Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joihinkin tarttuvat KAIKKI TAUDIT? Sukulaisella oli kesällä korona ja nyt A-influenssa.

Huonoa tuuria
28.11.2020 |

Kesällä korona (lievä kuume) ja nyt on kolmatta viikkoa influenssassa. Jälkimmäinen on kuulemma elämän pahin tauti, aivan eri juttu kuin korona. On jo toipumassa, pystyy olemaan lyhyaikaisesti ylhäällä. Sairasloma kuitenkin jatkuu vielä viikon, kun on tulehduksia.

Mutta mistä se johtuu, että toiset sairastavat niin paljon tartuntatauteja?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on perinnöllinen geenivirhe joka vaikuttaa siihen että vastustuskyky ei toimi täysillä.. toimii siis vain osittain. Influenssarokotuksen otin kerran ja olin puoli vuotta sairas, sitä en uskalla enää ottaa. Ihan vähän vaan korona pelottaa, koska siitä en tule helpolla selviämään jos ollenkaan. Ja koronarokotetta en uskalla kyllä vuosiin ottaa!

Ei se rokote ole saanut sinua sairaaksi koska siinä on kuolleita viruspartikkeleita. Olet ehtinyt saamaan juuri pari, kolme päivää ennen rokottamista jonkin tartunnan ja sitähän ei tietenkään influenssarokotteella voi torjua.

Immuunipuutteisella ei muodostu rokotteista samalla tavalla riittävästi vasta-aineita kuten terveillä mutta kuitenkin ne vähäisetkin vasta-aineet lieventävät tautia, jota vastaan rokote on ja jos se tauti jossain vaiheessa iskee.

On toki oma valintasi jos haluat sairastaa koronan raskaimman kautta ja kenties myös menehtyä siihen.

Vierailija
22/38 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi vasta-ainepuutos. Mm Saimi Hoyer on kertonut tuosta aika paljon, kannattaa googlata jos kiinnostaa enemmän.

Hyvä, että muistutit! En muistanutkaan häntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli syynä astma.

Aloin olla jo epätoivoinen kun olin kahtena peräkkäisenä vuotena ollut noin kolmasosan vuodesta jossain taudissa. Kun sain lääkityksen loppui suurin osa sairastelusta. Nykyään on vuodessa noin kaksi sairastumista kunnon kuumeella ja röhällä yleensä koulujen alkaessa syksyllä ja joulun jälkeen. Noin viikko menee sairastamisessa ja toinen täydelliseen toipumiseen. Käsiä olen pessyt aina enemmän kuin keskiverto ihminen ja pidän kädet poissa naamasta ja nenästä. Tänä vuonna en ole sairastanut mitään todennäköisesti siksi että missä tahansa taudissa olevat ymmärtää paremmin pysytellä kodeissaan.

Vierailija
24/38 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perussairauksia

Immuniteettia alentava lääkitys, esimerkiksi elinsiirron vuoksi. Pienille lapsillekin tehdään elinsiirtoja.

Vierailija
25/38 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä geneettinen alttius vaikuttaa enemmän kuin mikään muu. Myös se, kuinka paljon liikkuu ihmisten ilmoilla ja miten siellä käyttäytyy.

Myös saman ihmisen infektioalttiudessa on ajoittain eroja. Itselläni on koko aikuisikä mennyt niin, että välillä sairastan vuoden tai pari putkeen jopa neljä flunssaa vuodessa, välillä taas on 1-3 vuoden tauko etten ole kertaakaan sairaana. En ole löytänyt näiden ajanjaksojen väliltä mitään eroja esim. tapaamieni ihmisten määrässä, hygieniatottumuksissani tai elintavoissani.

Entäs D-vitamiinitasot?

Vierailija
26/38 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erilainen perimä. Minulla esim. on solun pinnassa pieni peritty eroavuus. Se on juuri siinä mistä.inf.virus menee solun sisään. Sen viruksen on tosi vaikea siitä sisään päästä, koska sen "avain" ei sovi siihen. Vastapainona se virhe aiheuttaa sitten muuta ongelmaa. En tietäisi sitä, Ellen olisi osallistunut erääseen tutkimukseen.

Mitä muuta ongelmaa? Minä en saa flunssaa ja muita virustauteja millään. Olen ihmetellyt, mikä minua suojaa. Eivät anakaan kova kunto ja yliterveelliset elämäntavat.

Vierailija
27/38 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi mun työkaveri on ollut jo kuukausikaupalla poissa tänä vuonna. Osaksi lasten sairastelun tai karanteenien vuoksi, osaksi pienen operaation takia, mutta myös oikeasti kuukausia kaikenlaisten flunssien ja keuhkokuumeenkin vuoksi. Sillä on kolme lasta, arvaan että tuovat tarhasta ja koulusta pöpöjä, mutta kyllä tuntuu että jotain biologiaa siinä on myös, joku puute immuunijärjestelmässä.

Vierailija
28/38 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ihmettelen myös. Itse olen ollut kuumeessa viimeksi vuonna 2010 kun sairastin ns. pusutaudin. Flunssaa ei käytännössä koskaan. Muutama aivastus allergian takia ja räkää nenästä ehkä kerran 2-3 vuodessa. Auttaakohan tämä että on käyttänyt alkoholia käytännössä joka vkl viimeiset 10vuotta? Keho desinfioitu.

Vierailija
29/38 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole yleensä sairastellut erityisen paljon, mutta keväällä sairastin koronan ja sen jälkeen oon ollut vähän päästä kipeänä. Jotenkin tuntuu ettei elimistö ole vieläkään toipunut siitä koronasta ja että vastustuskyky on ihan nollassa. 😥

Mistä sait tartunnan?

Vierailija
30/38 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska influenssa tarttuu herkästi ilman rokotetta.

Vierailija
31/38 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä geneettinen alttius vaikuttaa enemmän kuin mikään muu. Myös se, kuinka paljon liikkuu ihmisten ilmoilla ja miten siellä käyttäytyy.

Myös saman ihmisen infektioalttiudessa on ajoittain eroja. Itselläni on koko aikuisikä mennyt niin, että välillä sairastan vuoden tai pari putkeen jopa neljä flunssaa vuodessa, välillä taas on 1-3 vuoden tauko etten ole kertaakaan sairaana. En ole löytänyt näiden ajanjaksojen väliltä mitään eroja esim. tapaamieni ihmisten määrässä, hygieniatottumuksissani tai elintavoissani.

Entäs D-vitamiinitasot?

Mittautan vuosittain, yleensä tammi- helmikuussa. Aina ollut suunnilleen sama, noin 125nmol/l. Ei kyllä yllätä, koska syön samansuuruista vitamiinilisää läpi vuoden, enkä harrasta aurinkolomia.

Vierailija
32/38 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi mun työkaveri on ollut jo kuukausikaupalla poissa tänä vuonna. Osaksi lasten sairastelun tai karanteenien vuoksi, osaksi pienen operaation takia, mutta myös oikeasti kuukausia kaikenlaisten flunssien ja keuhkokuumeenkin vuoksi. Sillä on kolme lasta, arvaan että tuovat tarhasta ja koulusta pöpöjä, mutta kyllä tuntuu että jotain biologiaa siinä on myös, joku puute immuunijärjestelmässä.

Minä en sairastellut vuosiin ollenkaan, nuutoin kuin 1 kerran vuodessa lievä yskä ja nuha. Sitten kun lapsi meni päiväkotiin, ollaan oltu sairaina monta viikkoa vuodesta, influenssat ja norot kerran vielä samaan aikaan. Kihomatoja on ollut n 2 kertaa vuodessa, tätä ennen ei koskaan elämäni aikana. Täiltä ollaan kummasti vältytty vaikka niitäkin on ollut liikkeellä päiväkodissa.

Vierailija
33/38 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan kuka vaan voi sairastua koronaan ja myös influenssaan, etenkin jos ei ole ottanut rokotusta.

Vierailija
34/38 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Perimä - jotkut ovat alttiimpia kuin toiset

2. Ympäristö - jos viettää enemmän aikaa (sairaiden) ihmisten parissa, on todennäköisempää sairastua

3. Sattuma - joskus nyt vaan sattuu sairastumaan tiheäänkin tahtiin. Voiko kaksi tautia sairastaneeseen (muuta infoa ei sairasteluhistoriasta saatu, eikä tilastotietoa muiden sairasteluista vertailukohtana) sanoa "tarttuvan kaikki taudit"?

Vierailija
35/38 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuhaton kirjoitti:

Tätä ihmettelen myös. Itse olen ollut kuumeessa viimeksi vuonna 2010 kun sairastin ns. pusutaudin. Flunssaa ei käytännössä koskaan. Muutama aivastus allergian takia ja räkää nenästä ehkä kerran 2-3 vuodessa. Auttaakohan tämä että on käyttänyt alkoholia käytännössä joka vkl viimeiset 10vuotta? Keho desinfioitu.

Minäkään en ollut kertaamaan kipeänä eli kuumeessa, vatsataudissa tms. noin kymmeneen vuoteen. Sitten alkoi tapahtua ja olen viimeiset neljä vuotta ollut joka vuosi vähintään kerran kunnolla kipeänä, jonain vuosina jopa kahdesti.

Epäilen alkoholihypoteesiasi. Suuri(n) osa suomalaisista taitaa desinfioida kehonsa joka viikonloppu, mutta sairastavat silti.

Vierailija
36/38 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli syynä astma.

Aloin olla jo epätoivoinen kun olin kahtena peräkkäisenä vuotena ollut noin kolmasosan vuodesta jossain taudissa. Kun sain lääkityksen loppui suurin osa sairastelusta. Nykyään on vuodessa noin kaksi sairastumista kunnon kuumeella ja röhällä yleensä koulujen alkaessa syksyllä ja joulun jälkeen. Noin viikko menee sairastamisessa ja toinen täydelliseen toipumiseen. Käsiä olen pessyt aina enemmän kuin keskiverto ihminen ja pidän kädet poissa naamasta ja nenästä. Tänä vuonna en ole sairastanut mitään todennäköisesti siksi että missä tahansa taudissa olevat ymmärtää paremmin pysytellä kodeissaan.

Astmayskä se pysyy ja pysyy räkätaudin jälkeen vaikka ottaisi tuplasti hoitavia lääkkeitä. Nykyään joutuu häpeämään kun yskittää viikkoja flunssan jälkeen astman vuoksi. Käytän kyllä maskeja ohjeiden mukaan ja noudatan koronahygieniaa mutta aina yskäistessä pelottaa, että joku luulee minulla olevan korona.

Koronayskä on kuvausten mukaan sellaista kuivaa ja hakkaavaa yskää. Astmayskä on räkäistä röhinää.

Vierailija
37/38 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli syynä astma.

Astmayskä se pysyy ja pysyy räkätaudin jälkeen vaikka ottaisi tuplasti hoitavia lääkkeitä. Nykyään joutuu häpeämään kun yskittää viikkoja flunssan jälkeen astman vuoksi. Käytän kyllä maskeja ohjeiden mukaan ja noudatan koronahygieniaa mutta aina yskäistessä pelottaa, että joku luulee minulla olevan korona.

Koronayskä on kuvausten mukaan sellaista kuivaa ja hakkaavaa yskää. Astmayskä on räkäistä röhinää.

Tuttua.

Keuhkokuumeen jälkeinen yskä oli sellainen että en ihmettele vaikka jokin täällä olleista naapurin yskimistä käsittelevistä aloituksista olisi ollut minusta. Kun yskiminen alkoi siitä ei meinannut tulla enää loppua ollenkaan.

Vierailija
38/38 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska influenssa tarttuu herkästi ilman rokotetta.

Minä olen 47-vuotias (jonkin verran ylipainoinen) nainen ja en ole koskaan sairastanut influenssaa, enkä siis koskaan ole rokotetta ottanut. Muita pikku flunssia on ollut. Korona ei myöskään ole vielä tarttunut (ellei sitten täysin oireeton ole ollut), vaikka luuhaan ties missä, en käytä maskia ja en nyt hinkkaa käsiäni pesuilla ja käsidesillä vähän väliä. Töissä toki pesen useammin ja ennen kahvia ja ruokailua käytän käsidesiä. Kotiin tullessa lähes aina "unohtuu" pesu, ei vaan jaksa huolehtia moisesta. Käytän julkisia joka päivä ja käyn kaupassa pari kertaa viikossa.

Tänä vuonna en ole ollut sairaana kertaakaan, vaikka olen olettanut, että mm. korona hyökkäisi joka nurkan takaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi