Muutto toiseen kaupunkiin, miten tekisit
Kertokaapa te enemmän elämää nähneet miten tämä asia tehdään oikein. Jos haluan vaihtaa maisemaa ja "aloittaa alusta" jossain ihan uudessa kaupungissa, monen matkustustunnin päässä nykyisestä kotikaupungista, niin missä järjestyksessä hoidan asunto ja työasiat? Yritänkö ensin nykyisessä kotonani metsästää töitä tulevalta paikkakunnaltani (satojen kilometrien haastattelumatkat, kämpän saantistressi ennen töiden aloitusta jne.) vai hommaanko asunnon ja muutanko ensin kyseiseen kaupunkiin työttömänä ja yritän saada töitä vasta asuessani siellä?
Kummassakin on puolensa ja olen miettinyt miten se oikeasti kuuluu tehdä. Aion itse vaihtaa maisemaa jonkin ajan kuluttua ja haluan hoitaa asiat fiksusti. Kummassakin tavassa on plussat ja miinukset ja haluaisin kuulla kokemuksia ja ideoita miten asiat hoitaa. Onko epäuskottavampaa rekrytoijan näkökulmasta jos vaikka Rovaniemeläinen menee hakemaan töitä Vantaalaiselta yrityksestä? Vai antaako huonomman kuvan, jos on irtisanonut itsensä muuton takia ja muuttaa työttömänä ja yrittää kalastaa töitä?
Kommentit (16)
Olen kokeillut molempia. Työ ehdottomasti ensin.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut molempia. Työ ehdottomasti ensin.
Niin ja työhakemukseen maininta että aiot muuttaa paikkakunnalle kun työpaikka varmistuu.
Ensin työ. Asunnon saa vaikka heti kunhan ei ole liian nirso. Sitten kun on muuttanut voi etsiä sitä unelmien asuntoa. Onhan siinä kaksi muuttoa, mutta töitä ei kannata jättää kuin pakon edestä, etenkin tähän maailmanaikaan.
Itse tein niin että muutin ensin ja sitten aloin etsimään töitä. Haastatteluissa sanoin että olen juuri muuttanut niin tuli ihan positiivisia tervetuloa tänne kommentteja. En tosin saanut töitä kyllä silti enkä ihan heti. Mutta jos sen epävarmuuden jaksaa ja todella haluaa muuttaa niin ei se mua kauheasti haitannut.
Edellinen jatkaa, mun tilanteessa tosin olin työtön valmistunut alunperinkin eli ei pitänyt jättää mitään vakityötä kun halusin muuttaa. Elämäntilanne muutenkin e0pävarma niin ei mitään riskejä senkun muutti
Ensin työ ja sitten asunto, jos sinulla nyt on työpaikka kotipaikkakunnalla. Asunnon saa vapailta markkinoilta helpommin kun on työssäkäyvä, lisäksi työnantajat palkkaa yleensä mieluummin työpaikan vaihtajan kuin työttömän, valitettavasti.
Uudella paikkakunnalla on myös vaarana että työnhaku pitkittyy, en ottaisi sitä riskiä. Alkuun voit asua vaatimattomasti ja etsit sitten ajan kanssa mieleisen asunnon.
Ensin työ. Haastatteluita voi ehdottaa pidettäväksi etänä. Alasta riippuen työsuhdeasuntojakin saattaisi olla.
Jos jätät työn ja muutat, ilman uutta työpaikkaa. Niin tarkkana. Saat karenssin, jos et tee sitä muuttoa tietyssä ajassa irtisanoutumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ensin työ. Asunnon saa vaikka heti kunhan ei ole liian nirso. Sitten kun on muuttanut voi etsiä sitä unelmien asuntoa. Onhan siinä kaksi muuttoa, mutta töitä ei kannata jättää kuin pakon edestä, etenkin tähän maailmanaikaan.
Joo nirso en ole ja näin ajattelinki että se todennäköisesti menisi. Ensin vaan joku kämppä alle ja pikkuhiljaa asetutaan :)
- ap
Vierailija kirjoitti:
Ensin työ ja sitten asunto, jos sinulla nyt on työpaikka kotipaikkakunnalla. Asunnon saa vapailta markkinoilta helpommin kun on työssäkäyvä, lisäksi työnantajat palkkaa yleensä mieluummin työpaikan vaihtajan kuin työttömän, valitettavasti.
Uudella paikkakunnalla on myös vaarana että työnhaku pitkittyy, en ottaisi sitä riskiä. Alkuun voit asua vaatimattomasti ja etsit sitten ajan kanssa mieleisen asunnon.
Tarkemmin tilanteeni on siis se, että teen nyt osa-aikaisena töitä ja opiskelen. Valmistuttuani tarkoitus hakea vakiduunia omalta alalta eri kaupungista. Eli työpaikanvaihdos tarkoitus tehdä jokatapauksessa. Se järjestys vaan juurikin pohdituttanut että miten teen, mutta hyviä neuvoja ja pointteja olen saanut!
Ihan mihin tahansa ei aikuisten oikeasti kannata muuttaa. Monissa asuntoilmoituksissa on 12kuukautta määräaikaista ja sitten vasta toistaiseksi voimassa oleva soppari. Se on kiva 12kk kärvistellä mitä moninaisimpien ongelmien kanssa, joita voi ilmetä. Et tunne paikkakuntaa, et tunne alueita, etkä siellä asuvia ihmisiä, tai talojen mainetta. Sokkona ei kannata muuttaa. Suosittelisin, että etsit hyvän ja luotettavan välittäjän ja valikoit useamman asunnon, jota käydä katsomassa. Kysy paljon kysymyksiä.
Harkitse sellaisia paikkakuntia, joilla on paljon oman alasi, tai jonkin toisen alan jonka töitä voit tehdä, paikkoja avoimena.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mihin tahansa ei aikuisten oikeasti kannata muuttaa. Monissa asuntoilmoituksissa on 12kuukautta määräaikaista ja sitten vasta toistaiseksi voimassa oleva soppari. Se on kiva 12kk kärvistellä mitä moninaisimpien ongelmien kanssa, joita voi ilmetä. Et tunne paikkakuntaa, et tunne alueita, etkä siellä asuvia ihmisiä, tai talojen mainetta. Sokkona ei kannata muuttaa. Suosittelisin, että etsit hyvän ja luotettavan välittäjän ja valikoit useamman asunnon, jota käydä katsomassa. Kysy paljon kysymyksiä.
Harkitse sellaisia paikkakuntia, joilla on paljon oman alasi, tai jonkin toisen alan jonka töitä voit tehdä, paikkoja avoimena.
Juu kyllä tuleva kaupunki tai ainakin suunta on aika hyvin tiedossa ja tämä ei missään nimessä ole mikään tunnekuohussa tehty pakoratkaisu pois, vaan pitkään harkittu ja suunniteltu juttu. Enkä aio itseäni loukuttaa määräaikaisuudella, olen kuitenkin muuttanut useasti vaikka en kaupunkia olekaan "työikäisenä" vaihtanut. Vaikkakin nuo 12 kk määräaikaiset sopimukset on usein purettavissa kuukauden vuokralla ainakin omien kokemuksien mukaan Rahaahan sekin tietenkin on, mutta hoidettavissa.
Ja yksi kaupunginvaihdon peruste on juurikin tuo, että siellä on enemmän ja monipuolisemmin oman alan töitä ja myös paremmat mahdollisuudet helpommin lisäkouluttautua syventää ammattiosaamista. Rivien välistä voi ehkä lukea että olen melko pohjoisesta Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu kyllä tuleva kaupunki tai ainakin suunta on aika hyvin tiedossa ja tämä ei missään nimessä ole mikään tunnekuohussa tehty pakoratkaisu pois, vaan pitkään harkittu ja suunniteltu juttu. Enkä aio itseäni loukuttaa määräaikaisuudella, olen kuitenkin muuttanut useasti vaikka en kaupunkia olekaan "työikäisenä" vaihtanut. Vaikkakin nuo 12 kk määräaikaiset sopimukset on usein purettavissa kuukauden vuokralla ainakin omien kokemuksien mukaan Rahaahan sekin tietenkin on, mutta hoidettavissa.
Ja yksi kaupunginvaihdon peruste on juurikin tuo, että siellä on enemmän ja monipuolisemmin oman alan töitä ja myös paremmat mahdollisuudet helpommin lisäkouluttautua syventää ammattiosaamista. Rivien välistä voi ehkä lukea että olen melko pohjoisesta Suomesta.
Tai helsinkiläinen poronhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen ei kannata sokeasti luottaa, että vuokranantaja suostuu purkuun 1kk vuokralla. Jos näin on, niin se pitää lukea sopimuksessa. Muuten et välttämättä pääse siitä irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja yksi kaupunginvaihdon peruste on juurikin tuo, että siellä on enemmän ja monipuolisemmin oman alan töitä ja myös paremmat mahdollisuudet helpommin lisäkouluttautua syventää ammattiosaamista. Rivien välistä voi ehkä lukea että olen melko pohjoisesta Suomesta.Siihen ei kannata sokeasti luottaa, että vuokranantaja suostuu purkuun 1kk vuokralla. Jos näin on, niin se pitää lukea sopimuksessa. Muuten et välttämättä pääse siitä irti.
No ilman muuta sopimustekniset asiat huolehditaan kuntoon, ei hätää sen suhteen, niiden kanssa pärjään :)
-ap
Totta kai ensin työpaikka kuntoon.