TAYSin infektioylilääkäri huolissaan: ihmiset viivyttelevät edelleen koronatestiin menoa ja jatkavat oireisina töissä, koulussa ja harrastuksissa käymistä
https://yle.fi/uutiset/3-11661352
"TAYSin infektioyksikön osastonylilääkärin Jaana Syrjäsen mielestä tilanne on huolestuttava. Eniten häntä huolettaa se, että ihmiset viivyttelevät edelleen koronatestiin menoa ja jatkavat oireisina töissä, koulussa ja harrastuksissa käymistä.
– Virusta on liikkeellä meillä laajasti väestössä tällä hetkellä. Nyt pitäisi kaikkien ottaa oikeasti vastuuta tästä asiasta. Eli jäädään kotiin ja mennään testiin, kun on kuumetta tai vaikka lieviäkin hengitystieoireita."
Tässä kertauksena pari ohjetta:
Pysykää ihmiset kotonanne ja ottakaa rauhallisesti.
Jos ette mitenkään voi pysyä kotona, käyttäkää edes maskia liikkuessanne kodin ulkopuolella.
Jos ette mitenkään voi käyttää maskia, käykää edes koronatestissä flunssan iskiessä.
Jos ette mitenkään voi käydä testissä, PYSYKÄÄ IHMISET KOTONANNE SAIRASTAMASSA.
Tämä ei ole rakettitiedettä.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan suhtautuminen ainakin itselläni on ongelma. Koko viime viikon olin töissä. Alkuviikosta oli yksinkertaisesti tosi paska olo, lihassärkyä ja päänsärkyä. To-pe oli lievää kurkkukipua, mutta koska olin työkuntoinen, saikkua ei ollut tulossa.
Nyt vklopun aikana nousi korkea kuume, kova kurkkukipu ja vähän nuhaa, joka paikkaa särkee ja huimaa. Nyt saan olla saikulla, mutta jos testitulos on positiivinen niin olen kai altistunut viime viikolla koko työyhteisön ja potilaat.Ei kai sitä saikkua työnantaja määrää? Ymmärrän, että on vaikeaa, mutta nyt täytyy työnantajienkin ottaa päänsä p*rseestään ja ymmärtää tämä tilanne. Koronalinjauksia on noudatettava jo työsuojelusyistä.
No ilman työterveyttä voi olla kotona vaan keskustelemalla pomon kanssa asiasta eli ns pyytämällä luvan. Pomo voi olla maksamatta palkkaa jos kokee että on työkuntoinen. Ja meidän työterveyden kanta on, että myös testitulosta odottaessa voi mennä töihin, jos ei ole kuumetta. Eli pelkän lievän kurkkukivun kanssa on turha edes yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan suhtautuminen ainakin itselläni on ongelma. Koko viime viikon olin töissä. Alkuviikosta oli yksinkertaisesti tosi paska olo, lihassärkyä ja päänsärkyä. To-pe oli lievää kurkkukipua, mutta koska olin työkuntoinen, saikkua ei ollut tulossa.
Nyt vklopun aikana nousi korkea kuume, kova kurkkukipu ja vähän nuhaa, joka paikkaa särkee ja huimaa. Nyt saan olla saikulla, mutta jos testitulos on positiivinen niin olen kai altistunut viime viikolla koko työyhteisön ja potilaat.Ei kai sitä saikkua työnantaja määrää? Ymmärrän, että on vaikeaa, mutta nyt täytyy työnantajienkin ottaa päänsä p*rseestään ja ymmärtää tämä tilanne. Koronalinjauksia on noudatettava jo työsuojelusyistä.
No ilman työterveyttä voi olla kotona vaan keskustelemalla pomon kanssa asiasta eli ns pyytämällä luvan. Pomo voi olla maksamatta palkkaa jos kokee että on työkuntoinen. Ja meidän työterveyden kanta on, että myös testitulosta odottaessa voi mennä töihin, jos ei ole kuumetta. Eli pelkän lievän kurkkukivun kanssa on turha edes yrittää.
Mikäköhän työterveys ja missä maassa? Jos tämä muka on totta niin eikun vain ilmoitusta jonnekin ylemmälle taholle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään ihme, sillä testiin menemisestä on tehty todella vaivalloista. Ensin pitää soittaa johonkin puhelimeen ja varata aika, joka on ties milloin ja pahimmillaan testipaikka jossain 20 kilometrin päässä. Ja näitä aikojakaan ei varata ihan noin vain, vaan ensin pitää selvitellä oireitaan. Jos testiin pääsisi jonottamalla kuka tahansa ilman kyselyitä, niin varmasti olisi menijöitäkin enemmän.
Tietosi ovat viime keväältä. Koronatestiin hakeutuminen ei ole noin vaivalloista, edes Tampereella.
Eri, on se vaikeaa. Lisäksi aikoja ei saa tai pitää mennä jonnekkin hevon pieruun. Työkaveri ihmetteli, että bussilako menee?
Lapsella oli yksi aamu kurkku kipeä. Harmi vaan etten vapaata saa kun yli 10-vuotias lapsi ja hän ei osaa kahdella eri busilla yksin mennä testiin. Auki vain silloin kun olen töissä. Ei sitten mennyt ja seuraavana päivä ohi ja kouluun. Nyt minulla on kurkku kipeä vajaa viikko myöhemmin. Huomenna testiin.
Höpö höpö. Koronatesteistä n. 1% on tällä hetkellä positiivisia. Ihmiset ravaavat testeissä täysin turhaan.
empä lankia kuitenkaan kirjoitti:
Ois kvia jos kerrottas kuinka moni positiivisista testeistä on lieviä ja kuinka moni vakavia, ja minkä ikäsiillä vakavat tapaukset ovat.. Se tieto me ois ansaittu kun kerran on testissäkin käyty nyt enemmän ku keväällä. Tietoa varmaan pimitetään jotta epätietoisuus ja paniikki kasvaisi ja suurentaisi siinä samalla testiinmenohaluja
Tämä on kyllä osin totta. Kun koko ajan on mediassa annettu ymmärtää, että kaikki kuolevat tai joutuvat vähintään teholle koronan takia, moni on ehkä olettanut, ettei pieni flunssa voi olla koronaa.
Suurimmalla osallahan tauti on lieväoireinen, tämä aina "unohdetaan mainita."
Lopputuloksena hyvin lieväoireiset eivät välttämättä älyä mennä testiin. Tosin osallahan virus on täysin oireeton, joten he nyt eivät mistään voi välttämättä tartuntaansa tietää.
Vierailija kirjoitti:
Lapsella oli yksi aamu kurkku kipeä. Harmi vaan etten vapaata saa kun yli 10-vuotias lapsi ja hän ei osaa kahdella eri busilla yksin mennä testiin. Auki vain silloin kun olen töissä. Ei sitten mennyt ja seuraavana päivä ohi ja kouluun. Nyt minulla on kurkku kipeä vajaa viikko myöhemmin. Huomenna testiin.
Meillä laittoi opettaja, ettei kouluun ennen koronatestiä jos koronan oireita on.
Vierailija kirjoitti:
Voi, voi - minulla oli aamulla outoa kurkkukipua tai oikeastaan kipua kielen juuressa, ensin toisella puolella ja iltapäivällä toisella puolella. Nyt ei enää tunnu mitään.
Olisiko pitänyt mennä testeihin? En ole lähdössä, jatkan etätöissä ja etätapaamisia entiseen malliin, ellei muita oireita esiinny lähiaikana. Viimeisen 10 päivän aikana olen tavannut vain yhden henkilön, maskilla varustetun tavaralähetin - tapaaminen kesti alle 5 sekuntia ja avasin paketit hanskat kädessä. Pesin myös kädet noiden toimien jälkeen.
Saatan olla vähän yksinkertainen kun en tajua mitä sinun käsien pesu auttoi jos tartutit lähetin?
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Koronatesteistä n. 1% on tällä hetkellä positiivisia. Ihmiset ravaavat testeissä täysin turhaan.
Itse asiassa tuo prosenttiluku on kasvanut Uudellamaalla ja Pirkanmaalla. Lisäksi testikysymyskin on turhanpäiväinen, kun kaikista, kaikista keskeisintä on pysyä oireisena kotona. Vaikka ei menisi edes testiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä laittoi opettaja, ettei kouluun ennen koronatestiä jos koronan oireita on.
Miten lapsen saisi testiin?
Vierailija kirjoitti:
Yhden oireettoman päivän jälkeen voi kouluun mennä, oli testiä tai ei. Olennaista on, että kipeänä ja oireisena ei ole asiaa minnekään muualle kuin testiin.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Maskit, käsipesu, oireiset kotona ja testiin!
Pitäisi saada rangaistavaksi, että käy oireisena ihmisten ilmoilla.
Väärä järjestys!!!
Sosiaalinen eristyminen - turvavälit - käsienpesu SAIPPUALLA - käsidesi ja maskit.
Terveyden ja sairauden välinen raja on veteen piirretty viiva. Pientä kurkkukipua mulla on ainakin osan päivästä suurimman osan vuodesta. Niistämäänkin joutuu syömisen jälkeen tai kylmän ilman takia. En jää enää pois töistä tuollaisten takia, tulisi liian paljon turhaa saikkua.
Vierailija kirjoitti:
empä lankia kuitenkaan kirjoitti:
Ois kvia jos kerrottas kuinka moni positiivisista testeistä on lieviä ja kuinka moni vakavia, ja minkä ikäsiillä vakavat tapaukset ovat.. Se tieto me ois ansaittu kun kerran on testissäkin käyty nyt enemmän ku keväällä. Tietoa varmaan pimitetään jotta epätietoisuus ja paniikki kasvaisi ja suurentaisi siinä samalla testiinmenohaluja
Tämä on kyllä osin totta. Kun koko ajan on mediassa annettu ymmärtää, että kaikki kuolevat tai joutuvat vähintään teholle koronan takia, moni on ehkä olettanut, ettei pieni flunssa voi olla koronaa.
Suurimmalla osallahan tauti on lieväoireinen, tämä aina "unohdetaan mainita."
Lopputuloksena hyvin lieväoireiset eivät välttämättä älyä mennä testiin. Tosin osallahan virus on täysin oireeton, joten he nyt eivät mistään voi välttämättä tartuntaansa tietää.
Enemmän kyse on suomalaisten perusluterilaisesta kulttuurista, eli töistä ei voi olla pois ja minähän en mihinkään lääkäriin mene. Eniten tähän syyllistyy keski-ikäiset ja sitä vanhemmat miehet, vaikka ei kannattaisi - heille korona on suurin riski.
Vierailija kirjoitti:
Terveyden ja sairauden välinen raja on veteen piirretty viiva. Pientä kurkkukipua mulla on ainakin osan päivästä suurimman osan vuodesta. Niistämäänkin joutuu syömisen jälkeen tai kylmän ilman takia. En jää enää pois töistä tuollaisten takia, tulisi liian paljon turhaa saikkua.
Testiin ei pääse tai jos pääsee, on vaikeaa ja kaukana. Käsiä ei voi pestä kun kuivuvat. Turvaväliä nyt vaan ei periaatteen vuoksi voi pitää, kun ei muutkaan pidä. Kipeänä ei voi jäädä kotiin, kun työnantaja/kumminkoirankaveri ei hyväksy saikkua. Kaiken lisäksi mistä viruksen olisi saanut, kun ei ole takuulla ollut lähelläkään ketään ihmistä viiteen kuukauteen ja sitä paitsi kurkku on muutenkin kipeä joka päivä enkä ala yhdestä räkätipasta huolestua. Maskeista turha edes aloittaa, niistä ei ole mitään hyötyä mutta hallituksen olisi pitänyt säätää maskipakko keväällä ja lapset heti etäkouluu nyt. Mutta muuten korona on turhaa hysteriaa, senkin lampaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä voi sitä sinun puolestasi keksiä, joutuu täällä muutkin sumplimaan asioita tämän koronan takia eikä kenelläkään ole sen kivempaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt vklopun aikana nousi korkea kuume, kova kurkkukipu ja vähän nuhaa, joka paikkaa särkee ja huimaa. Nyt saan olla saikulla, mutta jos testitulos on positiivinen niin olen kai altistunut viime viikolla koko työyhteisön ja potilaat.
Mikset mennyt heti testiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten te yleensäkin käytätte lapsenne lääkärissä tai vaikka päivystyksessä, jos tulee hätätilanne?
Ja miten tämä vaikuttaa mitenkään?
ihmisten typeryyden syytä se on, kun tämä leviää.