Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älä osta mitään turhaa-haaste vuodelle 2021

Vierailija
28.11.2020 |

Kuka lähtee mukaan ensi vuoden kestävää älä osta mitään turhaa-haasteeseen?

Itse lähden säännöillä, jonka mukaan loppuneen tilalle saa ostaa uuttaa, esim. Hygienia ja turvallisuuteen ja terveyteen vaikuttavat jutut hankitaan, esim. auton huolto, hammasharjat yms.

Vaatteita, verkkokursseja, sisustusjuttuja yms. Ei saa ostaa. Ei sellaista kosmetiikkaa, joka ei kuulu nykyiseen rutiiniin, eli ei uusia tuotekategorioita käyttöön ensi vuonna.

Kommentit (551)

Vierailija
321/551 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luen tätä ketjua hämmentyneenä. En tunne ketään, joka ostaisi 300e hajuveden tai 70e legginsit. Muitakin ihmetyksen aiheita ihmisten erilaisista ostokäyttäytymisistä oli, nämä jäi päällimmäisenä mieleen. Oletteko te kovinkin hyvä tuloisia? Onko tämänkaltainen shoppailu "normaalia". (Jokainen kai mitää omaa käytöstään normaalina, myös minä luulin olevani normaali)

En tarkoita pahaa kysymykselläni, enemmän kaipaan ehkä keskustelua asiasta.

En harrasta hajuvesiä, joten en laittaisi koskaan 300 euroa siihen, mutta olen ostanut yli 300 euron laukkuja ja minulla on 70 euron Niken leggingsit. En koe sen hintaluokan leggingsejä  erikoisena ostona. Olen kai juuri ja juuri keskituloinen 2000 euron nettotuloillani.

Vierailija
322/551 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole erityisemmin ostolakossa, mutta mukana seurailemassa kulutusta kuitenkin. Aihe on kiinnostava. Tein viime vuonna päätöksen suosia kotimaisia tai edes Suomessa suunniteltuja vaatteita ja kenkiä. Tämä osoittautui helpoksi, koska ei tullut etätöissä tarvetta juuri hankkia vaatteita.

Tammikuun raportti: rahaa kului yhteen suoratoistopalveluun ja lukuaikapalveluun yhteensä 25 euroa ja terveyteen 200 euroa (lääkäri ja apteekki). Päivittäistavarakauppaan 370 euroa. Summassa on ruoan lisäksi kotiinkuljetusmaksuja ja pesuaine- ja hygieniatuotteita. En edes halua säästellä ruoassa. Päätin lopettaa lisätyn sokerin käytön joksikin aikaa ja se hiukan pienensi ruokalaskua. Toisaalta haluan koronankin takia pitää isoa kotivaraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/551 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tilauksen kosmetiikan verkkokauppaan, ja ostin loppuvien tuotteiden tilalle uudet. Varmasti tulisin toimeen ilman niitäkin, mutta pidän siitä että iho on hyvässä kunnossa ja hiukset hyvinhoidetut, joten niillä mennään. Rahaa tilaukseen meni 43 e; yksi tuotteista oli tarjouksessa ja lisäksi pystyin käyttämään netistä löytämäni alekoodin jolla sain vielä pari euroa hintaa alas. Laitoin samat tuotteet useamman nettikaupan ostoskoriin ja valitsin sen joka oli halvin kun ottaa toimituskulut huomioon.

Vierailija
324/551 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen käytin kotimaisia XZ -hiustenhoitotuotteita, mutta siirryin palashampooseen. Muuta en pitkiin hiuksiini tarvitsekaan. Pala maksoi 9e ja on nyt kestänyt yli puoli vuotta. Pari kk vielä riittää.

Koska hiukset ovat pitkät ja aina kiinni, kampaamokuluja ei ole.

Oxygenol hammastahna on kotimaista ja edullista.

Tammikuun olen syönyt porkkanoita sekä raasteena, tikkuna että lisännyt niitä vaikka mihin ruokiin. Intialaiset ruuat hyviä;, perunacurry esimerkiksi. Kun hankkii perusmaustevaraston ja etsii netistä reseptejä, saa syödä hyvin ja halvalla. Punaisia linssejä voi myös ujuttaa ruokiin..

Vierailija
325/551 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vakiomerkit vessapaperista, roskapusseista, astianpesuaineesta, käsisaippuasta, pyykinpesuaineesta, leivinpaperista ja muista kuluvista perusjutuista. Kun näistä on hyvä tarjous, ostan kymmenkunta pakkausta kyseistä tuotetta.

Vierailija
326/551 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katsellut youtubesta Till Debt Do Us Part -ohjelmaa, jossa Gail Vaz-Oxlade auttaa perheitä pääsemään eroon veloista ja muuttamaan tapoja niin, että uutta velkaa ei kerry. Monilla on aivan perustavanlaatuisia ongelmia omien tulojen ja menojen hahmottamisessa. Niin tai näin, saan jotain mielihyvää siitä, että itse olen kaukana ohjelmaan osallistuneiden tilanteesta ja saan vaan lisäkannustetta menojen kirjaamiseen, säästämiseen ja nuukailuun. Tiedän tarkalleen, kuinka paljon tienaan ja mihin rahat menevät. Asuntolainan lisäksi velkaa ei ole eikä ole ikinä ollut. Mulla on todella korkea kynnys ostaa yhtään mitään velaksi; luottokorttilaskunkin maksan kokonaan ennen eräpäivää. Tuntuisi aivan utopistiselta ostaa esimerkiksi lomamatka tai elektroniikkaa velaksi.

Pitää koputtaa puuta, että olen siinä mielessä onnekkaassa asemassa, että olen pysynyt suhteellisen terveenä ja työttömänä olen ollut vain muutamia kuukausia silloin tällöin. Tuloni ovat aina riittäneet pakollisiin menoihin, ja muuta kulutusta olen säätänyt sen mukaan mihin on varaa. Ei ole myöskään tullut äkillisiä suuria menoja, jotka olisivat taloutta heilauttaneet.

Vierailija
327/551 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luen tätä ketjua hämmentyneenä. En tunne ketään, joka ostaisi 300e hajuveden tai 70e legginsit. Muitakin ihmetyksen aiheita ihmisten erilaisista ostokäyttäytymisistä oli, nämä jäi päällimmäisenä mieleen. Oletteko te kovinkin hyvä tuloisia? Onko tämänkaltainen shoppailu "normaalia". (Jokainen kai mitää omaa käytöstään normaalina, myös minä luulin olevani normaali)

Kuulun myös siihen leiriin, ettei kompromissi itselleni tärkeistä asioista johda säästöihin. Jos ostan ensin jonkun halvemman vaihtoehdon, en ole siihen loppupeleissä tyytyväinen. Tulee kuitenkin ostaneeksi lisäksi sen mitä alun perin suunnittelin. Mulla on vuosibudjetti luksukselle 2000-5000€/v. Kuukausitasolla max 420€/kk. En pidä tätä mahdottomana saavuttaa keskituloilla, sinkkutalous. Nipistän sitten kaikesta muusta ylimääräisestä: ei Netflixiä, Hesaria, kalliita ulkomaan matkoja, ulkona syömistä tai kahvittelua, kallista kuntosalijäsenyyttä, keskusta-asuntoa ym. ja vaihdan ne halvempaan tai ilmaiseen vaihtoehtoon, koska eivät ole itselleni tärkeitä. Tämä siis ennen tätä haastetta. Ajattelin hankkia koiran, mihin nyt säästän. En uskalla ottaa ennen kuin on 10 000 € puskurirahaa säästössä. Eläinlääkärikulut ovat kalliita, jos käy huono tuuri tai joudun työttömäksi.

Vierailija
328/551 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some ja iltapäivä/tabloidlehtilakkoni on jatkunut. Välillä tekisi mieli sortua, mutta en viitsi kun olen näinkin kauan jo ollut ilman niitä. Mitään haittaa ei ole ollut. Edelleen ihan selvillä maailman menosta.

Ostolakossa olen myös pysynyt. Olen ostanut vaan ruoat ja apteekiostokset.

Jatkan sinnikkäästi. Tässä kuussa jää rahaa enemmän säästöön.

Vierailija
329/551 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoilla oon mennyt jo monia vuosia, koska ei ois ees varaa roisosti elää. :D

Ostan apteekista tarpeen mukaan särkylääkeet ym, ja käytän vanhat huonekalut, vaatteet, kosmetiikka tuotteet Ymym loppuun ennenkuin ostan uutta.

Vierailija
330/551 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nonni. Tällä viikolla meni ruokaostoksiin 68€.

Terveyteen ja puhtauteen 23€, tämä enimmäkseen tyroksiinia. On kilpirauhasesta toinen lohko poistettu 2013, mikä johti vajaatoimintaan.

Herkkuihin käytin vain 10€.

Sitten oli yksi kirjaostos: 4€ Anna-Leena Härkösen uusimmasta (Olis niin kiva). Olin viimevuotisista ostoksista saanut kirjakaupan bonusta, mikä selittää halvan hinnan. Oli tarkoitus ostaa Jari Salosen Ristilukki, mutta Entressen Suomalaisessa kirjakaupassa ei ollut sitä, enkä jaksanut mennä Selloon tai Isoon Omenaan. Nyt se Entressen Suomalainen on muutettu outlet-myymäläksi, eikä sinne enää tule uutuuksia.

Vierailija
331/551 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut jo muutaman vuoden kulutus "nollassa" toki itsellä oli säästökohde ja piti sen takia karsia ihan kaikki "turha". Viimevuosi oli jotenkin tosi helppo kun ei "tarvinnu" kyläillä missään tai kuluttaa illanistujaisiin, matkusteluun, harrastuksiin yms. Kun maskit tuli töissä pakollisiksi luovuin myös kosmetiikasta. Nyt olen jotenkin koukussa säästämiseen ja vielä yritän nipistää jostain. Vaatteetkaan ei juuri kulu kun kotona aamusin puen työvaatteet päälle ja kun tulee kotiin vaihdan oloasuun tai kylpytakkiin, ihan se ja sama mitä on päällä kun ei kukaan mua näe. Vieläkun vois tehdä etätöitä sais työmatkakulutkin pois.

Vierailija
332/551 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Olen ilmoittautunut ketjuun jo aiemmin, ei tainnut olla nimimerkkiä. Aloitin myös ostamattomuusvuoden. Motivaatio nro 1 on maksaa luottovelat pois ja kartuttaa säästöjä. Lisäksi on alkanut ahdistaa tavaran määrä tällä pallolla.

Koetan välttää kaiken uuden tavaran ostamista itselleni, siis materiaalin, vaikka olisi käytettyäkin. Saan käyttää rahaa palveluihin ja esim ostaa verkkokurssin tms. Kahden lapseni kohdalla hankin tarpeellisen, yritän ensin löytää käytettynä ja jos ei löydy niin sitten seuraavaksi eettisin vaihtoehto. Saa korvata rikkimenneen tarpeellisen jutun, esim ostin pari kk sitten blenderin kannun haljenneen tilalle. Ruokaa ja hygieniatuotteita saa ostaa. Harkinnalla.

Seuraan kulujani kuukausitasolla ja tässä tammikuun luvut:

Ruokaan 3 hlö talous: 535€

Aika iso summa, mutta tilasin paljon kuivatuotteita varastoon eli pienentävät kuluvan ja ensi kuun budjettia.

Ulkona syöminen: 30€

Omat menoni: 260€

Liian kallista. Tuli ostettua terveystuotteita, lisäksi ostin ison setin maskeja työpaikan tilauksesta, yliopiston terveydenhuoltomaksu erääntyi ja lisäksi tässä ovat omat työpäivien aikana ulkona syödyt lounaat.

Lasten menot yht 120€

Mielestäni halvalla päästiin koska ostin molemmille suksisetit käytettynä (edelliset liian pienet) ja lisäksi pienemmälle setin kestovaippoja, mitkä pienentävät vaippakulua huomattavasti jatkossa taas.

Lemmikeiden menot 130€, tein euokatilauksen seuraaville 3kk ja kun sen postitus kesti niin ostin pari kertaa markettiruokaa. Kissanhiekat myös tässä.

Lisäksi ylimääräisiä yhteisiä kuluja 220€, sisältäen tulevan matkan kuluja satasen verran, järjedtön 5v jäsenmaksu (saamme hurjasti etuja joten kannattaa) ja yhden lehden tilaus.

Tammikuu oli siis kallis kuukausi. Listaan joka kk nämä epäsäännölliset menot.

Tässä oli paljon sellaisia mitkä ovat joko uusia (Kelan maksu) tai ei huomioitu lskubudjetissa harvinaisuuden takia (5v jäsenmaksu, matka, lyhyt lehtitilaus).

Näiden lisäksi menee asumisen kulut sekä tietty osuus laskuihin. Olen laskenut yhteen vuoden harrastuskulut lapsen ja itseni osalta, vuoden puhelinlaskut, sähkölaskut, suoratoiston, matkakortit ym ja niihin menee joka kk tietty summa laskunmaksutilille.

Katsotaan millainen helmikuusta tulee. Tässä kuussa ei pitäisi tulla juuri muita ostoksia kuin ruokaa ja satunnaisesti loppuvia muita päivittäisjuttuja.

Vierailija
333/551 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi 2020 meni jo ostamatta mitään vaatteita tms. Lähinnä tuli ostettua ruokaa ja hyvin vähän muuta, kun ei tullut käytyä kuin ruokakaupoissa. Sama linja jatkuu kunnes korona on ohitse, en osta mitään turhaa. Ei tosiaankaan huvita kuljeskella ostoksilla. 

Vierailija
334/551 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse siirtynyt ns. viiden kulhon periaatteeseen. Ts. heti tilin tultua siirrän varat eri käyttökohteisiin. Yksi s-tili on päivittäistavaroille. Toinen yhteinen naisystävän kanssa. Siitä tililtä maksetaan yhteiset syömiset ja huvit. Yksi säästötili autolle ja veneelle. Sinne maksan tasaisesti jotta vakuutus etc. maksut eivät tuota yllätystä. Yksi varsinainen säästötili ja yksi käyttötili. Lasten elatusmaksut menevät suoraan äidille. Kuun alussa jätän käyttötilille käyttörahaa 200 e/vko. Viikon lopussa, jos en ole käyttänyt kaikkeä, siirrän säästyneen summan säästötilille. Tavoitteena on luopua autosta ja saada vene maksamaan itsensä vuokrauksen myötä. Työpaikan lounasruokailusta olen luopunut (max 1 krt/vko) ja minulla on ruokalista koko kuukaudeksi, jolloin pystyn hyvin hyödyntämään Lidl:n tarjouksia ja tekemään isompia määriä. Kaikkinensa kustannusvaikutusten pitäisi olla yli 10 ke/vuosi.

Ostolakko ei ole vuoden alussa toiminut. Talvikelit pakottivat ostamaan kahdet uudet talvikengät. Ostin kylläkin laadukkaat toivon molempien kestävän 10 vuotta.

Vierailija
335/551 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein tilauksen kosmetiikan verkkokauppaan, ja ostin loppuvien tuotteiden tilalle uudet. Varmasti tulisin toimeen ilman niitäkin, mutta pidän siitä että iho on hyvässä kunnossa ja hiukset hyvinhoidetut, joten niillä mennään. Rahaa tilaukseen meni 43 e; yksi tuotteista oli tarjouksessa ja lisäksi pystyin käyttämään netistä löytämäni alekoodin jolla sain vielä pari euroa hintaa alas. Laitoin samat tuotteet useamman nettikaupan ostoskoriin ja valitsin sen joka oli halvin kun ottaa toimituskulut huomioon.

Tämän lisäksi rahaa kului tällä viikolla 50 e ruokakauppaan, 4 e kahvilaan, 2 e lehtitilaukseen ja 13 e Alkoon. 120 e viikkobudjetista jäi siis muutama euro yli, jotka siirsin viikon päätteeksi säästötilille. 

Vierailija
336/551 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi iloinen että olen nyt vihdoin saanut rahankäytön tasapainoon. Olin pitkään kierteessä, että palkanmaksupäivänä iso osuus rahoista meni edellisellä kuulla kertyneiden luottokorttiostojen maksamiseen. Tein myös liikaa isoja ostoja luottokorteilla sen sijaan että olisin säästänyt niihin etukäteen.  Luottokorttilaskuihin meni niin paljon rahaa, että loppukuusta olin taas tiukilla ja piti tehdä ostoja luottokortilla. Onneksi maksoin kaikki saldot aina nollille niin että korot eivät alkaneet kertyä. Nyt tämä kierre on kuitenkin poikki, luottokortit nollilla ja hankintoihin tarkoitetulla säästötilillä on sen verran rahaa, että pystyn tekemään yhden pitkään suunnittelemani hankinnan niillä rahoilla käyttämättä luottokortteja.

Vierailija
337/551 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa raporttia: tammikuussa ei yhtään turhaa ostosta. Olen yllättynyt miten kivuttomasti haaste on sujunut ja helmikuutakin on mennyt jo monta päivää.

Ap

Vierailija
338/551 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tammikuu meni ilman turhia ostoksia. Se kyllä selittyy aika pitkälti sillä, että olen vielä siinä vaiheessa että tyhjennän säilytystiloja turhista tavaroista. Tori, vähänkäytetty, kontti jne. Kun aikaa menee vähentämiseen, niin ei samaan aikaan halua ostaa lisää kaapintäytettä.

Vierailija
339/551 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En harrasta hajuvesiä, joten en laittaisi koskaan 300 euroa siihen, mutta olen ostanut yli 300 euron laukkuja ja minulla on 70 euron Niken leggingsit. En koe sen hintaluokan leggingsejä  erikoisena ostona. Olen kai juuri ja juuri keskituloinen 2000 euron nettotuloillani.

Mitä erikoista on 70 euron legginsseissä ?

Viimeisin ostos oli Tokmannilta. Maksoi n 10 e ja hyvin kestää.

Vierailija
340/551 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä erikoista on 70 euron legginsseissä ?

Viimeisin ostos oli Tokmannilta. Maksoi n 10 e ja hyvin kestää.

No höpö höpö, nyt puhut puppua. Tokmannin 10 euron halppisleggarit ei todellakaan teknisiltä ominaisuuksiltaan ja kestävyydeltään vastaa 70e urheilulegginssejä.

Olisi kiva jos tässä ketjussa keskityttäisiin ostojen minimoimiseen ja kestävään kulutukseen eikä eurojen vertailuun ja köyhäilyn ihannointiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä