Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisten lapsenomaiset harrastukset, onko häpeällistä?

Vierailija
28.11.2020 |

Tuli mieleen tuosta 17-vuotiaan Alexan keppihevosharrastuksesta.

Itsekin kyllä miellän kyseisen harrastuksen enemmän pikkutyttöjen harrastukseksi, mutta näköjään on aikuisempiakin ihmisiä jotka kyseisestä harrastuksesta pitävät. Ja mikäs siinä, jos tykkää.

Tykkääväthän monet aikuiset miehetkin keräillä ja rakennella legoilla. Jos taas nainen tekis samaa hommaa, kyllä sitä vähintäänkin lapsellisena hommana pidettäisiin.

Itse tykkään katsoa lasten ohjelmia (esim Pikku kakkosta) ja lasten piirrettyjä elokuvia. Tosin mulla on 2 lasta joiden kanssa näitä katsellaan.

Mutta jos esim illanratoksi pitäisi katsoa joku elokuva netistä, kysyn aina ensin onko sinne tullut mitään kivaa piirrettyä elokuvaa. Tykkään niistä eniten. Ja oon 38v nainen. 😀

En oo häpeilly kertoa tätä kenellekään, eikä kukaan ainakaan kasvotusten mulle oo sanonu mitenkään pahasti tästä harrastuksesta.

Tunnetko/tiedätkö itse ketään aikuista jolla olisi joku lapsenmielinen harrastus? Onko hän joutunut kiusatuksi tai pilkatuksi kyseisen harrastuksen takia?

Entä mitä mieltä itse olet tällaisesta aikuisesta jolka on joku lapsenomainen harrastus? Onko se mielestäsi vähän höpsöä tai noloa? Vai söpöä?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40V ja harrastan legojen rakentelua lapseni kanssa. Toivottavasti se ei ole lapsellista.

Vierailija
2/28 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehille taas tämäkin on ollut aina ok, mies voi ajaa kilpaa kauko-ohjattavilla autoilla, rakentaa junarataa, koota pienoismalleja ja nää on arvostettuja harrastuksia. No naisten oikeudet on aika uutta, eikä naisten oo kovin kauaa nähty edes tarpeen harrastaa mitään, kun harrastus on ollut tehdä ruokaa, leipoa, ommella perheen vaatteet ja muut tekstiilit, tietysti tätä on kutsuttu harrastukseksi, kun eihän ne kotityöt mitään oikeaa työtä oo, ainakaan miesten mielestä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttuni on vast ikään alkanut ottamaan instagram-tyyppisiä kuvia barbeilla. Ihan hauskaa näyttää olevan. Arvostettu semi-julkkis.

Näitä nörtähtäviä, lapsenomaisia hattastuksia on yllättävän monella ja mitä se sitten ihmisestä kertoo: luova ja itsenäinen persoona, joka uskaltaa tehdä poikkeavia asioita. Lähtökohtaisesti viehättäviä ominaisuuksia minun mielestäni.

Vastenmielisen harrastuksesta voisi tehdä siihen totaalinen uppoutuminen, jolloin mikään muu ei kiinnosta kuin vain tämä oma juttu. Harrastus voi olla anime, tietokoneen virittely, raudan pumppaus tai autojen rassaus. Ymmärrätte varmaan mitä ajan takaa.

Vierailija
4/28 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ole aika se ja sama, mitä muut ajattelee?

Itse tykkään myös piirretyistä ja muistakin lasten elokuvista. Ja lastenkirjoista, keräilin niitä itselleni jo ennen kuin oli omia lapsia. Ja monista leluista tykkään myös!

Meillä onkin ihan törkeästi leluja, koska ostan niitä ihan siksi, että ne on niin kivoja! Ostan niitä varmaan yhtä paljon itselle kuin lapsille.

Matkoillani ratsaan aina kaikki lelukaupat.

Sitten tykkään piirtää ja askarrella. Mitenkään kovin hyvä en ole, on vaan kivaa puuhaa.

Ja sitten tykkään käsinukeista, tykkään myös leikkiä niillä. Ja järjestää kaikenlaisia seikkailuratoja ja aarteenetsintää yms

Pidän myös lastennäytelmistä. Ja uudesta suomalaisesta lastenmusiikista, joka on ihan huippua. En ymmärrä, kun monet soittaa lapsille ns aikuisten musiikkia, kun meillä on Mutaveijareiden, Ammuu-orkesterin ja Pikku Papun oivaltavaa lastenmusiikkia.

Vierailija
5/28 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuomas Holopainen teki levyn Roope Ankalle. No, musiikki on nerokasta ja levyllä soittaa yksi maailman parhaista sinfonisista orkestereista.

Vierailija
6/28 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole häpeällistä mikään sellainen, mikä ei vahingoita toisia. Tunnen erään yliopiston tutkijan (nainen), joka rakentelee legoilla ja tekee niistä jopa tutkimustyöhönsä viittaavia juttuja. Siis esim. jos kuvitellaan, että hänen alaansa olisi tulivuoret, niin hän tekisi sellaisen legoista. 

Vierailija
7/28 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuttuni on vast ikään alkanut ottamaan instagram-tyyppisiä kuvia barbeilla. Ihan hauskaa näyttää olevan.

Oi, minä tykkään kun tehdään nukeilla aidonnäköisiä asetelmia. 

Vierailija
8/28 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 27-vuotias virkanainen, mutta kuuntelen silloin tällöin Smurffeja. Luen myös joskus esiteini-ikäisille tarkoitettuja hevoskirjoja, kuten Nummelan ponitallia.

Vierailija
9/28 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tullut edes ajatelleeksi, että tuollaiset harrastukset olisivat mitenkään häpeällisiä. Tykkään legoista ja nukkekodista, lasten- ja nuortenkirjoista, piirretyistä elokuvista, sarjakuvista, videopeleistä. Ikää on 60 vuotta.

Vierailija
10/28 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45v, ja mm. rakennan Legoilla, pelaan konsoli- ja pc-pelejä, katson piirrettyjä, minulle tulee Aku Ankka, Barbeja ja My Little Ponyja on tullut kerättyä... Ja mitäs vielä 🤔 Pukeutumiseni on joskus aika teinimäistä -jos tykkään jostain vaatteesta/asusteesta, niin hommaan sen, oli teiniä tai ei. Ihan tavallinen tylsä veronmaksaja olen, harrastukset vaan on epätavallisia.

Vierailija
11/28 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen koko aikuisikäni kerännyt Barbieita ja muita muotinukkeja. Vaivaantuneita ja huvittuneita reaktioita olen kohdannut, enkä siksi tästä pahemmin kuuluttelekaan. Joillekin läheisemmille tutuille olen vain ohimennen maininnut kerääväni ”nukkeja”. Kukaan ei ole ollut kiinnostunut kysymään sen tarkemmin että mitä nukkeja tms. Aihetta vaan vaihtavat. :D No, onneksi on muitakin kaltaisiani. Ja aina tsemppaan ja kiinnostun jos kuulen että joku harrastaa nukkekoteja, pienoismalleja tms. Koen että ollaan vähän hengenheimolaisia, vaikka en sitä ääneen sanokaan. T: eräs melkein 50-vuotias tantta

Vierailija
12/28 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä hommaa yhtään. Miksi nuoren naisen pitäisi hävetä harrastusta, mutta sitä naisten ei tarvitse hävetä, että on puskurit, stringipersaus, turbohuulet (molemmista päistä) esillä somessa jatkuvasti?

Vierailija
13/28 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jotenkin tuo keppihevostelu menee yli ymmärrykseni. Ei tosin haittaa vaikka joka toinen aikuinen harrastaisi moista. On vähän erikoista että hölkätään maneesissa keppi jalkojen välissä.

Vierailija
14/28 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehille taas tämäkin on ollut aina ok, mies voi ajaa kilpaa kauko-ohjattavilla autoilla, rakentaa junarataa, koota pienoismalleja ja nää on arvostettuja harrastuksia. No naisten oikeudet on aika uutta, eikä naisten oo kovin kauaa nähty edes tarpeen harrastaa mitään, kun harrastus on ollut tehdä ruokaa, leipoa, ommella perheen vaatteet ja muut tekstiilit, tietysti tätä on kutsuttu harrastukseksi, kun eihän ne kotityöt mitään oikeaa työtä oo, ainakaan miesten mielestä...

Minusta naisten vastaavia harrastuksia on nukkekodit (osa tekee kaikki esineet sinne itse ja joillakin pyörii pieni verkkokauppakin sivutuotteena) ja vaikka my little ponien tuunaaminen tai vaatteiden ompelu barbieille/nukeille. Eli tuollaista luovaa puuhaa ja minusta yhtä lailla arvostettua.

Vierailija
15/28 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palapelien kokoamisesta en ole luopunut. Aina joku pöytä vallattuna kun on kokoaminen vielä kesken. Mut voisi kai nolompiakin harrastuksia olla.

Vierailija
16/28 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jotenkin tuo keppihevostelu menee yli ymmärrykseni. Ei tosin haittaa vaikka joka toinen aikuinen harrastaisi moista. On vähän erikoista että hölkätään maneesissa keppi jalkojen välissä.

Mä voisin kuvitella harrastavani tota. Ihan sen takia, kun olen aina ollut vähän heppahullu, ja tarttisin liikuntalajin josta nauttisin. Tosin olen aika rapakunnossa ja jo yli nelikymppinen, eli tarttisin lähinnä seuraa rauhallisille maastolenkeille, näin alkuun. :D Mutta joo, todennäköisesti tykkäisin, kun olen aina tykännyt käyttää mielikuvitustanikin, ja askarrellakin kaikenlaista. Tarttettais mamma-kepparoitsijoiden ryhmä!

Vierailija
17/28 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista keikkaa

Vierailija
18/28 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään mennä sateellä metsään kävelemään ja hyppimään lätäköissä niin kuin lapsena usein tehtiin. Ja on ihan samantyyppiset Rukka-sadevaatteetkin kuin lapsena oli.

Vierailija
19/28 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 44-vuotias nainen ja pelaan pokemon go:ta. Kilometrejä kertyy päivässä mukavasti ja liikakilotkin ovat alkaneet häipyä siinä sivussa. Jotkut työkaverit saattavat välillä vähän naureskella mutta minua ei haittaa!

Vierailija
20/28 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuuntelen Nokineniä ja Röllejä, sisustan nukkekotia, kirjoitan satuja, laitan tontunoven jouluisin, rikon lammikoista jäät, taputan innosta käsiäni, kun keväällä ensimmäiset hiirenkorvat ovat puhjenneet. Yli nelikymppinen olen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä