Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä noita puutarhureita vaivaa?

Vierailija
31.03.2014 |

Ym. alasta muka osaavia. Itse insinöörimäisesti toimivana, kukkia amatöörinä omaksi ilokseni ostava ei voi käsittää, kuinka noita kasteluhojeita on niin saakelin vaikea kirjoittaa selvästi. 

"Kastele niukasti / runsaasti" - no mistä ihmeestä minä tiedän, mikä on liian niukasti tai liikaa?? Voisiko saada esim kukkien lukumäärää tai pituutta vastaavan edes SUURPIIRTEISEN tilavuuden ja kasteluajanvälin? Eeiii...ei anneta.

Ainoa kukka jonka selväjärkiseen ohjeeseen olen törmännyt on orkidean suhteen, "upota veteen puoleksi tunniksi kerran viikossa tai juurten muuttuessa hopean harmaaksi". Siinä on selkeä ohje.

Puutarhurit ja kukkakauppiaat on maailman suurin huijariala. Tiedä mistään mitään, kunhan hipit hyppivät kasviensa ympärillä.

-Kanelisämpylä

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä aikoja voi kaupassa sanoa. Se riippuu ihan asuntosi lämpötilasta, auringon määrästä, valosta yms. Ei voi suoraan sanoa. Mutta kyllähän niissä ohjeissa yleensä on tarkempaa, eli anna kuivahtaa välillä yms. silloin vain sormi multaan ja kokeile. Tai hanki altakasteluruukut, niin ei ole niin ongelmaa.

Vierailija
2/7 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 07:47"]

Ei niitä aikoja voi kaupassa sanoa. Se riippuu ihan asuntosi lämpötilasta, auringon määrästä, valosta yms. Ei voi suoraan sanoa. Mutta kyllähän niissä ohjeissa yleensä on tarkempaa, eli anna kuivahtaa välillä yms. silloin vain sormi multaan ja kokeile. Tai hanki altakasteluruukut, niin ei ole niin ongelmaa.

[/quote]

Miten se altakastelu eroaa? Ymmärrän että kasvupaikat eroavat ja siten -olosuhteet, mutta voihan sitä nyt vähän avata mitä se niukka tarkoittaa!

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttujia on niin paljon, että jos tehtäis spesifit ohjeet tyyliin, ilmankosteutesi ollessa x, ulkolämpötilan ollessa x, auringonvalon osuessa ikkunan läpi x tuntia päivässä, kasvin ollessa x kokoinen, ruukun ollessa x kokoinen, kasvin ollessa lepo-/kasvutilassa... Kasvien hinnat pyöris tuhansissa!

Niukasti tarkoittaa sitä, että mullasta ei tule vetisen kosteaa, vaan pelkästään nihkeää. Tämän voit sitten todeta aistinvaraisesti näkö tai tuntoaistilla.

Ainahan voit itse kokeilla ja kirjata muistiinpanosi ylös, osta vaikka kolme samanlaista kasvia ja kokeile.

Vierailija
4/7 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

valmistun pian puutarhuriksi ja ei meillekään opeteta sen enempää. kastelussa pitää vaan käyttää maalaisjärkeä ja se pitää oppia. kun on kuiva niin kastele. niukasti tarkottaa että niukasti. tunnustelet mistä kasvi pitää. runsaasti voi tarkottaa esim. ettei saa päästää kuivumaan ollenkaan. tämä asia oli minustakin älytön kun alotin koulun mutta se pitää vaan oppia kokemuksen kautta. emme ole huijareita, jos siinä lukisi esim. että anna kasville päivittäin 1dl vettä, se on joissain olosuhteissa aivan liian vähän ja joissain aivan liikaa. ja se riippuu kasviyksilöstäkin. olen itsekin sellainen että haluaisin aina tarkat ohjeet kaikkeen mutta jotkut asiat pitää vaan kokeilla ja oppia itse. se tuntuu raivostuttavalta, mutta niin se vaan on. kasvit ovat eläviä eikä mitään koneita.

Vierailija
5/7 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä tässä on ongelmana juuri se insinöörimäinen toimintatapasi... ei kasvien kanssa voi toimia niin. :)

t. se puutarhuriopiskelija

Vierailija
6/7 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hortonomi mutta jos pitää kastella niukasti, annan mullan kuivahtaa kastelujen välillä, siis että kun työnnän sormen multaan, se on kuivaa. Jos on kasteltava runsaasti, pidän mullan koko ajan kosteana. Yleensä mikään kasvi ei pidä siitä että juuret seisovat vedessä (poislukien vesikasvit) joten niin ei kannata tehdä. 

Vierailija
7/7 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Altakastelu ei tarkoita sitä, että kastellaan lautaselle, vaan ns. altakasteluruukkuja. Niissä on tavallaan kaksi ruukkua päällekkäin ja vesi on siellä alimmassa osassa. Sisemmässä ruukussa on multatilassa torvi, jossa on reikiä. Tämän rei´itetyn torven kautta kasvi ottaa tarvitsemansa kosteuden sieltä alla olevasta vesitilasta.

Näihin ruukkuihin on olemassa oma multa, joka on nimeltään "altakastelumulta".

Näitä ruukkuja ja multaa myydään ihan tavarataloissa sekä tietenkin kukka-ja puutarhakaupoissa.  Ruukkujen mukana tulevat yleensä myös ohjeet.

Sitä en tiedä, soveltuvatko altakasteluruukut kaikille kukille. Itse olen käyttänyt monenlaisille kasveille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi