Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älä osta mitään turhaa-haaste vuodelle 2021

Vierailija
28.11.2020 |

Kuka lähtee mukaan ensi vuoden kestävää älä osta mitään turhaa-haasteeseen?

Itse lähden säännöillä, jonka mukaan loppuneen tilalle saa ostaa uuttaa, esim. Hygienia ja turvallisuuteen ja terveyteen vaikuttavat jutut hankitaan, esim. auton huolto, hammasharjat yms.

Vaatteita, verkkokursseja, sisustusjuttuja yms. Ei saa ostaa. Ei sellaista kosmetiikkaa, joka ei kuulu nykyiseen rutiiniin, eli ei uusia tuotekategorioita käyttöön ensi vuonna.

Kommentit (551)

Vierailija
101/551 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottokortin käytöstä.... aikoinaan äitini opetti, että vain asunto ostetaan velaksi. Olen poikennut tästä sen verran, että esim lennot ostan Visalla. Maksan tosin välittömästi sen jälkeen lentolippujen summalla Visa-laskua pois. Tämä ihan siksi, että vuosia sitten käyttämäni lentoyhtiö menikin konkkaan enkä saanut rahojani koskaan takaisin. Kun ostaa lennot Visalla, saa rahansa takaisinkin. Nyt pandemian aikana joitain asioita ei ole ollut mahdollista maksaa suoraan verkkopankissa, joten olen käyttänyt Visaa. Mutta samalla tavalla heti maksanut Visa-laskua vastaavalla summalla. 

Vierailija
102/551 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä poltan kynttilöitä. Tykkään tuoksukynttilöistä, ja joka talvi niitä on tarttunut mukaan ihan vaan muutama esim. Ikeassa käydessä, sillä lopputulemalla että kynttilöitä on oikeasti useammaksi talveksi.

En mielestä ole mikään suuri shoppailija, mutta en myöskään mikään tarkan euron ihminen. Minulla on selvänä pahana tapana ostaa jotain pientä kivaa ja periaatteessa tarpeellista jos vain ylimääräistä rahaa on, ja ajatus vaikka parin kuukauden ostolakosta kuulostaa jotenkin tosi ankealta. Niinpä minulle on kertynyt varastoon asti kaikenlaista ja "tarpeeni" alkavat kuulostaa omiinkin korviin melko pöhköiltä.

Esimerkiksi olen löytänyt itseni ajattelemasta, että tarvitsisin töihin tietynmallisen tummanharmaan neulemekon, kun eihän minulla ole yhtään neulemekkoa. No ei ole, ei, kun minulla on sen sijaan kaapin täydeltä muita hyviä työvaatteita enkä edes kaivannut mokomaa mekkoa ennen kun inspiroiduin parista instakuvasta. Ja sitten minun pitäisi muka tilata lankaa neuletakkia varten, kun varastossa ei ole sopivaa. Varastossa tosin on sekä ihan tarpeeksi neuletakkeja että vaikka mitä muita lankoja joista saa tehtyä vaikka mitä -paitsi sitä yhtä yksiväristä neuletakkia. Se mitä todella tarvitsen on lisää saldoa säästötilille, ja sillähän sitä alkaa kertyä että laitan turhan kulutuksen tauolle ja koitan käyttää sitä mitä minulla jo on. Myös muuton tekeminen on taatusti mukavampaa jos saan asioita käytettyjä.

Joten ensi vuoden ostoslista olkoon lähtökohtaisesti 1 välikausitakki, JOS löydän hyvän. Toinen asia minkä jätän kulukurin ulkopuolelle on tuoreet kukat, ne tuovat paljon iloa varsinkin pimeään aikaan ja ovat "kuluvia" asioita. Kaiken muun pääsenkin sitten säännöllisesti perustelemaan tänne, jos ketju pysyy jotenkin hengissä.

Tähänastisen keskustelun innoittamana aion kiinnittää myös entistä enemmän huomiota päivittäistavaroiden kotimaisuuteen, silloin kun en osta niitä hävikkikaupasta (esim. Fiksuruualla on yleensä valikoimassa paljon kodintarvikkeita ja hygieniatuotteita). Näin ennestään käytän ainakin  Vuokkoset-siteitä, XZ-shampoota ja hoitoainetta, Foxtelin kanisterisaippuaa, kotimaista wc-paperia ja Sinituotteen siivoustarvikkeita.

19

Yritetään pitää tämä hengissä! Tunnistan itseni niin tuosta mekko- ja neuletakkiesimerkistä. Itellä sama homma noiden lankojen ja neuleprojektien kanssa. Lankaa on vaikka kuinka mutta juuri se yksi tietty lanka puuttuu:D

Ap

Kannattaa laittaa lankavarasto Exceliin. Sinne sitten merkkaa kulutuksen ym. On ainakin itselläni vähentänyt heräteostoksia, kun on miettynyt, että ne täytyy lisätä listaan, jossa on jo 10 kiloa ennestään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/551 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa sellainen uuden vuoden lupaus. Luulen, että lähes kaikilla se kaatuu ennemmin tai myöhemmin vuoden aikana. Luultavasti ennemmin. Miksi ette aloita heti? Tai aloittaneet 19.9.2018? Miksi juuri 1.1.2021?

Eipä kaatunut edelliselläkään kerralla. Tälläisissa haasteissa on se juju, että ne antavat monelle juuri sen tarvittavan pienen lisämotivaation, että saa jonkin elämänmuutoksen aikaiseksi.

Vuosi ensimmäisestä päivästä viimeiseen on myös helppo muistaa ja pitää mielessä. Jos alkaa lokakuussa ostovimma poltella, ei siinä vaiheessa enää anna kantti periksi luovuttaa, kun päämääräkin on jo niin lähellä.

Vierailija
104/551 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa sellainen uuden vuoden lupaus. Luulen, että lähes kaikilla se kaatuu ennemmin tai myöhemmin vuoden aikana. Luultavasti ennemmin. Miksi ette aloita heti? Tai aloittaneet 19.9.2018? Miksi juuri 1.1.2021?

Mä lupasin 1.1.2020, että pudotan painon normaalipainoon ja juoksen maratonin. Molemmat on nyt tehty. Ensi vuonna aion pitää "älä osta mitään kuukausia". En siis lähde koko vuotta yrittämään, koska se on liikaa, mutta tammikuu on tarkoitus olla ostelematta. (Rikki menneen tilalle saa ostaa, jos on tarve. Esim. mulla on vain yhdet farkut ja todella paljon jalassa, joten uudet saa hankkia, jos vanhat hajoaa.) Siitä sitten katsellaan jatkoa. Ehkä joka toinen kuukausi voisi yrittää.

Vierailija
105/551 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutku mää tarviin hopeisen samppanjavispilän!

Sillä mitä mikään huusholli onkaan ilman tätä, tuiki tarpeellista ja eleganttia, joka kodin perustarviketta?

Ette voi olla tosissanne!

Vierailija
106/551 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

19:lla on lankavarasto -jolla taitaa olla painoa n.30 kg- lajiteltuna säilytyslaatikoihin lankalaadun ja -vahvuuden mukaan. Esim. puuvillalangat omassa laatikossa, seiskaveikat toisessa, tehostelangat kolmannessa jne. Näin olen pysynyt aika hyvin kärryillä siitä mitä on ja mitä ei, ja uutta työtä aloittaessa tulee vilkaistua automaattisesti läpi onko varastossa jotain mitä voisi hyödyntää. Lankaa on paljon, koska sitä on kertynyt jostain teini-iästä asti, toki varasto on kiertänytkin kun olen koittanut tehdä säännöllisesti jämälangoista torkkupeittoja yms. Tämän vuoden jäljiltä varasto on plussalla, koska tekemistäni isommista töistä jäi lankaa yli. Lisäksi sorruin lankakaupan alessa ostamaan  muutaman ihanan sukkalankavyyhdin.

Ensi vuodelle on siis hyvä tavoite se että jatkan harrastusta mutta en osta yhtään lisää lankaa. Saas nähdä miten käy!

Minulla on nuiva suhtautuminen kaikkeen lainanottoon, varsinkin kun olen siinä elämänvaiheessa että opintolaina ja ensimmäinen asuntolaina on maksettu. Visan käyttämistä esim. matkoilla tai nettikaupoissa en laske lainanotoksi, koska maksan laskun kuukauden lopussa pois muiden laskujen mukana joten korkokuluja ei tule. Tavoitteena on, ettei uuteen asuntoon ja sen laittamiseenkaan tarvitsisi ottaa lisää lainaa, vaan saisin nyt säästettyä sellaisen potin jolla kulut saa katettua. Sen jälkeen haaveeni liittyvät sijoittamiseen. En kaipaa ylimääräistä roinaa, kesämökkiä tms. mutta haaveeni on nykyistä parempi taloudellinen turvallisuus. Olen tämän asian kanssa valitettavasti myöhäisherännyt, ja joutunut siten hyväksymään että säästäväisyys tulee olemaan elämässäni etusijalla seuraavat vuodet.

Vierailija
107/551 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä elin vuoden 2020 aika pitkälti näin. Jotain turhaa toki tarttui netistä silti, mutta pääasiassa kaikki ostamani on ollut hyvin tarpellista.

Yksi koronan hyviä puolia, että kaupoissa ei kerrankin tarvitse luuhata.

Korona-aika jatkuu vielä hyvän aikaa vuoden 2021 puolella, joten otan tavoitteeksi minäkin käyttää lankoja pois.

Vierailija
108/551 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huippua kun on näin paljon porukkaa mukana!

Miksi vasta 1.1.2021? Itse halusin ottaa haasteen nimenomaan yhdelle vuodelle. Tälläkin hetkellä kulutus on kohtuullista ja rahat riittää, mutta haluan nähdä todella paljonko rahaa jää kuussa, kun ostan oikeasti välttämättömät.

Samalla toivottavasti kertyy mukavasti asunnon käsirahaa säästyneillä rahoilla.

Ap

Vierailija
109/551 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana,tosin myös jo tänä vuonna toteutettu aika pitkälle.Etätöissä niin eipä ole uusia vaatteita ja meikkejä ostettu yhtään.Lapselle oli toki ostettava kun kasvaa mutta nekin aikalailla kirppikseltä.

Vierailija
110/551 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteet ovat turhaa? Nakunako ulkona pitäisi mennä?

Aika monen ihmisen vaatekaappi/-huone pullistelee vaatteista. Vuoden selviää niillä, mitä jo kotoa löytyy

Vierailija
111/551 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatteet ovat turhaa? Nakunako ulkona pitäisi mennä?

Aika monen ihmisen vaatekaappi/-huone pullistelee vaatteista. Vuoden selviää niillä, mitä jo kotoa löytyy

Tänä vuonna nyt siisteille toimisto- ja menovaatteille ei ole ollut edes pahemmin käyttöä etäilyn takia. Ainakin nyt näyttää sillä että pitkälle ensi vuoteenkin mennään vielä koronan tahtiin, mikä tarkoittaa vaatepuolella lähinnä sitä että on toivoa onnistua kuluttaa vanhimmat pieruverkkarit loppuun. Välttämättömiin arkimenoihin riittävät hyvin farkut ja joku random pusero, niitäkään ei monia tarvitse.

Tylsää, mutta hyväksi säästämistavoitteille.

Vierailija
112/551 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on hyvä, että jokainen määrittelee omat sääntönsä.

Yhtä tärkeä asia on se, että säännöt päätetään etukäteen, ja niitä ei matkan varrella muuteta. Ei siis yhtäkkisiä poikkeamia, vaikka keksisi miten hyviä selityksiä :D Ei edes, vaikka olisi niin hyvä tarjous ettei ikinä. Ei edes, vaikka osaisi miten taitavasti perustella itselleen, miksi nyt pitäisi poiketa säännöstä.

Etukäteen kannattaa määritellä, mitä tarkoittaa tositarve tai hätätilanne.

Mutta en tarkoita, että nyt olisin epäilemässä ketään teistä etukäteen! :D

Vierailija
113/551 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ottakaa mielellään nimimerkit. On kiva seurata ketjuja, joissa on vakkarikirjoittajia, ja seurata heidän ”matkaansa”. Mutta mieluiten joku nimi, joka vaikka hiukan kuvaa omaa tilannetta, niin on helpompi muistaa, kuka siellä kirjoittelee! Esim. pelkistä numeroista on tosi vaikea muistaa, kuka kirjoittaja se olikaan.

Vierailija
114/551 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppåt

Vierailija
115/551 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 kirjoitti:

Hei Raitasukka2021! Tuo vinkkisi irtisanoa muut suoratoistot paitsi yksi on tosi hyvä! Itselläni oli Netflix, HBO ja Prime + satunnaista uusien elokuvien vuokraamista eri palveluista sekä tietysti Areenan valikoima. Kuuntelin muutamaa kaveria, jotka puhuivat aina "täytyykin sitten ottaa se HBO kun se ja se sarja taas jatkuu" ja aloin miettiä, ehdikö oikeasti kuluttaa noita kaikkia tarpeeksi. Irtisanoin muut paitsi Netflixin ja aion jatkossa ottaa jonkun palvelun kuukaudeksi ja keskittyä sitten katsomaan sieltä ne tietyt sarjat ja elokuvat siinä ajassa.

Irtisanoin myös Spotifyn maksullisen palvelun eli nyt kännykkäversiosta puskee (ärsyttävää) mainosta aina väliin eikä muutenkaan voi valita niin kivasti kaikkea, mutta tietokoneen kautta kuuntelu toimii ihan ok. Kun olen alkanut kuunnella myös äänikirjoja niin totesin ettei Spotifyä tullut enää jatkuvasti kuunneltua.

Äänikirjapalveluista olen käyttänyt yhtä kerrallaan ja vaihdellut aina tarjousten mukaan ja pitänyt välillä taukoa. Käytän paljon kirjastoa, mutta sen äänikirjoihin en ole tutustunut, eli siinä riittää haastetta ensi vuodelle. Olisi järkevä käyttää ilmaista palvelua!

Musiikin kuuntelu kännykällä on helppoa youtuben avulla, kun käyttää soittolistoja. Tube yrittää kyllä puskea mainoksia mutta kaikilla kanavilla niitä ei ole.

Vierailija
116/551 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen mukaan ketjuun nimimerkillä ulkosuomalainen ostolakossa. Tavaranpaljous-ketjua tulee luettua ja sieltä tämän bongasinkin. Mulla meni jo tämä kuluva vuosi pääosin ostolakossa, joten kovin isoja muutoksia ei ole kulutuskäyttäytymisessä tarpeen tehdä. Aion kuitenkin ensi vuonna tarkkailla rahaliikennettä entistä systemaattisemmin ja opetella myös budjetoimaan. Nyt en osaa kunnolla arvioida paljonko meidän pian nelihenkisellä perheelle menee vaikkapa rahaa ruokaan tai lasten hankintoihin. Tähän haluaisin selvyyttä. Minä ja mies ostamme ruokakaupassa ruokaa fiiliksen mukaan ja liian usein mukaan tarttuu joku mauste, kastike tai vaikkapa oliivipurkki tai joka avataan ja sen jälkeen unohtuu kaapin perukoille. Lapsille on myös tullut hankittua tavaroita ilman selkeää tarvetta (esimerkiksi pöytään kiinnittyvä silikonilautanen) somen myötävaikutuksesta (sormiruokaryhmässä kaikilla tuntui olevan tuollainen lautanen). Nyt olen vähentänyt somen käyttöä sekä valinnut seurattavat tarkemmin. Suosittelen! Esimerkiksi olen alkanut seurata muutamaa sijoittamiseen ja säästäväiseen elämään liittyvää tiliä ja poistanut seurattavista kaupallisia yhteistöitä tekevät bloggaajat ja tämän johdosta olen huomannut selkeän eron ostohaluissani! (Niin ja onneksi sain sen silikonilautasen myytyä ihan hyvään hintaan kirpputorilla)

Mietin tarkempia tavoitteita ja sääntöjä vielä ennen vuodenvaihdetta. Tähän nyt tuli vähän tälläistä tajunnanvirtaa. Toivottavasti ketju pysyy aktiivisena!

Vierailija
117/551 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perään vielä oma säästövinkkini: kirjaston Ellibs- ja Overdrive-palvelut! Niissä voi kuunnella ilmaiseksi äänikirjoja tai lukea e-kirjoja suomeksi (Ellibs) ja englanniksi (Overdrive) missä päin maailmaa tahansa. Kirjaudu sisäänoman kirjastosi kautta kirjastokortin numerolla ja nelinumeroisella tunnusluvulla. Valikoima ei ole yhtä kattava kuin maksullisissa sovelluksissa. Itse teen niin, että kerään listaan teoksia, jotka haluaisin kuunnella ja joita ei löydy kirjaston kautta ja otan silloin tällöin jonkun maksullisen palvelun kuukauden kokeilujakson (usein bloggaajilla on näitä tarjouksia).

Vierailija
118/551 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Minäkin olen mukana.

Pitää maksaa pois 2 luottokorttivelkaa.

Paheeni ovat energiajuomat ja sokeriset herkut.

Kirjoja ostelen varmaan liikaa. Niitä ja dvd-levyjä on useampi hyllymetri.

Myös pussilakanoihin on tullut hurahdettua.

Vierailija
119/551 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana! Ostosten ja tavaroiden vähentäminen on jollain intensiteetillä ollut menossa jo vuosia. Vaikka vähenevässä suunnassa ollaan jo muutenkin, niin ajattelin tällä keskustelulla tsempata vielä tiukemman linjan.

Sallitut ostokset mulle on hiustenpesuaineet (kun edelliset loppuu), alusvaatteet (kun edelliset hajoaa), museokortti ja satunnaiset teatteriliput (jos sinne pääsee).

Lankavaraston pienennys mulla on hyvässä käynnissä. Heräteostoksina niitä olen välttänyt jo nyt ja lankoja saa melko helposti myös myytyä pois.

Päätin myös, että vaihtaminen on sallittua ostamisen sijasta. Innostuin nyt korona-aikana palapeleistä ja ne pitäisi saada melko helposti vaihdettua toisiin.

Säästyneet rahat aion käyttää matkailuun heti kun se on koronan puolesta järkevää. Todennäköisesti kuitenkin lähden jollekin Suomi-retkelle enkä sen kauemmas.

Vierailija
120/551 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites joulu meni? Menikö paljon rahaa ennen ens vuoden kulukuria? Täällä oli vähäkuluisin joulu pitkiin aikoihin. Jotain hyvää viruksessakin...