kateuskortti ja 'tee ite paremmin'
Mikä siinä on, että nykyään aina kun sanoo ettei vaikka joku laulaja osaa laulaa, tulee joku rääkymään että "no laula ite paremmin!". Jos sanon jotain negatiivistä bloggaajasta, olen automaattisesti kateellinen. Jos sanon että jonkun hiukset eivät miellytä minua, tullaan ruikuttamaan että "no vittu laita kuva omista hiuksista, ei nekään varmaan täydelliset oo!"
Miksi nykyään ei saa arvostella kuin positiivisessa mielessä jotain, ilman että pitäisi itse olla parempi, tai on automaattisesti kateellinen.
Miksi?
Kommentit (30)
Ja kolmas kuolematon lausahdus: "ei se ole teiltä pois" (jos joku on kaunis/tienaa hyvin blogilla/whatevs).
Koska, että on varaa arvostella niin itsellä on oltava paremmin ko. asia. Jos et itsekään pysty parempaan, jätä arvostelematta. tai oikeastaan, jos ei ole mitään positiivista sanottavaa, niin jätä sanomatta.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 23:07"]Koska, että on varaa arvostella niin itsellä on oltava paremmin ko. asia. Jos et itsekään pysty parempaan, jätä arvostelematta. tai oikeastaan, jos ei ole mitään positiivista sanottavaa, niin jätä sanomatta.
[/quote]
Miksi? Mitä tarkoittaa varaa arvostella? Jos aletaan noin ajatella, niin kukaan ei voi arvostella ketään koska kukaan ei ole tehnyt täsmälleen samaa asiaa kuin joku toinen. Myönnä nyt pois vaan. Sinua ei saa arvostella joten yrität kieltää arvostelun typerillä argumenteilla.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 23:07"]
Koska, että on varaa arvostella niin itsellä on oltava paremmin ko. asia. Jos et itsekään pysty parempaan, jätä arvostelematta. tai oikeastaan, jos ei ole mitään positiivista sanottavaa, niin jätä sanomatta.
[/quote]
Näin. Kriitikoista harvemmin kukaan tykkää.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 13:09"]"Tuskiin olisin niin pinnallisen miehen kanssa, että joutuisin kilpailemaan toisten naisten kanssa ulkonäöllä mutta osa miehistä on pinnallisia bimbojen perässä juoksevia idiootteja. Se ei tietenkään olisi sen toisen naisen syytä." eli et pystyisi? toiset miehet vaan ovat kohteliaita, esimerkiksi mieheni on sanonut kohteliaasti kaveriani hänen kuullensa kauniiksi, eikä se ole minulta pois,tiedän itse olevani häntä paljon kauniimpi eikä minua haittaa. sinulla on näköjään hyvät defenssit- mies joka sanoo toista naista kauniiksi eikä sinua, niin mies on silloin pinnallinen.
Mistä voit määritellä kuka "kerjää kehuja"? ai laittamalla itsestään kuvia facebookiin vai millä tavoin :D
[/quote]
Yritin tässä sanoa etten seurustelisi sellaisen miehen kanssa jolle tärkein parinvalintakriteeri on ulkonäkö (hämmästyttävän usein silikonitissit, blondattu tukka ja keinorusketus) joten tuskin kokisin ulkonäön kehumista uhkana omalle parisuhteelleni. Sellaisiakin miehiä kuitenkin on jotka metsästävät trofeeta käsipuoleensa ja silloin naisen ulkonäkö on tärkeintä.
Ai kuka kerjää kehuja? No jotkut ihmiset ovat kauniita luonnostaan. Jotkut taas sijoittavat ulkonäköönsä suuria summia rahaa ja yleensä lopputulos on luokkaa "meikattu sika". Kyllä se kertoo siitä, että ihminen odottaa kehuja ja yrittää miellyttää muita. Jos muiden mielipiteillä ei olisi mitään väliä, niin silloin ihminen pukeutuisi mahdollisimman mukavasti ja halvasti.
Millainen ihminen arvostelee toisen ulkonäköä? Haloo. Millainen ihminen haukkuu muita vieraita ihmisiä.
Onko tämä nyt käsitettävä siten että kun tällainen kuvitteellinen kortti nyt on olemassa, kukaan ei enää ole kateellinen kenellekään. Ja kaikki fasistisuuskin on kaikonnut maastamme natsikortin myötä?
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 17:34"]
Millainen ihminen arvostelee toisen ulkonäköä? Haloo. Millainen ihminen haukkuu muita vieraita ihmisiä.
[/quote]
Ihminen, jolla ei ole käytöstapoja? Mikä on sijoitettu ulkonäköön rahaa, kauneusleikkauksetko? harva suomalainen tavisnainen käyttää edes näitä palveluita, harvalla on edes varaa sellaiseen.
Tällä palstalla aina meuhkataan siitä, miten ihmiset (erityisesti bloggaajat) eivät osaa ottaa palautetta vastaan. Ilmeisesti useamman ihmisen todellisuudentaju on kuitenkin samalla kertaa heikentynyt, kun kunnianloukkaukseen verrastettavissa olevat kommentit nähdään ''asiallisena kritiikkinä''. Pohdiskellaan ja lietsotaan toisten perhe-elämää, hygieniaa, ulkonäköä... puututaan siihen onko jonkun vessassa käsisuihku vai ei :--D .. Eikä asiaa muotoilla näin ''pidän enemmän ruskeista hiuksista'' vaan ''tuon ylimielisen personallishäiriöisen huoran paskaset hiukset olivat mielestäni paljon paremmat tummina,tuo vaalea korostaa hänen pakenevaa hiusrajaansa'' tyylisiä. Kerrotaan miten joku suunnilleen johtaa mafiaa ja hakkauttaa ellei jopa itse pahoinpitele kaikki vastustajan leiristä..
Niin kliseseistä kuin se onkin, niin noi ylläolevat kommentit kertoo kyllä enemmän aloittajasta kuin ''kritiikin'' kohteesta.
Suomalaiset vaan ovat kateellisiä, ei osata iloita toisen onnistumisesta tai hyvistä asioista, vaan koetaan että ne asiat ovat itseltä pois. Kaikki ihmiset eivät edes pysty tunnistamaan kateudentunnetta tai ylipäätään montaakaan tunnetilaa, joten ovat siten "tunnevammaisia" lapsuudenkodista opittujen mallien tai muiden syiden vuoksi. En minäkään pidä Johanna Tukiaisen ulkonäöstä, mutta ei minun tarvitse sitä alkaa täällä kritisoimaan ja pohtimaan eikä se häiritse minun elämää millään lailla.
Mieti seuraavien esimerkkien avulla oletko katellinen;
1) voit sanoa toiselle naisille kuinka kauniita he ovat (etkä koe, että se olisi sinulta pois)
2) olet iloinen toisen ihmisen (ystävä tai tuntematon) saavutuksista, vaikka et itse pääse samoihin saavutuksiin
3) vaikka eläisit itse köyhyysrajalla, sinua ei haittaa että on sinua paljon rikkaampia, koska tiedät että he ovat tehneet paljon töitä taloudellisen asemansa eteen
4) vaikka miehesi sanoisi ystävääsi tai toista naista kaunottareksi, sinulla on niin vahva itsetunto ettei se sinua haittaa, koska tiedät olevasi kaunis itsekin tai kaunis ainakin miehesi mielestä
Pysytkö näihin?Jos koet pystyväsi kaikkiin kohtiin, et ole ainakaan ole ihminen kaikista katellisimmasta päästä.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 19:33"]
Suomalaiset vaan ovat kateellisiä, ei osata iloita toisen onnistumisesta tai hyvistä asioista, vaan koetaan että ne asiat ovat itseltä pois. Kaikki ihmiset eivät edes pysty tunnistamaan kateudentunnetta tai ylipäätään montaakaan tunnetilaa, joten ovat siten "tunnevammaisia" lapsuudenkodista opittujen mallien tai muiden syiden vuoksi. En minäkään pidä Johanna Tukiaisen ulkonäöstä, mutta ei minun tarvitse sitä alkaa täällä kritisoimaan ja pohtimaan eikä se häiritse minun elämää millään lailla.
Mieti seuraavien esimerkkien avulla oletko katellinen;
1) voit sanoa toiselle naisille kuinka kauniita he ovat (etkä koe, että se olisi sinulta pois)
2) olet iloinen toisen ihmisen (ystävä tai tuntematon) saavutuksista, vaikka et itse pääse samoihin saavutuksiin
3) vaikka eläisit itse köyhyysrajalla, sinua ei haittaa että on sinua paljon rikkaampia, koska tiedät että he ovat tehneet paljon töitä taloudellisen asemansa eteen
4) vaikka miehesi sanoisi ystävääsi tai toista naista kaunottareksi, sinulla on niin vahva itsetunto ettei se sinua haittaa, koska tiedät olevasi kaunis itsekin tai kaunis ainakin miehesi mielestä
Pysytkö näihin?Jos koet pystyväsi kaikkiin kohtiin, et ole ainakaan ole ihminen kaikista katellisimmasta päästä.
[/quote]
Höpö höpö, kateus on ihan universaali tunne eikä mikään suomalainen erikoisuus.
No mutta miksi minun pitää olla huippu menestynyt taiteilija, jotta voisin sanoa jostainmaalauksesta, että mielestäni se on ihan ok, mutta kaipaa hieman lisää varjostuksia ja väriä?
Mä en ymmärrä miksi ketään pitäisi arvostella negatiivisesti. Mä sanon aina lapsillekin, että jos ei ole mitään positiivista asiaa, niin ei tarvitse sanoa mitään.
Eri asia, jos joku kysyy jossain mielipidettä, niin siten voi sanoa negatiivisetkin mielipiteet.
Mutta se, että esim. tälle palstalle tullaan tekemään avaus, jonkun ihmisen rumista ja huonoista valinnoista, niin se on mun mielestä huonoa käytöstä ja kertoo juuri siitä huonosta itsetunnosta ja kateudesta.
Mä ymmärrän tän "tee itse paremmin" kommentin välillä vähän niinkin, että jos joskus kommentoin jotain positiivista ihmisistä, pitäisi minulla vastaavasti olla asiat huonommin kuin kommentoitavalla ihmisellä? Jos sanon hiuksia rumiksi, pitäisi minulla olla hienommat / jos kehun hiuksia kivoiksi, pitää minulla vastavuoroisesti olla rumemmat?
Koska ne on idiootteja.