Myyjä tarjosi minulle L-kokoisia vaatteita, olen M-kokoinen.
Pahoitin mieleni enkä pääse tuosta yli. Myyjä oli itse reilusti isompi kuin minä. Minulla on ylävartalo isompi, kuin alavartalo. Onko isot rinnat ja leveät hartiat sama kuin läski? minulla on kapeampi lantio kuin hartiat, joten alavartalo ja takapuoli on pienet. Ylävartalo 38, kauluspaidoissa 40. alavartalo joissakin housuissa merkistä riippuen 36 tai 38. Laihdutan koko ajan ja urheilen aktiivisesti. eikö vaatemyyjät viitsi edes kunnolla arvioida asiakkaan vartaloa ennen kuin alkavat ehdottaa jotakin kokoa?
Kommentit (43)
Tiedän, että olen herkkänahkainen. Laihdutan koko ajan, ja en usko, että minä kuitenkaan näytän L-kokoiselta! ap
Itselleni kävi niin, että löysin lindexistä nätin neuletakin, sovitin kopissa kokoja S ja M ja S oli sopiva. Neuleessa oli pieni tahra, joten katsoin oliko S-kokoa enempää, ei ollut. Menin kassalle ja selitin tilanteen, myyjä sanoi että voi antaa alennuksen mutta voi myös katsoa onko kokoa varastossa. Selaa siinä hetken koneella ja sanoo "no kyllä L-kokoa pitäisi olla kolme hyllyssä". Sanoin että niin, se on kyllä S-kokoa, ja jopa itseäni hävetti vaikka se neule on ihan sopiva, tuli kyllä vähän huono mieli kun ajattelin että näytänkö oikeasti L-kokoiselta. Olen myös hyvin rintava, mutta pääosin M/38-kokoinen. No, myyjää hävetti vielä paljon enemmän joten ehkä ottaa opikseen ja katsoo ensi kerralla paremmin mitä kokoa pitelee käsissään... :D
Ei tuollaisesta kannata loukaantua. Vaatekokoja on yhtä monta kuiin on valmistajaa. Ja toisekseen onhan se varmaan hieman imartelevaakin huomata, ettei synkän talven aikana ole tullut lisäkiloja, eikä kokosi ole muuttunut. Vai onko?
Kun kirjoitit ap: "Ylävartalo 38, kauluspaidoissa 40. alavartalo joissakin housuissa merkistä riippuen 36 tai 38" - ,niin etkö samalla tule myöntäneeksi, että koko voi toisinaan hieman vaihdella?
Ap, mikä on pituutesi ja paljonko painat?
Lohduttaa nämä muiden kokemukset. Muutamia vuosia sitten minulle kävi vähän sama tilanne; olin Vero Modassa ostamassa 36- koon toppeja. myyjä sanoi jotain, että tällä kaverillani myyjällä (seisoi vieressä) on sama koko kuin 36, on tuolla isompiakin kokoja SINULLE. sanoin, että kiitos, mutta sovitin tuota toppia ja se sopi minulle hyvin. muutamia viikkoja tämän jälkeen näin tämän naismyyjän miehensä kanssa ruokakaupassa ostoksilla samaan aikaan kuin minä ja tämän naismyyjän mies kuolasi minun perään :D kyllä nauratti. ap
olen 170 cm pitkä, painan noin 70 kg. isot rinnat ja leveät hartiat. alavartalo on pienempi kuin ylävartalo, farkuissa menee (esim. Vero Moda) 26/34 farkut, joissakin taas 28/34.ap
Isot rinnat tekee helpommin tanakamman näköiseksi.
Sulla on sellainen jenkkifutiskroppa, yhdellä kaverilla sama juttu. Ei kannata liikaa loukkaantua kun joskus on vaan vaikea arvioida toisten kokoa, ihan jopa niiden myyjien.
Jos mitat on kuten kerroit ja menee noin pienen tuuman alaosa, niin pakosti se yläosa on M-kokoa vähintään. Olen itse pukeutumisneuvoja ja voin kertoa, että monet ostavat liian pieniä vaatteita. Tällä en kuitenkaan automaattisesti tarkoita sinua, ap!
Kyllä ne myyjät usein osaa nopeasti arvioida asiakkaan koon. Ehkäpä kyseisen liikkeen vaatteista sinulle olisi sopinut parhaiten L-koko, joten turha kiukutella sen enempää. Tietenkään mikään ei estä sinua ostamasta pienempia vaatteita, mikäli se sinut iloisemmaksi tekee.
Ja ihan sama mikä se vaatekoko on, tärkeintä on että peilistä katsottuna näytät hyvältä!
Se mikä mahtuu päälle ei välttämättä ole sopiva.. :)
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 22:17"]Jos mitat on kuten kerroit ja menee noin pienen tuuman alaosa, niin pakosti se yläosa on M-kokoa vähintään. Olen itse pukeutumisneuvoja ja voin kertoa, että monet ostavat liian pieniä vaatteita. Tällä en kuitenkaan automaattisesti tarkoita sinua, ap!
[/quote]
totta että ihmiset kulkevat liian pienissä vaatteissa. Olen 175/76 ja selvästi L-koon vaatteita tarvitsen.
Vaatekoissa on oikeasti paljon eroa. Ja se on vaikeaa arvioida asiakkaan kokoa, jos on päällysvaatteet päällä. Eikä L tarkoita automaattisesti "läskiä", vaan riippuu myös pituudesta, rintojen koosta tms. Joissain myymälöissä koko 40 on L, joissain M. Ja joissain 36 on M, joissain S. Ei se ole niin tarkkaa, pääasia että vaatteet tuntuvat hyviltä päällä.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 22:17"]Jos mitat on kuten kerroit ja menee noin pienen tuuman alaosa, niin pakosti se yläosa on M-kokoa vähintään. Olen itse pukeutumisneuvoja ja voin kertoa, että monet ostavat liian pieniä vaatteita. Tällä en kuitenkaan automaattisesti tarkoita sinua, ap!
[/quote]
totta että ihmiset kulkevat liian pienissä vaatteissa. Olen 175/76 ja selvästi L-koon vaatteita tarvitsen.
[/quote]
Se kun niin riippuu vartalotyypistä! kuten kerroin, itselläni pieni alavartalo, ylävartalo isompi. Minulla kilot eivät ole kertyneet alavartaloon. kuten joillakin on iso takapuoli ja jalat ja jos arvioisi vaan ylävartaloa, niin ylävartalon perusteella voisi arvioida s-kokoiseksi. ap
miksi tällä aloituksella on niin paljon alapeukkuja? ihmettelen. t: ap
No laita tänne kuvaa vastalostasi niin voidaan arvioida. Helppoa ja saat heti oikean mielipiteen. Ja itse haluaisin nähdä millaista vartaloa mies kuolaa:)
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 22:26"]miksi tällä aloituksella on niin paljon alapeukkuja? ihmettelen. t: ap
[/quote]
No a) teet kärpäsestä härkäsen vaikka myyjä olisi ollut väärässäkin ja sitäpaitsi b) mittojen perusteella olisin saattanut itsekin tarjota sulle L-kokoa... Nuo S/M/L koot kun ei ole mitään eksaktia tiedettä...
Mittanauhallako olisi pitänyt pitänyt mitata? Jokaisella firmalla on oma mitoitus ja kaavoitus.