Keliakiatestin hinta (verikoe) yksityisellä?
Eli sattuuko kukaan tietämään ko. testin noin-hintaa? Terveyskeskuksessa luokitellaan ei-kiireelliseksi eli lääkäriajan saisi noin kuuden, seitsemän viikon päähän. Siihen asti pitäisi siis käyttää normaalisti gluteiinituotteita, ettei lopullinen tulos vääristyisi. Mahavaivat esim. leivän tai pastan syönnin jälkeen ovat jo kuitenkin siinä määrin elämää hanlaloittava tekijä, että olisin valmis menemään yksityisellekin ko. testiin, ellei nyt ihan monia satasia maksa. Netistä en löytänyt tietoja muuta kuin itsetestaukseen tarkoitetusta tuotteesta.
Kommentit (13)
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 20:51"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 20:00"]
Hmmm. Olin suunnitellut laistavani tähystyksestä, se letkun nieleminen kuulostaa jo toisten kertomana niin mahdottomalta. Tiedän etten saisi virallista diagnoosia (ja Kela-korvauksia yms.) ilman sitä, mutta pelkuri mikä pelkuri :(. Minulle riittäisi positiivinen verikoe (se kai voittopuolisesti toimii kuitenkin indikaattorina, vaikkei sataprosenttisen varma näyttö olekaan).
ap.
[/quote]
Mitä oikein haet sillä positiivisella verikokeella? Eikö ole aivan sama onko se positiivinen vai ei, jos saat kuitenkin selviä oireita gluteiinista?
[/quote]
Kaipa hakisin siitä jonkinlaista näyttöä kuitenkin. Jos olisi selvästi positiivinen, olisi ehkä helpompaa luopua gluteiinista kokonaan ja ryhtyä elinikäiselle välttämisdieetille.
ap.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 20:51"]
Hmmm. Olin suunnitellut laistavani tähystyksestä, se letkun nieleminen kuulostaa jo toisten kertomana niin mahdottomalta. Tiedän etten saisi virallista diagnoosia (ja Kela-korvauksia yms.) ilman sitä, mutta pelkuri mikä pelkuri :(. Minulle riittäisi positiivinen verikoe (se kai voittopuolisesti toimii kuitenkin indikaattorina, vaikkei sataprosenttisen varma näyttö olekaan).
ap.
[/quote]
Mitä oikein haet sillä positiivisella verikokeella? Eikö ole aivan sama onko se positiivinen vai ei, jos saat kuitenkin selviä oireita gluteiinista?
[/quote]En ymmärrä miksi haluat verikokeella testata joka ei tuo mitään varmuutta? Sitä vaan yritin sanoa että verikoe voi näyttää ettei sulla ole vaikka onkin.
Okei. Luulisi vain, että jos oireet ovat oikeasti häiritsevät, niin sille dieetille mentäisiin ja sillä pysyttäisiin välittämättä verikoetuloksista. Jos dieettimotivaatioon vaikuttaa verikoetulos eikä oma parempi olo, niin herää kysymys niiden oireiden todellisesta häiritsevyydestä. Sillä, kuten itsekin sanoit, niin se verikoe ei ole sataprosenttinen.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 20:10"]
Jos et tarvitse kela-korvausta niin kannattaisiko vaan jättää vijlat pois ruokavaliosta jo nyt? Jos saat niistä oireita, niin tuskin jatkat niiden syömistä, vaikka tulos negatiivinen olisikin? Vai haluatko kenties silloin tällöin syödä vielä viljoja vaikka niistä oireita saisitkin ja siksi varmistua siitä onko se sinulle vaarallista vai ainoastaan inhottavaa?
Itselläni myös vatsa ei kestä ollenkaan mitään viljatuotteita, kaikki turvottavat ja gluteeniviljat saavat aikaan hirveät kivut ja ripulin. Tähystettiin noin vuosi sitten ja ei ollut keliakia. Erittäin onnellinen olen ollut viljoista luopumisen jälkeen.
[/quote]
Keliakiadiagnoosi olisi hyvä mikäli esim. menee opiskelemaan ja tarvitsee lääkärintodistuksen gluteenittoman ruoan saamiseksi. Sama juttu, mikäli joutuu sairaalaan. Keliakian kanssa eletään koko loppuelämä, paljon voi tulla sen aikana vastaan tilanteita joissa olisi hyvä kyetä todistamaan gluteenittomuuden tarpeensa.
Sitten on tietenkin vielä jatkoseuranta, eli katsotaan että keliaakikko paranee gluteenittoman hoidon myötä. Siihen menee kokonaisuudessaan puoli vuotta - vuosi.
Itsekin tunsin jo puolessa vuodessa oloni hyväksi, mutta silti olikin kontrollissa vielä veriarvot koholla ja piti alkaa tarkastelemaan, mistä saan "piilogluteenia".
Eipä ole ihan niin iisiä, että viljat vaan pois. Monessa elintarvikkeessa käytetään gluteeia sitkonsa takia, sitä on jopa meikeissä (esim. huulipuna).
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 20:20"]
Jos et tarvitse kela-korvausta niin kannattaisiko vaan jättää vijlat pois ruokavaliosta jo nyt? Jos saat niistä oireita, niin tuskin jatkat niiden syömistä, vaikka tulos negatiivinen olisikin? Vai haluatko kenties silloin tällöin syödä vielä viljoja vaikka niistä oireita saisitkin ja siksi varmistua siitä onko se sinulle vaarallista vai ainoastaan inhottavaa?
Itselläni myös vatsa ei kestä ollenkaan mitään viljatuotteita, kaikki turvottavat ja gluteeniviljat saavat aikaan hirveät kivut ja ripulin. Tähystettiin noin vuosi sitten ja ei ollut keliakia. Erittäin onnellinen olen ollut viljoista luopumisen jälkeen.
[/quote]
Kiitos, hyviä pointteja. Enpä olekaan vielä pohtinut tuota kaikkea valmiiksi. Varmaan haluaisin ainakin tietää, josko verikokeessa saataisiin selvä positiivinen tulos, silloin olisi jotenkin helpompaa luopua viljatuotteista. Harmi vain, kun sitä viljaa (tai gluteiinia) tuntuu olevan aivan joka paikassa, esimerkiksi ranskalaisissa perunoissa. Ideaalitapauksessa (anteeksi kolho ilmaisuni!) tulisin toimeen jättämällä selvät viljat pois mutta voisin edellen syödä esim. suurustettuja kastikkeita tai joskus jopa niitä ranskalaisia perunoita tulematta kipeäksi. Sinulla lienee sitten jonkin sortin yliherkkkyys viljalle?
ap.
ap.
[/quote]
Joo sä tuut sitten tappamaan itses tolla ruokavaliolla jos sulla on keliakia.
Ihan sama sitten, että syötkö venhäleivän päivässä jos ajattelit "ihan vähän vaan" välillä pinnata.
On vaan gluteeniton ja gluteenillinen, ei ole olemassakaan vähä-gluteenista. Ja keliaakikolla se on aivan ehdoton gluteenittomuus, jos ei tulevaisuudensuunnitelmiin kuulu sairaalan syöpäosastolla asuminen.
Mehiläisessä olisi itselläni maksanut noin 100 euroa.
Hain apteekista pikatestin (pitää kysyä tiskiltä, ei ollut meidän apteekissa hyllyllä) ja vahvan posiitivisen kanssa sitten kunnalliselle tarkastuskokeeseen. Pääsin nopeasti, en tiedä oliko positiivisella kotitestillä asiaan vaikutusta.
Niin ja kotitestin hinta n. 20€.
Kiitos kaunis! Tuon summan voisin vielä kestääkin siitä ilosta, että "saisin" jo alkaa välttää niitä aineita, jotka selvästi aiheuttavat pahoja oireita.
Ap.
Et saa silti alkaa välttää niitä, koska jos testi viittaa keliakiaan, pitää diagnoosin varmistamiseksi tehdä mahalaukuntähystys ja ottaa koepalat pohjukaissuolesta. Tähystykseen joutunee jonottelemaan useamman kuukauden. Jos olet ennen tähystystä aloittanut jo gluteenittoman dieetin, suolinukka saattaa ehtiä normaalistua, koepalalöydökset ovat normaalit etkä saa diagnoosia.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 19:54"]
Et saa silti alkaa välttää niitä, koska jos testi viittaa keliakiaan, pitää diagnoosin varmistamiseksi tehdä mahalaukuntähystys ja ottaa koepalat pohjukaissuolesta. Tähystykseen joutunee jonottelemaan useamman kuukauden. Jos olet ennen tähystystä aloittanut jo gluteenittoman dieetin, suolinukka saattaa ehtiä normaalistua, koepalalöydökset ovat normaalit etkä saa diagnoosia.
[/quote]
ap.
Verikoe harvalla näyttää keliakian. Mulla oli testi puhdas mut ei ollut enää suolinukkaa.
[/quote]
Kiitos, hyviä pointteja. Enpä olekaan vielä pohtinut tuota kaikkea valmiiksi. Varmaan haluaisin ainakin tietää, josko verikokeessa saataisiin selvä positiivinen tulos, silloin olisi jotenkin helpompaa luopua viljatuotteista. Harmi vain, kun sitä viljaa (tai gluteiinia) tuntuu olevan aivan joka paikassa, esimerkiksi ranskalaisissa perunoissa. Ideaalitapauksessa (anteeksi kolho ilmaisuni!) tulisin toimeen jättämällä selvät viljat pois mutta voisin edellen syödä esim. suurustettuja kastikkeita tai joskus jopa niitä ranskalaisia perunoita tulematta kipeäksi. Sinulla lienee sitten jonkin sortin yliherkkkyys viljalle?
ap.
ap.
ap.
[/quote]