Talossamme asuvat mummot ihmettelivät imetystäni!
Imetän vielä 9kk vauvaani. Vauva syö toki myös kiinteitä isot määrät viisi kertaa päivässä. Mummot päivittelivät hoikistumistani ja ihmettelivät miksi imetän niin vanhaa vauvaa. Onko 9kk vauvan imettäminen ollut muka niin harvinaista näiden mummojen (70-80 vuotiaiden) nuoruudessa?
Kommentit (63)
Ainakin yksi bloggaaja on ihan vasta ruvennu purkamaan tuota imetystä ennenvanhaa http://kolmenkauppa.blogspot.fi/
!960-luvulla vain joka viidettä vauvaa imetettiin (itse olen syntynyt 1967, ja minäkin sain rintamaitoa vain pari viikkoa). Imetys tyrehtyi usein siihen, että äidit painostettiin jo synnytyssairaalassa neljän tunnin imetysväleihin, mikä on pienelle vauvalle liian pitkä väli. Maidontuotanto ei lähtenyt kunnolla käyntiin. Kotona odotti raskaat kotityöt ilman apua (maaltamuutto, näes) ja kodinkoneita.
Vauvoja ruokittiin pääsääntöisesti lehmänmaidon ja sokeriveden sekoituksella, usko tai älä. Korvikkeita olisi myyty apteekissa, mutta niiden hankkiminen oli monella paikkakunnalla vaivalloista ja kallista.
On oikeastaan todellinen ihme, että sukupolveni kasvoi silti hyvin ja yhtä terveeksi kuin edeltävät rintaimetetyt vauvat ja jälkeen tulevatkin... mitään mm. kasvu-kuoppaa ei ole.
Ehkä tuosta voisi tehdä sen johtopäätöksen, että nykyään ei kannata ottaa paineita, jos imetys ei onnistu. Juu, on rintamaito parasta vauvalle ja itsekin olen kahta lastani imettänyt, mutta ei siitä nyt yöuniaan kumminkaan kannata menettää, jos homma ei ota onnistuakseen...
Itse imetin 1 v. 4 kk, mutta en vienytkään tenavaa virikehoitoon, kun sattumoisin jaksoin (poikkeama tämän sivuston eukoista) hoitaa häntä ihan itse. EIKÖ ole outoa!