Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi tästä lapsiasiasta on tullut niin mielipiteitä jakava aiha??

Vierailija
06.04.2014 |

En oikein ymmärrä. Miksi lapsista pitää koko ajan keskustella hieman negatiiviseen sävyyn? Eikö ole ihan luonnollista, että ihmiset perustavat perheen ja saavat lapsia? Näinhän tämä yhteiskunta pyörii. 

Täälläkin palstalla arvostellaan niitä, jotka hankkivat lapsia ja niitä, jotka eivät niitä hanki. Pohditaan tekeekö lapset onnelliseksi vai onnettomaksi? Kuka mistäkin syystä tekee lapsia, ovatko he itsekkäitä vai ei...

Minua tällaiset puheet ärsyttävät ja hieman surettavatkin. Tuntuu, että omista lapsistaan ei saisi puhua, saatikaan sitten valittaa väsymystä, ärsytystä tms. tunteita, joita jokainen elämässään tuntee. Minulla ne tunteet yleensä jollain tavalla liittyvät lapsiin, koska minulla niitä on. Mutta tuntuu, että tämä on väärin. 

Ja vielä pahempaa on, jos kerron hauskoja juttuja lapsistani, "kehun" heidän oivalluksiaan tai laitan muutaman kuvan esim faceen. Sekään ei tunnu kaikkia miellyttävän.

Välillä toivon, että olisin elellyt entisaikoina, jolloin lapsia tehtiin ilman suurempia hötkyilyjä. Sukulaiset, ystävät ja tuttavat eivät varmaankaan yhtä paljon kyseenalaistaneet kaikkea mahdollista, vaan lapsia tuli tai ei tullut. Ei sen kummempaa. 

Ei lapset ole mitään autuaaksitekeviä, mutta eivät myöskään mitään kauheaa ja rasittavaa. Tavallista elämää vain.

Mitäs muut ootte mieltä? Saako nykyaikana "rauhassa" lisääntyä?? :) :) :)

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 12:23"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 08:44"]

Välillä toivon, että olisin elellyt entisaikoina, jolloin lapsia tehtiin ilman suurempia hötkyilyjä. Sukulaiset, ystävät ja tuttavat eivät varmaankaan yhtä paljon kyseenalaistaneet kaikkea mahdollista, vaan lapsia tuli tai ei tullut. Ei sen kummempaa. 

[/quote]

"Entisaikoina" ei naisella ollut juuri valinnanvaraa tässä asiassa. Jos oli terve ja harrasti seksiä miehen kanssa, lapsia syntyi, halusi niitä tai ei. Lapset olivat naisen elämässä välttämätön paha, ja uuden ruokittavan suun ilmaantuminen tarkoitti lisätuhoa paitsi naisen keholle, myös perheen taloudelliselle tilanteelle.

Olemme hädin tuskin sukupolvi sitten päässeet pois tästä barbariasta, ja nyt sinä olisit viemässä meitä sinne takaisin? 

[/quote]

Höpö höpö, on tuollaisesta ajasta enem,nää kuin yksi sukupolvi. Ja en nyt tarkoittanut ihan niin kauaksi mennä, milloin asiat olivat tuossa jamassa. Luulen, että tämä on melko "uusi" ilmiö ja ajattelutapa tämä suuri vastakkainasettelu tämän asian suhteen. 

Ap

Vierailija
2/32 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 12:26"]

Vanhempien jatkuva vinkuminen ja määkiminen esimerkiksi työpaikkamme kahvihuoneessa on ärsyttävää, koska kyseessä on täysin itseaiheutettu ongelma. Jaksaisitteko itse kuunnella, miten joku satunnainen salikissa uikuttaa jatkuvasti kipeitä lihaksiaan ja miten ei taaskaan ehtinyt mitään, kun oli jalkapäivä ja spinning samalla päivällä?

[/quote]

Tämä perustelu on suoraan sanottuna perseestä. Tällä argumentilla kukaan ei voisi tai saisi valittaa periaatteesta mistään!!!! Kaikki asiathan ovat melkein sinun omista valinnoistaan johtuvia. Työ, parisuhde, lemmikit, liikunnan harrastaminen jne jne. 

Valittaa siis isi saisi vain ja ainoastaan niistä asioista, mihin et itse voi vaikuttaa/valita. Esim sää!!!! :) :) ja siihenkin voisi sitten sanoa että muuta muualle!! Heh 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 12:26"]Vanhempien jatkuva vinkuminen ja määkiminen esimerkiksi työpaikkamme kahvihuoneessa on ärsyttävää, koska kyseessä on täysin itseaiheutettu ongelma. Jaksaisitteko itse kuunnella, miten joku satunnainen salikissa uikuttaa jatkuvasti kipeitä lihaksiaan ja miten ei taaskaan ehtinyt mitään, kun oli jalkapäivä ja spinning samalla päivällä?

[/quote]

Ja tämä nimenomainen asenne ihmetyttää, että jos on lapsia hankkinut niin mistään ei ikinä saisi valittaa koska on itseaiheutettua?

Moni muukin asia elämässä on itseaiheutettua mutta kyllä niistä silti ihmiset valittaa..se vain on ihmisen tapa purkaa niitä asioita ja käydä tunteita läpi kun niistä puhuu ääneen.

Jos ostat talon, etkö ikinä saisi valittaa et vitsi kun pitää haravoida piha, kun onhan talon osto itse aiheutettua? Jos asut vuokralla etkö ikinä valita että voi kun ei tarvitaisi maksaa niin paljon vuokraa tai onpas metelöivät naapurit, onhan sekin itseaiheutettua, mikset muuta metsään teltan kanssa? Ja kyllä vaan ne salillakin käyvät valittelevat kipeitä lihaksiaan.

Jos alkaisit kiinnittää huomiotas muuhunkin kun vanhempien kommentteihin niin huomaat kyllä että ihmiset valittavat aina jostain, koska elämä ei vain aina ole ruusuilla tanssimista.

P.s. Minulla ei ole lapsia.

Vierailija
4/32 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 13:31"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 12:26"]Vanhempien jatkuva vinkuminen ja määkiminen esimerkiksi työpaikkamme kahvihuoneessa on ärsyttävää, koska kyseessä on täysin itseaiheutettu ongelma. Jaksaisitteko itse kuunnella, miten joku satunnainen salikissa uikuttaa jatkuvasti kipeitä lihaksiaan ja miten ei taaskaan ehtinyt mitään, kun oli jalkapäivä ja spinning samalla päivällä?

[/quote]

Ja tämä nimenomainen asenne ihmetyttää, että jos on lapsia hankkinut niin mistään ei ikinä saisi valittaa koska on itseaiheutettua?

Moni muukin asia elämässä on itseaiheutettua mutta kyllä niistä silti ihmiset valittaa..se vain on ihmisen tapa purkaa niitä asioita ja käydä tunteita läpi kun niistä puhuu ääneen.

Jos ostat talon, etkö ikinä saisi valittaa et vitsi kun pitää haravoida piha, kun onhan talon osto itse aiheutettua? Jos asut vuokralla etkö ikinä valita että voi kun ei tarvitaisi maksaa niin paljon vuokraa tai onpas metelöivät naapurit, onhan sekin itseaiheutettua, mikset muuta metsään teltan kanssa? Ja kyllä vaan ne salillakin käyvät valittelevat kipeitä lihaksiaan.

Jos alkaisit kiinnittää huomiotas muuhunkin kun vanhempien kommentteihin niin huomaat kyllä että ihmiset valittavat aina jostain, koska elämä ei vain aina ole ruusuilla tanssimista.

P.s. Minulla ei ole lapsia.

[/quote]

Juurikin näin! 

Vierailija
5/32 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] samoin se, että terveet vanhemmat ei viitsi hoitaa itse lapsiia, vaan maksattacat virikehoudon yhteiskunnalke. Lapsissa ei vikaa, mutta patalaiskoissa äideissä on, joille on kauhistus joutua hoitamaan jopa itse kahta lasta

Vierailija
6/32 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 13:49"]

[/quote] samoin se, että terveet vanhemmat ei viitsi hoitaa itse lapsiia, vaan maksattacat virikehoudon yhteiskunnalke. Lapsissa ei vikaa, mutta patalaiskoissa äideissä on, joille on kauhistus joutua hoitamaan jopa itse kahta lasta

[/quote]

Eikö tälle aiheelle ole ihan oma ketjunsa palstalla? 

Vierailija
7/32 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyse ole katkeruudesta vaan valinnanvapaudesta. Sama ilmiö on aina esillä, kun tulee uusi tilanne, jossa on vara valita jostain asiasta. Näin oli silloin, kun naiset saivat oikeuden käydä töissä, äänestää, olla käyttämättä korsettia, olla imettämättä... Silloin tuli kaksi leiriä: ne, jotka toimivat perinteisesti, ja ne, jotka toimivat uudella mahdollisella tavalla.

Nykypäivänä nainen voi ja saa elää elämänsä tekemättä lapsia eikä se enää ole häpeän tai onnettomuuden aihe. Se aiheuttaa kitkaa, koska toiset valitsevat lasten tekemisen ja toiset valitsevat itsenäisen elämän. Kumpikin sitten puolustelee kantaansa ja ärsyttää kärkkäästi toista puolta. Ei siinä sen kummempaa. Jahka tässä mennään aikaa eteenpäin, lastenteko tai tekemättä jättäminen ei aiheuta enää kiihkoa. Silloin kiihkoillaan jostain muusta.

Vierailija
8/32 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 13:31"]

Jos ostat talon, etkö ikinä saisi valittaa et vitsi kun pitää haravoida piha, kun onhan talon osto itse aiheutettua? 

[/quote]

Itse ainakin halveksisin tuollaista valitusta. Minulla kun on tapana ottaa vastuuta omista valinnoistani. Ei ole mikään pakko asua omakotitalossa, enkä itse muuttaisi sellaiseen, koska pihatyöt eivät kiinnosta.

Vierailija
9/32 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 14:19"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 13:31"]

Jos ostat talon, etkö ikinä saisi valittaa et vitsi kun pitää haravoida piha, kun onhan talon osto itse aiheutettua? 

[/quote]

Itse ainakin halveksisin tuollaista valitusta. Minulla kun on tapana ottaa vastuuta omista valinnoistani. Ei ole mikään pakko asua omakotitalossa, enkä itse muuttaisi sellaiseen, koska pihatyöt eivät kiinnosta.

[/quote]

Pointti on että ihmiset valittaa jostain ihan aina. Väitän että kaikki. Myös sinä. Voitko väittää ettet ole ikinä valittanut mistään? Onko työsi ollut joskus stressaavaa, työkaveri ärsyttänyt? Onko kaverisi ollut joskus ihmettelysi kohteena kun on sanonut/tehnyt jotain mitä et itse tekisi? Onko miehesi laiminlyönyt kotitöitä tai käyttäytynyt typerästi? Onko koirasi kussut pentuna lattialle? Onko anoppisi ollut ilkeä? Oletko saanut liian vähän palkkaa? Kaikki itseaiheutettua! Eikö mistään saisi ikinä purkaa tuntojaan edes parhaalle ystävälleen, ettei sitten tulisi mielipahaa muille kun valittamisesi on itseaiheutettua?

Vierailija
10/32 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin omistan sitäpaitsi talon, pidän pihatöistä ja kyllä, olen ottanut vastuun omista päätöksistäni. En voi silti väittää että en olisi IKINÄ ilmaissut haluttomuutta esim lumitöihin. Mutta vaikka en olisi halunnut, olen sen silti tehnyt. Siinäpä on ero vastuun ottamisen ja vastuuttomuuden välillä. Väittäisin myös että ihmiset jotka joskus ilmaisevat tyytymättömyytensä lastensa käyttäytymiseen, huolehtivat lapsistaan siitä huolimatta. Mutta hyvä kun sinä pystyt palstan välityksellä halveksumaan ihmistä jota ei välttämättä aina huvittaisi haravoida.

Vierailija
11/32 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 14:29"]

Eikö mistään saisi ikinä purkaa tuntojaan edes parhaalle ystävälleen, ettei sitten tulisi mielipahaa muille kun valittamisesi on itseaiheutettua?

[/quote]

Kaikki ei ole itse aiheutettua. Esimerkiksi sairauksille ei mitään mahda, ei myöskään sille, jos tulee yt-neuvottelussa irtisanotuksi. Lasten hankkiminen tai omakotitaloasujaksi ryhtyminen ovat kuitenkin elämäntapavalintoja, joille on hyviä vaihtoehtoja. Jos joku on niin tyhmä, että rakennuttaa omakotitalon jonnekin korpeen, pullauttaa kaksi lasta penellä ikäerolla ja sitten valittaa ajan, energian, harrastusmahdollisuuksien ja rahan puutetta, on aika turha odottaa sympatiaa.

Vierailija
12/32 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 09:07"]

Lapsettomat naiset ovat käsittämättömän katkeria niille, joille Jumala on siunannut lapsia :)

[/quote]

Ja sä oot ihan pikkasen kujalla.

Vierailija
13/32 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, saa lisääntyä rauhassa mielestäni, mutta en halua kuunnella niitä lapsijuttuja työpaikan lounastauolla, kahvitauolla, suvun tapaamisissa jne. Maailma on täynnä mielenkiintoisempia asioita kuin lapset ja heidän tekemisensä. Lapset ovat yksityisasia, eivätkä heidän tekemisensä kiinnosta todellakaan kaikkia.

Vierailija
14/32 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 14:44"]Ap, saa lisääntyä rauhassa mielestäni, mutta en halua kuunnella niitä lapsijuttuja työpaikan lounastauolla, kahvitauolla, suvun tapaamisissa jne. Maailma on täynnä mielenkiintoisempia asioita kuin lapset ja heidän tekemisensä. Lapset ovat yksityisasia, eivätkä heidän tekemisensä kiinnosta todellakaan kaikkia.

[/quote]

Minä taas en jaksaisi kuunnella sinun kertomuksiasi baari-illoista, koruista ja vaatteista. Makunsa kullakin.

Vierailija
15/32 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 14:44"]

Ap, saa lisääntyä rauhassa mielestäni, mutta en halua kuunnella niitä lapsijuttuja työpaikan lounastauolla, kahvitauolla, suvun tapaamisissa jne. Maailma on täynnä mielenkiintoisempia asioita kuin lapset ja heidän tekemisensä. Lapset ovat yksityisasia, eivätkä heidän tekemisensä kiinnosta todellakaan kaikkia.

[/quote]

Ei moni muukaan ihminen halua jatkuvasti kuulla asiasta, joka häntä ei kiinnosta. Minua ei kiinnostanut Putous, ja silti sitä paskaa sai kuulla joka tuutista. Suvun miehet rakastaa metsästystä, eikä minua voisi vähempää kiinnostaa. Moni kaveri on hurahtanut karppaukseen tai fitness-intoiluun tai mihin lie eikä ne ole minun mielenkiinnonkohteitani.

Mutta. En silti menisi koskaan heille sanomaan että turpa kiinni, ei kiinnosta. Se olisi äärimmäisen epäkohteliasta. Sille en vain mitään voi, että joka paikassa on ihmisiä puhumassa itsestään: työpaikalla, sukujuhlissa, taloyhtiön pihassa, bussissa, kaikkialla. Melko hankalaksi menisi, jos kehittäisin tästä ison ongelman itselleni. 

Vierailija
16/32 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 14:37"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 14:29"]

Eikö mistään saisi ikinä purkaa tuntojaan edes parhaalle ystävälleen, ettei sitten tulisi mielipahaa muille kun valittamisesi on itseaiheutettua?

[/quote]

Kaikki ei ole itse aiheutettua. Esimerkiksi sairauksille ei mitään mahda, ei myöskään sille, jos tulee yt-neuvottelussa irtisanotuksi. Lasten hankkiminen tai omakotitaloasujaksi ryhtyminen ovat kuitenkin elämäntapavalintoja, joille on hyviä vaihtoehtoja. Jos joku on niin tyhmä, että rakennuttaa omakotitalon jonnekin korpeen, pullauttaa kaksi lasta penellä ikäerolla ja sitten valittaa ajan, energian, harrastusmahdollisuuksien ja rahan puutetta, on aika turha odottaa sympatiaa.

[/quote]

Eli aiheet joista saa valittaa on jokin sairaus (kunhan ei vaan itseaiheutettu kuten 2.tyypin diabetes, copd, sepelvaltimotauti ym eikä myöskään tapaturmaiset kuten luunmurtuma, aivotärähdys) ja irtisanotuksi yt- neuvotteluissa tuleminen, mutta muista syistä irtisanotuksi tuleminen ei ole oikea syy avautua vaikka parhaalle ystävälle?Etkö näe itse mitään hölmöä tässä luokittelussasi?

Vierailija
17/32 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

22: hyvin sanottu.

Vierailija
18/32 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up. Hupsista heijaa

Vierailija
19/32 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 14:46"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 14:44"]Ap, saa lisääntyä rauhassa mielestäni, mutta en halua kuunnella niitä lapsijuttuja työpaikan lounastauolla, kahvitauolla, suvun tapaamisissa jne. Maailma on täynnä mielenkiintoisempia asioita kuin lapset ja heidän tekemisensä. Lapset ovat yksityisasia, eivätkä heidän tekemisensä kiinnosta todellakaan kaikkia.

[/quote]

Minä taas en jaksaisi kuunnella sinun kertomuksiasi baari-illoista, koruista ja vaatteista. Makunsa kullakin.

[/quote]

En käy baareissa, pintamuoti ei kiinnosta ja koruista puhun vain, jos joku kysyy jotain itse tekemästäni kaula- tai rannekorusta. Mutta puhun mielelläni maan talouteen ja politiikkaan liittyvistä asioista. Mielenkiintoisesta dokumentista, jonka olen katsonut telkkarista tai kirjasta, jonka olen lukenut (viimeksi 940 päivää isäni muistina, tyttären kertomus isän Alzheimerin taudista), vanhusten hoidon nykytilasta (työskentelen hoivakodissa) jne jne.  Ei tarvitse leimata tyhjäpääksi, elleivät lapset ja heidän tekemisensä kiinnosta. En muuten koskaan kutsu sukuni lapsiperheitä esim. pyöreille synttäreille.

Vierailija
20/32 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 13:59"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 13:49"]

[/quote]

Eikö tälle aiheelle ole ihan oma ketjunsa palstalla? 

[/quote]

Miksi tästä ei saisi puhua muissakin ketjuissa. Kun tosiasia on, että ällöttää eukot, jotka niin hehkuttaa raskautta ja kun lapsi syntyy, edellisestä tulee rasite ja sitten vingutaan masennusta ja väsymystä ja heivataan isommat lapset jaloista pois.

Ja nyt kun tätä etua yritetään supistaa, kauhea vinkuminen, että ei kai kukaan voi olettaa, että pyhä äiti jaksaa kahta lasta hoitaa kotona ollessaan.

Toinen asia on nämä huonosti käyttäytyvät kakarat. Vaikka on tukittu sinne yhteiskunnalle kalliiseen päiväkotiin saamaan varhaiskasvatusta, lapsia ei voi enää kutsua häihin, eikä muihin sukujuhliin, kun vanhemmat ovat niin kädettömiä, etteivät osaa kieltää pilttejään. Ei tietenkään, kun kasvatus on ulkoistettu yhteiskunnalle.

Monia muitakin syitä on, miksi suomesta on tullut lapsivihamielinen. Ja syy ei todellakaan ole lapsien, vaan heidän vanhempiensa.