Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä gradun tekoon vauvan kanssa

Vierailija
02.04.2014 |

Olen äitiyslomalla ja kaipaisin vinkkejä kuinka työstää gradua tässä samalla. Miten sinä onnistuit siinä?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee vauvan kanssa selkeä työnjako: se sanelee ja sä kirjotat. Katsokin, ettei se laiskottele!

Vierailija
2/18 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein aikanaan diplomityön esikoisen ollessa vauva. Tein niin, että kun vauva nukkui, niin itsekin lepäsin ja esim. luin jotain työhön liittyvää. Kun vauva oli hereillä, niin kirjoitin työtä. Vauva oli sylissä tai sitterissä tai lattialla. Tämä onnistui hyvin. Imettäessäkin voi hyvin kirjoittaa tietsikalla;)

Tietysti jos vauva on jo isompi, voi olla hankalampaa. Minun esikoiseni oli vasta 5kk, kun sain diplomityöni tehtyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 21:27"]

Olen äitiyslomalla ja kaipaisin vinkkejä kuinka työstää gradua tässä samalla. Miten sinä onnistuit siinä?

[/quote]

Vierailija
4/18 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 21:31"]

Tee vauvan kanssa selkeä työnjako: se sanelee ja sä kirjotat. Katsokin, ettei se laiskottele!

[/quote]

Mä annoin vauvan kirjoittaa aikoinaan. Mutta eihän siitä mitään tullut, se kirjoitti niin korkeatasoista tekstiä, ettei kukaan ymmärtänyt. Esim: jfjfffkfkljfssdkljsfklfsksksfsfjsjkökjfkjsdkssökldssdlökj suomenna tuo siinä sitten. 

Vierailija
5/18 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitin väikkärin yhteenvedon vanhempainvapaalla. Pääosin tein hommia tietysti silloin kun vauva nukkui. Esikoinen oli helppo tapaus luonteeltaan, viihtyi pitkiäkin aikoja lattialla itsekseen kunhan vain välillä hänen kanssaan seurusteli. Loppuunsaattamisen mahdollisti kuitenkin miehen pitämä isyysvapaa kun lapsi oli n. 10kk ikäinen, jolloin lähdin joka aamu työhuoneelle kirjoittamaan rauhassa pidemmän pätkän.

Vierailija
6/18 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit ollut niin fiksu että oisit tehnyt radun ja sitten vasta vauva.

Vierailija
7/18 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt pyrkinyt työstämään gradua aina vauvan nukkuessa päiväunia. Harmittaa kuitenkin kun usein ei saa orientoiduttua kirjoittamiseen juuri vauvan nukkuessa ja toisinaan taas niin hyvin, että harmittaa lopettaa vauvan herätessä. Kaipaisin selkeästi omaa tahtia. Oliko teillä joitain tiettyjä tavoitteita tai erityisiä motivaatiolähteitä?

ap

Vierailija
8/18 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 21:37"]

[/quote]

Sanos muuta, mutta kun hyväpalkkainen unelmaduuni vei mennessään ennen kuin ehdin edes gradun tehdä valmiiksi. Onneksi nyt on hyvin aikaa kun kotona lorvin vauvan kanssa. Tämä tosin on jo toinen graduni.

ap

Vierailija
9/18 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinulla ole motivaatiota? Motivaation lähde on halu valmistua. Jos sitä ei ole, ei gradusta tule mitään. Ei kannata ottaa paineita. Jos et ole supertehokas, odota suosiolla siihen, että vauva on isompi ja hän voi olla hoidossa.

Vierailija
10/18 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva vaatii oman aikansa. Tietenkin väliajat voi väsäillä gradua. Mies tulee töistä ja alkaa tekeen kotihommia, ruokaa ja vaimo tai avokkki väsää radua. Tehkää lapsi sitten kun on opiskelut opiskeltu.

Vierailija
11/18 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva on lattialla niin eikö sitä pidä koko ajan vahtia ettei vaan tunge mitään suuhunsa ja tukehdu?

Vierailija
12/18 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 21:37"]

[/quote]

Itseasiassa on aika fiksua tehdä gradua äipäälomalla, kun sitten voi työhastattelussa sanoa että mulla on jo lapsi, en aio enää lapsia tehdä (oli siten totta tai ei) niin voi saada vakityöpaikain kun valmistuu. Jos ei niiitä lapsia siinä kohtaa ole, ei saa vakityöpaikkaa ennen kuin on 40v. Näin nykyään meillä Suomessa.

Vierailija
13/18 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, voiko gradusta ja opparista (amk) puhua samana päivänä, mut itellä valmistuu tässä samalla oppari. Vauva oli 2kk kun alotin. Kohta valmis ja vauvani kohta vuoden. Teen opparia aina pitkien päiväunien ajan. En voi keskittyä tarpeeksi, jos vauva on hereillä ja vaatii jotain.

Vierailija
14/18 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 21:45"]

Eikö sinulla ole motivaatiota? Motivaation lähde on halu valmistua. Jos sitä ei ole, ei gradusta tule mitään. Ei kannata ottaa paineita. Jos et ole supertehokas, odota suosiolla siihen, että vauva on isompi ja hän voi olla hoidossa.

[/quote]

Ei minulla ole mitään erityisiä paineita valmistua, sillä työ minulla on jo ja samoin toinen tutkinto. Haluan kuitenkin saattaa päätökseen tämän toisenkin graduni nyt kun siihen on aikaa. Työskentelymetodini vaan ovat tähän saakka olleet erilaiset kuin nyt. Motivaatiota kaipaisin enemmänkin päivittäistasolla, en niinkään prosessiin kokonaisuutena. 
Mielelläni kuulisin muiden vinkkejä ja metodeja. Mikä muilla toimi tai toimii. Inspiraatiota erilaisiin tapoihin tehdä ja työstää.

ap

Vierailija
15/18 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää neuvo käy muillekin joilla on vaikeuksia aikataulujen kanssa. Eli: jaa koko hoito niin pieniin kokonaisuuksiin, että saat aina yhden suht helposti päivän aikana tehtyä. Silloin ajatus ei katkea kriittisessä kohdassa niin usein. Esim vartin aikana ehtii hyvin kirjoittaa lyhyen kappaleen tai muotoilla jonkin keskeisen väittämän. Sun pitää siis jakaa gradu tms. periaatteessa niihin vartin pätkiin näin: ensin lukujen otsikot, sitten alaotsikot, ehkä vielä niiden alaotsikoita ja lopulta jokaiseen kappaleeseen tulevan asian. Sitten työstät koko hoidon läpi kappale eli asia kerrallaan. Näin sulla on valmis first draft, jota on helpompi työstää uudelleen; siinä vaiheessa jos saat järjestymään kokonaisia päiviä ja tunteja erikoisjärjestelyiden avulla, niin aina parempi.

t. yliopiston ope

Vierailija
16/18 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen töitä lauantait n. 8-14. Isä hoitaa vauvaa, tuo tarvittaessa imetettäväksi. Mäkään en saa järkevää tekstiä aikaiseksi parin tunnin pätkissä.

Väikkäriä tehdessä eka lapsi, silloin n. vuoden, oli HYY:n lapsiparkissa kerran viikossa 14-16. Isä haki, ja mä tein töitä iltaan asti.

T. Post doc -tutkija

Vierailija
17/18 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta vauvalle heti alussa oikea viittaustekniikka. Tosi ikävää korjata noita myöhemmin yksivuotiaan motoriikalla.

Vierailija
18/18 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vinkkejä, kiitos!

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä