Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärtynyt suoli - vatsa kurisee jatkuvasti

Vierailija
06.04.2014 |

Kärsin ärtyneestä suolesta, ja olen tulla oireiden kanssa hulluksi. Vatsani on usein kipeä ja sekaisin, ja se kurisee aivan koko ajan riippumatta siitä olenko nälkäinen vai kylläinen, tai mitä olen syönyt. On joitain ruoka-aineita jotka pahentavat tilannetta paljon, mutta niitä olen oppinut välttämään.

Samasta vaivasta kärsivät varmasti tietävät, että tämä ongelma vaikuttaa suuresti sosiaaliseen elämään. Vessan on oltava aina lähellä, jännitys pahentaa asiaa jne. Olen vuosien aikana oppinut järjestämään elämäni ja ihmissuhteeni niin että olen pärjännyt.

Nyt tapailen uutta miestä, ja tilanne on minulle erittäin vaikea. Tämä vaiva on minulle suuri häpeän aihe (tiedän ettei kuuluisi olla), enkä ole pystynyt miehelle asiasta kertomaan. On täyttä kärsimystä, kun vatsa aiheuttaa ongelmia ja kurisee ihan koko ajan! Mies varmasti luulee että vihaan hiljaisuutta, sillä pyrin pitämään jatkuvasti tv:n tai musiikin päällä kun olemme jommankumman kotona.

Asialle ei yksinkertaisesti voi tehdä mitään. Vatsaa rauhoittavia (resepti)lääkkeitä on toki olemassa, mutta minua ne eivät ole auttaneet. Tunnen itseni todella epänaiselliseksi ja kuvottavaksi, kun vatsa murisee koko ajan. Enkä tämän takia pysty olemaan miehen seurassa oma itseni.

Kohtalotovereita paikalla?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on epämääräistä vatsakipua ja vatsa sekaisin ym. koko ajan, mitään ei ole saatu diagnosoitua. Tää on ihan kamalaa, tuntuu että kotoa ei voi oikein ikinä lähteä mihinkään ja koko ajan saa kuulostella vatsaa. :( Että kohtalontoveri joo, mutta ihan hukassa sen suhteen, mitä tälle vatsalle oikein voisi tehdä kun vaiva haittaa elämistä.

Ei kai se auta kun sopivan ajan kuluttua kertoa reippaasti miehelle että mulla kurisee vatsa koko ajan? :D 

Vierailija
2/25 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 14:53"]

Mulla on epämääräistä vatsakipua ja vatsa sekaisin ym. koko ajan, mitään ei ole saatu diagnosoitua. Tää on ihan kamalaa, tuntuu että kotoa ei voi oikein ikinä lähteä mihinkään ja koko ajan saa kuulostella vatsaa. :( Että kohtalontoveri joo, mutta ihan hukassa sen suhteen, mitä tälle vatsalle oikein voisi tehdä kun vaiva haittaa elämistä.

Ei kai se auta kun sopivan ajan kuluttua kertoa reippaasti miehelle että mulla kurisee vatsa koko ajan? :D 

[/quote]

Jos diagnoosia ei löydy niin usein silloin todetaan että ärtyvä suoli on kyseessä... Niin ainakin minun kohdalla.

Luulenpa että mies on jo huomannut tämän asian, ei sitä tarvitse enää erikseen sanoa :/ Tietenkään hän ei varmaan syytä asialle tiedä, ja joskus minun täytyy ottaa asia puheeksi...

