Paras salmiakki?
Salmiakin ystäville oma kun suklaasta jo on! Eli mikä on lempisalmiakkisi, saa olla mikä tahansa, myös sellainen, jota myydään vain jossain pussissa tai sitten omana pussinaan tai irtokarkkina. Myös tikkarit ym. käy! Oma suosikki on Tv Mix-pussin litteät, sitkeät sokeripäällysteiset salmiakkilätkät, myydään myös irtiksinä Salmix nimellä. Nam!
Kommentit (302)
Liekö makuaisti muuttunut, mutta eihän esim. nykymerkkarit ole kuin 70-80-luvulla, Aakkoset eivät juuri maistu edes salmiakille. Olisiko suolavastaisuus tehnyt tehtävänsä ja karkeista tehdään mauttomia.
Kaiholla muistelen myös Avaruusrahoja, merkkarin näköisiä hieman eri makuisia salmiakkeja.
Vierailija kirjoitti:
Salmiakin rakastajalle super hankala kysymys..
Suosikkeja ovat vanhat autot, lauantaipussin autot, tutti frutti rings-pussin mustat renkaat, lätkäliiga-karkit, tv mix- pussin tassut sekä pyöreät salmiakit. Onhan näitä varmasti tusina lisää, mutta tuossa heti ekana mieleen tulevat!
Lauantaipussin autot eivät ole salmiakkia
Valitettavasti saksalainen Haribo on onnistunut päihittämään suomalaiset tällä saralla. Salmiakin ystävänä ostan itse nykyään Haribon Salty Sea -pussin aina silloin tällöin.
Koiran plöräys-karkit oli hyviä mutta yhyy niitä ei enää saa
Vierailija kirjoitti:
Dracula-karkit 😋
Muistaako kukaan, että joskus sai laivalta purkissa sellaisia ruuvin muotoisia kovia salmiakki-karkkeja? Ai että ne oli hyviä.
Dracula? Onko lakritsin makuinen? Ainakin se päällinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
alkuperäinen hopeatoffee oli hyvää.
Se oli tosi jees, mut mä en pidä sitä salmiakkina. Se on enemmän toffee.
Makuna salmiakki.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista eniten pidin salmiakkimerkkareista, siis niistä ihan alkuperäisistä 1980-luvun isoista merkkareista. Niiden seuraajat menettelivät, tykkäsin etenkin pakastettuna syödä niitä, kun oli kiva raksauttaa pakastettu merkkari hampailla rikki. Nämä uusimmat minimerkkarit ovat kauheita, kerran ostin pussillisen enkä enää toiste niihin kajoa. Pilasivat merkkarit, hölmöläistehdas.
Nykyisin suosikkinani on Dracula piller. Pidän myös halvan salmiakkipommeista.
Minä muistan nuo merkkarit jo 70-luvulta. Samalla vuosikymmenellä tuli pommit. Makuna sitruuna, salmiakki ja lakritsi.
Vierailija kirjoitti:
Jos salmiakin himo iskee ostan yleensä Lakrisal pötkön.
Lakritsaa?
Olen itse viime aikoina nauttinut fazerin Salta Katten -salmiakista! Sopivan vahvaa ja balanssi on minusta hyvä. Pidän myös näiden karkkien koostumuksesta.
Minunkin suosikki on tuo Super salmiakki. Söin ekan kerran jo pikkupoikana 1970-luvulla, kun oli vielä vuosia aikaa peruskoulun alkuun. Joku äidin tuttu sitä mulle osti ja antoi askin käteeni.
Onneksi yhä myydään, ettei käynyt samoin kuin sille Camel-makeiselle, joka hävisi markkinoilta varmaan jo vuonna 76 tai aiemmin. Se oli ihan sairaan hyvää. No, jos se olisi yhä myynnissä, niin ihan saletti olisi, että reseptiä olisi muutettu ja maku ei olisi enää yhtään sama. Niinhän se Royalkin munattiin, kun reseptiä muutettiin niin, ettei tuote ole ollenkaan sama kuin vanhoina hyvinä aikoina. Edes käärettä ei jätetty rauhaan, sekin piti muuttaa muuksi. Grrrr. Näihin taitaa olla syynä turkulaiset, jotka hukkasivat reseptin ja siksi muuttui koko tuote. Eihän ne hiton turkulaiset valmista itse enää jääpalojakaan, koska joku hukkasi reseptin. Nykyrojalia pysty ostamaan, kun se kääre on nykyään niin nolo ja maku on kuin olisi ostanut jotain ihan muuta kuin rojalia. Perkele.
Vierailija kirjoitti:
Lauantaipussin autot eivät ole salmiakkia
Ketäs ne sitten on?
Missä ne paljon luvatut isot merkkarit??
Vierailija kirjoitti:
Liekö makuaisti muuttunut, mutta eihän esim. nykymerkkarit ole kuin 70-80-luvulla, Aakkoset eivät juuri maistu edes salmiakille. Olisiko suolavastaisuus tehnyt tehtävänsä ja karkeista tehdään mauttomia.
Kaiholla muistelen myös Avaruusrahoja, merkkarin näköisiä hieman eri makuisia salmiakkeja.
Ei ole samanmakuisia joo, mutta ei se syy ole suola. Ammonniumkloridi käyttäytyy hankalasti tuotannossa. Pyrkivät pääsemään samaan makumaailmaan erilaisilla makuaineilla.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti saksalainen Haribo on onnistunut päihittämään suomalaiset tällä saralla. Salmiakin ystävänä ostan itse nykyään Haribon Salty Sea -pussin aina silloin tällöin.
Mä tilaan kerran vuodessa salmiakkini Haribolta. Suolaisia alieneita, päärynäsalmiakki-sammakoita, banaanisalmiakkia... Oijoi. Pitääpä taas tehdä tilaus, kun purkki on tyhjä. Parisen kiloa taas ja sillä pärjää tovin.
Nyt saisivat jo viimein kehitellä/valmistaa joulurasian salmiakeista. Sellainen lahjarasia jossa eri makuja ja muotoja. Ostaisin heti!