Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pahoinvoinnin ja kuvotuksen ero?

Vierailija
24.11.2020 |

Hassu kysymys, mutta ymmärrättekö te pahoinvoinnin ja kuvotuksen eron, vai onko nämä mielestänne samanlaista oloa kuvaavia synonyymeja?

Siitä tuli mieleeni, kun oli kaverin kanssa puhetta vatsavaivoistani, ja mainitsin kuinka välillä ruokailun jälkeen tulee oksettava olo ja toisinaan taas erityisesti närästyksen yhteydessä on kuvottava olo. Hän ei millään ymmärtänyt mitä tarkoitan kuvotuksella, mutta minusta niillä on eroa. Minulle pahoinvointi tarkoittaa sellaista vatsassa tuntuvaa oksettavaa oloa, kun vatsassa kiertää. Kuvotuksessa ei kierrä vatsassa, vaan tuo ällöttävä tunne on ikään kuin kurkussa..?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse puhun kuvotuksesta, kun ei ole pahoinvointia, mutta joku ruoka on kuvottava. Esim pahalle haiseva ruoka kuvottaa.

Vierailija
2/5 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan eron kyllä. Kuvotuksessa ei varsinaisesti okseta, mutta on "ällö olo".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelisin kuvotuksen aiheutuvan jostakin ulkoisesta aistittavasta asiasta ja pahoinvoinnin olevan lääkkeen, sairauden, raskauden tms. aiheuttamaa.

Vierailija
4/5 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvottava on se, että jos esim hajusta tulee yökötys.

Pahoinvointi on se, että mahassa kiertää ja tekee mieli purjota ilman mitään syytä.

Vierailija
5/5 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle pahoinvointi kattaa kaiken ylävatsassa ja kurkussa tuntuvasta oudosta olosta oksetukseen asti. Pahoinvointeja on kuitenkin erilaisia. Esim. matkapahoinvointi tuntuu mielestäni erilaiselta kuin nälästä johtuva tai vatsapöpöstä johtuva.