Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä Yhlla asuntolainaa?? Paljonko??

03.08.2008 |

Mietin tässä oman asunnon ostamista koska se olisi kuitenkin sijoitus...

Onko teillä asuntolainaa ja kuinka paljon?

Paljonko lyhennätte sitä kuussa?

Ja tarvitsenko lainalle takaajaa tai vast??

Ei ole oikein mitään kokemusta asioista tällä alueella, joten kaikki vinkit ja neuvot olisi mukavia :)

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
04.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osuuspankin Asuntopalvelusivuilta löytyy laskureita, joiden avulla on helppo mitoittaa laina oikein.

[https://www.op.fi/op?id=20100&srcpl=3]

Nordean laskurit

[http://www.nordea.fi/Henkil%c3%b6asiakkaat/Asum...|http://www.nordea.fi/Henkil%c3%b6asiakkaat/Asuminen/Ty%c3%b6kalut%2bja%…]

Vierailija
2/16 |
04.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistukihan silloin jää pois, jos sitä nyt saat. Korko on varmaan noin 6% luokkaa nyt mutta kokeile miten käy jos korkonousee. Minkälaisen lainasumman voisit ottaa ja sitten katso vaikka etuvoi.com sivulta mitä asunnot alueellasi maksaa. Jos näyttää että pystyisit asuntolainaa lyhentämäänkin eikä kaikki menisi korkoihin ota yhteyttä pankkiin ja pyydä lainatarjous. Jos sinulla ei ole yhtää omarahoitusta sijoittaa asuntoon, niin silloin todennäköisesti tarvitset takaajan 30%:n tai lisämaksullisen valtiontakauksen.

Itselläni ei asuntolainaa ole, mutta kun töihin palaan, jos asuntojen hinnat ovat edes kohtullisiksi laskeneet aion sitä harkita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
05.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Minä olen yksinhuoltajana juuri ottamassa asuntolainaa. Lainasumma 56 000 ja lyhennän 300,-/kk. Yhtiövastikkeen kanssa kokonaissumma on suurinpiirtein sama kuin mitä vuokraa maksan. Tuloni ovat pienet, ja asumistukea tulen jatkossa saamaan vain vastikkeeseen ja kai himpun verran korkoihin, joten käytännössä itselleni jää enemmän maksettavaa kuin vuokra-asunnosta asumistuen jälkeen, mutta näen silti oman oston sijoituksena.

Vierailija
4/16 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pankista saa lainaa asunnon verran ilman takaajia,olin juuri itse pankissakuuntelemassa kun ex haki lainaa:-) pankki antaa lainan ja kun pankki takaan niin siitä summasta menee noin prosentti vuodessa pankille, extarkoitti noin 180e vuosi mut takajaa ei tarvinnut.otti remonttilainaaa siihen 7500e niin sillepiti löytää takaaja.

sitten saa valtion takaus oliskos se 75% kauppasummasta ja lopulle täytyy löytyä henkilö takaus

Itsellani asuntolainaa n50000e jota maksan 500e kuukaudessa. Yhtiövastiketta ei ole suoranaisesti kun asumme lasten kanssa omakotitalossa mut kulut silläkin :-)

Vierailija
5/16 |
10.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhennän sitä n. 500e/kk. Korko on nyt 5.5% ja maksuaika piiitkä... Korkokatto taitaa olla toisella lainalla (suosittelen). Mut onneksi noista as.lainan koroista saa hyvitystä verotuksessa. Hae lainaa vastuullisesta pankista, joka todella pitää huolta myös sinun lainanmaksukyvystä, vaikka toki vetää itse reilusti välistä. Mutta älä luota pankkeihin, joista "lainaa saa kuka vaan, kuinka paljon vaan ja täysin ilman takaajia".

Vierailija
6/16 |
10.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ystävälläni on täältä ja on varsin tyytyväinen: [http://www.hypoteekkiyhdistys.fi/] Suosittelen tutkimaan heidän lainaehtojaan ja vertailemaan pankkeihin, joiden toiminta tunnetaan. *huokaus* Saadapa pk-seudulta tarpeeksi suuri asunto siedettävästä taloyhtiöstä ilman pesämunaa... :-( tuumiin nimimerkki "Vuokratalomeininkiin totaalisen kyllästynyt - huumeita ja palavia roskakatoksia..."

Vierailija
7/16 |
12.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan 500 € tasaerissä pois. Tekis mieli myydä kämppä ja lähteä vuokralle. (saisin 50 000 voittoa). Mutta en halua asua missä sattuu. Lapset haluaa jäädä meidän ok taloon.

Vierailija
8/16 |
12.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin tuo lainan maksu aika huolestuttaa koska en kuitenkaan pystyisi maksamaan kuin max. 500e kk lainanlyhennystä koska muitakin kuluja asumisesta tulee..

Asuntohan pitää olla kolmio lapsen kanssa, siis minun makuuni :)

Ja se maksaisi n. 80000-95000e, alueelta joka ei ole täydellinen mutta kaikki palvelut ja tutut lähellä :)

Pitää harkita ja katsella tilannetta, unelma asuntoa, ja vähän vielä tiedustella noilta miespuolisilta sukulaisilta että lähtevät mukaan arvioimaan asuntoja etten osta ihan mitä sattuu..

Toki olisi mukava kuulla lisää kokemuksia, tai vinkkejä asiasta, koska kyseessä on kuitenkin iso summa rahaa ja iso sijoitus :)

Kiitoksia!

Vierailija
9/16 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoi huvikseni nuo summat Nordea lainalaskurilla. Korko 6% mikä on aika yleinen tällä hetkellä, voi olla enemmänkin. laina-aika maksimi 30v. Niin lainan kokonaissumma olis silloin 83 500€. Entä jos korko nousee? laina-aika tuskin pitenee, eli kuukausierä nousee. Käy pyytämässä lainatarjous jostain pankista, se ei maksa mitään, niin saat tietään tarkan summan mitä asunto voisi maksaa ja sitten vaan etsimään sopivaa.

Vierailija
10/16 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainaa otin 71000€ n. 5kk sitten.

406€ tasalyhennys lähtee tililtä joka kuukausi, ja laina-aika 25v.

Korkokattoa suosittelen noin isolle lainalle, minulla nyt op:n kautta laina ja korko siis vain 4,4% 3v.

8000e tarvitsin takaajan.

Helpotti silti sekin, että minut tunnetaan pankissa ja ensimmäisen asunnon ostin 4v sitten ja jokaisen lainaerän olen hoitanut kunnialla.

Kannattaa tota kuukausilyhennystä mietittäessä miettiä juuri se maksimi summa ja siitä vähentää n. 50€, jää elämän yllätyksiin myöskin rahaa. :)

Vierailija
11/16 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan kyllä tässä harkita nyt pari kuukautta ja maksaa tuon opintolainan pois ja sitten pankkiin kyselemään siitä kuinka paljon lainaa pystyisin saamaan ja vinkkejä muutenkin :)

Kiitoksia, tällä sai varmuuden asialle kun muillakin YHoilla on asuntolainaa :)

Vierailija
12/16 |
31.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin 90 000 euron lainan 3 vuotta sitten, josta olen maksanut nyt siis 12 000 euroa. Maksan noin 500 € / kk + jos saan jotain extraa esim. veronpalautuksia tai töistä joulurahaa niin niillä lyhennän myös. Uutta asuntoa (noin 140 000 euroa maksavaa) etsimme 1 v poikani kanssa. Aktiasta lupasivat uuteen asuntoon lainaa 120 000 - 125 000 euroa.

T: Toukomaa

Vierailija
13/16 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäpäin kirjoittelette? Pääkaupunkiseudulla ei tarvi edes haaveilla alle 100 000 euron arvoisesta asunnosta. Kaksioidenkin hinnat menevät paljon yli sadan tuhannen euron, saatikka sitten kolmiot tai muuten "hyvät alueet".

Miten pääkaupukilaiset selviätte asuntolainoista ja etenkin yh:t?

Tarviiko takaajaa ja millaista lainaa saa? Toki tulotkin vaikuttavat...

Kiitos kovasti!

Vierailija
14/16 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu lainaa on, asuntolaina 80 000 lyhennän 600e kk

Vierailija
15/16 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulevalla yh-äipällä tällä hetkellä asunto lainaa 140 000. Lyhennys on jotain 1000 luokkaa kuussa. Realistisena tiedän että saman verran tai enemmän joutuisin vuokraakin maksaa samanlaisesta (3h +k) asunnosta. Luottavasin mielin eteen päin!

Vierailija
16/16 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. 150 000 ja kuukausi lyhennys 1100e. Hyvin pärjään lapseni kanssa, koska tulot hyvät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan