Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älä osta mitään turhaa-haaste vuodelle 2021

Vierailija
28.11.2020 |

Kuka lähtee mukaan ensi vuoden kestävää älä osta mitään turhaa-haasteeseen?

Itse lähden säännöillä, jonka mukaan loppuneen tilalle saa ostaa uuttaa, esim. Hygienia ja turvallisuuteen ja terveyteen vaikuttavat jutut hankitaan, esim. auton huolto, hammasharjat yms.

Vaatteita, verkkokursseja, sisustusjuttuja yms. Ei saa ostaa. Ei sellaista kosmetiikkaa, joka ei kuulu nykyiseen rutiiniin, eli ei uusia tuotekategorioita käyttöön ensi vuonna.

Kommentit (551)

Vierailija
121/551 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukana! Ostosten ja tavaroiden vähentäminen on jollain intensiteetillä ollut menossa jo vuosia. Vaikka vähenevässä suunnassa ollaan jo muutenkin, niin ajattelin tällä keskustelulla tsempata vielä tiukemman linjan.

Sallitut ostokset mulle on hiustenpesuaineet (kun edelliset loppuu), alusvaatteet (kun edelliset hajoaa), museokortti ja satunnaiset teatteriliput (jos sinne pääsee).

Lankavaraston pienennys mulla on hyvässä käynnissä. Heräteostoksina niitä olen välttänyt jo nyt ja lankoja saa melko helposti myös myytyä pois.

Päätin myös, että vaihtaminen on sallittua ostamisen sijasta. Innostuin nyt korona-aikana palapeleistä ja ne pitäisi saada melko helposti vaihdettua toisiin.

Säästyneet rahat aion käyttää matkailuun heti kun se on koronan puolesta järkevää. Todennäköisesti kuitenkin lähden jollekin Suomi-retkelle enkä sen kauemmas.

Kuulostaa samalta kuin minulla. Olen aiemmin ollut kosmetiikkahamstraaja, mutta tässä vuosien aikana olen käyttänyt varastoja pois ja lopettanut uusien ostelun, nyt olen siinä tilanteessa, että käytössä on yksi tuote (esim. 1 shampoo, 1 kosteusvoide) ja ostan uuden vasta, kun edellinen on loppumassa.

Nyt yli kolme vuotta olen elänyt todella harkitsevasti, koska tulot ovat olleet hoitovapaan takia pienet. Syksyllä aloin saamaan hieman enemmän rahaa, joten pyrin päivittämään vaatekaappiani laadukkailla, ajattomilla vaatteilla. Olen lihonut muutaman vuoden aikana niin paljon, että vanhat vaatteet ovat jääneet pieneksi, kulahtaneiksi ja rikkinäisiksi.

Rahaa meni uusiin hankintoihin yhteensä yli 1000€, josta mulla on aikamoinen morkkis, koska edelleenkään en ole suurituloinen, olisiko pitänyt vain säästää? Velaksi en kuitenkaan ole koskaan ostanut vaatteita. Ne tulivat tarpeeseen ja toivat iloa, jokainen oli tarkkaan harkittu, suotakoon se minulle.

Vuonna 2021 pyrin taas palaamaan siihen säästeliäälle linjalle, jonka uskon onnistuvat, kun sain nyt loppuvuodesta vähän irroiteltua :)

Vierailija
122/551 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hyvä aihe ketjulle, toivottavasti tämä pysyy aktiivisena ja keskustelu ystävällisenä!

Olen viimeisen parin vuoden ajan ollut suhteellisen aktiivinen taustailija tavarapaljousketjussa, ja tavara onkin ilahduttavasti vähentynyt. Tavaran myyminen ja lahjoittaminen on avannut silmiä myös sille tavaravirran toiselle puolelle eli millaista tavaraa kotiin tulee hankittu ja miksi. Turha ostosten teko ei ole ollut iso ongelma, mutta silti on varmasti varaa petrata ostotottumuksia. Aiotteko listata ostoksia johonkin sovellukseen, Exceliin tai muualle?

Menoja olen listannut jo pitkään, ja onkin kiinnostavaa nähdä, miten ostosten tarkempi tarkkailu näkyy säästyneenä rahana. Tavoitteeni on saada ensi vuonna säästöön neljäsosaa nettopalkasta vastaava summa, ja aiemmin tässä on helpottanut tavaroiden myynti netissä ja kirppareilla. Nyt kun myytävää ei enää ole, säästöt tarvitsee raapia kasaan kulutusta vähentämällä.

Ohjenuoraksi olen ajatellut sellaista, että ruokaostoksia en laske mukaan tässä projektissa, mutta teen ruokabudjetin. Kosmetiikkaa pyrin ostamaan vain korvaamaan loppuneen tuotteen. Sen ei tarvitse olla tismalleen sama tuote, mutta tuotteiden lukumäärä ei saa kasvaa. Vaatteista saan ostaa rikkoutuneiden ja kuluneiden tilalle uutta, ja lisäksi listalla on pari tarpeellista vaatetta, joita en nyt omista yksiäkään kuten pitkät housut ulkoliikuntaan. Kodin hankinnat on hankalampi kohta: kodin peruspalikat kuten matot, huonekalut ja valaisimet ovat kunnossa, mutta taiteesta tulee kompastuskivi. Tälläkin hetkellä on muutama työ odottamassa vientiä kehystykseen, ja tuntuu kamalalta ajatukselta, että en taidetta saisi hankkia koko vuonna. Ehkä taide lasketaan kulttuuriin kuluttamiseksi? Ensi vuonna olen varautunut myös suurempiin kulttuurimenoihin, jos ja toivoakseni kun kesällä tai viimeistään syksyllä pääsee taas keikoille ja festareille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/551 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana. Tarkoitus asua helpommin, niin ettei kertyisi tavaraa. Samalla säästyy rahaa.

Vierailija
124/551 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaamani uusi auto on valmistunut ja toimitetaan ensi viikolla.

Ei hirveästi kiinnosta siis...

Vierailija
125/551 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Greta kirjoitti:

Onpa hyvä aihe ketjulle, toivottavasti tämä pysyy aktiivisena ja keskustelu ystävällisenä!

Olen viimeisen parin vuoden ajan ollut suhteellisen aktiivinen taustailija tavarapaljousketjussa, ja tavara onkin ilahduttavasti vähentynyt. Tavaran myyminen ja lahjoittaminen on avannut silmiä myös sille tavaravirran toiselle puolelle eli millaista tavaraa kotiin tulee hankittu ja miksi. Turha ostosten teko ei ole ollut iso ongelma, mutta silti on varmasti varaa petrata ostotottumuksia. Aiotteko listata ostoksia johonkin sovellukseen, Exceliin tai muualle?

Menoja olen listannut jo pitkään, ja onkin kiinnostavaa nähdä, miten ostosten tarkempi tarkkailu näkyy säästyneenä rahana. Tavoitteeni on saada ensi vuonna säästöön neljäsosaa nettopalkasta vastaava summa, ja aiemmin tässä on helpottanut tavaroiden myynti netissä ja kirppareilla. Nyt kun myytävää ei enää ole, säästöt tarvitsee raapia kasaan kulutusta vähentämällä.

Ohjenuoraksi olen ajatellut sellaista, että ruokaostoksia en laske mukaan tässä projektissa, mutta teen ruokabudjetin. Kosmetiikkaa pyrin ostamaan vain korvaamaan loppuneen tuotteen. Sen ei tarvitse olla tismalleen sama tuote, mutta tuotteiden lukumäärä ei saa kasvaa. Vaatteista saan ostaa rikkoutuneiden ja kuluneiden tilalle uutta, ja lisäksi listalla on pari tarpeellista vaatetta, joita en nyt omista yksiäkään kuten pitkät housut ulkoliikuntaan. Kodin hankinnat on hankalampi kohta: kodin peruspalikat kuten matot, huonekalut ja valaisimet ovat kunnossa, mutta taiteesta tulee kompastuskivi. Tälläkin hetkellä on muutama työ odottamassa vientiä kehystykseen, ja tuntuu kamalalta ajatukselta, että en taidetta saisi hankkia koko vuonna. Ehkä taide lasketaan kulttuuriin kuluttamiseksi? Ensi vuonna olen varautunut myös suurempiin kulttuurimenoihin, jos ja toivoakseni kun kesällä tai viimeistään syksyllä pääsee taas keikoille ja festareille.

