Älä osta mitään turhaa-haaste vuodelle 2021
Kuka lähtee mukaan ensi vuoden kestävää älä osta mitään turhaa-haasteeseen?
Itse lähden säännöillä, jonka mukaan loppuneen tilalle saa ostaa uuttaa, esim. Hygienia ja turvallisuuteen ja terveyteen vaikuttavat jutut hankitaan, esim. auton huolto, hammasharjat yms.
Vaatteita, verkkokursseja, sisustusjuttuja yms. Ei saa ostaa. Ei sellaista kosmetiikkaa, joka ei kuulu nykyiseen rutiiniin, eli ei uusia tuotekategorioita käyttöön ensi vuonna.
Kommentit (551)
Tänne voi laittaa omia tavoitteita, haasteita, tuotteita, joiden hankkimisesta haluaa päästä eroon. Millä säännöillä aikoo lähteä ensi vuoteen yms.
Pyrin valitsemaan käyttämistäni tuotteista suomalaisen vaihtoehdon. Ei niin, että rupean ostamaan vaan ostamisen ilosta, mutta pienissä arjen asioissa, tuotteita jotka muutenkin ostaisin, ja joissa ei ole kummoista hintaeroa.
Esim. :kynttilat:Havi, vaahtopuhdistus kasvoille:Lactoline, kodin yleispuhdistusaine Foxtel, langat Novita jne.
Vaatteiden kohdalla pyrin nollatulokseen, eli ei mitään uutta itselle, mulla on kyllä päällepantavaa kaapissa.
Miksi ei saisi ostaa verkkokursseja? Opiskelu kannattaa aina!
Muutoin olisin mukana, mutta tuon takia en.
Talouden kannalta nyt ei ole hyvä hetki minimoida kulutusta, vaan keskittää sitä kotimaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti kukin voi määritellä itselleen omat säännöt. Ehkä ap on kokenut koukuttuneensa verkkokursseihin epäterveellä tavalla ja haluaa nyt jättää ne pois.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tekee itse omat säästönsä eikä muiden tarvitse noudattaa minun sääntöjäni...
Oma sääntöni koskee laihduttamista, elämäntapamuutosta yms. käsitteleviä verkkokursseja, joita on tullut ostettua jo ihan tarpeeksi...
Vierailija kirjoitti:
Talouden kannalta nyt ei ole hyvä hetki minimoida kulutusta, vaan keskittää sitä kotimaisuuteen.
Mun oman talouden kannalta on aina erinomainen hetki minimoida kulutusta.
T. Lähihoitaja
Miten valmistautua ensi vuoteen? Miten onnistua haasteessa?
Laita some kuriin:
1. Sähköpostiin tulevien uutiskirjeiden tilauksen lopettaminen. Näin sähköpostiin ei tule jatkuvasti tietoa "ainutlaatuisista" tarjouksista. Lun joku loppuu, lähes aina jotain kyllä löytyy tarjous tai ei ole myöskään välttämättä maailmanloppu ostaa jotain normaalilla hinnalla. Ostetaanhan se vain tarpeeseen.
2. Instassa ja Facebookissa lopetetaan kauppojen yms. tilien seuraaminen, jolloin ostomahdollisuudet eivät jatkuvasti pyöri feedissä.
3. Kannattaa kiinnittää huomioita myös siihen millaisia blogeja seuraa. Ovatko ne täynnä yhteistyöpostauksia houkuttelevista tuotteista?
Vierailija kirjoitti:
Kotimaisuuden suosiminen onkin hyvä sääntö. Se varmasti auttaa karsimaan turhaa ostella, sillä aika iso helposti ostettavista tavarasta tehdään muualla kuin Suomessa.
Vaatteet ovat turhaa? Nakunako ulkona pitäisi mennä?
Kun on elänyt tuossa "haasteessa" koko ikänsä, mikään ei varmaan muutu tulevana vuonna. Ne välttämättömät,suorastaan pakolliset olen viime aikoina valita kotimaisina, vaikka ovat maksaneet vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kun on elänyt tuossa "haasteessa" koko ikänsä, mikään ei varmaan muutu tulevana vuonna. Ne välttämättömät,suorastaan pakolliset olen viime aikoina valita kotimaisina, vaikka ovat maksaneet vähän enemmän.
Sama. En muista koskaan ostaneeni mitään turhaa tai se on tosi harvassa. Kaikki ostokset tulevat käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteet ovat turhaa? Nakunako ulkona pitäisi mennä?
Jokainen saa itse määritellä sääntönsä ja kyllähän rikki menneen tilalle voi ostaa uuden, jos muuten joutuu alasti kadulle.
Suurimmalla osalla ihmisistä saattaa kuitenkin olla sen verran vaatetta, ettei ne vuodessa loppuun kulu, mutta omien "sääntöjen" mukaan mennään.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä siitä, että on hyvä ostaa kotimaista. Mutta mitään turhaa en halua ostaa, esim. vaatteita on jo kaapit täynnä ja ne kulutetaan rikki ensin ennen kuin ostetaan uusia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. En muista koskaan ostaneeni mitään turhaa tai se on tosi harvassa. Kaikki ostokset tulevat käyttöön.
Ap tässä. Minullakaan ei jää tavarat käyttämättä, mutta aivan varmasti olisin pärjännyt myös osittain ilman. Itselläni on tässä tavoitteena tarkastella omia kulutustottumiksia vielä vähän tarkemmin, vaikka vuosia onkin menty laatu edellä määrään sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotimaisuuden suosiminen onkin hyvä sääntö. Se varmasti auttaa karsimaan turhaa ostella, sillä aika iso helposti ostettavista tavarasta tehdään muualla kuin Suomessa.
Jos ei löydy suomalaisvalmisteista, sitten katson, olisiko saatavilla EU:ssa tai Euroopassa valmistettua. On myös ympäristökysymys, ettei tavaraa tuoda kaukaa, jos lähempääkin on saatavilla.
Mukana.
Tavoitteena on säästää konkreettisesti, koska kiikarissa on isompi, remontoitava asunto joka taatusti nielee kaiken mahdollisen rahan. Rehellisesti sanottuna, uskon säästäväni nelinumeroisen summan vaikkei menisikään täydellisesti.
Eli ensi vuonna jokainen ei-ehdottoman välttämätön (normaali ruoka, hygienia, lääkkeet yms.) ostos on perusteltava kirjallisesti itselleen. Käyn läpi listan joka kuun lopussa.
Ei kaupasta tai edes kirpparilta mukaan "tarttuvaa" parin euron pikkukivaa. Kaikkea on jo.
Ei uusia vaatteita ellei tarve ole todella välttämätön (vaikea kuvitella). POISLUKIEN välikausitakki jos sellainen tulee vastaan (olen nyt etsinyt täydellistä 5v, en ole vielä löytänyt joten...)
Ei harrastustarvikkeita kuten lankoja, kirjoja, koruntekotarpeita, kosmetiikkaa paitsi loppuun kuluvan tilalle. Kaikkea on jo.
Ei sisustusjuttuja nykyiseen kotiin. Uudessa taas mihinkään ylimääräiseen tuskin on vielä ensi vuonna varaa.
Mukana ☺ Tämän vuoden jo yrittänyt noudattaa tätä kaavaa ja muutama tonni säästöön jäänyt rahaa. Tulevana vuonna jatkuu turhan tavaran karsiminen ja ostoissa voisi alkaa suosia entistä enemmän kotimaista. Toki vain välttämättömät ostot. Vähän alkais houkutella jo säästöön jääneen rahan tuhlaaminen joten tsemppiä tähän tarvitaan 😅
Mukana.