Yliherkkä työpaikkakiusattu? Mitä tehdä?
Tätä ihmistä on siis kuulema kiusattu koulussa. Hän ei koskaan oma-alotteisesti osallistu mihinkään keskusteluun ja kokee kiusaamiseksi sen, että hänelle ei puhuta. Kun hänelle puhutaan sen jälkeen kun hän on sanonut ettei hänelle puhuta, hän väittää että ihmiset teeskentelevät ja v*uilevat. Kiusaajia ovat automaattisesti he, jotka eivät ehdi, muista tai tajua puhutella häntä henkilökohtaisesti suoraan. Jos joku on joskus unohtanut puhutella häntä ja puhuttelee häntä myöhemmin, hän ei vastaa tälle ihmiselle, koska "halveksii kiusaajia". Hän ei ilmaise itseään kovinkaan näkyvästi "oikeassa elämässä", mutta sähköpostein hän sitten antaa palaa. Hän kirjoittaa pitkiä meilejä työyhteisölle siitä, kuka häntä kiusaa ja syrjii ja miten loukatuksi hän kokee itsensä. Lähes jokainen saa vuorollaan kiusaajan leiman otsaansa. Kukaan ei uskalla puhutella häntä asiasta, koska hän kokee sen syrjintänä ja vainoamisena ja "kiusaajien paapomisena".
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 11:03"]
Potkikaa pois firmasta, jos se todella myrkyttää työpaikan ilmapiiriä. Ei kai siinä sen kummallisempaa. Jokaisella on vapaus olla kusipää tai muka-kiusattu, mutta jos hänen käytöksensä haittaa merkittävästi muiden työntekoa, niin kenkä vaan persuuksille.
[/quote]
Ai taas näitä heikkopäisiä joiden mieli myrkyttyy yhdestä henkilöstä? Teidäthän siitä firmasta pitäisi pois potkia.
Mä tunnen just tollasen paitsi jota on kiusattu lapsesta asti ja meidän koko työyhteisö joutuu mielistelemään sitä koska muuten se vetää ranteet auki tms.
Pomo on pitänyt meille muille puheen siitä et tätä yhtä on nyt vaan suosittava ja kestettävä kun se on sellanen kiusattu reppana.
Ketuttaa vaan se et hän nostaa samaa palkkaa kuin muut ja silti joka päivä suunnitellaan sen mukaan et hänellä olis mahd. helppoa jne.
Ota yhteyttä esimieheen, työsuojelupäällkköön ja työsuojeluvaltuutettuun. Heidän asiansa on hoitaa asia kuntoon. Lopeta itse asian vatvominen ja ole kohtelias kaikille. Näin tilanne rauhoittuu.
Onko kyseessä nainen ja nimi alkaa S:llä?
Jospa lopettaisit sen kiusaamisen.
Osa koulukiusatuista ei osaa ottaa niitä kiusatun kenkiä jalasta. Sitä väen vängällä vaan etsitään aikuiselämässäkin syypäätä omaan kestovinksahdukseen eikä mennä hoitoon. Minulla on tuttavapiirissä yksi nainen, joka on sitä mieltä, että kaikki vaan kiusaavat häntä ja mitätöivät, kun hän näyttää meikittä niin nuorelta.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 10:36"]
Jospa lopettaisit sen kiusaamisen.
[/quote]
Olemme yrittäneet lopettaa, mutta miten lopetat kiusaamisesi esimerkiksi tässä tilanteessa: Ihminen on kokenut, että kiusaat häntä kun et ole kysynyt hänen mielipidettään kahvipöytäkeskustelussa. Yrität jutella hänelle enemmän ja kysellä häneltä kaikenlaista. Ihminen katselee seiniä ja istuu tuppisuuna. Kahvihetken jälkeen saat tulenkatkuisen sähköpostin, jossa hän pyytää sinua lopettamaan teeskentelyn, vittuilun ja hänen nöyryyttämisensä muiden silmien edessä.
Teet yhtä tai toista, aina olet jollain tapaa nurinperin hänen suuntaansa.
Potkikaa pois firmasta, jos se todella myrkyttää työpaikan ilmapiiriä. Ei kai siinä sen kummallisempaa. Jokaisella on vapaus olla kusipää tai muka-kiusattu, mutta jos hänen käytöksensä haittaa merkittävästi muiden työntekoa, niin kenkä vaan persuuksille.
Minulla on vähän samanlainen työkaveri. Hän poimii yleisestä keskustelusta aiheita loukkaantua. Eli keskustelun ei tarvitse koskea häntä tai hänen elämäänsä millää lailla niin hän voi siitä loukkantua, poistua kahvipöydästä ja painella huoneeseensa suljetun oven taakse murehtimaan. Sitten hän aloittaa välillä keskusteluja ja kun joku kommentoi siihen jotain (ei mitenkään pahasti), niin hän loukkaantuu siitäkin ja lähtee taas murjottamaan. Hieman hankala puhua hänen kanssaan. Meillä on jo iso kasa puheenaiheita, joista ei kahvipöydässä voi puhua ja kohta varmaan lopetataan puhuminen kokonaan kun eina löytyy syy loukkaantua :S
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 11:03"]
[/quote]
Ja miten toteutat nämä potkut? Ei ole ihan yksinkertaista jos tekee työnsä. Ei voi vedota tuotannollisiin eikä taloudellisiin seikkoihin ( tai jos voi, niin tilalle ei voi palkata ketään) eikä kiukuttelusta voi antaa varoitusta ( ja niitäkin pitäisi olla 2 pohjalla ennen työsuhteen päättämistä. Ainoa vaihtoehto on neuvotella joku vuoden tms. paketti ja sekin kestää + ihminen voi sitten ruveta tosi hankalaksi ja vetää asian oikeustaisteluksi, joka kestää vuosia
Täältäkö pitää ap:n kysellä, miten voisi vielä enemmän kiusata.
Mitä jos kiusattua oikeasti mitätöidään, sanotaan rumasti päin naamaa ja hänen sanomisiaan jokaikisessä pavareissa vain pilkataan vaikka hän olisi asiantuntijatehtävissä. Eikö se ole muka kiusaamista?
Meillä on työpaikalla tuollainen kiusattu.
vastaaja 9 lisää
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 11:15"]
Mitä jos kiusattua oikeasti mitätöidään, sanotaan rumasti päin naamaa ja hänen sanomisiaan jokaikisessä pavareissa vain pilkataan vaikka hän olisi asiantuntijatehtävissä. Eikö se ole muka kiusaamista?
[/quote]
Ikävää, jos sinulle tehdään tällä tavalla. Tätä henkilöä, josta puhun, ei pilkata eikä hänelle sanota rumasti. Ei ainakaan ole sanottu silloin, kun minä olen ollut läsnä, enkä ole kuullut että olisi sanottu muutenkaan.
Esimiehen asia on selvittää ja ohjata työterveyshuoltoon ja sieltä ehkä psykologille tms. Koko työyhteisö kärsii tuollaisesta. Vaatikaa yhteisesti esimieheltä toimia asian suhteen. Muuten työtyytyväisyys ja työteho laskee jateiltä lähtee kohta ne parhaat työntekijät muualle ja se ei ole työnantajankaan etu. Työpaikka ei ole kenellekään ikuisesti rakastava ja ymmärtävä vanhempi eikä mikään terapiapaikka vaan paikka, jossa työnantaja ostaa tietyn työpanoksen tiettyyn hintaan. Jos ihminen ei siihen pysty, ei työnantajan eikä työkavereiden tehtävä ole ikuisesti ymmärtää ja sietää vaan jossain menee raja.
Jos kyseinen tyyppi ei halua itse tehdä asialle mitään eikä esim. suostu menemään työterveyteen,niin sitten on vaihdettava työnkuvaa, työpaikkaa tai kokonaan sellaiselle alalle, jossa on itse ainoa työkaverinsa. Syy irtisanomiseen voi olla joku ns. virallinen syy ja seuraavaan hakuun työnkuva rajataan niin, ettei tätä tyyppiä tarvitse huomioida. Vahingoista oppineena suosittelen, että aina uudet työntekijät ensin sijaiseksi tai määräaikaisena, vasta sitten vakinaistus, jos tyyppi on hyväksi ja yhteisössä pärjääväksi koettu.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 11:14"]
Täältäkö pitää ap:n kysellä, miten voisi vielä enemmän kiusata.
[/quote]
Ei, vaan miten lähestyä tätä ihmistä siten, että hän ei koe oloaan kiusatuksi ja saisi työyhteisöä vähän terveemmäksi.
On noita liian herkkiä olemassa. Meillä yksi on "päättänyt" että esimies kiusaa kun ei anna lomia ko.henkilön haluamaan ajankohtaan tai kun työtehtäviä jaettiin eikä saanut vain niitä hommia, joista piti. Nyt on sitten burnout saikulla. Eikä kukaan muu koe että häntä olisi kiusattu tai että esimies kiusaisi tätä henkilöä tai ketään muutakaan. Kaikki on joutuneet joustaman lomatoiveissaan ja ottamaan sellaisiakin hommia, joista eivät pidä.
Mä uskon että J-O-S-K-U-S tosiaan "kiusatussakin" on vikaa...
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 11:23"]
Mä uskon että J-O-S-K-U-S tosiaan "kiusatussakin" on vikaa...
[/quote]
Niin, kiusatuthan ovat itse valintansa tehneet ja ovat tahallaan tehneet itsestään sellaisia, että suorastaan kerjäävät tulla kiusatuksi. Ei se ole kiusaajan vika, koska tollaiselle on vain pakko olla inhottava. *sarkasmi*
Omien kokemusten mukaan aika moni itsensä kiusatuksi kokenut aikuinen työpaikalla on ollut ongelmissa muutenkin. Koskaan vika ei ole heissä itsessään; kuullaan rivien välistä asioita, joita ei ole sanottu; tulkitaan toisten kahdenkeskisen supatuksen koskevan heitä itseään yms. -mm. meillä oli tilanne, jossa kaksi keskenään vapaa-ajallakin toistensa kanssa aikaa viettävät juttelivat ja kolmas nosti metelin että hänestä puhutaan pahaa. Ja pitkällisten keskusteluiden jälkeen nämä supattajat joutuivat kertomaan että juttelivat toisen gynekologista ongelmista/ syöpäepäilyistä, joka ei ehkä keskusteluna olisi kuulunut työpaikalle muttei myöskään millään lailla edes koskenut henkilöä, joka koki tulleensa kiusatuksi.