Et oikein voi sekä asettaa kovaa säästötavoitetta että myös tavoitetta kartuttaa sun ilmeisesti mittavaksi tarkoitettua taidekokoelmaa. Auttaisiko jos ajattelisit pitäväsi kokoelman kartuttamisessa ns lyhennysvapaan vuoden tai välivuoden. Niin saisit tuon sun pesämunan koottua rivakasti, ja voisit sitten jatkaa taidekeräilyä.

Rehellisyyden nimissä se on keräilyä, eikä sitä voi rinnastaa aineettomiin konsertti- ja teatterielämyksiin. Nekään ei kyllä edistä säästämistavoitetta.

Vierailija
126/551 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan nyt parin viime vuoden tavoitetta, että hankin jotain vain kun edellinen rikkoutuu tai loppuu. Ei monia laukkuja ja kenkiä, ei useaa sampoota. Parin viikon työvaatteet. Jos jotain vaatetta ei ole mieluisa käyttää, se lähtee kiertoon, sitä ei enää hillota kaapissa.

En hae enää facebookin roskalavalta mitään ilmaisia, nurkkiin vaan kertyy rojua.

Vierailija
127/551 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Greta kirjoitti:

Et oikein voi sekä asettaa kovaa säästötavoitetta että myös tavoitetta kartuttaa sun ilmeisesti mittavaksi tarkoitettua taidekokoelmaa. Auttaisiko jos ajattelisit pitäväsi kokoelman kartuttamisessa ns lyhennysvapaan vuoden tai välivuoden. Niin saisit tuon sun pesämunan koottua rivakasti, ja voisit sitten jatkaa taidekeräilyä.

Rehellisyyden nimissä se on keräilyä, eikä sitä voi rinnastaa aineettomiin konsertti- ja teatterielämyksiin. Nekään ei kyllä edistä säästämistavoitetta.

Olet aivan oikeassa että taideostokset ovat eri asia kuin kulttuuripalveluiden käyttö, se olikin lähinnä itseironinen heitto. ☺️

Kuluseurannan perusteella ravintoloihin ja kahviloihin kuluu aivan liikaa rahaa, joten vaikka niistä ei jääkään materiaa kotiin, niistä olisi helppoa alkaa nipistää kulutusta ja vastaavasti ohjata sitä itselle merkityksellisempiin asioihin tai kartuttaa säästöjä. Kuten vaikka siihen taiteeseen, koska se tuottaa minulle niin paljon iloa ja mielihyvää. Säästötavoite ei sinänsä ole kova, koska kykenin siihen tänäkin vuonna (jopa vähän yli).

Vierailija
128/551 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva ketju, ehdottomasti mukana! Tuhlailun lopettaminen tai edes vähentäminen oli joka tapauksessa ensi vuoden tavoitteena, mutta jospa tästä saisi siihen vielä lisämotivaatiota.

Pahimmat kompastuskiveni ovat vaatteet ja sisustus, vaikkei varsinkaan uusille vaatteille oikeasti ole tarvetta. Yhdet kesäkengät ajattelin ostaa ja tarpeen mukaan urheiluvaatteita, mutta muuta tuskin tarvitsen lähiaikoina. Sisustaminen on vähän hankalampi juttu, koska muutamme alkuvuodesta isompaan asuntoon, ja sinne on pakko hankkia muutama huonekalu ja kaikenlaista muuta tarpeellista. Yritän kuitenkin pitäytyä vain oikeasti tarpeellisissa asioissa ja jättää impulssiostokset sikseen. Tarpeelliset asiat yritän ensin löytää käytettynä, ja ostaa uutta vain jos se ei onnistu.

Tavaroiden ostelun sijaan haluan kuluttaa palveluihin ja elämyksiin, ja toivottavasti ensi vuonna pääsee matkustamaankin. Ihonhoitoon menee aika paljon rahaa, mutta siitä en halua pihistellä, koska se on omalla tavallaan arjen luksusta ja itselle sopivien tuotteiden löytäminen on ollut aika työlästä. Meikkejä ostan vasta kun edellinen loppuu, eli niiden suhteen ei tarvitse muuttaa tapoja.

Voisin oikeastaan sanoa olevani toipuva ostoholisti. Olen n. 10 vuotta sitten pitänyt samantyylisen ostolakkovuoden, mutta lipsuin siitä takaisin vanhoille tavoille. Viime vuonna maksoin pois monen tonnin luottokorttivelan, mutta sen jälkeen olikin taas kiva shoppailla, eikä säästöön jäänyt ollenkaan niin paljon kuin olisin halunnut. Luulen, että olen kuitenkin vihdoin oppinut läksyni enkä enää ikinä osta velaksi. Ensi vuoden taloudellisena tavoitteena olisi tuplata rahastosijoitusten arvo ja kerätä nykyistä isompi puskurirahasto. Ympäristön tila huolettaa myös, ja vähemmällä ostamisella saisi rauhoiteltua ekologista omatuntoa.

Vierailija
129/551 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen pyrkinyt jo kohta kymmenen vuotta olemaan ostamatta turhaa. Joskus lipsuu, mutta vuosi vuodelta vähemmän. Toki turhan voi määrittää monella tavalla, esim. uusia sohvatyynyn päällisiä ostin tänä vuonna kun vanhat alkoi olla huonokuntoisia. Pussilakanoita en osta uusia vaikka vanhat kyllästyttääkin, ovat kuitenkin ihan hyviä edelleen.

Vierailija
130/551 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä omat tavoitteeni ensi vuodelle:

1. Pitää kirjaa sisääntulevista tavaroista. En ostanut itselleni juurikaan mitään vuonna 2020, mutta toisaalta en pitänyt kirjaa, joten voi olla, että aika on kullannut muistot. Jos kovasti mietin, niin olen ostanut ainakin yhden kynän, ompelutarvikkeita, kirjan ja keittiötarvikkeita. Mitähän olen unohtanut? Olen analyyttinen luonne ja listan tekeminen hintatietoineen oikeasti kiinnostaa. Sen sijaan en tee etukäteen listaa sallituista tai kielletyistä ostoksista vaan harkitsen jokaista halua tarkkaan ja raportoin tänne. Sisääntulevaksi tavaraksi listaan myös kaiken, jonka olen saanut lahjaksi (myös pyytämättä), sillä näille haluaisin oppia sanomaan paremmin ei (esim ilmaiset näytteet tai mainoslahjat). Tämän lisäksi haluan ensi syksynä seurata muutaman kuukauden ajan paljonko rahaa menee asumiseen, ruokaan, tavaroihin tai palveluihin.

2. Vähentää ruokahävikkiä. Ostolakko ei tietenkään voi koskea ruokaa ylipäätään, mutta yritän pitäytyä hyväksi havatuissa ruoka-aineissa ja vähentää hetken mielijohteesta ostettuja tuotteita. Avuksi otan viikon ruokalistan ja ostoslistan (eli suunnittelen viikon ruuat ja teen sen perusteella ostoslistan, jossa pitäydyn kaupassa käydessäni). Alkuun yritän suunnitella ruuat niin, että jo ostetut raaka-aineet vähenisivät (eli siivoan kuivakaapit ja otan jonkun pussinjämän tehokäyttöön. Tarkoittaen, että meillä syödään ainakin riisipuuroa tammikuussa :D).

3. Ostaa lapsille vain tarpeeseen ja olla entistä vaativampi lahjojen suhteen. Varmasti monet tietävät sen, miten paljon helpompi on antaa itselle lupa ostaa jotain toiselle (varsinkin lapselle) kuin itselleen, vaikka samahan se on ekologisuuden kannalta kenelle tavara menee. Turha on turhaa. En myöskään halua, että lapseni aina vain miettivät, mitä haluavat seuraavaksi vaan osaisivat iloita jo omistamastaan. Siksi haluan myös vähemmän, mutta tarpeellisempia lahjoja läheisiltämme. On ihanaa, että he haluavat antaa lahjoja, mutta vääränlainen vaate tai kahdeksas pikkuauto jää helposti käyttämättä. Tänä vuonna siis kommunikoin avoimesti tyyliin: "Kiva kun pääsette lapsen synttäreille! Jos haluatte tuoda pienen muistamisen, niin lapselta puuttuvat kurahousut koossa 92cm. Käytettynä ostetut lämmittäisivät sydäntä erityisesti. Ps. Jos sopivia ei löydy helposti, niin ei stressiä, teidän läsnäolo on se pääasia).

Vierailija
131/551 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, piti vielä lisätä että ostamisen sijaan haluan keskittyä olemassa olevien tavaroiden huoltamiseen ja korjaamiseen. Mun käsityötaidot on aika rajalliset, joten yhtään vaativammat ompelutyöt täytyy kiikuttaa ompelijalle. Mutta esim. kenkien säännöllisempi huoltaminen ja nappien ompelu onnistuvat varmasti. Lapsen yhdestä takista hajosi vetoketju, ja ajattelin kokeilla uuden lisäämistä takkiin tällä ohjeella:

https://kasityokekkerit.fi/2017/08/vetoketjun-vaihto-ja-korjaus-helpost…

Saa nähdä miten käy 😅

Tuo lasten lahjojen rajaaminen on tosi hyvä ajatus. Meillä lapset ovat alakouluikäisiä, eli ihan mahdottomasti krääsää ei tule enää kaverisynttäreilläkään varsinkaan viidesluokkalaiselle. Yksiä lasten mielestä mieluisimpia kaverilahjoja ovat olleet lahjakortit paikalliseen kahvilaan tai Heseen, niitä ollaan myös annettu vastavuoroisesti. Eli eivät lapsetkaan välttämättä arvosta tavaraa, vaan se että pääsee kahvilaan itse valitsemaan ihan mitä haluaa, voi olla aikamoinen elämys.

Vierailija
132/551 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tänä vuonna ostolakossa ja voin suositella lämpimästi! Tuli jätettyä ostamatta paljon turhaa, ja ne jotka lopulta osti, tuntuvat paljon arvokkaammilta ja tärkeämmiltä. Tulivat todella tarpeeseen!

Alkuvuonna minulla oli luottokorttivelkaa lähes kolme tuhatta (ei shoppailusta vaan kodin pintaremontista) ja säästötilillä 0e. Nyt luottokortti on maksettu nollille ja säästössä 900 euroa, enkä ole erityisesti säästänyt tai köyhäillyt. Vain tarkastellut omaa ostokäyttäytymistäni.

Vierailija
133/551 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on niin vähän tavaraa, vaatteita tms, että vaikeaa väittää minkään ostamisen olevan turhaa. Tietysti pärjään noilla kolmella lautasella, neljällä haarukalla, kolmella mukilla ja kahdella veitselläkin, kolmilla verkkareilla (ei muita housuja) ja muutamalla kulahtaneella paidalla kuten tähänkin asti...

Joten ei, en ole mukana.

Vierailija
134/551 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin kirjaa kuluista tämän vuoden osalta, siinä huomaa kyllä miten menee turhaan ja ylimääräiseen rahaa. Mulla on sama ajatus kuin monella muulla, vähemmän kosmetiikkaa ja vaatteita. Harkiten hankinnat ja ehkä jopa kotimaista mikäli mahdollista.

Vierailija
135/551 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa kun on näin paljon porukkaa mukana!

Huomenna aloitellaan!

Itse ajattelin kirjailla ostoksia perinteisesti vihkoon; käsinkirjoittaminen tekee ostokset hyvin konkreettisesti kun käteistä ei tule enää käytettyä.

Lisäksi yritän pitää yllä viikon ruokien suunnittelurutiinia ja tilaan viikon ruuat kerralla. Ruuan laadusta ei ole tarkoitus pihistellä, mutta välttää hävikkiä ja heräteostoksia.

Kosmetiikasta saa ostaa loppuneiden tilalle, mutta mitään uusia tuotteita ei oteta käyttöön.

Vaatteita ei saa ostaa kuin rikkinäisten tilalle ja silloinkin harkinnan kanssa. Yhdet tennarit joudun ostamaan keväällä, koska niitä ei ole.

Ap

Vierailija
136/551 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää nyt yrittää samaa linjaa myös ruuan kanssa. Meillä ei kyllä muutenkaan mene ruokaa roskiin, mutta pitää herkut pitää kohtuudessa ja suosia sellaista, missä ei ole liikaa pakkausmateriaalia ja lisäaineita. 

Vierailija
137/551 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteet ovat turhaa? Nakunako ulkona pitäisi mennä?

