Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bloggaaminen työnä - kritisointi ihmetyttää

Vierailija
28.03.2014 |

Varmaan yksikään toinen ammatti ei ole tällä palstalla saanut niin kovaa kritiikkiä kuin ammattibloggaaminen.

En ymmärrä näitä kommentteja siitä, kuinka blogin pitäminen ei ole kokopäivätyötä. Miettikääpä näitä osa-alueita:

- Kuvien otto. Kuinka kauan teillä itsellä kestää saada onnistunut otos itsestä? Lisäksi kun kuva tulee blogiin, tulee sen olla myös laadukas. Toki näitäkin poikkeuksia löytyy, suolletaan blogi täyteen rakeisia igkuvia jne.

- Kuvien siirto koneelle + muokkaus. Menee ainakin tunti/kerta. Jopa enemmän.

- Itse postauksen tekeminen. Varmaan nopein kohta koko hommasta, haha :D No, sanotaanko että vartista tuntiin per postaus.

- Showroomeilla ja muissa tapahtumissa käyminen. Joo o, voi tuntua, että ''tapahtumissa juokseminen ja kuvailu ei ole työtä''. Mutta kun jos se on. Näistä tapahtumista kirjoittamisesta bloggaajalle maksetaan, ja näin ollen hänen on niissä käytävä (kaikenmaailman kissanristiäiset jne), mikäli haluaa palkkapussiaan kerryttää.

- Kommentteihin vastailu. Etenkin suositut blogit saavat yltiöpaljon kommentteja, joihin vastaamatta jättäminen saa aikaan vihaisen lukijamyrskyn. Toki kaikki eivät tätäkään tee, mutta esim Linda, Xenia jne vastailee hyvin kiitettävästi jokaiseen heille jätettyyn kommenttiin.

- Yhteistyökumppaneihin yhteydenpito, sähköposteihin vastailu, palaverit jne. Ne jotka bloggaavat jonkin portaalin alla, eivät tee linjauksia jne pelkästään itsenäisesti, vaan myös portaalin yleisen linjan mukaan.

-Tuotteiden testaus. Toki kaikkea ei tarvitse testata ns julkisesti ja tehdä kattavaa postausta, mutta mikäli joku brändi ostamalla ostaa mainostilaa blogissa, niin täytyy bloggaajan tuolloin tehdä asianmukainen raportti tuotteesta.

Näiden lisäksi vielä erilaisia juoksevia juttuja, itsensä markkinointia, esilletuomista jne. Vievät takuuvarmasti useita tunteja päivästä, kuten työn kuuluukin. Ei välttämättä 8 tuntia joka päivä, mutta varmasti on myös päiviä, kun menee yli sen 8 h.

Kavereiden kanssa kahvittelu ei varmasti nyt ole kenekään työnkuva. Ne kuvat vain ovat blogeissa esillä siksi, että kuuluvat bloggaajan elämään ja hänelle maksetaan siitä että hän siitä kertoo.

Eihän bloggaaminen fyysisesti eikä henkisesti välttämättä ole se maailman rankin työ, mutta aikaavievää nyt kuitenkin. Muutenkin on monella tuntuu olevan kieroutunut käsitys siitä, että ollakseen ''oikeaa työtä'', on työn oltava raskasta, vaikeaa, tuskallista ja huonostipalkattua. Viihtyähän ei työpaikalla saa.

Moni voi sanoa, että ylläolevat asiat eivät ole työtä, tai ettei voida verrata ''oikeisiin töihin''.  Mutta jos niistä kerran asianosaisille henkilöille maksetaan, niin eikö se nyt helkkari sentään silloin heidän työtään ole vaikkei kaikki samasta asiasta palkkaa saaakkaan :--D

Ylläolevat asiat voivat myös tuntua monen mielestä turhilta ja typeriltä, se ei silti poista sitä faktaa että blogit vetävät satoja tuhansia lukijoita puoleensa, tarjoavat yrityksille mainosväylän ja uteliaille ihmisille viihdettä  -  ja näin ollen tarjoavat myös ammattin ja tulolähteen usealle nuorelle ja vanhemmallekin.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 18:36"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 18:19"]

- Kuvien otto. Kuinka kauan teillä itsellä kestää saada onnistunut otos itsestä? Lisäksi kun kuva tulee blogiin, tulee sen olla myös laadukas. Toki näitäkin poikkeuksia löytyy, suolletaan blogi täyteen rakeisia igkuvia jne.

[/quote]

Joko kyseessä on käsi tekijä, paska tietokone tai kuvia on satoja, että saa siihen tuollaisen ajan tuhrautumaan.

Minä otin esim. viimeksi noin 20 kuvaa joiden piti olla laadukkaampia. Kuvien ottoon meni maksimissaan 15 min, siirtoon koneelle alta minuutti ja muokkaukseen maksimissaan 10 minuuttia. Eli maksimissaan yhteensä 25 min (+kuvien siirto, alta minuutti).

[/quote]

Joko otat huonoja kuvia, tai olet maailman nopein ammattikuvaaja.

Vierailija
2/26 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 19:37"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 19:33"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 19:23"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 18:23"]

Millä tavalla perustelet turhaksi puuhaksi? Koska et itse välitä lukea, vai?

- AP

[/quote]

Joku kirjoittaa vaatteista ja meikeistä... hohhoijjaa.

Päiväkirjan pitoa nykyaikaisesa muodossa -ei sen enempää.

Kuvitteleeko joku että ihmiset ostavat jotain mitä joku tuntematon "vilpittömästi" interwebissä kehuu? Just...

[/quote]

En voisi kyllä olla enempää eri mieltä sun kanssasi. :) Toki ymmärrän, mitenkään kaikki ei voi olla samaa mieltä joka aiheesta, mutta mustavalkoisia mielipiteitä en ymmärrä. Blogit ovat paljon muuta kuin, pelkkää meikki- ja vaatehöpötystä. Tai ehkä et itse ole lukenut vain tarpeeksi hyvää blogia. Sanoisin, että ne tarjoavat paljon inspiraatiota, vinkkejä ja yleisesti tekemistä. Itse olen tehnyt paljonkin ostopäätöksiä joidenkin blogeissa näkyneiden tuotteiden kohdalla - ihan jo siksi, että sitä kautta olen saanut tietooni kyseisen tuotteen olemassaolon ja ominaisuudet. Etenkin kun pienemmissä blogeissa jokainen tuote-esittely ei suinkaan ole ostettu sellainen. Asuin ennen kaupungissa, mutta muutettuani miehen yrityksen perässä jumalan selän taakse, tarjoavat blogit minulle ikkunapaikan siihen elämään, jota itsekin ennen enemmänkin elin! Saan paljon vaateinspista jne, kotipaikkakunnallani kun ei sitä juurikaan ole tarjolla ( Asun 60 km, Turusta, melkein saman verran Tampereelle mutta silti ihmiset eivät todella tyylitajullaan koreile..)

Ja tuohon ''kuvitteleeko joku että ihmiset ostavat toisen netissä kehumaa tuotetta'' - tuskin en ole ainoa ketä näin toimii. Luulisi jo useiden mainossponnsien jne yhteistyökuvioiden sen jo sinullekin selventäneen. Blogit ovat mitä parasta kohderyhmämainontaa.

[/quote]

Blogit ovat silti niiin nappikauppaa.

Ostopäätöksissä ei isommassa mittkaavassa joku blogikirjoitus paljoa paina.

[/quote]

Meinaatko että firmojen markkinointibudjeteista korvamerkitään rahaa blogimarkkinointiin vaikkei sillä ole oikeasti merkitystä? Että tuloksia ei mitata?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa puuhaa silti.

Ja tykkääväthän miljoonat kärpäsetkin paskasta.

Vierailija
4/26 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

- AP

Vierailija
5/26 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä jako on ihan selvä. Jos siihen menee rahaa, se on harrastus. Jos siitä saa rahaa, se on työ. Ei kai tuo bloggaaminen nyt pokerin pelaamista kummempaa ole? Jotkut pärjää, jotkut ei. Ja jos sillä haluaa leipänsä tienata, siihen joutuu panostamaan sen verran, että sitä voi työksi sanoa. 

En kadehdi, bloggaile aivan rauhassa. Bloggaaminen on nykyajan myynninedistämistä.

Vierailija
6/26 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän noita voi verrata "oikeisiin töihin", mutta aika monessa "oikeassa työssä" täytyy tehdä kaikkea tuollaista (tapahtumissa käymistä, verkostoitumista, jatkuvaa sähköpostittelua ja itsensä promoamista, jne.) sen oikean työn lisäksi :)

Monessa hyvässä blogissakin, joissa oikeasti panostetaan laadukkaaseen sisältöön, kaikki tuo tulee sen sisällöntuottamisen lisäksi. Muoti- ja lifestylebloggaajat ovat kyllä todella hyvässä asemassa, kun voivat repiä sisältöä kuvaamalla itseään ja kirjoittamalla omasta olemassaolostaan.

Vierailija
7/26 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan, mikäli joku haluaa bloggaamisella tienata, niin vaatii se vähän enemmän kuin aamupalakuvien lataamista instagramiin (mikä nyt yleisesti tuntuu olevan kaikkien someteinien villitys eikä vain bloggaajien tapa). Tokihan ig ja muut yhteisöpalvelut ovat ns bloginjatkeita, mahdollistetaan lukijoille seuraaminen useasta eri kanavasta. Ja instagramiakin moni päivittää useita kertoja päivässä, useammin siis kuin varsinaisia postauksia tekee.

-ap

Vierailija
8/26 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla sinä 5 määrittelet sen ''oikean työn?'' Miksei bloggaaminen voisi jollekin ihmiselle olla sitä nimenomaista oikeaa työtä? Mitä siitä puuttuu, että sen voisi määritellä oikeaksi työksi? Tavallaan itse ehkä vertaisin bloggaajan työtä toimittajan työhön - vaikka siis toki aihepiirit ovat erilaisia kuin vaikka hesarin toimittajalla eikä kielenlaadun suhteen ole samanlaisia vaateita.

Vierailija
9/26 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Joko kyseessä on käsi tekijä, paska tietokone tai kuvia on satoja, että saa siihen tuollaisen ajan tuhrautumaan.

Minä otin esim. viimeksi noin 20 kuvaa joiden piti olla laadukkaampia. Kuvien ottoon meni maksimissaan 15 min, siirtoon koneelle alta minuutti ja muokkaukseen maksimissaan 10 minuuttia. Eli maksimissaan yhteensä 25 min (+kuvien siirto, alta minuutti).

Vierailija
10/26 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä olen miettinyt, että kuinka tuolla bloggaajan uralla voi edetä?

Vierailija
11/26 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta hei kirjoittaja 8, entä jos kaikki eivät vain jaa sinun erinomaisia atktaitojasi / kuville ei ole samantasoisia laatuvaatimuksia :-)

Vierailija
12/26 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eteneminenkin riippuu varmaan siitä, minkälaiseksi sen mieltää. Mutta esim palkkahan nousee sitä myötä, kuin suosiokin (mikäli on sponssidiilit jne kunnossa). Samoin kuin kasvavan lukijamäärän voi ottaa etenemisenä. Lisäksi useilla bloggaajilla on paljon muuta oheistoimintaa, esim vaatemerkki, nettikauppa jne.. Suomessa ei tosin vielä ihan samalla tolalla kuin muualla (vrt esim Kenza)

Vierailija
13/26 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Yhteistyökumppaneihin yhteydenpito, sähköposteihin vastailu, palaverit jne. Ne jotka bloggaavat jonkin portaalin alla, eivät tee linjauksia jne pelkästään itsenäisesti, vaan myös portaalin yleisen linjan mukaan. 

[/quote]

Hauskaa, että lopultakin myönnetään, että niitä yhteistyökumppaneita pitää ja saa itsekin etsiä. Sehän on ollut suorastaan paheksuttavaa. Kaiken ilmaisen on pitänyt tulla pyytämättä.

Vierailija
14/26 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 18:41"]

[/quote]

Hauskaa, että lopultakin myönnetään, että niitä yhteistyökumppaneita pitää ja saa itsekin etsiä. Sehän on ollut suorastaan paheksuttavaa. Kaiken ilmaisen on pitänyt tulla pyytämättä.

[/quote]

Aika suosittu pitänee olla, jos ihan alusta asti todella yhteistyöehdotuksia vain tipahtelisi. Tavallaan bloggaamista voisi verrata myyjän työhön, tässä tapauksessa myytävä tuote on vain ''minä itse'' tyylinen. (ja ettei nyt kukaan takerru tähän että vertaisin bloggaamista huoraamiseen, tarkoitan nimenomaan itsensä myymistä brändinä, ei mitenkään fyysisesti)

Vierailija
15/26 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 18:27"]

Kyllähän noita voi verrata "oikeisiin töihin", mutta aika monessa "oikeassa työssä" täytyy tehdä kaikkea tuollaista (tapahtumissa käymistä, verkostoitumista, jatkuvaa sähköpostittelua ja itsensä promoamista, jne.) sen oikean työn lisäksi :)

Monessa hyvässä blogissakin, joissa oikeasti panostetaan laadukkaaseen sisältöön, kaikki tuo tulee sen sisällöntuottamisen lisäksi. Muoti- ja lifestylebloggaajat ovat kyllä todella hyvässä asemassa, kun voivat repiä sisältöä kuvaamalla itseään ja kirjoittamalla omasta olemassaolostaan.

[/quote]

Kuuluuko sinun mielestäsi kaikki nuo ekassa viestissä luetellut asiat juurikin niihin ''oikeisiin töihin'', mistä puhut?Erilaisissa töissä on eri sisältö, vaikka osa olisikin yhtenevää.  Eihän kukaan väittänytkään, että bloggaus olisi yhtä vaativaa kuin lääkärin tai talousjohtajan työ jne. Silti siihen saa sen 8 tai ylikin tuntia päivässä kulumaan. Kyllähän aina voidaan verrata miten jossain työssä tehdään sitä ja tätä enemmän, ja se ja se on vaativampaa, mutta ei se silti poista sitä faktaa että ne ''helpommatkin'' työt ovat silti ihan samalla lailla työtä.

Vierailija
16/26 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudosti se "kiva harrastus" tosiaan muuttuukin yhtäkkiä vakavasti otettavaksi työksi ja kauhean stressaavaksi... En lue tällaisia blogeja, joissa esimerkiksi kosmetiikasta kirjoittaminen on muuttunut bloggaajalle kauheaksi taakaksi. "Joudun lukijoiden takia ostamaan näitä vaikken haluais kun vaativat testejä..." Voi nyyh.

You can't have your cake and eat it too.

Vierailija
17/26 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyn kyllä täysin sun kommenttiin, 15/15. Miksi väkisin pitää jotakin tehdä, jos kerran on valinnanvapaus :-DBlogit  joita luen, ovat sellaisia joista ainakin päällepäin jää kuva että kirjoittaja itse pitää työstään. Tietyn ammattimaisuuden ja harrastelijan eron mielestäni huomaa juuri noista vinkumispostauksista, juurikin ne ketkä ei tule blogillaan tulevaisuudessa liiemmin etenemään, viljelevät niitä.

-ap

Vierailija
18/26 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

- AP

[/quote]

Kuvitteleeko joku että ihmiset ostavat jotain mitä joku tuntematon "vilpittömästi" interwebissä kehuu? Just...

Vierailija
19/26 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

- AP

[/quote]

[/quote]

En voisi kyllä olla enempää eri mieltä sun kanssasi. :) Toki ymmärrän, mitenkään kaikki ei voi olla samaa mieltä joka aiheesta, mutta mustavalkoisia mielipiteitä en ymmärrä. Blogit ovat paljon muuta kuin, pelkkää meikki- ja vaatehöpötystä. Tai ehkä et itse ole lukenut vain tarpeeksi hyvää blogia. Sanoisin, että ne tarjoavat paljon inspiraatiota, vinkkejä ja yleisesti tekemistä. Itse olen tehnyt paljonkin ostopäätöksiä joidenkin blogeissa näkyneiden tuotteiden kohdalla - ihan jo siksi, että sitä kautta olen saanut tietooni kyseisen tuotteen olemassaolon ja ominaisuudet. Etenkin kun pienemmissä blogeissa jokainen tuote-esittely ei suinkaan ole ostettu sellainen. Asuin ennen kaupungissa, mutta muutettuani miehen yrityksen perässä jumalan selän taakse, tarjoavat blogit minulle ikkunapaikan siihen elämään, jota itsekin ennen enemmänkin elin! Saan paljon vaateinspista jne, kotipaikkakunnallani kun ei sitä juurikaan ole tarjolla ( Asun 60 km, Turusta, melkein saman verran Tampereelle mutta silti ihmiset eivät todella tyylitajullaan koreile..)

Ja tuohon ''kuvitteleeko joku että ihmiset ostavat toisen netissä kehumaa tuotetta'' - tuskin en ole ainoa ketä näin toimii. Luulisi jo useiden mainossponnsien jne yhteistyökuvioiden sen jo sinullekin selventäneen. Blogit ovat mitä parasta kohderyhmämainontaa.

Vierailija
20/26 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 19:33"]

- AP

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Blogit ovat silti niiin nappikauppaa.

Ostopäätöksissä ei isommassa mittkaavassa joku blogikirjoitus paljoa paina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi