Saako kerrostalossa juhlia?
Olen ensimmäisessä asunnossani yksin asuva nuori ja kaveriporukastani ainoa jolla on oma asunto. Kaverini haluaisivat järjestää pikkujoulut luonani, mutta minua pelottaa naapureideni reaktio.
Luultavasti alkoa otettaisiin ja melua tottakai syntyisi. Hiljaisuus alkaa yhtiössä klo 22.00 mutta tiedän, että meillä tulisi venymään sen yli.
Tämä olisi ensimmäinen kerta, kun juhlat täällä järjestäisin, ja minua pelottaa, että naapurit suuttuisivat. Minulla on seinänaapureina kaksi ikäihmistä, mutta onneksi alapuolella ei asu ketää (asun ensimmäisessä kerroksessa)
Onko okei, jos ilmoitan etukäteen naapureille? Eihän yksi kerta haittaa, emmekä nyt kiljumaan täällä rupea.
Kommentit (37)
Ja siis vielä AP täällä
Minulla on itsellä todella hyvä kämppä, siinä mielessä, että minulla on oma sisäänkäynti ulkoa, eikä rappukäutävästä. Rappuun emme siis ole menossa riehumaan, eikä äänet kuulu kuin seinänaapureille.
t. ap
Itse pidin tuparit nimenomaan ensimmäisessä asunnossani ja ilmoitin siitä naapureille etukäteen. Ei tullut valituksia, mutta muutamaan viikkoon ei kyllä tervehditty. En tuon jälkeen kyllä juhlia aio enää pitää, korkeintaan illanistujaiset muutaman ystävän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ja siis vielä AP täällä
Minulla on itsellä todella hyvä kämppä, siinä mielessä, että minulla on oma sisäänkäynti ulkoa, eikä rappukäutävästä. Rappuun emme siis ole menossa riehumaan, eikä äänet kuulu kuin seinänaapureille.
t. ap
Äänet voi kantautua esim pattereiden kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis vielä AP täällä
t. ap
Äänet voi kantautua esim pattereiden kautta.
Kerrostalossa äänet, etenkin musiikin basso, kuuluvat helposti monen rapun päähän.
Fiksua että mietit asiaa. Osoittaa sosiaalista älykkyyttä ja yhteiskuntakelpoisuutta.
Klo 24 on omasta mielestäni aika kohtuullinen lopettamisaika, kunhan se hiljaisuus sitten oikeasti siinä kohtaa laskeutuu myös sinun kämppään. Ehdottaisin, että käyt seinänaapurien ja yläkertalaisen sekä (jos sinulla semmoisia on) viistosti yläkertalaisten (ilmanvaihtokanavien ja putkien kautta saattaa äänet kovasti hyvin kuulua sivuillekin) ovilla juttelemassa, tai laitat kirjeet kullekin. Viestisi sisältö pitäisi olla suurin piirtein, että olen järjestämässä asunnossani pienet juhlat pvm x alkaen klo y ja loppuen klo z. Asunnostani saattaa silloin kuulua poikkeavaa meteliä. Olen pahoillani metelistä.
Lappu ovesta voi tuntua äkkiä helpolta ratkaisulta, mutta lopulta naamakkain juttelu on parempi. Miksi? No siksi, että kun kohteliaasti esittäydyt (olen joona virtanen teidän alakerrasta, päivää), ja kohteliaasti pahoitellen kerrot asiasi (nyt on semmoinen juttu, että olen kutsunut muutamia kavereitani juhliin lauantaina. aloitamme silloin ja lopetamme tällöin, olen pahoillani että asunnostamme saattaa kuulua meteliä... ) niin useimmat ihmiset sanovat kohteliaasti että oi ei , ei haittaa ollenkaan. Jos joku näyttää happamalta, voit kysyä aiheuttaako tämä nyt kovasti hankaluutta, ja voitko korvata hankaluuden jollain tavalla (vaikka käydä kaupassa puolesta, kun nyt korona-aikana tämmöinenkin asia voi olla jolillekin ikäihmisille hankalaa, tms.). Klo 23 viikonloppuna on yleensä varsin oikea hiljaisuusaika, ja poikkeustapauksessa se 24kin varmaan useimmille käy.
Sitten vaan huolehdit, että ne vieraat ymmärtää olevansa kerrostalossa. Vieraasi ehkä ovat nuoria, eivät käsitä tilannetta, mutta osoita aikuisuutta ja vastuullisuutta sekä ole kotisi isäntä ja kerro, että tämä on kerrostalo, ja tällaista tää elämä on. Klo 23 - 24 jälkeen ollaan hissukseen, kuiskaillaan, ei kiljahdella, ja joka ei tätä ymmärrä lähtee heti saman tien taksilla kotiin tai minne lähteekään.
Juhlista olisi hyvä ilmoittaa mahdollisimman ajoissa siksi, että mitä aiemmin ilmoitat, sitä paremmin naapurillasi on mahdollisuus vaikka järjestää itsensä yöksi toisaalle niin halutessaan.
Naapurit juhlivat ehkä kaksi kertaa vuodessa, mutta ilmoittavat asiasta etukäteen. Juhliminen menee tosi myöhään, mutta ei ole haitanut, kun niin harvoin tapahtuu.
Ei vuokra-asuntoihin mitään kotibileitä, mökääänet kuuluvat aina muihin asuntoihin. Ihan varmasti häiritsee muita naapureita.
Vierailija kirjoitti:
Ei vuokra-asuntoihin mitään kotibileitä, mökääänet kuuluvat aina muihin asuntoihin. Ihan varmasti häiritsee muita naapureita.
Ai että meluaminen olisi ok, jos asuu omistusasunnossa? Mikäs logiikka siinä olevinaan on...
Minusta olisi outoa, jos joku tulisi ihan henk koht kertomaan juhlista, mutta tietolappu rappukäytävässä on ihan hyvä. Vaikka hiljaisuus on klo 22, tuskin satunnaisesta ylityksestä tulee riitaa. Yli klo 23 en silti venyttäisi. Jos nyt siis haluat itsekin pitää pippalot, älä anna muiden painostaa.
Itse ainakin pystyn katsomaan läpi sormien mikäli juhliminen on harvoin tapahtuvaa ja siitä ilmoitetaan etukäteen. Sillä ainakin osoitetaan kunnioitus ja huomaavaisuus naapureita kohtaan.
Kannattaisiko sitten miettiä lasten parasta ja ei ehkä asua kerrostalossa :)
Et saa. Ainakaan kovin myöhään. Meillä sinun naapureillasi on univaikeuksia ja työaamu.
Jospa aloittaisit juhlasi n.kl 18 maissa. Juhlitte ja soitatte musaa tuonne kl 20 asti ja menette sitten koteihinne olemaan hiljaa, jos ette voi mennä baariin jatkoille.
Hauskaa iltaa!
Vaikka kuinka ilmoittaisi etukäteen eli toimisi viranomaisten suositusten mukaisesti kuinka kiitettävästi, niin muita pahasti häiritsevää kovaa melua ei silti saa tuottaa enää klo 22:n jälkeen.
Muiden on päästävä nukkumaan. Koskee myös pientaloaluetta. Jos yhdessä talossa laitteet ja bändit täysillä, niin se kuuluu satoja metrejä. Kerros- ja rivitalossa bassotkin kuuluvat pitkälle. Meillä subbaria testatessa ainakin kahden asunnon päähän, josta vastaavasti portaikossa juoksentelut kuuluivat meille asti.
Eli musiikkia pienemmälle, niin kenenkään ei tarvitse huutaa täysillä niissä juhlissa kännissä keskustellessaan.
Et voi musiikkia pauhata kajareista yöllä. Kyllä omaa järkeäkin saa käyttää ja mietti että mikä on sopivaa yöllä eiköhän sen ihan oma pääkin jo sano . Paitsi ei sitten varmaan kaikilla, musiikkia saa soittaa myös yöllä jos äänen voimakkuus on sopiva eikä pauhaa.
Normaalia elämää saa kumminkin viettää mihin kellon aikaan vaan. Kyllä se jokaisen on itse ymmärettävä myös että mikä on normaalia ja mikä muuttu häiriköiniksi, Yöllä ei voi olla niin vaikeaa tajuta. Mutta myös satunnaisi juhlia voi pitää kunhan ei ole jokapäiväistä
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kuinka ilmoittaisi etukäteen eli toimisi viranomaisten suositusten mukaisesti kuinka kiitettävästi, niin muita pahasti häiritsevää kovaa melua ei silti saa tuottaa enää klo 22:n jälkeen.
Muiden on päästävä nukkumaan. Koskee myös pientaloaluetta. Jos yhdessä talossa laitteet ja bändit täysillä, niin se kuuluu satoja metrejä. Kerros- ja rivitalossa bassotkin kuuluvat pitkälle. Meillä subbaria testatessa ainakin kahden asunnon päähän, josta vastaavasti portaikossa juoksentelut kuuluivat meille asti.
Eli musiikkia pienemmälle, niin kenenkään ei tarvitse huutaa täysillä niissä juhlissa kännissä keskustellessaan.
Tämä. Omakotitaloasujat luulevat jotkut että voivat metelöidä ihan miten huvittaa. Joku soittaa pihalla bassot täysillä koska hänellä kuulemma on oikeus tehdä omalla tontillaan mitä haluaa. Bassojumputus kuuluu sisälle muihin taloihin satojen metrien päähän. Samoin kuin lähitalossa jumputetaan bassot täysillä sisällä, niin sekin kuuluu viereiseen taloon sisälle. Nyt lähtis hyvä talo naapureita lukuunottamatta myyntiin. Haluisko joku ostaa. Talo on tosi ihana, mutta naapureiden kanssa ei voi neuvotella.
Voisi vähän vituttaa, kun lauantaina on sitten töihin lähtö.
Mutta ai niin. Eihän nykyään kenelläkään ole kuin oikeuksia ♥