Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko ihminen olla älykäs vaikka olisi matala koulutustaso?

Vierailija
29.11.2020 |

Jos on vaikka 30v ja käynyt vain peruskoulun, niin pystyykö tämmöisen henkilön kanssa käydä kovinkaan syvällisiä keskusteluita?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen karjanhoitaja ammattikoulupohjalta. Kävin kyllä lukion ja olen ylioppilas ja uskon kykeneväni hyvään keskusteluun.  Eli en ole kovin korkeasti koulutettu, enkä sitä kaipaakaan. Olen onnellinen nykyisessä työssäni.

N31

Vierailija
2/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen karjanhoitaja ammattikoulupohjalta. Kävin kyllä lukion ja olen ylioppilas ja uskon kykeneväni hyvään keskusteluun.  Eli en ole kovin korkeasti koulutettu, enkä sitä kaipaakaan. Olen onnellinen nykyisessä työssäni.

N31

Voi sinua, et tajua olevasi uhri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys ja oppineisuus on eri asioita.

Vierailija
4/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi.

Vierailija
5/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus ei ollut älykäs siinä mielessä, että syvällinen voi olla millä koulutustasolla tahansa mutta matalammin koulutetut harjoittavat vähemmän abstraktia ajattelua kuin korkeammin koulutetut.

Vierailija
6/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen olevani ihan fiksu vaikka en ole korkeakoulutettu.

Olen käynyt lukion ja olen valmistunut kahteen ammattiin.

Vierailija
7/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko korkeasti kouluttautuneiden seassa enemmän tyhmiä kuin matalasti kouluttautuneiden seassa fiksuja?

Vierailija
8/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisesti ei voi. Harvojen koulutettujen kaan kanssa voi keskustella älykkäästi.

Vierailija
9/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei älykkyys tarkoita sitä että ihminen on niin vietävissä ettei kykene itse päättämään mitä elämässään haluaa. Vastaan siis että kyllä, älykäs ihminen kykenee itse päättämään haluaako kouluttautua instansseissa, vai käyttää älykkyyttään johonkin muuhun kuin koulunpenkillä opettajien kuunteluun.

Vierailija
10/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on jäävi sanomaan fiksuksi omaa itseään.

Olen tavannut hyvin älykkäitä ihmisiä asiakaspalveluammateissa. Tunnen myös pari väitellyttä tohtoria, joista toinen pelkää lääkäriin menoa ja toinen lentämistä. Kumpikaan ei osaa ajaa autoa. Ehkeivät nuo asiat mitään älykkyydestä kerro, paremminkin käytännöllisyyden puutteesta.

Vierailija
11/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiväthän kaikki mensalaiset ole kovin korkeasti koulutettuja, joten toki voi älykäs olla.

Tunteeko sitten maailman asioita niin laajasti, että on mielekäs keskustelukumppani, se on toinen juttu.

No, ei aina edes lukio+AMK takaa tätä...

Miksi sitten on jättänyt opinnot pelkkään peruskouluun, ilman mitään ammatillista koulutusta on perin vaikea työllistyä?

Ei kerro mielestäni kovin aktiivisesta ihmisestä.

Miksi kyselet täällä tällaisia, eikö asia selviä varsin pian kyseessä olevan henkilön kanssa keskustellessa?

Vierailija
12/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voi. Tiedän useampia henkilöitä, joiden pohjakoulutus on jäänyt peruskouluun tai maksimissaan lukioon/ammatilliseen perustutkintoon ja joilla on merkittävän hyvät keskustelutaidot, halu ottaa asioista selvää ja kyky hahmottaa asioita muistakin näkökulmista kuin omastaan. Matalammin koulutetuista eniten ääntä tuntuvat pitävän stereotyyppiset raksaduunarit/röökimuijat, jotka eivät juuri ajattelukykyään rasita ja joista on ihan ok solvata kaikkea oman kuplan ulkopuolista elämää. Tämän takia moni luulee, että kaikki matalasti koulutetut ovat sellaisia.

Vierailija
13/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos älykästä keskustelua haet, sitä tuskin peruskoulupohjalta kukaan pystyy tarjoamaan. Eri asia on sitten se, tarvitaanko älykästä keskustelua yhtään mihinkään. Maatakin johdetaan täysin idioottimaisilla keskustelutaidoilla eikä tuo näytä ketään haittaavan.

Vierailija
14/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmissa ikäluokissa löytyy usein hyvinkin teräviä ihmisiä ilman korkeita oppiarvoja.

Ei ole ollut mahdollisuutta opiskella kuten nykyisin, mutta elämässä ja töissä on pitänyt pärjätä.

Se ettei ole ollut kouluttautumisen mahdollisuutta ei sulje pois erilaisia kiinnostuksen kohteita, avointa mieltä ja uteliaisuutta.

Nykyinen työelämä on niin hektistä ja vaativaa, että niissä suorittavissa töissäkin pitää olla moneksi ja hoksata asioita nopeasti ja reagoida tilanteisiin nopeasti.

Ihminen on paljon muutakin kuin koulutuksensa ja työnsä.

Vierailija
15/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3567 kirjoitti:

Ihminen on jäävi sanomaan fiksuksi omaa itseään.

Olen tavannut hyvin älykkäitä ihmisiä asiakaspalveluammateissa. Tunnen myös pari väitellyttä tohtoria, joista toinen pelkää lääkäriin menoa ja toinen lentämistä. Kumpikaan ei osaa ajaa autoa. Ehkeivät nuo asiat mitään älykkyydestä kerro, paremminkin käytännöllisyyden puutteesta.

No..niin. Se asiakaspalvelijana oleminenhan ei tarkoita yhtä kuin matalasti kouluttautuneisuus. Itse olen pian maisteri ja sivussa teen myyjän töitä, enkä tosiaan tee tätä joka välissä asiakkaille tiettäväksi, luulkoot minusta mitä luulevat. Voi se työpaikan siivoojakin olla vaikka tohtori mutta on niissä hommissa syystä x. Itse pyrin suhtautumaan nöyrästi kohtaamini ihmisiin enkä oleta mitään etukäteen tämän työn perusteella. Kyllä sen sitten huomaa millainen ihminen on, jos on merkitystä.

Vierailija
16/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeastikoulutetuissa löytyy yllättävän paljon yhden asian älykkyyttä. Eli ovat loistavia omalla alallaan, mutta mikään muu ei kiinnosta.

Vierailija
17/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juntti.

Vierailija
18/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys tarkoittaa kykyä oppia uutta ja ratkaista ongelmia. Viisaus taas kykyä hyödyntää oppimiaan asioita ja kokemusta. Korkea kouluttautumalla pystyt kerryttämään viisautta, koska luonnollisesti koulujen kautta saat lisää tietoa. Automaattisesti korkeakoulututkinto ei tee susta älykästä ja viisasta.

Itse olen lähellä 30 vuoden ikää ja käynyt vain peruskoulun. Koen olevani älykäs ja koulutukseni taso ei omasta mielestäni sovi persoonaani. Tästä syystä itsellä on jatkuva ristiriita itseni kanssa, vaikka kykenen hyödyntämään kaikkea sitä tietoa, mitä on saatavilla internetistä. Koulutuksesta huolimatta tienaan 4000€/kk bruttona. Olen tosin nyt loppusuoralla lukio-opintojeni kanssa ja aion käydä korkeakoulututkinnon ihan vain, koska kiinnostaa oppia lisää ja on mielenkiintoista kehittyä :)

En itse tuomitsisi suoraan henkilöä, jos on vain peruskoulu käytynä. Toki jotain se kertoo henkilön elämänkulusta, mutta älykkyydestä ei niinkään.

Vierailija
19/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti peruskoulun jälkeen lähtenyt töihin? Ja vasta 30+? No jos joku työnantaja on sellaisen ottanut töihin niin kyllä ihmettelen, onhan se toki mahdollista mutta todella harvinaista ettei vähintään olisi joku koulutus peruskoulun päälle hankittu. Älykkyys ja motivaatio ei aina kulje käsikädessä.

Vierailija
20/24 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi. älä vaivaa päätäsi tällä yhtään enempää.