Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko piheily joillekuille elämäntapa/ harrastus?

Vierailija
06.04.2014 |

Viikonloppuna törmäsin pitkästä aikaa tuttuun ja jäin miettimään että miten joidenkuiden elämä vaan voi pyöriä säästämisen ja piheilyn kautta. Tiesi tarkalleen sähkönkulutuksensa ja halusi verrata sitä muiden porukassa olleiden sähköihin. Vaihtaa ja kilpailuttaa vakuutuksia koko ajan. Juokseen tarjousten perässä ja ravintolassa kitisi koko ajan hinnoista. Ihan hienoa että joku on säästäväinen mutta tällä tuntui jo menneen ihan yli tavallisen tarpeen. Omassa elämässä olen tyytyväinen kun rahaa riittää laskuihin ja saan joka kuukausi jotain säästöön mutta en todellakaan katso jokaisen sentin perään. Ja jos vaihtoehtona on kotimainen tuote tai mahdollisuus paikallisen pienyrittäjän tukemiseen; valitsen sen. Tällä tyypillä kaveri leikkasi hiukset, isä vaihtoi autonrenkaat ja se, että mulla käy siivooja ( ja teetän homman kuitilla ) sai aikaan varsinaisen silmien pyörityksen ja tuhahtelun. Onko ihan vastuutonta olla säästämättä joka senttiä?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 21:59"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 21:02"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:58"]

Ja sitten kun tuloksena on muhkea pankkitili, niin nautin vaan siitä ajatuksesta, että sitä ylimääräistä rahaa on, vaikka en sitä mihinkään sitten säästä ja kerääkään. No joo, jonkin verran menee sijoituksiin ja rahastoihin.

[/quote]

Miksi keräät rahaa? Mihin aiot sen joskus käyttää vai onko tarkoituksena kerryttää lapsille perintöä? 

[/quote]

En mihinkään. En tiedä, mutta haluan että rahaa on. Ehkä sitten pahan päivän varalle. Että jos työt loppuu, niin ainakin muutaman vuoden pystyy elämään säästöillä. Ihanne olisi se, että voisin oikeasti lopettaa työt kokonaan. Mutta se on ihan utopistista.

[/quote]

Mä kerään rahaa tulevaisuuden varalle. Saattaapi olla, että me 1981 syntyneet mm emme tule saamaan eläkettä, jonka valtio on hassannut, joten on hyvä olla säästöjä sitäkin ajatellen. Siksi toisekseen meillä on jo kaikki tarpeellinen, on kodinkoneita, astioita, ruokailuvälineitä, stereoita, televisioita, videoita, digibokseja, dvd soittimia, pelikonsoleita, tietokoneita, polkupyöriä, mopo, oma asunto, mökit ja kaikkea muuta tilpehööriä ja vaatteita kaapit täynnä. Mistään ei siis ole pulaa. Joten miksi ja mihin tuhlaisin? Mieluummin säästän ja mieluusti myyn kaikkea ylimääräistä tavaraa mitä kämppä on täynnä ja mitä en itse kaipaa. Materialismia en kaipaa, vaan sitä kahisevaa lisää ja lisää. Mitä enempi rahaa tilillä, niin sen parempi.

Vierailija
22/25 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko myöntää, että säästämisestä on tullut elämäntapa. Toivoisin, että pääsisimme tästä eroon, mutta ainakin toistaiseksi on jatkettava pihillä linjalla. Joudumme mieheni kanssa asumaan eri kaupungeissa työtilanteen vuoksi (ei tosin enää ole kovin kannattava vaihtoehto). Itse olen jatkuvasti lomautuksella. Aina muutamia päiviä kerrallaan, jolloin mitään korvausta on turha kinuta. Ja miehen työpaikka on lakkauttamisuhan alla. Ei kovin valoisalta näytä. Toivon todella, että pääsisin aloittamaan syksyllä opiskelut. Jos vaikka saisi vähän lupaavamman ja parempipalkkaisen tulevaisuuden. Tällä hetkellä sitä on valitettavasti säästettävä kaikesta mistä suinkin pystyy. Onneksi on Lidl lähellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 22:12"]

Siksi toisekseen meillä on jo kaikki tarpeellinen, on kodinkoneita, astioita, ruokailuvälineitä, stereoita, televisioita, videoita, digibokseja, dvd soittimia, pelikonsoleita, tietokoneita, polkupyöriä, mopo, oma asunto, mökit ja kaikkea muuta tilpehööriä ja vaatteita kaapit täynnä. Mistään ei siis ole pulaa. Joten miksi ja mihin tuhlaisin? Mitä enempi rahaa tilillä, niin sen parempi.

[/quote]

Miten olisi paikallisten pienyrittäjien käyttäminen ja samalla oman elämänlaadun parantaminen? Tai ylipäätään palvelujen ostaminen? Jos kaikki vain säästää pankkitileilleen ja ostaa ulkomaisista nettikaupoista, niin täältä häviää loputkin työt 

Vierailija
24/25 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi isä ei saisi vaihtaa autonrenkaita? Minulla vaihtoi ensin isä, sitten lanko ja nyt aviomies. Jokaisen mielestä se on homma, joka kuuluu miehelle, eikä kukaan näistä ole suostunut opettamaan minua vaihtamaan renkaita, kun kerran on olemassa joku mies, joka ne voi vaihtaa. Ja joo, ihan ollaan suomalaisessa yhteiskunnassa nykypäivänä. Missään muussa se machoilu ei tule esiin, mutta tuo renkaidenvaihto on joku miehisen itsetunnon kynnyskysymys täälläpäin.

Vierailija
25/25 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään pihejä vastaan kunhan eivät ole sitä minun kustannuksellani. Yhden kaverin kanssa meni välit, kun hänelle olisi pitänyt vähän väliä olla autokuskina (ekologista olla omistamatta autoa) tai sitten kärtti meiltä milloin mitäkin. Lastenvaatteet olisi pitänyt saada meiltä, samoin sukset, pyörät yms. Oikein suuttui kun kuuli että myytiin ne nettikirpparilla, kun hän olisi voinut ne OTTAA. Joskus tavattiin aina kahvilassa, kumman usein hänellä oli kukkaro unohtunut kotiin jne. En viitsinyt sitten enää rahoittaa hänen elämäänsa, etenkin kun aina jaksoi kehua kuinka vähän taas viime kuussa oli menny rahaa. Koko hänen elämänsä pyöri rahan mpärilöä, kaiken laski minkä oli kenenkin avulla hyötynyt. Juu, on entinen kaveri.