Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TAYSin infektioylilääkäri huolissaan: ihmiset viivyttelevät edelleen koronatestiin menoa ja jatkavat oireisina töissä, koulussa ja harrastuksissa käymistä

Vierailija
23.11.2020 |

https://yle.fi/uutiset/3-11661352

"TAYSin infektioyksikön osastonylilääkärin Jaana Syrjäsen mielestä tilanne on huolestuttava. Eniten häntä huolettaa se, että ihmiset viivyttelevät edelleen koronatestiin menoa ja jatkavat oireisina töissä, koulussa ja harrastuksissa käymistä.

– Virusta on liikkeellä meillä laajasti väestössä tällä hetkellä. Nyt pitäisi kaikkien ottaa oikeasti vastuuta tästä asiasta. Eli jäädään kotiin ja mennään testiin, kun on kuumetta tai vaikka lieviäkin hengitystieoireita."

Tässä kertauksena pari ohjetta:

Pysykää ihmiset kotonanne ja ottakaa rauhallisesti.

Jos ette mitenkään voi pysyä kotona, käyttäkää edes maskia liikkuessanne kodin ulkopuolella.

Jos ette mitenkään voi käyttää maskia, käykää edes koronatestissä flunssan iskiessä.

Jos ette mitenkään voi käydä testissä, PYSYKÄÄ IHMISET KOTONANNE SAIRASTAMASSA.

Tämä ei ole rakettitiedettä.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä olin itsekin ihmetellyt, kunnes jouduin itse tilanteeseen, jossa piti mennä testiin. Minulla oli kuumetta, väsymystä, lihaskipuja ja vatsaoireita, mutta arvioijahenkilön mukaan se ei ollut tarpeeksi sairas testiin. Hän sanoi minulle suoraan, että ei tämä ole niin kuin netissä mainostetaan että soitat ja noin vaan pääset testiin. No kiva, mutta ei taida tuo info riittää Kelaan kolmen lähiopetustentin (jotka siis olivat 2 viikon sisällä) perumissyyksi eikä kuittaa sitä, jos opinnot eivät etene. Menin ensimmäiseen tenttiin hieman sairaana maski päässä, ja siellä oli moni muukin kipeän kuuloisena.

Vierailija
42/69 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä. Järki alkaa voittaa. Ennenkään oltu menty lockdowniin flunssan vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä korona on kyllä näiden lääkärien märkä uni, kun saavat vuorollaan sen 15 minuutin julkisuutensa ja pääsevät pätemään ohjeistuksillaan ja skenaarioillaan. Sama pätee kaikenmaailman virologeihin, joiden koko ammattikuntaa kukaan ei ennen koronaa edes tuntenut.

Vierailija
44/69 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä korona on kyllä näiden lääkärien märkä uni, kun saavat vuorollaan sen 15 minuutin julkisuutensa ja pääsevät pätemään ohjeistuksillaan ja skenaarioillaan. Sama pätee kaikenmaailman virologeihin, joiden koko ammattikuntaa kukaan ei ennen koronaa edes tuntenut.

Minkä tahon tietoihin maailmanlaajuisen epidemian suhteen sitten olisi parempi luottaa?

Vierailija
45/69 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

empä lankia kuitenkaan kirjoitti:

Ois kvia jos kerrottas kuinka moni positiivisista testeistä on lieviä ja kuinka moni vakavia, ja minkä ikäsiillä vakavat tapaukset ovat.. Se tieto me ois ansaittu kun kerran on testissäkin käyty nyt enemmän ku keväällä. Tietoa varmaan pimitetään jotta epätietoisuus ja paniikki kasvaisi ja suurentaisi siinä samalla testiinmenohaluja

Korona ei ole lisännyt kokonaiskuolleisuutta. Koronaan kuolleiden keski-ikä ylittää suomalaisten elinajanennusteen. 78% koronaan kuolleista on ollut niin monisairaita ja hauraita, että heidät on jo ennen koronatartuntaa linjattu sairaalahoidon ulkopuolelle eli ovat kuolleet sinne palvelukodin kroonikko-osastolle tai tk:n vuodeosastolle missä ovat maanneet jo pitkään.

Vierailija
46/69 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olen vierestä seurannut oman sosiaalisen piirini toimintaa, niin byrokratia työpaikan kanssa hirvittää sen verran paljon, että lieviä oireita peitellään.

"Sitten sieltä kuljetetaan tietokone kotiin, ja pitää opetella tekemään töitä kotoa käsin."

"Ei esimies kuitenkaan usko, että mulla on oireita, luulee että yritän lintsata ja saat potkut."

Toinen on se, että vapauden menettäminen tuntuu pelottavalta.

"Jos menen testiin, niin olen sitten vähän aikaa vankina kotona. Jos näyte on myönteinen, niin olen 10 päivää vanki."

"Minulla ei ole kotivaraa, kuolen nälkään jos näyte on positiivinen."

jne.

Vierailija
47/69 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään ihme, sillä testiin menemisestä on tehty todella vaivalloista. Ensin pitää soittaa johonkin puhelimeen ja varata aika, joka on ties milloin ja pahimmillaan testipaikka jossain 20 kilometrin päässä. Ja näitä aikojakaan ei varata ihan noin vain, va

an ensin pitää selvitellä oireitaan. Jos testiin pääsisi jonottamalla kuka tahansa ilman kyselyitä, niin varmasti olisi menijöitäkin enemmän.

Höpöhöpö. Omaolo.fi, sinne oireet, hoitaja kirjaa tiedot ja laittaa lähetteen. Ajan voit varata verkossa. Tampereella näytteenottopisteitä 3, joista vain 1 on drive in. Myös julkisilla voi mennä, jos käyttää maskia eikä ole muuta vaihtoehtoa. Tulos tulee tällä hetkellä noin vuorokaudessa.

Ei ole vaikeaa.

Samoin Helsingissä, paitsi näytteenottovaihtoehtoja on monta.

Vierailija
48/69 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä olen vierestä seurannut oman sosiaalisen piirini toimintaa, niin byrokratia työpaikan kanssa hirvittää sen verran paljon, että lieviä oireita peitellään.

"Sitten sieltä kuljetetaan tietokone kotiin, ja pitää opetella tekemään töitä kotoa käsin."

"Ei esimies kuitenkaan usko, että mulla on oireita, luulee että yritän lintsata ja saat potkut."

"Jos menen testiin, niin olen sitten vähän aikaa vankina kotona. Jos näyte on myönteinen, niin olen 10 päivää vanki."

jne.

Testituloksen saa nyt muutamassa tunnissa. Max. vuorokaudessa.

Vierailija
49/69 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä olin itsekin ihmetellyt, kunnes jouduin itse tilanteeseen, jossa piti mennä testiin. Minulla oli kuumetta, väsymystä, lihaskipuja ja vatsaoireita, mutta arvioijahenkilön mukaan se ei ollut tarpeeksi sairas testiin. Hän sanoi minulle suoraan, että ei tämä ole niin kuin netissä mainostetaan että soitat ja noin vaan pääset testiin. No kiva, mutta ei taida tuo info riittää Kelaan kolmen lähiopetustentin (jotka siis olivat 2 viikon sisällä) perumissyyksi eikä kuittaa sitä, jos opinnot eivät etene. Menin ensimmäiseen tenttiin hieman sairaana maski päässä, ja siellä oli moni muukin kipeän kuuloisena.

Höpö höpö, omaolo arviossa olisit täyttänyt kirkkaasti kriteerit. Olisit vaatinut testiä, jos sait noin huonon hoitajan.

Vierailija
50/69 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä en kyllä usko pätkän vertaa. Milloin muka näin kävi ja missä? Valituksen paikka.

Vierailija
51/69 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jne.

Juu, noita samoja näkee palstalla.

Vierailija
52/69 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain vaikuttaa ehkä vuodenaikakin. Näissä keleissä nyt nokka vuotaa vähän varmaan joka toisella joten tulkitsema nyt siinä onko kyse normaalista vuodenaikanuhasta vai koronasta. Minulla tämä ihan todettu vaiva ja onneksi on etätyöt yms koska muuten joutuisin jatkuvasti epäilemään Koronaa.

Vierailija
53/69 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, voi - minulla oli aamulla outoa kurkkukipua tai oikeastaan kipua kielen juuressa, ensin toisella puolella ja iltapäivällä toisella puolella. Nyt ei enää tunnu mitään.

Olisiko pitänyt mennä testeihin? En ole lähdössä, jatkan etätöissä ja etätapaamisia entiseen malliin, ellei muita oireita esiinny lähiaikana. Viimeisen 10 päivän aikana olen tavannut vain yhden henkilön, maskilla varustetun tavaralähetin - tapaaminen kesti alle 5 sekuntia ja avasin paketit hanskat kädessä. Pesin myös kädet noiden toimien jälkeen.

Saatan olla vähän yksinkertainen kun en tajua mitä sinun käsien pesu auttoi jos tartutit lähetin?

Ei sitä lähettiä kätellä eikä halailla. Todennäköisesti paketinjättötilanteessa ei edes vaihdeta sanaakaan. Niin että ei siihen lähettiin mitään tarttunut. Käsienpesu paketin käsittelemisen takia. Ymmärsitkö nyt?

Vierailija
54/69 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisivat käyttöön sylktestit niin ei tarttis aivoja kaivella. Se on varmasti osasyy ettei mennä testeihin. Toisaalta saikkuakaan ei saa varmaan ilman testiä, eli kotiin ei voi jäädä sairastamaan tautia loppuun kun ohjataan testiin ensin, siksi mennään töihin oireisena salaa ja toivotaan ettei kukaan huomaa. Toisaalta ei haluta saikuttaakkaan, ettei saa koronaleimaa otsaansa ja siitähän ne Ulla Taalasmaat työpaikoilla riemastuu. 🤔

Vierailija
55/69 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään ihme, sillä testiin menemisestä on tehty todella vaivalloista. Ensin pitää soittaa johonkin puhelimeen ja varata aika, joka on ties milloin ja pahimmillaan testipaikka jossain 20 kilometrin päässä. Ja näitä aikojakaan ei varata ihan noin vain, vaan ensin pitää selvitellä oireitaan. Jos testiin pääsisi jonottamalla kuka tahansa ilman kyselyitä, niin varmasti olisi menijöitäkin enemmän.

No ei ole vaikeata ainakaan juuri Tampereella. Perheestä ollaan useamman kerran jo käyty testeissä, alkusyksystä oli ruuhkaa, mutta nyt menee helposti:

Soitto neuvontanumeroon. "Paina 1, jos asiasi koskee koronaa." Jonotus on ollut 1-5 minuuttia. (Voi myös täyttää oma olon, niin hoitaja soittaa sulle.)

- "Ois vähän kurkku kipeä."

- "Jahas, testiin siis. Tuutko mieluummin drive inniin vai Taysiin?"

- Drive iniin.

-Seuraava aika olisi puolen tunnin päästä, ehditkö siihen?

- Joo, kiitos.

Testipaikassa kahdesti on päästy ajamaan suoraan testiin, kerran jouduin odottamaan 5 min. Ohjeistuksineen testissä on mennyt max 5 min (+kerran toi odotusaika).

Kyllä tamperelainenkin sen verran kykenee, että pystyy nimensä ja hetunsa kertomaan sekä kaksi sanaa oireistaan. Ei oo vaikeeta, kyllä sä selviät siitä!

Vierailija
56/69 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaan kunnon rajoitukset päälle pariks kuukaudeks, niin saamme juhlia juhannusta ja käydä taas festareilla

Vierailija
57/69 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Koronatesteistä n. 1% on tällä hetkellä positiivisia. Ihmiset ravaavat testeissä täysin turhaan.

No ne on nää jotka muutenkin saikuttavat joka ripsauksesta, palkallisesti tietenkin. Kerran kuussa vedetään parin kolmen päivän saikut. Nyt on mukava, kun on tuo korona niin heidän saikutukset otetaan taas pitkästä aikaa tosissaan.

Vierailija
58/69 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin saikulla viimeks markka- aikaan. Silloin oli nilkka kipsissä

Vierailija
59/69 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osittain vaikuttaa ehkä vuodenaikakin. Näissä keleissä nyt nokka vuotaa vähän varmaan joka toisella joten tulkitsema nyt siinä onko kyse normaalista vuodenaikanuhasta vai koronasta. Minulla tämä ihan todettu vaiva ja onneksi on etätyöt yms koska muuten joutuisin jatkuvasti epäilemään Koronaa.

Mulla on sama tilanne ja olen ottanut sen linjan että jos oireet muuttuu yhtään pahemmaksi, menen testiin. Ja muutenkin vuosikaudet homealtistuksen takia nenä-kurkku-oireista kärsineenä huomautan tähän väliin, että kyllä flunssan aina erottaa näistä oireista muutenkin.

Vierailija
60/69 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsella oli yksi aamu kurkku kipeä. Harmi vaan etten vapaata saa kun yli 10-vuotias lapsi ja hän ei osaa kahdella eri busilla yksin mennä testiin. Auki vain silloin kun olen töissä. Ei sitten mennyt ja seuraavana päivä ohi ja kouluun. Nyt minulla on kurkku kipeä vajaa viikko myöhemmin. Huomenna testiin.

Tää ei varmaankaan ollut Tampereella tai sitten sinulla on tosi pitkät työpäivät. Pirkkahallin drive-in palveli ainakin viime viikolla 7:30 - 19 tai 19:30. Ajan lapselle sai 2 tunnin päähän soitosta ja jonotusaika taisi olla 5 min....