Tubulaariset rinnat, miten saada imetys onnistumaan?
Minulla on ennestään yksi lapsi, jota en onnistunut imettämään. Kävin useamman kerran imetyspolillakin, mutta sielläkään ei onnistuttu, ei rintakumilla tai ilman. Minulla kuitenkin nousi maito hyvin ja rinnat turposivat ja meinasin saada rintatulehduksen, kun vauva ei imenyt eikä maito tahtonut tulla ulos edes rintapumpulla tai lypsämällä. Joten maitoa kyllä tuli, mutta vauva ei vain saanut otetta ja imettyä. Kätilöt ja hoitajat sanoivat, että joskus niin käy, ettei vauva vain opi imemään. Itse uskon, että syynä olivat tubulaariset rintani. Koin todella pitkään ihan hirveää syyllisyyden ja huonommuuden tunnetta siitä, että millainen äiti ei osaa edes ruokkia lastaan oikein.
Nyt olen raskaana ja mietin jo imetystä. Viikkoja minulla on nyt 16. Olen puhunut asiasta neuvolassa, mutta siellä on vain sanottu, että sen näkee vasta sitten kun vauva syntyy, että oppiiko hän imemään vai ei. Haluaisin kuitenkin tehdä kaiken mahdollisen, että imetys onnistuisi tällä kertaa. Minulla on joulun jälkeen rakenneultra ja ajattelin kysyä silloin kätilöltä, jos hänellä olisi jotakin vinkkejä, en varmasti ole ensimmäinen äiti, jolla on tubulaariset rinnat. Voiko imetyspolille saada lähetteen jo ennen synnytystä? Tai päästä juttelemaan asiasta jollekin imetyspolin työntekijälle, jos häneltä voisi saada jotain vinkkejä?
Onko palstalla joku, joka on onnistunut imetyksessä tubulaarisista rinnoista huolimatta?
Kommentit (10)
Valitettavasti ylempi on väärässä; kyllä väärän mallisia rintoja on. Tubulaarisuus on rintojen kehityshäiriö, ei siis mitään luonnollista vaihtelua. Se ei myöskään liity vain rintojen ulkonäköön vaan tarkoittaa rintakudoksen poikkeavuutta. Usein rintakudosta on liian vähän.
Toisaalta tubulaarisuudessa on aste-eroja, joten joillakuilla imetys voi onnistuakin. Kokeilematta ei voi tietää
En kyllä ymmärrä yhtään, miksi asiasta pitäisi kokea syyllisyyttä. Et ole itse aiheuttanut rintojesi tubulaarisuutta. Ei varmaan jalaton mies koe syyllisyyttä siitä, ettei aitajuoksu onnistu?
Puhuin tästä asiasta jo esikoista odottaessani ja lääkärin mielestä minulla on "hyvä" tilanne, koska rintani kuitenkin muuttuivat aika paljonkin raskausaikana. Lääkärin mukaan tilanteeni ei ole ihan kauhean huono, koska minulla kuitenkin on rintakudosta lääkärin sanojen mukaan "ihan hyvin".
En voi sille mitään, että koin asiasta syyllisyyttä esikoisen imetyksen epäonnistuessa, vaikken voikaan mitään rinnoilleni.
Ap
Oliko sinulla käytössä kunnon pumppu vai käsikäyttöinen? Ehdottaisin, että säännöllisellä pumppauksella yrittäisit saada maidon nousemaan kunnolla. Eli säännöllisesti tyhjentäisit etumaidon ja jatkat sen yli heruttellen maidon nousua. Lypsetyn maidon voit antaa pullolla.
Tämän tekisin sen jälkeen kun vauva on juonut jo oman osansa. Näin vauvan osuus ei kuitenkaan vähene.
Minulla oli monta erilaista rintapumppua, yritin myös käsin lypsää maitoa, mutta kaikilla tavoilla tuli kovin huonosti. Myös imetyspolilla kaksi eri työntekijää yritti käsin lypsää maitoa, mutta he saivat sitä yhtä vähän kuin minä itse kotona. Minulla oli käsikäyttöisiä ja sähkökäyttöisiä pumppuja, eri merkkisiä ja -mallisia, kaikilla sama juttu.
Yritin viime raskaudessa pumpata maitoa pulloon joka päivä monta kertaa ja joka kerta, kun olin yrittänyt saada vauvan imemään. Maitoa kyllä rinnoissa oli, mutta se vain ei meinannut tulla ulos. Luin myös jostakin, että ennen synnytystä kannattaisi jo alkaa pumpata, että se voi helpottaa. Puhuin tästä neuvolassa, mutta sain aika jyrkän kiellon asian suhteen, koska tämä synnytys tulee tapahtumaan sektiolla pahojen vaurioiden takia, jotka jäivät esikoisen synnytyksestä. Neuvolassa sanottiin, että ennen synnytystä maidon pumppaaminen saattaa aloittaa synnytyksen, mitä ei saa tapahtua minun tapauksessani.
Olen monesti harkinnut leikkauttavani rintani, varsinkin nuorempana. Kuitenkin kun minulle tuli ikää 20 vuotta, rintani eivät enää ulkonäöllisesti häirinneet minua, ne vain olivat osa minua ja sellaiset kuin ovat. Ainoa mikä minua mietityttää niiden suhteen, on imetys. Mutta en koe rintojani enää haitaksi ulkonäöllisesti. Ja tubulaaristen rintojen korjaus voi olla hyvin vaikeaa ja usein vaatii useamman leikkauksen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Siinä sopivaa imetysmusiikkia:
XD
Vierailija kirjoitti:
Oliko sinulla käytössä kunnon pumppu vai käsikäyttöinen? Ehdottaisin, että säännöllisellä pumppauksella yrittäisit saada maidon nousemaan kunnolla. Eli säännöllisesti tyhjentäisit etumaidon ja jatkat sen yli heruttellen maidon nousua. Lypsetyn maidon voit antaa pullolla.
Tämän tekisin sen jälkeen kun vauva on juonut jo oman osansa. Näin vauvan osuus ei kuitenkaan vähene.
Pumppu? Meinaatko penispumppua? Auttaisikohan, jos sitä kokeilisi?
Kunnolliseen imetysohjaukseen- ja apuun kannattaa panostaa. Esim. Tampereella Vauvantai. Sairaaloiden imetysohjaus on usein liian pintapuolista ja puutteellista.
Itselläni on tubulaariset rinnat, kokoa AA-A. Esikoisen kanssa oli hankaluuksia alkuun, mutta sekin saatiin onnistumaan, ja kaikkia kolmea lastani imetin 2-3 vuotta, eikä yksikään saanut tippaakaan korviketta. Maitoa tuli runsaasti. Ensisijaisen tärkeää oli, ettei jäänyt vain neuvolan tai sairaalan imetysohjeiden varaan vaan aktiivisesti haki apua oikeasti asiantuntevilta ammattilaisilta.
Onnistunut imetyskokemus oli mulle "elintärkeä" ja vaikutti äitiyteeni todella paljon. Suosittelen ammattilaisen avun hakemista esim. just tuolta Imetyksen tuki ry:n sivuilta.
Tutustu imetyksen tuki ry. n toimintaan. Esim Facebookissa. Puhu neuvolassa.
Eka vauvani imi myös vaan rintakumin avulla. Tämä vauva ei oppinut imemään kunnolla, eli vauvan imuote/teho ei ole oikea. Eli mentiin lisämaidon kera.
Kaksi muuta on oppinut imemään hyvin, toinen heti syntyessään ja toisen imuotetta harjoiteltiin viikon verran kunnes lähti sujumaan.
Väärä mallisia rintoja imetykseen ei ole.