Kuulostaako tutulta? Kylpypyyhkeet, hupparit tms. ei huuhtoudu pesukoneessa.
Hei!
Meillä on ihan uusi pesukone, jotka tietysti kaikki ovat varmaankin nykyään säästövedellä. Onko muutkin huomanneet, että nykypesukoneet (vaikka pistän 1/2 suositellusta annostuksesta nestemäistä) eivät huuhdo pyykkejä kunnolla? Aika vähän saa pyykkiä olla koneessa (meillä 8 kg), jotta oikeasti huuhtoutuu....Pyyhkeet yms. raskaammat tekstiilit huuhtoutuvat todella huonosti ja parhaimmillaan joutuu laittamaan 7 lisähuuhtelua.
Mitä tällaiselle ongelmalle voisi tehdä, kun konekin on jo vaihdettu ja pesuainetta käytetään todella vähän?
Kommentit (25)
Kaikissa koneissa on nykyisin pikapesu nappi. Se pikapesu tarkoittaa yleensä sitä että se käyttää enempi vettä ja sähköä mutta pesutulos on sama.. Tolla pikapesulla saat siis koneen käyttämään reilummin vettä, kannattaa koittaa.
Mutta jos pyykissä ei oo mitään vikaa kun se tulee koneesta niin älä tee pelkän pienen vaahtoamisen perustrrlla mitään päätelmiä..
Meillä tuo ongelma on pesutuvankoneissa vaikka laittaa lisähuuhtelun. Kotikoneessa en ole huomannut sitä ongelmaa. Ohimennen jossain osui silmiin, että froteepyyhkeet pitäisi pestä keskenään. Se liittyi koneen vedenottoon ja pyyhkeiden imukykyyn. Onko kenelläkään osunut sama silmiin vähän tarkemmin?
Ostin Omon nestemäistä peusaineTIIVISTETTÄ ja sen kanssa on ongelma että vaahtoa jää koneeseen vaikka kuinka laittaa lisähuuhteluja. Ja pesuainetta olen laittanut vähemmän kuin ohjeessa. Mutta tavallisten nestemäisten pesuaineiden kanssa ei ole tätä ongelmaa, ne huuhtoutuvat. Tuo Omon tiiviste alkaa vaahtoamaan sitä enemmän mitä enemmän huuhtelee.
Liikaa pesuainetta ja liian puhdasta pyykkiä
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 10:56"]
Ostin Omon nestemäistä peusaineTIIVISTETTÄ ja sen kanssa on ongelma että vaahtoa jää koneeseen vaikka kuinka laittaa lisähuuhteluja. Ja pesuainetta olen laittanut vähemmän kuin ohjeessa. Mutta tavallisten nestemäisten pesuaineiden kanssa ei ole tätä ongelmaa, ne huuhtoutuvat. Tuo Omon tiiviste alkaa vaahtoamaan sitä enemmän mitä enemmän huuhtelee.
[/quote]
Siis täysin turha ostos tuo Omon pikkujätti :/ Sitä ei saa millään huuhdottua pois, roskiin menee täys pullo.
Minä olen tuon ongelman huomannut nimenomaan nestemäisen pesuaineen kanssa. Ja olen annostellut aina pesuainetta vähemmän kuin ohjeistetaan, ja silti saattaa lisähuuhteluista huolimatta jäädä pesuainetta vaatteisiin. Samaa ongelmaa ei ole kun käytän pyykkipulveria. Mistä lie johtuu?
Meillä ei edes ole mikään uusi vettä säästävä pesukone vaan kohta kymmenkunta vuotta vanha.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 22:32"]Oon huomannut saman. Teen yleensä niin että jo pesuaineessa lisään koneeseen 3-10 litraa vettä. Kone pesee pyykin paremmin ja huuhteluvaiheessa ottaa enemmän huuhteluvettä, jolloin tuloskin on parempi. En tiedä miksi ottaa enemmän vettä, ehkä kone laskee painoa pesun aikana ja sen perusteella päättelee että nyt vettä paljon :D
[/quote]
Äh, siis pesuvaiheessa lisään vettä. Autocorrect pääsi taas yllättämään...
[/quote]
vai kannattaisko vaikka kastella pari pyyhettä ja huppari / muuta isoa tekstiiliä oikein kunnolla ja laittaa ne koneeseen lisäpainoksi?
Siitä pienestä vaahtomäärästä huuhteluvedessä ei kannata huolestua. Nestemäiset pesuaineet vaahtoavat aika voimakkaasti, ja 100% huuhtominen on aika vaikeaa.
Jos pyykki ei tuoksu raikkaalta, niin se viittaa huonoon pesutulokseen (liian kylmä vesi, pesuaineen väärä annostelu, huono pesuaine, liian lyhyt ohjelma tms).
Koneen käyttöohjeessa on erikseen maininta, että ei sovi pestä paljon vettä imeviä vaatteita, kuten mattoja. Kyllä minun paksut kylpypyyhkeet enemmän vettä imevät kuin matto.
Veden lisääminen jo pesuvaiheessa on helppoa, vaikka kastelukannulla pesuainelokeron kautta edestätäytettävään. Päältätäytettävä pitää pysäyttää. Omassa koneessa (Candyn kuivaava) voi välillä vaihtaa ohjelmaa, jolloin se ottaa tuplaveden. Ensin untuvapesua, sitten puuvillapesu niin vettä riittää.
Milloin tämä säästöparadoksi valkenee päättäjille? Nyt pitää olla niin AAA+++ -luokkaa veden ja enegiankäytössä, mutta säästö häviää siihen, kun pitää käyttää lisähuuhteluja, pestä vajaita koneellisia ja pyykätä paljon useammin.
Minä pesen kaiken 60 asteessa paitsi erityisen herkät tekstiilit käsin ja liinavaatteet 95 asteessa. Laitan vähemmän nestemäistä pyykkiainetta ja lisähuuhtelun jokaiseen pesukertaan. Ei ole energiatehokasta, mutta tulee puhdasta.
Se veden lisäämine on tarpeetonta, jos lisäät vettä, kone vastaavasti ottaa vähemmän vettä.
Jos lisäät kun kone on jo täyttänyt, laskee kone ylimääräiset pois.
Kannattaa aina laittaa lisähuuhtelut, tai huuhtelu suurella vesimäärällä (konekohtainen ominaisuus). Tällöin pitäisi tulla raikasta.
Myös lajittelu voi olla pielessä, pyyhkeet keskenään. Jos sekoitat eri imukykyisisä (vesi/pesuaine), voi osa vaatteista/kanakaista huuhtoutua paremmin kuin toiset, ja vastaavasti toisiin jää pesuainetta.
Rohkenen epäillä masiinasdanne olevan jonkin sortin perustavanlaatuista vikaa. Kyllä vaan minun pesumasiinani kuivaa hyvin, ja se on sentään halpa (alle 300 €:n) random merkki. Tosin jos ahtaa masiinan liian täyteen niin on kai ihan luonnollusta ä, etteivät rievut kykene kuivumaan normaalisti, koska tällöin poistovesi jäänee jumiin sinne kangasviidakkoon.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 12:32"]
Koneen käyttöohjeessa on erikseen maininta, että ei sovi pestä paljon vettä imeviä vaatteita, kuten mattoja. Kyllä minun paksut kylpypyyhkeet enemmän vettä imevät kuin matto.
Veden lisääminen jo pesuvaiheessa on helppoa, vaikka kastelukannulla pesuainelokeron kautta edestätäytettävään. Päältätäytettävä pitää pysäyttää. Omassa koneessa (Candyn kuivaava) voi välillä vaihtaa ohjelmaa, jolloin se ottaa tuplaveden. Ensin untuvapesua, sitten puuvillapesu niin vettä riittää.
Milloin tämä säästöparadoksi valkenee päättäjille? Nyt pitää olla niin AAA+++ -luokkaa veden ja enegiankäytössä, mutta säästö häviää siihen, kun pitää käyttää lisähuuhteluja, pestä vajaita koneellisia ja pyykätä paljon useammin.
[/quote]
Siis eikö niitä pyyhkeitä voi kastella ennen pesua niin ettei ne ime sitä varsinaista pesuvettä? Kuullostaa tosi hurjalta lisätä itse vettä koneeseen luukun kautta.
Vanhoilla koneilla sai lyhyessä ajassa puhdasta aikaiseksi ja linkosikin.
Vanhemmillani on 20-v. vanha kone, jolla on aina tullut hyvä tulos tunnissakin ja se linkoaa kaiken. (Tosin nyt rikki menossa vissiin.)
Meidän kotikoneessamme tavallinen pesu kestää 2 tuntia ja jos laittaa allergiaohjelman, niin kolmisen tuntia. Kenellä on tällaiseen aikaa, kun ei saisi mennä pois kotoa, kun kone päällä ja yöllä ei saa pestä melun takia. Lisäksi kotikoneemme ei linkoa aina esimerkiksi kylpytakkia tai froteepyyhettä.
Vanhat koneet olivat parempia ja käyttivät vettä reilusti. Siitähän ei Suomessa ole pulaa.
Oon huomannut saman. Teen yleensä niin että jo pesuaineessa lisään koneeseen 3-10 litraa vettä. Kone pesee pyykin paremmin ja huuhteluvaiheessa ottaa enemmän huuhteluvettä, jolloin tuloskin on parempi. En tiedä miksi ottaa enemmän vettä, ehkä kone laskee painoa pesun aikana ja sen perusteella päättelee että nyt vettä paljon :D
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 22:32"]Oon huomannut saman. Teen yleensä niin että jo pesuaineessa lisään koneeseen 3-10 litraa vettä. Kone pesee pyykin paremmin ja huuhteluvaiheessa ottaa enemmän huuhteluvettä, jolloin tuloskin on parempi. En tiedä miksi ottaa enemmän vettä, ehkä kone laskee painoa pesun aikana ja sen perusteella päättelee että nyt vettä paljon :D
[/quote]
Äh, siis pesuvaiheessa lisään vettä. Autocorrect pääsi taas yllättämään...
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 22:20"]
Hei!
Meillä on ihan uusi pesukone, jotka tietysti kaikki ovat varmaankin nykyään säästövedellä. Onko muutkin huomanneet, että nykypesukoneet (vaikka pistän 1/2 suositellusta annostuksesta nestemäistä) eivät huuhdo pyykkejä kunnolla? Aika vähän saa pyykkiä olla koneessa (meillä 8 kg), jotta oikeasti huuhtoutuu....Pyyhkeet yms. raskaammat tekstiilit huuhtoutuvat todella huonosti ja parhaimmillaan joutuu laittamaan 7 lisähuuhtelua.
Mitä tällaiselle ongelmalle voisi tehdä, kun konekin on jo vaihdettu ja pesuainetta käytetään todella vähän?
[/quote]
tyhmä kysymys: mistä tietää, että ne ei huuhtoudu kunnolla? Käytän täysin hajusteettomia tuotteita.
No enpä ole huomannut uudessa Mielessä minkäänlaista ongelmaa.
Minkä merkkinen pesukone teillä on? Meillä ei tuota ongelmaa - pesukone on LG:n suoravetokone ja käytetään jauhemaista Erisan pesuainetta. Nestemäiset taitaa kyllä huuhtoutua huonommin kuin tuo Erisan.
Aloittaja:
Pesuainejäämät huomaa tosiaan viimeisessä huuhteluvedessä ennen linkousta, kun koneessa on vielä vaahtoa jäljellä. Tietysti ongelman huomaa vain näissä sivustatäytettävissä koneissa. On kyllä aika rasittavaa, että nykyisten säästökoneiden vuoksi menee kokonaisuudessaan enemmän vettä, energiaa ja aikaa, lisäksi vaatteet saattavat kulua nopeammin.
Luulen, että oikeasti suurimmalla osalla on tämä sama ongelma, muttei sitä huomaa tai ei vaan välitä. Meidän pyykinpesukone on SIEMENS ja ihan muutaman kuukauden vanha tosiaan, uutena ostettu.