Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

raskaudesta kertominen töissä kun la:n alle 2kk

Vierailija
29.03.2014 |

Onko jotain oikeaa sanktiota kun kertoo työnantajalle äitiysloman alkamisesta alle 2kk sitä ennen? Tässä tapauksessa meni siis parilla päivällä ohi. Juuri aloitin uudessa työssä (todella iso yritys ja meitä aloitti muitakin). Esimiehelle kerroin ja häntä en ole muuten edes juuri tavannut kun perehdytys on ollut toisen vastuulla. Kovin hämmentyneeltä vaikutti. Sekava viesti, mutta löytyykö jotain kannustusta, että maineeni ei ole täysin pilalla ja että työpaikka on tallella vielä äitiysvapaalta palatessa? Haukkuja en jaksa kuunnella, tiedän lähipiiristä sen verran julmia tapauksia, että todellakin lisäännyn kun haluan työnantajasta piittaamatta. Satuin vaan olemaan jo raskaana kun nuo paikat tulivat hakuun ja satuin jopa saamaan työn. Lisätietona myös, että vaihdoin vakipaikasta, työ vaan ei ollut mielekästä.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 21:59"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 21:55"]

No, nyt sun täytyy sitten vaan odotella, miten käy, hyvällä tuurilla menee ok, mutta virallisoikeesti sulle käy huonosti, mutta elämä on :)

Tsemii!

[/quote]

Siis ap myöhästyi kaksi päivää. En usko että se niin kamalaa on. Ja ap kyllä puhui tekstissään että kun äitiyslomaan on alle kaks kk eikä kun laskettuun aikaan on alle kaks kk.

[/quote]

otsikossa la jonka tulkitsen lasketuksi ajaksi enkä lauantaiksi.

Vierailija
22/44 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, anteeksi, kirjoitus- ja ajatusvirhe. Siis laskettuun aikaan on se kolme kuukautta, vapaan alkuun kaksi. Joo, en mä siis viikkotolkulla ole myöhässä (ei tuo rekryprosessikaan kestänyt kuin pari, kolme viikkoa), pari päivää vaan. Periaatteenani oli kertoa heti kun oli nimi sopparissa mutta jotenkin se ei tullut sitten edes mieleen ekoina päivinä kun oli niin paljon kaikkea muuta.

Heh, ihan nuori en ole ja toinen lapsi on kyseessä. Pahoittelut tuosta ekan kirjoituksen virheestä, tietty antaa erilaisen kuvan.

Tuo savustaminen on käynyt mielessä. Hmm. Sen riskin olen ottanut. On naisvaltainen työpaikka ja harva se vastaantulija on maha pystyssä. Voiko käydä niin, että mä vaan teen hommani niin hyvin kuin pystyn tän pari kuukautta ja sitten palaan työhön ja aikanaan saan jotain etenemismahdollisuuksiakin? Varsinkin kun tykkään työstä jo nyt hirmuisesti.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 22:03"]

Mä en ap ymmärrä sua. 2kk on 2kk, ei 8 viikkoa. Jos sun äitiyslomalle jäämispäivä on 29.5., niin tasan 29.3. on viimeinen kertomispäivä.

Muuten en kyllä ymmärrä, miksei raskautta huomaa. Useampi kaveri on ollut pienimahainen, mutta kyllä 3kk ennen laskettua aikaa sen on jokainen nähnyt heti. Ainoa poikkeus on entinen työkaveri, jonka paino oli 140kg ja kuulin raskaudesta pari viikkoa ennen äitiyslomaa. Ei sitä silloinkaan huomannut varsinaisesti.

[/quote]

Ap voi olla ylipainoinen myös? Sitäpaitsi painosta riippumatta, raskautta ei aina näe. Suurimmalla osalla näkee, mutta ei kaikilla. Eräs tuttuni ei tiennyt edes olevansa raskaana ennenkuin 6kk oli täynnä, ja hän on hyvin laiha, vauva vaan mahtui niin hyvin lantioon. Maha nousi näkyviin vasta kuukautta ennen laskettua aikaa.

Vierailija
24/44 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, maha tosiaan on aika pieni vielä. Omaan silmään iso ja ei mene vanhat takit kiinni, mutta mistäs nuo tuolla uudessa paikassa tietäisivät millainen mä olen normaalisti.

Kiitos tsempanneille! Tiedän tehneeni virheen kun määräajasta myöhästyin. Toivon vaan niin kovasti ettei tästä tule hankaluuksia. Ilkeä sanoisi, että itse ansaitsit, mitäs menit tekemään, mutta kun se raskaus ei tosiaan saa estää mitään. Hain vain mielenkiintoista työpaikkaa jossa sitten aloitus meni niukille päivien kanssa.

AP

Vierailija
25/44 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei voi tietää, ehkä saat jatkaa ehkä et, tuskin sun ta:kaan vielä tietää, eikä sillä ole mitään merkitystä, että tykkäät työstäsi... paitsi sun kannalta.

Missähän olet töissä, jos kaikilla maha pystyssä, joku synnyttämö :D

Vierailija
26/44 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sittrnpän otit riskin. Työnantajana en sinun varaan rakentaisi, arvistan nimittäin rehellisyyttä. Minulla on aikoinaan yksi työntekijä joka teki saman tempun ja ei kyllä pisteet nousseet. olen kyllä parikin kertaa vakinaistanut henkilön jotka ovat hiki otsalla juuri ennen papereiden allekirjoittamista "tunnustaneet" plussaanneensa. Ap, mitä odotat työnantajaltasi, koska ajattelet palaavaasi takaisin?

Vierailija
27/44 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tosiaan ihan mahdoton ajatus että ap:n raskaudesta olisi tietty ja palkattu silti? Minä olen saanut vakipaikan 3 viikkoa ennen äitiyslomalle jäämistä. Raskauteni oli työnantajalla tiedossa, mutta halusivat silti palkata juuri minut.

Vierailija
28/44 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon työnantantajalta ymmärrystä tuohon parin päivän viivästykseen. Toisaalta, suotta mua vielä perehdyttävät jos linja olisi ollut saman tien sanoa heippa. Asiaa ei helpota se, että olen nähnyt esimiehen ehkä kaksi kertaa. Työ on aika simppeliä ja meitä on monta sitä tekemässä. Vaatii vaan kunnon perehdytyksen, mutta sen jälkeen kuka tahansa sitä melkein pystyy tekemään.

Lapsiluku on tätä myöten täysi ja takaisin ajattelin palata ensi kesäksi. Eli äitiysvapaa ja muutama kuukausi hoitovapaata ja sitten ns. aloitetaan alusta. Sikäli mikäli sitten on paikka mihin palata.

AP

Vierailija
29/44 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahan sai hyvin helposti vielä naamioitua haastattelussa eikä lapset tulleet mitenkään puheeksi. Noin isossa firmassa missä suuri osa on naisia on kuitenkin koko ajan perhevapailla väkeä. Mun kanssa aloitti ihan 20-30v naisia, täydellisen lisääntymiskelpoisessa iässä olevia, mä nyt vaan satuin olemaan jo valmiiksi raskaana ja suht pitkälläkin.

Pelottaa vähän mennä maanantaina töihin. Esimiehelle olen kertonut, muiden kanssa tulee puheeksi jos tulee. Perehdyttäjä todennäköisesti on katsonut mahan kokoa. Äääh, mä vaan mietin, että kai ne nyt olis sanonut suoraan jos jotain jatkoselvittelyä tarvitaan. Täytettiin vaan äitiysvapaailmoitus sen esimiehen kanssa.

Jatkokysymys, jos mut huolitaan vielä takaisin, niin koeaika todennäköisesti jatkuu sitten sen jälkeen? Koeaika on nyt 4kk.

Vierailija
30/44 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, siis tottahan sinulla on paikka mihin palata, työnantajan on vaikea todistaa ettei raskaus vaikuttaisi jos nyt purkaisi työsuhteen. Mutta jatkoon ja työyhteisöön "tekosi" vaikuttaa. Ihmettelen vaan mitä hommaa oikein teet?! jos se vaatii kunnon perehdytyksen niin miten sinulle hommataan nopeasti sijainen?

Vierailija
31/44 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta tuntuu, että ap aloitti jossain siivousfirmassa...

Vierailija
32/44 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeajalla kumpikin voi purkaa työsopimuksen heti. Ei tartte selitellä.

Vierailija
33/44 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehen hämmennys voinut johtua myös siitä, että ei ole osannut ajatella raskauden olevan noin pitkällä mahan koosta päätellen.

Minulla oli todella pieni maha ja mm. sijaiseni ihmetteli häntä perehdyttäessäni, että onko hän nyt ymmärtänyt aikataulun oikein.

Vierailija
34/44 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 22:40"]minusta tuntuu, että ap aloitti jossain siivousfirmassa...

[/quote]

Tuli ihan sama mieleen. / Iss:n työntekijä

Vierailija
35/44 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä siis aloittaa nyt useampi parissa erässä ja siihen perään sitten kesätyöläisiä läjä. On siis iso osasto. Ei perehdytys nyt niin kummoinen ole kuin ehkä ymmärsit, mutta kuitenkin aivan täysin uusi asia ja toimintavat ellei ole täysin vastaavaa hommaa tehnyt. Mä siis olen tottunut saamaan perehdytyksen niin, että ekan päivän joku katsoo perään ja sitten on lähes omillaan. Nyt tuohon on varattu pari viikkoa kokonaisuudessaan ja sitten tietysti kaikkien täysi tuki aina kun uutta tulee. Ei mitään erikoisasiantuntijahommaa siis mihin ajetaan sisään pari vuotta :)

Pakko vielä lisätä, että ihan normaalipainoinen olen. Jos mulla on nyt viikkoja 26+ niin enhän mä nyt mikään ihan valtava voi vielä olla.

AP

Vierailija
36/44 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

koeajalla työsuhde voidaan purkaa ilman perusteita

Vierailija
37/44 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei ole siivousta :) Tavallaan kävi tosi hyvä säkä, että rekryävät nyt noin paljon ja että firma on iso. Mä olin siis jo lopettanut aktiivisen työnhaun (jottei sitten tarvitsisi heti jäädä pois - kuinkas kävikään) ja tyytynyt ajatukseen vanhaan paikkaan palaamisesta tai uuden alan opiskelusta. Pieneen firmaan en olis todellakaan kehdannut hakea.

AP

Vierailija
38/44 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mikset sä kysy siltä pomolta??

Vierailija
39/44 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no joku tehdastyö?

Vierailija