tai ei pidä paikkansa? Siltä osin kun en jotain tiedä, olen asiallisesti ja avoimin mielin kysynyt. Ei tarkoituksenani ole loukata ketään. En ymmärrä suhtautumistasi nyt.
Ap
Totesin kylmän viileästi pojalleni, että leipoo itse mokkapalansa ja linkkasin reseptin. Minä kustannan ainekset, ja maksan jo harrastusmaksunkin. Eli herra on hyvä ja leipoo. Onnistui vallan mainiosti.
Juuri kuten aloittaja sanoi, partiolaiset myyvät kalentereitaan loppusyksyn hyytävässä tihkusateessa kun on jo pimeää 16:00 jälkeen. Kyllä 15v voi herranen aika leipoa.
Noihin talkoohommiin menen hammasta purren, joka toinen kerta lähetän (vastahakoisen) miehen.