Xxxxxxccxc

Eikö sulla raukalla ole yhtään vaatteita?

Tottakai saa ostaa uudet talvikengät, jos entisistä menee pohjat puhki.

Vierailija
138/551 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmakohdat kosmetiikka ja vaatteet. Olen jo pari vuotta pitänyt kirjaa ostamistani ja loppuunkäytetyistä, vaatekaappi ja meikkipussi edelleen tupaten täynnä, vaikka vähentynyt on.

Vaatteet ja meikit kuluu todella hitaasti loppuun.

Kunhan koronasta päästään, aion kuluttaa kulttuuriin, museot, teatterit, baletti jne.

Vierailija
139/551 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yritin tällaista nyt kuluvana vuonna ja merkitsinkin kaikki ostokseni ylös, eikä niitä nyt ihan hirveästi ollut. Korona sekoitti pakkaa ja joitakin hankintoja jouduttiin siksikin tekemään ja ikävä kyllä kotoilu (=stressimässääminen ja työmatkaliikunnan loppuminen etäilyn vuoksi) kerrytti niitä kiloja mulle, joten muutamat uudet housut piti ostaa loppuvuodesta.

Nyt yritän älä osta mitään-vuotta ihan oikeasti. Meinasin tosin lipsahtaa ostelee nyt kaikkea "varmuuden vuoksi" kunnes tajusin, miten järjetöntä se olisi, että ostaisin nyt kaiken kuvittelemani tarpeellisen ensi vuodelle. Joten klikkasin nettikaupan kiinni ja pärjään varmasti ihan hyvin sillä mitä nyt on. Vuosi ostamatta mitään- blogi on ollut rohkaisevaa luettavaa, luovuudella aika monesta selviää, vaikka itse kyllä ostan saippuaa ja hammasharjoja, ne lasken samaan kuin ruokaostokset.

Vierailija
140/551 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana! Löysin tämän ketjun nyt vasta. Tavarapaljous-ketjussa olenkin ollut aktiivinen jo vuosia, tavoitteena vähentää selvästi tavaran määrää, kun ajatuksena on vuoden-parin päästä muuttaa selkeästi pienempään asuntoon.

Olen Tavarapaljous-ketjun myötä ollut harkitsevainen kuluttaja jo pitkään, tai oikeastaan ennen ketjuakin. Nyt tämä korona-aika jotenkin laittoi minut sekaisin, ja olen pitkästä aikaa shoppaillut, netistä, muka piristääkseni itseäni ja saadakseni jotain iloa. Tylsyyksissäni. Olen myös ostanut netistä kotimaisten pienten käsityöläisten tuotteita (koruja, huiveja, nämä ovat heikkouteni) ja selittänyt itselleni tukevani pienyrittäjiä.

Talvitakin tilasin tarpeeseen kun vanha on jo niin kulahtanut. Mutta tilasinkin kaksi, kun löysin niin kivat. Ja koska en nyt koronan myötä juurikaan missään edes liiku, kotikulmilla lähinnä, niin käytän kuitenkin pääasiassa tuota vanhaa takkia, joka oli tarkoitus heittää pois jo vuosi sitten...

On siis kurinpalautuksen aika!

Mitään en osta, paitsi rikkoutuneen/loppuneen tilalle. Ja vaatteita ei ollenkaan, poikkeuksena mahdollisesti pöksyt ja sukkahousut, jos niitä tarvitsee. Kosmetiikkavarastoja on tyhjennettävä ennen kuin hankkii uusia eli tuotelajin pitää loppua kokonaan. Näitäkin on ihan liikaa, olen matkoilla hankkinut muutamia luottomerkkejä varastoon. No, toisaalta nyt on, mistä ottaa, mutta tilaahan nuo vievät.

Kunhan tilanne helpottaa, satsaan aikaisempien vuosien tapaan kulttuuriin. Elokuvia, teatteria, balettia, näyttelyitä, museoita. Nämä ovat nyt jääneet (paitsi museoissa ja näyttelyissä kävin silloin kun ne vielä olivat auki, niissä kun pystyi niin helposti "ottamaan oman tilansa"), ja ilmeisesti näiden vajetta nyt paikkasin ostelemalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän