Jokin vitamiininpuutos oireiden takana?
Olen ollut nyt muutaman vuoden aikalailla lähes täysin kasvisruokavaliolla, pienen määrän kanaa syön pari kertaa viikossa, punaista lihaa en koskaan, maitotuotteita vatsa ei kestä joten ne ollut pannassa jo tosi pitkään jne. Olen yrittänyt syödä mahdollisimman monipuolisesti, mutta en tiedä sitten onko ollut sitä tarpeeksi.
Olen nyt useamman kuukauden ajan kärsinyt voimakkasta hiustenlähdöstä (yli puolet tukasta tippunut ja lähtee runsaasti edelleen), kynnet hauraat eivätkä kasva samaan tahtiin kuin ennen ja niissä on valkoisia viivoja/täpliä monessa, lihasten elohiiriä/nykimistä siellä täällä jne. Voisiko kyseessä olla jokin puutostila? Lääkärissä käynyt, mutta epäilivät stressiä, eikä sen kummemmin katsottu kun hb ja ferritiini jotka oikein hyvät. Purkista syön b12, D ja kalsium.
Kommentit (22)
Mulla kyllä oli ihan stressi syynä lopulta vaikka en kokenut olevani edes niin stressaantunut
Olen jo monia vuosia syönyt säännöllisen epäsäännöllisesti lohta 2x vk, parsaa, 1 peruna pv , porkkanaa,lanttua, sipulia avokadoa, oliviöljyä, raejuustoa, hiukan edamia( sis K2 vitam) vaaleaa lihaa , munia.vettä ruokajuomana , en maitoa lainkaan. Siis kaikkea noita vaihdellen keittoissa, laatikoissa ym.
Lisäksi , vaikka ulkoilen paljon , otan D3 vitam 50 migrog, pirkka b- monivitamiinia, pirkka c-vitam, foliren, magnesiusitraarria iltaisin.
Käyn vuosittain labroissa d ja b vitam tasot on oikein hyvät. Väsytä ei edes lenkeillä ,
ja hiukset sekä kynnet kasvaa kohisten , vaikka ikää on jo 74v
Mitä turhaa juokset ap lääkärissä, oma apu paras apu. Nyt koronakautena mahd paljon ulkoliikuntaa ja alkoholituotteet minimiin.