Uskallatteko tehdä lapsia nykyaikana?
Uskallatteko enää tehdä lapsia kun väestörakenne on muuttunut ja ilmastonmuutos sekä lama uhkaavat?
Itse uskon ilmastonmuutoksen aiheuttavan niin suuren globaalin kriisin, etten uskalla harkita lasta, vaikka vauvakuume on raastava.
Muilla samoja ajatuksia?
Kommentit (20)
En todellakaan tee. Juuri asensin ehkäisykapselin. Vauvakuume minullakin ollut koko pienen ikäni, mutta ajatuskin tulevaisuudesta pelottaa. Tulemme elämään kuin kauheimmissa dystopia-elokuvissa.
Ei uskalleta, harjoitellaan tosin ahkeraan siihen toiseen reikään.
En tee lapsia ympäristösyistä. Liikakansoitus on maailman suurin ongelma.
Vierailija kirjoitti:
En tee lapsia ympäristösyistä. Liikakansoitus on maailman suurin ongelma.
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Maailmasta on tulossa niin masentava paikka, että lasten sijaan suunnittelen omaa itsem**haani aktiivisesti. En todellakaan aio elää 30-vuotiaaksi eikä aio kukaan myöskään ystävistäni. Life fast, die young, have fun.
N19
Vierailija kirjoitti:
Maailmasta on tulossa niin masentava paikka, että lasten sijaan suunnittelen omaa itsem**haani aktiivisesti. En todellakaan aio elää 30-vuotiaaksi eikä aio kukaan myöskään ystävistäni. Life fast, die young, have fun.
N19
👌👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Höh. Enemmän ihmettele, miten kukaan on uskaltanut ennen tehdä lapsia. Takuuvarmasti niistä kuoli vähintään puolet.
Ehkä se on parempi ettei heikot ja lapsellisen ajatusmaailman omaavat ei sikiä. Maailma voi olla täydellinen et silti voi pedata lapselle turvattua elämää.
Minkälainen paikka maailma on ennen ollut kun sodat ja rutot ja ties mitkä luolamies ajat käyty läpi sit jotkut pullasorsat täällä valittaa maailman kamaluutta. :D
Ilmastonmuutos on suurin syy ihmisten lisääntymishaluttomuuteen. Se on sellainen kriisi jota ei ole ihmiskunnan historiassa nähty ja se on erittäin vakava ongelma. En halua tehdä lapsia kärsimään ja sitä kriisiä näkemään.
Nyt on erinomainen aika tehdä lapsia, jos ei löydä töitä. Parempi olla vanhempainvapaalla kuin työttömänä. Tänä vuonna onkin ollut havaittavissa kasvua lasten määrässä, joten kuulutte ihan marginaaliin, kun ajattelette noin.
Kun lapsia hankkii nuorena, niitä saa myös helpommin. Väestönkasvuongelmat ovat Intiassa ja Afrikassa, mutta ne eivät ole meidän huolemme, jos siellä ei osata ehkäistä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on erinomainen aika tehdä lapsia, jos ei löydä töitä. Parempi olla vanhempainvapaalla kuin työttömänä. Tänä vuonna onkin ollut havaittavissa kasvua lasten määrässä, joten kuulutte ihan marginaaliin, kun ajattelette noin.
Kun lapsia hankkii nuorena, niitä saa myös helpommin. Väestönkasvuongelmat ovat Intiassa ja Afrikassa, mutta ne eivät ole meidän huolemme, jos siellä ei osata ehkäistä.
Väärin! Meidän pitää tehdä tänne tilaa niille Afrikasta tänne tuleville.
Vierailija kirjoitti:
Ilmastonmuutos on suurin syy ihmisten lisääntymishaluttomuuteen. Se on sellainen kriisi jota ei ole ihmiskunnan historiassa nähty ja se on erittäin vakava ongelma. En halua tehdä lapsia kärsimään ja sitä kriisiä näkemään.
Tarkoitit siis vihreiden politiikkaa, etkä ilmastonmuutosta. Suomalaisilla ei ole mitään velvollisuutta ratkoa toisten aiheuttamia ilmasto-ongelmia tai Intian ja Afrikan väestönkasvua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän velvollisuutemme on vaatia syntyvyyden säännöstelyä maissa, joissa syntyy yli 2 lasta/ nainen. Se on pahin ilmastouhka ja jos näin ei tee, on turha puhua olevansa ympäristöihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on i erinomainen aika tehdä lapsia, jos ei löydä töitä. Parempi olla vanhempainvapaalla kuin työttömänä. Tänä vuonna onkin ollut havaittavissa kasvua lasten määrässä, joten kuulutte ihan marginaaliin, kun ajattelette noin.
Olet oikealla asialla. Meidän on älykkäimpänä ja oppineimpina väistyttävä kehitysmaista tulevien edestä. Tulevaisuuden maailma on heidän eikä älyköiden.
Millä niitä sais tehtyä. Dreijallako täytyy muovailla? Vaikka ainekset olis saatavilla niin vähän on hankalaa kun ne ovat kaasuja enimmäkseen eikä kiinteää käteentuntuvaa oo paljon muuta ku hiiltä, kalsiumia, fosforia, mangnsiumia, kaliumia, rikkiä ja natriumia.
Olen tehnytkin. Lapsellani on paljon paremmat mahdollisuudet menestyä elämässään kuin mitä itse sain. Olen syntynyt 70 -luvulla. Äiti joutui palaamaan töihin kun olin 3kk ikäinen. Olin siitä lähtien kouluttamattoman perhepäivähoitajan hoidossa, niiden taso 70 -luvulla oli aika heikko. Pelkästään liikenteessä kuoli 70 -luvulla enemmän kuin nämä koronat saavat aikaan. Vanhempani polttivat, myös vieressäni ja molemmille maistui myös alkoholi. Vanhemmat olivat hyvin köyhiä, 70 -luvun sosiaaliturva oli heikkoa ja stigmatisoivaa, joten sitä ei edes haettu. 70 -luvulla pelättiin ydinsotaa, mikä oli tuossa maailmanajassa ihan varteenotettava riski. Olin työhönmenoiässä suoraan 1990 -luvun lamaan. Oma lapseni on nyt 6v. Hän on syntynyt varakkaaseen perheeseen. Olin kotona kunnes hän täytti 3v eikä kukaan polta hänen läsnäollessaan. Hän saa paljon paremman hoidon ja koulutuksen kuin mitä minä sain. Ydinsodan uhka on vaihtunut ilmastokriisiin, mutta en usko, että se tulee hänen elämäänsä vaikuttamaan mitenkään.
En ainakaan tällä hetkellä. Ikää 24 ja mies kyllä löytyisi. En kuitenkaan koe olevani vielä siinä pisteessä, että elämään lapsi mahtuisi. Jos teen, niin vasta viiden vuoden päästä aikaisintaan. Ilmastonmuutos ei huoleta, mutta kaikki muu siinä sitten huolettaakin :D Esim parisuhteen kestävyys, ikinä ei voi tietää. Lisäksi se, että en tiedä haluanko synnyttää. Urakehityksen katkeaminen myös huolettaa.
Nuo samat tekosyyt ovat olleet esillä jo ainakin 80-luvulta lähtien. Keksisit jotain uutta.