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile akaasiakuitua, minä huomasin eron jo muutamissa päivissä. Toki pääsin vatsan ääntelystä, kivuista ja ilman keruusta eroon jo viljattomalla, maidottomalla ja fodmappeja tiukasti rajoittavalla ruokavaliolla, mutta en kokenut vatsan silti toimivan täysin (huomasi mm. ulostessa). Akaasiakuitua ei taida saada Suomesta, mutta iHerbistä tilasin itse (Heather's Tummy Care) ja vatsa ei ole ikinä toiminut näin hyvin. Suosittelen kokeilemaan :)

Vierailija
4/25 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kurja. Minäkin kärsin ärtyneestä suolesta lähes kymmenen vuotta, kunnes nivelkipujen vuoksi piti mennä lääkäriin. Venäläinen lääkäri kehotti lopettamaan gluteenipitoiset viljat ja katsomaan, onko niillä vaikutusta niveliin, koska reumaa ei löytynyt. Kahden viikon päästä siitä kun lopetin nämä viljat, olivat hävinneet sekä nivelkivut että ärtynyt suoli. Musta tuntuu kuin olisin sen myötä päässyt pienestä vankilasta; enää ei tarvitse kärsiä kivuista, ei hävetä hirveitä ilmavaivoja, ei kulkea sen mukaan missä on lähin vessa...voi mennä esmes jumppaan ihan normaalisti, tai minne vaan minne muutkin menevät.

Toivottavasti sullekin löytyisi apu jostain. Mutta, miehelle kannattaa olla ihan rehellinen ja kertoa, että sulla on tällainen vaiva. Olettehan aikuisia ihmisiä, kyllä hän varmasti ymmärtää. 

Vierailija
5/25 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut nuoresta asti hämäriä vatsakipuja, ummetusta (ei koskaan ripulia). Oireet hävisi muutamaksi vuodeksi mutta nyt viime vuosina tulleet takaisin lisänä harvakseltaan tulevat kovat vatsakrampit mitkä alkaa ylävatsalta ja siirtyy hiljalleen alemmas. Kipukohtaukset kestää ehkä minuutin pari, mutta on kiusallista kun joutuu julkisellakin paikalla välillä keräilemään itseään.

Mitään ei ole diagnosoitu, nuorena sitä tutkittiin kun oli jatkuvaa vatsan turvotusta ja vatsakipua mutta mitään ei löytynyt. Lääkäri silloin totesi tyyliin: on varmaan jotain paksusuoliperäistä ja sun pitää vaan oppia elämään sen kanssa. Olen sittemmin itse järkeillyt vaivan olevan ehkä ärtynyt suoli syndrooma.

Millä ruokavalion muutoksin olette oireita voineet vähentää? Syön aika paljon vaaleeta viljaa, se varmasti tekee myös? Vatsakivut vain tulevat epäjohdonmukaisesti, joskus vaikkapa aamulla kun en ole vielä syönyt mitään..

Vierailija
6/25 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja ap:lle piti sanoa että turhaan murehdit vatsan kurnimisesta, sanot vaan miehelle että sun vatsas juttelee normaalia enemmän. Pahemminkin vois olla.

Vierailija
7/25 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murise sille takaisin :)

Vierailija
8/25 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ei kiinnitä huomiota tuollaisiin asioihin! Ole rennosti vaan :)

Vierailija
9/25 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet itsekin pieree ihan liikaakin. Ota rennosti ja kerro miehelle! Jos sinulla on tällainen oire/ominaisuus/sairaus niin kyllähän sen ymmärtää. Kokeile syödä aamulla kaurapuuroa jossa kuitujauhetta seassa. Osta luontaistuoteliikkeestä Molkosan jauhetta (auttaa vatsaan) ja jos tarvitset niin maitohappobakteereja myös. Osta myös stressinlievittäjiä, stressi pahentaa mahan.

Vierailija
10/25 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jättäkää viljat syömättä! Ne aiheuttaa suolisto-ongelmia. Kyllä syötävää riittää ilman viljojakin. Eikä tarvii mitään "korvikkeita" keksiä. Kai te kuitenkin kaupassa käydessä käytte muillakin kuin vilja-osastolla? Ja viljat voi jättää ruokavaliosta ihan ilman lääkäriä.

Vierailija
11/25 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 11v. Mulla oli tänään verikokeet oon lähiaikoina keskiviikosta saakka kärsinyt huonosta olosta ruoka ei ole maistunut ja vähän kaikkea muuta mutta nyt alkoi tälleen murista hiljaa maha ja vähän sattua vatsaan.

En kehtaa sanoa äidilleni että tälläinen voisi auttaa mutta odotellaan verikokeiden tuloksia tai miten nyt voikaan sanoa. Tämä huono olo voi johtua myös muutosta mitä en yhtään haluaisi koska pelkään etten saisi kavereita. Täällä olisi hyvä olla mutta ei tästä sen enenpää

Vierailija
12/25 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa kurja. Minäkin kärsin ärtyneestä suolesta lähes kymmenen vuotta, kunnes nivelkipujen vuoksi piti mennä lääkäriin. Venäläinen lääkäri kehotti lopettamaan gluteenipitoiset viljat ja katsomaan, onko niillä vaikutusta niveliin, koska reumaa ei löytynyt. Kahden viikon päästä siitä kun lopetin nämä viljat, olivat hävinneet sekä nivelkivut että ärtynyt suoli. Musta tuntuu kuin olisin sen myötä päässyt pienestä vankilasta; enää ei tarvitse kärsiä kivuista, ei hävetä hirveitä ilmavaivoja, ei kulkea sen mukaan missä on lähin vessa...voi mennä esmes jumppaan ihan normaalisti, tai minne vaan minne muutkin menevät.

Toivottavasti sullekin löytyisi apu jostain. Mutta, miehelle kannattaa olla ihan rehellinen ja kertoa, että sulla on tällainen vaiva. Olettehan aikuisia ihmisiä, kyllä hän varmasti ymmärtää. 

Mulla tosiaan sama homma ja viljat tosiaan sai mahan sekaisin.

Kannattaa kokeilla, se on vapauttava tunne, kun maha toimii taas normaalisti seitsemän vuoden jälkeen.

Vierailija
13/25 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen vajaatoiminta. Meni kauan ennenkuin lääkitys oli kohdillaan, mutta sitten kun oli, helpotti todella paljon

Vierailija
14/25 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten minusta tuntuu, että ap:n ongelma ei ole ääntä pitävä vatsa. Hän on vain luonut siitä ongelman. Herrajjestas että pitää musiikkia soittaa, ettei vatsan murinat kuulu kumppanille.

Vierailija
15/25 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mies tollasista välitä. Älä mieti sitä vatsaa, stressi just pahentaa tota! Unohdat koko vatsan miettimisen ja nautit elämästä, ei se mies mitään vatsanmurinoita huomaa.

Terveisin ärtyneen suolen oireyhtymästä kärsivä, jolle ylioppilaskirjoitukset kaikessa hiljaisuudessaan olivat täyttä h*lvettiä :'D

Vierailija
16/25 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro miehelle asiasta, ei tuossa ole mitään hävettävää. Ja kun et enää jännitä asiaa, niin vatsakin hieman rauhoittuu. Ja ruokavalio myös kuntoon. Itselläni myös ibs ja yritän myös nyt aloittaa fodmap-ruokavalion, useimmilla se auttaa. Pois makeiset, tekomakeutusaineet, viljat (paitsi kaura), kofeiini, tupakka, alkoholi jne. Vi-siblin -kuitua kannattaa kokeilla. Vaatii hieman totuttelua uusi elämäntapa, mutta kun siihen tottuu, niin se ei enää haittaa.

Vierailija
17/25 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle lekuri määräs Agiocur rakeita ja jätin maidot ja leivät pois, Ei niin paha kuin ennen, vaikken uskallakkaan syödä juurikaan missään mitään ennen kuin olen kotona ja päässä jatkuvasti vessakartta julkisilla paikoilla...

Vierailija
18/25 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

noora kirjoitti:

Oon 11v. Mulla oli tänään verikokeet oon lähiaikoina keskiviikosta saakka kärsinyt huonosta olosta ruoka ei ole maistunut ja vähän kaikkea muuta mutta nyt alkoi tälleen murista hiljaa maha ja vähän sattua vatsaan.

