Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Automaattivaihteinen auto

Vierailija
29.11.2020 |

Manuaalisen tilalle! :) Voisiko joku opettaa, jos painan jarrua automaattisessa pohjaan pidempään - sammuuko moottori? Mitä muuta pitäisi tietää verrattuna manuaaliin? (sen lisäksi ettei kytkintä ole, eikä vaihteita tarvitse vaihtaa pakkia lukuunottamatta)

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sammu. Se sammuu vasta, kun sammutat sen napista/virtakytkimestä.

Voi se tietysti sammua, jos on start/stop-automatiikka, mutta sitten se myös käynnistyy itsestään.

Vierailija
2/38 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda vasen jalka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sammu tai jos sammuu niin on jotain vialla. Parkki vaihde pitää myös muistaa. Auto lähtee peruuttamalla parkista ilman kaasua, ihan vaan jarrulla säätelee vauhtia, samoin ryömitys eteenpäin, tosi helppoa ruuhkassa. En koskaan enää vaihda manuaaliin.

Vierailija
4/38 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kauan voi seisottaa vaihde päällä tyhjäkäynnillä?

Vierailija
5/38 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on käyttää vain oikeaa jalkaa, ettei erehdy pitämään jarrua kytkimenä ja kaasua jarruna.

Vierailija
6/38 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä on käyttää vain oikeaa jalkaa, ettei erehdy pitämään jarrua kytkimenä ja kaasua jarruna.

Painaako joku muka manuaaliautossa yhtäaikaa kaasua ja jarrua/kytkintä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/38 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen virhe jos ei ole automaattivaihteisella ajanut on painaa sitä jarrupoljinta kuin kytkintä vasemmalla jalalla. Voi periaatteessa aiheuttaa vaarantilanteita joten unohda vasen jalka kuten jo joku mainitsikin.

Vierailija
8/38 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on pitää se vasen jalka siellä "omalla puolella" eli lepuuttaa sitä ihan siellä vasemmalla puolella jalkatilan lattialla. Ihan niinku sitä ei oliskaan. Kaikkia polkimia (kumpaakin, kaasua ja jarrua) käytetään vain ja ainoastaan oikealla jalalla, toki eri aikaan. Muuten on se riski, että saatat vahingossa painaa vasemalla toista ja oikealla toista yhtä aikaa, ei hyvä. Alussa kannattaa myös tarkkailla, ettei vanhasta muistista esim. risteyksiä lähestyssä meinaa käsi lähteä hakeutumaan sinne automaatin käyttövivun tms. ("vaihdekepin") luo.

Aika äkkiä siihen tottuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/38 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy laittaa rasti seinään, kahdeksan asiallista kommenttia peräkkäin ilman vtuilua, tällä palstalla! Hyvä te!

Vierailija
10/38 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kauan voi seisottaa vaihde päällä tyhjäkäynnillä?

Ei siinä ole silloin vaihde päällä, jos auto seisoo paikallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/38 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana automaatti...

60 tkm välein öljynvaihdot lootaan, sohjoon / mutaan jumittuessa täysin hyödytön kapistus kun ei ole kytkimen pelivaraa, laatikkoon jos tulee vika niin terrrrrve sitä laskun määrää vrt vanhan manuaalin huolto.

Sopii vallan mainiosti ylipainoisille uusavuttomille kynäniskoille.

Vierailija
12/38 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi tärkeä juttu.. P asennon lisäksi on erittäin tärkeää käyttää myös käsijarrua.. eli kun parkkeeraat niin käytä käsijarrua, varsinkin mäkisessä maastossa.. muutoin voi käydä niin ettei momentinmuunnin pidäkään autoa paikallaan vaan luistaa ja auto lähtee liukumaan ja on jossain muualla kuin pitäisi..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/38 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automaatteja on niin monenlaisia, uusissa on ihan erilaisia ominaisuuksia kuin vanhoissa. Mutta kaikessa yksinkertaisuudessaan automaatilla ajaminen on niin paljon helpompaa, että totuttuasi tuskin enää vaihdat takaisin manuaaliin. Tärkeintä tosiaan on, ettet käytä vasenta jalkaa mihinkään.

Vierailija
14/38 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Volvo 740 kirjoitti:

Ihana automaatti...

60 tkm välein öljynvaihdot lootaan, sohjoon / mutaan jumittuessa täysin hyödytön kapistus kun ei ole kytkimen pelivaraa, laatikkoon jos tulee vika niin terrrrrve sitä laskun määrää vrt vanhan manuaalin huolto.

Sopii vallan mainiosti ylipainoisille uusavuttomille kynäniskoille.

"Täytyy laittaa rasti seinään, kahdeksan asiallista kommenttia peräkkäin ilman vtuilua, tällä palstalla! Hyvä te!"

Viitaten edellä lainaamaani, sieltähän se tuli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/38 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla automaatti takaveto Mersu ja talviliukkailla pitää mäki nousta manuaalilla, automaatilla suttaa.

Tämä tietysti vain lähtiessä paikaltaan.

Vierailija
16/38 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Volvo 740 kirjoitti:

Ihana automaatti...

60 tkm välein öljynvaihdot lootaan, sohjoon / mutaan jumittuessa täysin hyödytön kapistus kun ei ole kytkimen pelivaraa, laatikkoon jos tulee vika niin terrrrrve sitä laskun määrää vrt vanhan manuaalin huolto.

Sopii vallan mainiosti ylipainoisille uusavuttomille kynäniskoille.

No, se siitä asiallisuudesta, ensimmäinen mulkku ilmoittautui.

Vierailija
17/38 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yksi tärkeä juttu.. P asennon lisäksi on erittäin tärkeää käyttää myös käsijarrua.. eli kun parkkeeraat niin käytä käsijarrua, varsinkin mäkisessä maastossa.. muutoin voi käydä niin ettei momentinmuunnin pidäkään autoa paikallaan vaan luistaa ja auto lähtee liukumaan ja on jossain muualla kuin pitäisi..

Ja jos kässäriä ei käytä, se jumittuu ja sitten tulee hylky katsastuksessa.

Vierailija
18/38 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen automaattia. Se on täysin ylivertainen.

Nyt vasta ymmärrän miten hölmöä se jatkuva kepin vatkaaminen ja kytkimen painelu on.

Vierailija
19/38 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Volvo 740 kirjoitti:

Ihana automaatti...

60 tkm välein öljynvaihdot lootaan, sohjoon / mutaan jumittuessa täysin hyödytön kapistus kun ei ole kytkimen pelivaraa, laatikkoon jos tulee vika niin terrrrrve sitä laskun määrää vrt vanhan manuaalin huolto.

Sopii vallan mainiosti ylipainoisille uusavuttomille kynäniskoille.

No, se siitä asiallisuudesta, ensimmäinen mulkku ilmoittautui.

No ihan faktaahan tuo on.

Unohti mainita myös sen että automaatissa upuu moottorijarrutuksen tuoma hyöty.

Autohan on mekaaninen kone, jota kuljettaja operoi, eli mitä enemmän päätäntävaltaa kuljettajalla sen parempi.

Itse ainakin tykkään manuaalista paljon enemmän kun tomaatista.

Just vaihoin manuaalin öljyt, 250 tkm ajettu samoilla litkuilla, ja ois menty pidempääkin, mutta parempi pelata varman päälle.

Vierailija
20/38 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Volvo 740 kirjoitti:

Ihana automaatti...

60 tkm välein öljynvaihdot lootaan, sohjoon / mutaan jumittuessa täysin hyödytön kapistus kun ei ole kytkimen pelivaraa, laatikkoon jos tulee vika niin terrrrrve sitä laskun määrää vrt vanhan manuaalin huolto.

Sopii vallan mainiosti ylipainoisille uusavuttomille kynäniskoille.

No, se siitä asiallisuudesta, ensimmäinen mulkku ilmoittautui.

No ihan faktaahan tuo on.
Unohti mainita myös sen että automaatissa upuu moottorijarrutuksen tuoma hyöty.

Autohan on mekaaninen kone, jota kuljettaja operoi, eli mitä enemmän päätäntävaltaa kuljettajalla sen parempi.

Itse ainakin tykkään manuaalista paljon enemmän kun tomaatista.

Just vaihoin manuaalin öljyt, 250 tkm ajettu samoilla litkuilla, ja ois menty pidempääkin, mutta parempi pelata varman päälle.

Miten niin? Automaatti alkaa hidastaa ihan samalla tavalla, kun ottaa jalan pois kaasulta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi