Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Citykissat talo-ostoksilla, tuleeko ero?

Vierailija
24.11.2020 |

Aina asuttu kaupungin ytimessä, kerrostalossa.

Nyt tehtiin tarjous 20-luvun hirsilinnasta, jossa mittava remontti tarpeen: keittiö, lattiat, ulkoseinien maalaus ja ajan saatossa muutakin löytyy vaikka kuinka.

Ei olla kuin tapetoitu yksi huone ennen tätä. Kaksi lasta 4 ja 6, ihan vähän jännittää. Millä minimoida eron riski? 😁

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo talouspuoli ei ehkä ole teille ihan valjennut. Tiedättekö kuinka paljon remontointi maksaa? Pelkästään pintapuoliseen keittiöremonttiin, jossa uusitaan kaapistot menee vähintään 10 000 e. Kun puretaan satavuotiaasta talosta pintaa, niin sieltä saattaa löytyä lähes mitä tahansa ja kulut karkaavat aika äkkiä käsistä. Nyt jo puhut, että lisäkuluja tulee 1200 e /kk.  Onko tähän laskettu remontit ja mahdolliset yllätykset rakenteissa jne?  Sen lisäksi vanhoista tavoista on vaikea päästä eroon kertarysäyksellä, etenkin jos on tottunut shoppailemaan. Vaatii melkoista kurinalaisuutta mm. tuo ruokien uudelleen mietintä jne.

Ei kuulu remontit tuohon 1200€. Lämmitys, sähkö, pikkujutut ja muut okt-maksut vain, tuon lisäksi lainanlyhennys joka pysyy samana kuin nyt.

Ulkomaalaukseen olen varannut 6000€, mutta muuhun otetaan 20t lainaa. Loput tehdään vuosien saatossa.

Sukulaisten ei tosiaan tarvi mitään fyysistä tehdä, lähinnä antaa tietoa teoriassa. Itsekin annnan työni takia melkoisesti heille tietoa ja vinkkejä.

Ap

No ihan vertailuksi: just uusittiin ison omakotitalon keittiö ja kaikki sen koneet, teetettiin työ kokonaan muilla: 29.000 euroa, eikä tosiaan ole mitkään Guggenaun-koneet keittiössä. 15 v sitten laitettiin Ikean keittiö aika samankokoiseen tilaan, muut kokosivat, Ikean koneilla: 18.000 euroa, siis VIISITOISTA vuotta sitten. Että 10.000 eurolla ei kyllä kumpposta keittiötä saa, varsinkaan kun vissiin mistään keittokomerosta ei ole kyse? Naapurit maalautti just tuossa tuollaisen kokonaisalaltaan 130 neliötä, yksikerroksinen, talon: lasku 15.000 euroa. että voi olla toi teidän 6000e ulkomaalaukseen pikkusen alakanttiin. Kun naapureila ei ollut mitään vanhan poishiomista vaan uudisrakennuksen ulkoverhoilun maalaus.

Vierailija
22/35 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan mun unelmalta Onnea teille! Juu tiedän, ei varmaan järkevää ja kaikenlaista shaibaa tulee eteen, mutta entäs sitten. Elämä on sen verran lyhyt, vaikka eläisi sata vuotta, että ehdottomasti kannattaa elää edes joskus tunteella ja päin unelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmilla ihan ok tulot, mutta ei olla hirveästi säästetty. Olen säästänyt n. 500€ kk, mies ei sitäkään, nyt kulut nousee 1200€ kk. Se jännittää. Olen tutkinut ostokäyttäytymistäni ja kyllä siellä on joku 600€ turhaa, lisäksi en ole katsonut ruokien hintaa laisinkaan. On käyty monta kertaa viikossa kaupassa, eli periaatteessa muuttamalla tapoja meidän rahat riittää ihan hyvin..

Mietin vaan haluanko muuttaa noin paljon tapojani.

Meillä on nykyisessä kerrostalossa myös äärimmäisen hyvä sisäilma.... Mutta täällä on todellakin liian vähän neliöitä.

Ap

Voi voi... Kyllä näitä olisi pitänyt pohtia ennen kuin laitoitte tarjouksen sisään.

Asukaa nyt ainakin vuosi ennen kuin teette yhtään mitään, se on se perusneuvo näissä vanhoissa taloissa. Opiskelkaa vanhassa talossa asumista, rakennusajan rakennustekniikkaa, materiaaleja. Perinnerakentamista ylipäänsä, etsikää timpurit joka asiasta ymmärtää. K-raudasta on tueha kysyä neuvoa jos perinnemenetelmällä korjaa.

Vierailija
24/35 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompi olisi saada hermoromahdus ja ottaa ero suoraan ilman talokatastrofia siinä välissä.

Vierailija
25/35 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvin pettynyt. Luulin, että viesti olisi oikeista kissoista.

Vierailija
26/35 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkopuoliset tekee ulkomaalauksen, mutta ajateltiin itse tehdä keittiöremontti ja ottaa vanha lattia esille, sekä hirret seinistä.

Muut jutut ei ole kiireellisiä. Haluaisin myös asentaa rakennusvuoteen sopivat ristikkoikkunat jossain kohti (maksettu työ).

Muut jutut kuten kylppärit voi odottaa vuosia.

Olen rahastressaaja, joten saattaa käydä huonosti. Lisäksi olen tottunut ostamaan laskematta juuri. Nyt kulut nousee n. 1200€ per kk.

Tämäkin jännittää, että miltä tuntuu luopua lähikahviloista ja todella lyhyistä matkoista ja elämän helppoudesta. Sekä huolryhonuudesta rahan suhteen. Onko tämän arvoista?

Molempien suvuissa kuitenkin ihmisiä jotka osaa rakentaa vanhaa, joten ei olla ihan ammattilaisten varassa.

Kauhean negatiivisia kommentteja, onko onnistuneita parisuhteita? Niitä jotka on innoissaan kaikesta tästä ja mahtavasta neliömäärästä. 😁 Ei todellakaan ollut tarkoitus ostaa tällaista, mutta kuunneltiin tällä kertaa tunteita. Kääk!

Ap

Äh, riipii toi nyt muotina oleva hirsiseinien esiin repiminen. Siinä menee pinkopahvien mukana 100+ vuotta talon historiaa roskiin😡 Ottakaa edes paloja talteen.

Vierailija
27/35 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen provoksi, ap. ei kerro onko kuntoarvio teetetty, eikä myöskään tehdyistä remonteista.

Vaikea uskoa että kukaan nykypäivänä lähtisi ostamaan taloa puutteellisin tiedoin mahdollisista rakennusvirheistä tai piilevästä homeongelmasta, saati sitten ettei ole budjetoinut remonttikuluja.

Vierailija
28/35 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkopuoliset tekee ulkomaalauksen, mutta ajateltiin itse tehdä keittiöremontti ja ottaa vanha lattia esille, sekä hirret seinistä.

Muut jutut ei ole kiireellisiä. Haluaisin myös asentaa rakennusvuoteen sopivat ristikkoikkunat jossain kohti (maksettu työ).

Muut jutut kuten kylppärit voi odottaa vuosia.

Olen rahastressaaja, joten saattaa käydä huonosti. Lisäksi olen tottunut ostamaan laskematta juuri. Nyt kulut nousee n. 1200€ per kk.

Tämäkin jännittää, että miltä tuntuu luopua lähikahviloista ja todella lyhyistä matkoista ja elämän helppoudesta. Sekä huolryhonuudesta rahan suhteen. Onko tämän arvoista?

Molempien suvuissa kuitenkin ihmisiä jotka osaa rakentaa vanhaa, joten ei olla ihan ammattilaisten varassa.

Kauhean negatiivisia kommentteja, onko onnistuneita parisuhteita? Niitä jotka on innoissaan kaikesta tästä ja mahtavasta neliömäärästä. 😁 Ei todellakaan ollut tarkoitus ostaa tällaista, mutta kuunneltiin tällä kertaa tunteita. Kääk!

Ap

Kuulostaa siltä, että olette pilaamassa sekä talon kulttuurihistorialliset arvot sekä sisäilman ottamalla esiin hirsipinnat (ulkoseinistä tulee todennäköisesti ilmavuotoja ilman pinkopahveja, mikä tietää kosteusvaurioita) ja vanha lattia (jos se ei ole tarpeeksi tiivis, vetää ilmanvaihto alapohjasta epäpuhtauksia).

Suosittelen tutustumaan Asumisterveysliiton oppaisiin talon ostajalle ja Rakennusperinteen Ystäviin talon säilyttävään, ekologiseen ja terveelliseen korjaamiseen.

Vierailija
29/35 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa liittyä Fb:n Pelastetaan vanhat talot- ryhmään. Sieltä saa paljon hyviä neuvoja remontointiin.

Näin todelliseen perinnerakentamiseen ja asumisterveyteen perehtyneenä karttaisin kyllä kyseistä ryhmää kuin ruttoa, tee-se-itse -tyyppien mutu-ohjeet ovat suorastaan vaarallisia!

Vierailija
30/35 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommenteista!

Tehtiin kuntokartoitus. Ei ollut hometta eikä kosteusvaurioita. Katto remontoitu (kattolyhdyn juuri vuotanut) ja salaojitus tehty 2010, samalla nostettu hirsiä, vanhin putki 1990-luvulta, saunatilat 2000, toinen wc 1990-luvulta myös. Yläkerta laminoitu......

En itsekään haluaisi hirsiä esille, mielestäni vähän jo mennyt se villitys ja nämä kommentit vahvisti ajatustani; miestä nämä kuitenkin viehättää, enkä itsekään rumana pidä, pitää lukea aiheesta. Haluaisin enemmän 20-luvun tapettia ja paksut listat katonrajaan.

Kamalaa jos ulkomaalaus ollut 15t. Luin lähiliikkeiden hintoja joihin kuuluu tuo vanhan maalin poispuhallus ja oli 4-7t.

Hyvä siis varautua lisälainaan.

Meillä jää nykyinen asunto vuokralle, eli jos katastrofi iskee niin tämän voi myydä.

Ap

Vierailija
31/35 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulut nousi 1200 kuukaudessa mutta pystyt nipistämään entisistä menoista 600...Pystyykö mies nipistämään sen toiset 600 ja onko tullut mieleen että vaikka siellä olis ollut sellaisia menoja joihin ei rahaa tarvitse syytää niin talossa asumiseen kaukana kaupungin palveluista saattaapi tulla 600 verran menoja jotka nyt ovat tarpeellisia. Eli ehket pystykään truuttaamaan sitä 600 niihin kuluihin joihin ajattelit. 

Vanhojen lattioiden esiin ottaminen ei ehkä onnistukaan. On positiivinen yllätys jos ovat kunnossa mutta ei mitenkään varma nakki. Kuntotarkoituksen läpäisy ei myöskään tarkoita automaattisesti että ongelmia ei ole.

Ja viimeiseksi. Ei kannata tuudittautua siihen varmuuteen että saatte sen hökkelin myytyä kun kyllästytte. 

Vierailija
32/35 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee ero. Sä jäät siihen höskään ja miehes palaa kaupunkiin uuden citykissan kainaloon.

Vierailija
33/35 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman ja lähipiirin kokemuksien perusteella totean, ettei voi tietää miten missäkin parisuhteessa käy. Joitakin suhteita taloprojekti lujittaa, joitakin hajottaa, joihinkin suhteisiin ei juuri vaikuta. Minun parisuhteessa nainen puhui kovasti rakentamisesta ja puheidensa mukaan oli tehnyt yhtä ja toista rakennustyötä aikaisemmassa suhteessa. Minun kanssa suhteillessa ei osallistunut rakentamistyöhön. Kiirehti vain asioita, kuin olisi kiva saada kaiki nopeasti valmiiksi. Ei hyvä. Toista kertaa en saman naisen kanssa rakenna. Rakentaminen ei ole minulle mikään kutsumus.

Vierailija
34/35 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ennen lapsia ajattelin että tulisi olemaan kamalaa ja erottaisiin. Kaikki menikin tosi hyvin. Talosta olen ajatellut vähän samalla tavalla, kaikki ötökät, homeet ja talouskriisi on käynyt mielessä.

Uskon kuitenkin ihmisen kykyyn oppia, esimerkiksi hyvät tulot ajaa helposti kuluttamiseen.

Tuo 1200€ on siis pahin versio, todelliset kulut on n. 700€ mutta laskin muuttujia mukaan, eli mahdollisia rikkoutuvia asioita yms.

Olen myös kuukausittain sijoittanut 100-400€, eli senkin voin tarvittaessa laittaa tauolle.

Linna oli lievästi anottuna liioiteltu 😁, mutta piharakennukskssa on sellaisia ikivanhoja rakenteita ja talon neliöt ovat melkoiset, etenkin nykyiseen verrattuna.

En ole mikään suorittaja näissä, eli en ahdistele miestä tekemään asioita x tietyssä ajassa, vaan osallistun itsekin, todennäköisesti aktiivisemmin.

Silti jännittää...

Ap

Vierailija
35/35 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Timpuri maksaa verollisena noin 2300-2700e/viikko. Yleensä yksi mies ei pysty yksin tekemään kaikkea. Ja kun timpuri on paikalla, niin todennäköisesti tarvitset myös sähköasentajaa ja/tai putkimiestä.

Oman taloni saneeraukseen rahaa kului karkeasti laskien 150000e. Olen itse rakennusalan ammattilainen ja tein itse aika monet työvaiheet. Materiaalit maksaa uskomattoman paljon.

Talo on 30-luvulta, oli täysin asumiskunnossa kun ostin, neliöitä 160 ja aikaa meni 8kk. Taloon uusittiin lämmitys, parannettiin lämpöeristystä, sisäpinnat uusittiin, keittiö ja wc:t uusittiin, katto ja ulkoverhous uusittiin.

Saneerauksen aikana en talossa asunut, vaikka se olisi ehkä ollut mahdollista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän