Pitkittynyt kuume
Niin, sunnuntaina nousi ihan yllättäen kuume ja nyt on ollut koko tämän ajan vähintään 37'C, yleensä 37,3-37,5'C. Normaali lämpöni on noin 36'C ja jo 37 asteen kuumeessa olen jo ihan tiedoton ja en pysty muuta kuin maata sängyssä. Nyt olo on ollut iha ok, hirveästi en ole mitään pystynyt tekemään ja pakko levätä muutaman tunnin välein. Yksi päivä otin kuumetta alentavaa kun oli jo niin paha olo mutta se ei toiminutkaan, lämpö vain nousi. Mitään muuta oiretta ei ole ollut kuin tämä kuume ja vähän ihmetyttää.
Mitä te tekisitte tässä tilanteessa? Kannattaako soittaa terkkariin?
Meinasin että soitan maanantaina terkkariin jos ei sunnuntai iltaan mennessä ole laskenut edes alle tuon 37.
Kommentit (17)
Pahoin pelkään, että noilla lämpöasteilla et ole riittävän sairas. Mulla itsellä oli lämpöä 37,5-38 VUODEN ajan joka päivä ja sekin oli kuulemma normaalia ja minä luulosairas jonka "pitäisi lopettaa mittaaminen". Kunnes sitten reumalääkäri löysi reuman. :)
Yleensä lekureiden asenne on aika huono ja kuumetta pitäis olla se 40 viikon ajan ennen kuin saisi palvelua. Pidä puoliasi! Ei ole haittaa jos perusverikokeet otattaa, PVK, CRP ja miksei laskokin.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 20:21"]
Pahoin pelkään, että noilla lämpöasteilla et ole riittävän sairas. Mulla itsellä oli lämpöä 37,5-38 VUODEN ajan joka päivä ja sekin oli kuulemma normaalia ja minä luulosairas jonka "pitäisi lopettaa mittaaminen". Kunnes sitten reumalääkäri löysi reuman. :)
Yleensä lekureiden asenne on aika huono ja kuumetta pitäis olla se 40 viikon ajan ennen kuin saisi palvelua. Pidä puoliasi! Ei ole haittaa jos perusverikokeet otattaa, PVK, CRP ja miksei laskokin.
[/quote]
Joo, siis olen monesti törmännyt tähän että mun kuumetta ei lasketa oikeaksi kuumeeksi vaikka makaan lähes tajuttomana jo tuossa 37'C Sen takia en viitsisi lääkäriinkään lähteä kun eivät kuitenkaan ota todesta ja käskevät tulla uudestaan kun on "oikeasti" kuumetta. Miten voi olla tänä päivänä mahdollista ettei voida ymmärtää että nämäkin on ihan ihmiskohtaisia asioita? Kuitenkin itseäni epäilyttää etenkin kun ei ole mitään muita oireita kuin tuo kuume ja olen tälläkin hetkellä ihan toiminta kykyinen kunhan en tee mitään ihmeellistä ja raskasta.
ap
Voi olla että sun olo on huono noilla asteilla, sitä en kiistä, mutta väitän kuitenkin että jos sulla olisi jotain vakavaa kuten esim. bakteeritulehdus, niin se lämpötila olisi yli 38,5 sinullakin. Tietysti jos lämpöilee _vuoden_ kuten tuo edellinen, on aihetta tutkimuksiin.
Mun mielestä olotila ratkaisee, eikä kuumeen määrä. Sinä itse tiedät parhaiten jos sinulla on vikana jotain, missä ei kotihoito riitä. Kuume/lämpö ilman muita oireita on mielestäni hyvä syy mennä lääkäriin.
Itse olen nyt jossain ihme nuhakuume-viruksessa, kolme päivää ollut kuumetta 37-37.8 ja on ollut tosi kurja olo, tärisen ja kylmä karsii, pakko ottaa ibuprofeinia ett jaksaa olla. Ibuprofeiini alkaa vaikuttaa 30-40 min ottamisesta, se aika on ollut tuskaa kun koitan ottaa lääkkeen aina vasta kun en enää jaksa kurjaa oloa. Pitäis varmaan ostaa niitä nopeammin vaikuttavia ... En mene lääkäriin koska tämä on varmaan vain korkeintaan influenssa, mutta jos kuumehorkka jatkuu vielä pari päivää, niin voin jo harkita.
Ehkä viikon verran voisit vielä rauhassa katsella mutta jos ei laske, verenkuva, ehkä jopa laaja, olisi syytä vilkaista.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 20:46"]
Ehkä viikon verran voisit vielä rauhassa katsella mutta jos ei laske, verenkuva, ehkä jopa laaja, olisi syytä vilkaista.
[/quote]
Mutta kun tää on mulle todella epätavallista ja läheisetkin jo painostaa lääkäriin menemään
No sitten menet ilman muuta. Kuitenkin yksityiselle, terkkarista nauravat valitettavasti pihalle.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 20:46"]
[/quote]
Mutta kun tää on mulle todella epätavallista ja läheisetkin jo painostaa lääkäriin menemään
[/quote]
No mitä sitten täällä kyselet?
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 20:52"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 20:46"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sitä että hössöttääkö ne turhaan vai kannattaisiko oikeasti mennä. Ja ei tämä nyt mikään haudan vakava juttu ole.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 20:52"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sitä että hössöttääkö ne turhaan vai kannattaisiko oikeasti mennä. Ja ei tämä nyt mikään haudan vakava juttu ole.
Mä kyllä oikeasti odottelisin vielä sen viikon. Kiireellä lääkäriin vain jos yleiskuntosi romahtaa äkillisesti täysin ensi viikon aikana.
No jos ei ole vakavaa edes omasta mielestäsi niin älä nyt ainakaan mene julkiselle päivystykseen... Yksityiselle voi toki mennä vaikka olisi pelkkää luulotautia, se ei ole keneltäkään muulta pois.
No onko tuo yleiskunnon romahdusta kun laitan pyykit kuivumaan niin on pakko levätä puoli tuntia että jaksan taas tehdä mitään. en jaksa edes telkkaria katsoa kun alkaa ottamaan voimille.
Yleiskunnon laskua muttei romahdusta. Mene toki lääkäriin niin saat mielenrauhan. Mutta näillä oireilla ei ole päivystysasia.
Onko sulla elämässä jotenkin vaikea jakso muuten, ei pahalla mutta nuo - tuollainen vetämättömyys siis - voivat olla ihan psyykenkin oireita jos fyysisenä oireena on ainoastaan lievä lämpö?
antakee nyt jotain vienkkejä tai mielipiteitä? :s