En kehtaa sanoa äidilleni että tälläinen voisi auttaa mutta odotellaan verikokeiden tuloksia tai miten nyt voikaan sanoa. Tämä huono olo voi johtua myös muutosta mitä en yhtään haluaisi koska pelkään etten saisi kavereita. Täällä olisi hyvä olla mutta ei tästä sen enenpää

Verikokeet vain siksi, kun 3 pv ollut vähän huono olo ja ruoka ei ole maistunut? Yleensä sitä kutsutaan gastroenteriitiksi.

Vierailija
19/25 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuota samaa vaivaa joskus aiemmin, on todella ikävä vaiva! joskus on vieläkin oireita esim. antibioottikuurien yhteydessä. 

Söin muistaakseni jotain vatsaa rauhoittavaa reseptilääkettäkin, mutta ei sekään toiminut. Lopulta löysin avun Dida -nimisestä luontaistuotteesta (yrttivalmiste, punainen pakkaus). Työterveyslääkäri suuttui minulle, kun kerran erehdyin mainitsemaan, että ainoastaan tämä tuote on tehonnut, kun vuosien ajan kokeilin kaikkea mahdollista. Ärtynyttä suolta tämä lääkäri siis oli epäillyt. Tuote toimii minulla tosi nopeasti. Silloin ensimmäisellä kerralla söin koko pakkauksen ja oireet hävisivät. Minulla oli siis aiemmin päivittäin iltapäivisin ja iltaisin vatsanvääntöä ja kurinaa. Pakkauksessa suositellaan kai syömään kuuriluontoisesti, jos on vaivoja, mutta nykyisin otan vaan sen aikaa, kun tilanne rauhoittuu. Yleensä riittää muutama tabletti. 

Tsemppiä ap:lle ja muille samoista vaivoista kärsiville!

Vierailija
20/25 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kohtalotoveri. Sekamuotoinen ärtyvä suoli, mutta luojan kiitos kerkeää aina vessaan tarpeen tullen. Mulla pahin oireiden aiheuttaja on vehnä, vatsa turpoaa hetkessä palloksi ja sitten pakko keksiä, miten ja missä ilman voi päästää pois. (Se kun vaan jää yleensä kiertämään suolistoon...) No, jätin vehnän kokonaan pois, joskus harvoin syön kun käy ulkona pitsalla kavereiden kanssa. Toki muitakin rajoitteita on. Käytän kuitulisiä ja itsellä auttaa tosi paljon se, että syön paljon marjoja. Sopivat jotenkin mun vatsalle.

Mutta voin niin samaistua tuohon vatsan kurinaan. Yo-kirjoitukset 3 vuotta sitten oli tuskaa! Voi sitä hihittelyn määrää, kun vatsa ulisi kuin valas kosintamenoilla... Pitkään, hartaasti ja erittäin äänekkäästi. Nykyisin kaverit on tottunu mun vatsaan, sanon suoraan että mulla on ibs enkä sille voi mitään. Osaavat ottaa onneksi huumorilla, kuten itsekin nykyään.

Mutta oli se noloa kun seurustelemaan aloin. Varsinkin ulkomaalaisen kanssa, jonka maassa tosi tosi harvoilla on mitään allergioita tai ongelmia ruuan kanssa. No, lopulta totesin että käyn tutkimuksissa vatsan takia, koska se toimii kummallisesti. Ei se mitään siihen sanonut, totes vaan että kyllä se on kuullut sen karhun mörinän jo aika päiviä sitten :D Mies sitten kuskasi jopa kolonoskopiaan... Nykyisin ollaan molemmat ok asian kanssa, mies ihan kehottaa avoimesti piereskelemään kotona ollessa, jos on tarve. Ettei tulisi kipuja. Mutta ehkä miehen suhtautumista helpottaa se, että ollaan molemmat sairaanhoitajia, totuttu vaikka millasiin vatsoihin. Harmittaa vaan kun välillä tuntuu, että kaasutan toisen hengiltä :'D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi