Yhteinen säästötili APUA!
Ajattelimme avata poikaystäväni kanssa jonkinlaisen säästötilin, jotta voisimme tulevaisuudessa ostaa oman asunnon eikä tarvitsisi tuhlata rahaa vuokraan. Olemme olleet seitsemän vuotta yhdessä eli ei ole mikään lyhyt teinisuhde vaan tosissamme ollaan vaikka naimisissa emme olekkaan.
Ongelma on seuraavanlainen: minulla on perintöä 15 000 euron edestä joka nyt vain lojuu käyttötilillä eli ei todellakaan ole hyvä ratkaisu. Minua vain mietityttää, että jos sijoitan nuo rahat yhteiselle säästötilille niin entä JOS ero sattuisikin tulemaan, niin miten sitten? Rahat ovat kuitenkin minun enkä haluaisi niitä menettää. En nyt todellakaan tarkoita, että luulen meidän eroavan, mutta varovaisena ja järkevänä ihmisenä en voi olla miettimättä tuota mahdollisuutta.
Miten meidän kannattaisi tässä tilanteessa toimia? Onko kellään samanlaisia kokemuksia?
Lisätiedoksi vielä: olemme molemmat 25-vuotiaita, opiskelijoita jotka käyvät osa-aikatöissä samalla. Tavoitteena siis säästää n. 200 euroa kuussa.
Kommentit (10)
jos tarkoitus on nimenomaan perustaa säästötili asunnon ostoa varten, niin perustakaa kumpikin oma asp-tili. ei missään nimessä kannata ottaa yhteistä tiliä vielä tuoss avaiheessa, varsinkin jos rahatilanteenne on hyvin erilainen (eli sulla on paljon rahaa mutta poikaystävälläsi ei).
tehkää siis niin, että otatte molemmat omat asp-tilit ja sitten kun haluatte ostaa asunnon, otatte kumpikin oman lainan. kysykää pankistanne lisää tuon asp-tilin perustamisesta.
Eli omien tilien ottaminen olisi järkevintä tässä tilanteessa? Entä jos avaamme vain yhden tilin, jolle sijoitan tuon isomman summan, niin eikö se kerryttäisi nopeammin ja enemmän korkoa ko. tilille? Voisimmeko jotenkin sopia, että eron sattuessa tuon aloitussumma olisi minun ja loput laitettaisiin puoliksi? Vai olisiko se typerää?
Anteeksi jos kysymykset tuntuvat hölmöiltä, mutta minulla ei ole asiasta hajuakaan ja olen vasta nyt herännyt ajattelemaan järkevästi tulevaisuutta silmällä pitäen. Kiitos jos joku viitsii auttaa :)
-ap
Asp tilillä ei ole mitään korkoportaita, ts. ette saa yhtään enempää korkoa jos yhdellä tilillä on vaikka 20 000 verrattuna siihen että kahdella tilillä on 10 000e. Ehdottomasti kannattaa ottaa omat (asp)säästötilit. En näe mitään järkeä yhdessä säästötilissä, mitään etua siitä ei ole mutta sen sijaan mojovat riidan ainekset jos tulee mitään erimielisyyksiä säästämisen suhteen.
Okei kiitos kommenteista :) ehkä omat tilit on järkevin vaihtoehto siis. Ensi viikolla sitten vain varaamaan aikaa pankkiin niin saa asiat rullaamaan. Asp-tilistä vielä, täytyykö se asunto sitten ostaa kun on yli 30-vuotias? Kun op:n sivuilla luki, että tilille voi säästää 18-30 vuotias. Entä jos olen vaikka työtön silloin, eihän sitten se asunnon osto ole mahdollista.. Lisää tyhmiä kysymyksiä, mutta minulla ei ole ketään jolta voisi kysyä niin..
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 14:15"]
Voisimmeko jotenkin sopia, että eron sattuessa tuon aloitussumma olisi minun ja loput laitettaisiin puoliksi? Vai olisiko se typerää?
-ap
[/quote]
Kaikenlaistahan voidaan sopia, mutta sopimuksia myös petetään... Jos oikein pahasti menee sukset ristiin niin voipi olla että jonain kauniina päivänä koko tili on tyhjä eikä rahat sun lompakossa kuitenkaan.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 14:15"]
Voisimmeko jotenkin sopia, että eron sattuessa tuon aloitussumma olisi minun ja loput laitettaisiin puoliksi? Vai olisiko se typerää?
-ap
[/quote]
Kaikenlaistahan voidaan sopia, mutta sopimuksia myös petetään... Jos oikein pahasti menee sukset ristiin niin voipi olla että jonain kauniina päivänä koko tili on tyhjä eikä rahat sun lompakossa kuitenkaan.
[/quote]
Niin ei kannata olla sinisilmäinen ja luottaa!! Viiden vuoden päästä ukkos löytää jonkuu kakskymppisen bimbon ja sitte sulla ei oo miestä eikä rahoi!!! Kokemusta on hieman tuosta nimittäin...
Kannattaa tosiaan avata omat ASP-tilit. ASP-tilin voi avata 18 - 30 vuotias. Minimisäästöaika on 2 v, mutta sinne voi säästää ihan niin kauan kuin haluaa. Pointti on se, että säästetään ko. tilille 10 % asunnon hankintahinnasta.
Jos olet op:n asiakas, niin tarkistapa onko omassa pankissasi kasvutuottotili valikoimissa. Sille saa parempaa korkoa ja on hyvä tili käyttötilin rinnalle ja rahat vielä nostettavissa tarvittaessa.
Ehdottomasti omat säästötilit, jos tavoitteena on asunnon osto. Ja asp-tiliä suosittelen myös. Jos kumpikin saa säästettyä erisuuruisia summia, ei tule kinaa miten rahat jaetaan vaikka eron sattuessa.
Yhteiselle tilille voi säästää vaikka matkaa varten, kun tavoitesumma on huomattavasti pienempi ja rahat on tarkoitus ehkä käyttää nopeammin.
Oleellisia kysymyksiä: oliko perinnössä rajoitus, että sitä ei mene sitten puoliskolle? Jos oli, niin voit olla ihan huoletta ja tehdä mitä teet.
Toinen kysymys: oletteko naimisissa? Menisikö joka tapauksessa omaisuus puoliksi siis?
Itse tuossa tilanteessa luultavasti pitäisin omaisuudet täysin erillään. Myös asuntoa ostettaessa voi ostaa sitten ihan omat osuudet ja ottaa kaksi erillistä lainaa - ei sen lainankaan tarvitse olla yhteinen! Tietty jos menette naimisiin, niin eipä erillisillä omaisuuksilla ole juuri merkitystä, jos ette tee avioehtoa.
Yksinkertaista. Avaa oma säästötili perintörahojasi varten. Sitten avaatte erillisen säästötilin, jolle kummatkin säästätte tekemienne sopimusten mukaan asuntorahoja. Ei ole mitään syytä sotkea näitä tilejä keskenään.